Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

White Power; taas yksi 240. Konttorille, mars mars.

  • 243 Vastauksia
  • 96721 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Mutta eihän kondensaattorilla ole yhtään mitään tekemistä äänenlaadun kanssa, se vain auttaa tasaisessa virransaannissa eli soittimelta ei lopu virta. Äänessä/äänenlaadussa ei pitäisi olla mitään eroa, tai sitten on kyseessä jokin muu laite kun perinteinen kondensaattori.
BMW M5
Volvo 740

Poissa hazaa

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Uteliaisuudesta ihan kysyn, mutta miksi ihmeessä tahdot sulakepesän laittaa maapuolelle? Turhia liitoksia ja mahdollisia vikaantumispaikkoja. Ehdottomasti sinuna käyttäisin asiaan suunniteltua jakoblokkia joka on jyrsitty yhdestä kappaleesta, johon kaikki kaapelit kiinnittyvät. Ihan vain näin muistutuksena, koska suuri osa vahvistimien ja soittimien rikkoontumisista johtuu juurikin maapuolen ongelmista.. Itse ainakin maapuolen kontaktit pitäisin mahdollisimman katkeamattomina ja suojattuina. Sulake tuossa + puolella kyllä puolustaa hyvin paikkaansa, kun vain muistat pääsulakkeen mahdollisimman lähelle akun + napaa ja tarvittaessa jokaiselle vahvistimelle ja soittimelle vielä erikseen.

Hyviä  pointteja ja kysymyksiä. Avaan hiukan ajatusmaailmaani.

Vahvistimia settiin tulee 3-4 kappaletta. Hiukan suunnitelmat vielä auki sen suhteen.
Noin monen vahvistimen maadoittaminen ilman jonkinlaista jakoblokkia on aika hankalaa.
Yksi ajatus mulla siihen kyllä olisi, mutta mietitään sitä vielä hetki.

Ongelmina noiden markkinoilla olevien jakoblokkien kanssa on se, että niihin ei mahdu paksuja
kaapeleita. Sellaisia, joita nyt settiin tulee. Blokissa pitäisi olla yksi sisäänmeno ja 3-4 ulostuloa
paksulle kaapelille. Se tässä on suurin ongelma.

Itse en pysty metallista blokkia tekemään, kun ei ole työkaluja (ja tuskin taitoakaan) sellaiseen.
Sellaisen valmistaminen ei mikään suuri ameriikan temppu kyllä olisi. Kyllä olen sellaisia useammankin
nähnyt. Tuossa virtablokissa olisi kaikki tarvittavat ominaisuudet samassa paketissa. Siksi sitä mietin
yhtenä vaihtoehtona.

Ja olisihan se komeen näköinenkin  :idiot2:

Pitäisköhän mun hiukan surffailla Max Boom foorumilla. Sieltä voisi löytyä ratkaisu ongelmaan.
Luulisi siellä olevan kokemusta paksuista johdotuksista.

Jos joku nyt tietää ratkaisun tähän jakoblokkia pulmaa, kertokoot sen välittömästi.

Poissa hazaa

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Mutta eihän kondensaattorilla ole yhtään mitään tekemistä äänenlaadun kanssa, se vain auttaa tasaisessa virransaannissa eli soittimelta ei lopu virta. Äänessä/äänenlaadussa ei pitäisi olla mitään eroa, tai sitten on kyseessä jokin muu laite kun perinteinen kondensaattori.

Itse juuri kerroitkin asian laidan: se vain auttaa tasaisessa virransaannissa.

Ja tämä puolestaan sitten vaikuttaa siihen äänenlaatuun. Arvasin, että tuosta kondensaattorista
tulee kysymyksiä. Tuli silloinkin kun sen laitoin S70:een. Ihan normi kondensaattori se on.
Tarkoitettu vaan soittimelle.

Tuo kondensaattori maksoi reilut 50 €. Uskallan väittää, että se on tuolla rahalla suurin parannus
mun autossani äänentoiston rintamalla, mita olen aikaan saanut. Ja kun irrotin kondensaattorin
S70:stä, niin eron kyllä kuuli. Ei siinä mitään erikoista mystiikkaa ole.

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Hyviä  pointteja ja kysymyksiä. Avaan hiukan ajatusmaailmaani.

Vahvistimia settiin tulee 3-4 kappaletta. Hiukan suunnitelmat vielä auki sen suhteen.
Noin monen vahvistimen maadoittaminen ilman jonkinlaista jakoblokkia on aika hankalaa.
Yksi ajatus mulla siihen kyllä olisi, mutta mietitään sitä vielä hetki.

Ongelmina noiden markkinoilla olevien jakoblokkien kanssa on se, että niihin ei mahdu paksuja
kaapeleita. Sellaisia, joita nyt settiin tulee. Blokissa pitäisi olla yksi sisäänmeno ja 3-4 ulostuloa
paksulle kaapelille. Se tässä on suurin ongelma.

Itse en pysty metallista blokkia tekemään, kun ei ole työkaluja (ja tuskin taitoakaan) sellaiseen.
Sellaisen valmistaminen ei mikään suuri ameriikan temppu kyllä olisi. Kyllä olen sellaisia useammankin
nähnyt. Tuossa virtablokissa olisi kaikki tarvittavat ominaisuudet samassa paketissa. Siksi sitä mietin
yhtenä vaihtoehtona.

Ja olisihan se komeen näköinenkin  :idiot2:

Pitäisköhän mun hiukan surffailla Max Boom foorumilla. Sieltä voisi löytyä ratkaisu ongelmaan.
Luulisi siellä olevan kokemusta paksuista johdotuksista.

Jos joku nyt tietää ratkaisun tähän jakoblokkia pulmaa, kertokoot sen välittömästi.

Ainakin sellaisia mihin menee sisään 50mm^2 kaapeli ja samalle kaapelille 2-3 lähtöä löytyy asiallisesti varustetuista hifiliikkeistä iha bulk kamana. Sitten jos noita 50mm^2 lakuja pitää saada useampi, harkitsisin tuollaisen blokin teettämistä jossain koneistuspuljussa vaikkapa kokokuparisesta möntistä.. Itselläni johdotukset olivat juurikin blokille tuota 50mm^2 kaapelia ja siitä sitten vahvistimille voi huoletta vetää vaikkapa 25mm^2 tms jos veto ei ole pitkä. Tuo loppupätkä blokista vahvariin esim 50cm on aivan yhdentekevä onko se 25mm^2 vai 50mm^2 kaapelia. Myös nuo "virtakiskot" ovat suosittuja hifipiireissä, kupariseen kiskoon on aika helppo porata tarvittavat reiät ja sitten siihen latoa kiinni mielen mukaan piuhoja liittimineen..

Volvo 940 Turbo -97

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Mielenkiintosta luettavaa, vaikkei kauheesti mittään oo vielä tapahtunut  :) tuon konkka jutun voisi itekki kokeilla, kun päivittää etupään kajareita  :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa stuge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
Pystyykö tämän ikäseen laittamaan vaan tuommosen ns matalapaineturbokoneen ilmsn vtt mittauksia vai meneekö 230ft samallalailla? Tai siis että miks siitä pitäs jotain merkintöjä poistaa :D
« Viimeksi muokattu: 15.09.2012, 11:42:27 kirjoittanut stuge »

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Pystyykö tämän ikäseen laittamaan vaan tuommosen ns matalapaineturbokoneen ilmsn vtt mittauksia vai meneekö 230ft samallalailla? Tai siis että miks siitä pitäs jotain merkintöjä poistaa :D
ei tarvi poistaa mitään merkintöjä. B230FT on vähäpäästöinen kone, eli voi laittaa ilman mitään mittauksia ja teho on 165hv niin menee reilusti tehorajan alle, eli nokalle vaan ja leimalle!
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa hazaa

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Kuinkas 240:stä saa kattoverkoilun irroitettua.

Onko liimalla kiinni pellissä ja mahtuuko ovesta ulos?


Poissa stuge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
ei tarvi poistaa mitään merkintöjä. B230FT on vähäpäästöinen kone, eli voi laittaa ilman mitään mittauksia ja teho on 165hv niin menee reilusti tehorajan alle, eli nokalle vaan ja leimalle!
Hyvä tietää ! :)

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Pitäisköhän mun hiukan surffailla Max Boom foorumilla. Sieltä voisi löytyä ratkaisu ongelmaan.
Luulisi siellä olevan kokemusta paksuista johdotuksista.

Jos joku nyt tietää ratkaisun tähän jakoblokkia pulmaa, kertokoot sen välittömästi.
Eiköhän toi viisain olisi tehdä kupari levystä? Kairaat pulteille reijjät, kierretapeilla kierteet vaan ja kaapelit paikoilleen. Mrop osaa täällä kertoa tuosta sähköistyksesta ja 240:n korista varmasti vaikka mitä, esim hyvät maadoitus pisteet jne :)

Poissa hazaa

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Nyt sitä kaapelointia. Tuollaista pikku näpertelyä homma periaatteessa on.



Eräs juttu, mikä on ottanut pattiin, on se että en aikaisemmin ole kunnolla merkinnyt kaapeleita. Joskus aika hankalaa
erottaa niitä toisistaan. Nyt teen homman kuntoon perusteellisesti.




Johdotus on muuten tehty, mutta tuo maapuolen kaapelointi on vielä kesken. Johtuu osin siitä, että hommat menee hiukan
päällekkäin. Maablokki tullaan varmaan sitten äheltämään kuparitangosta, jos ei muuta järkevää keinoa vastaan matkan varrella
tule.

Hiukan olen alkanut miettimään, josko tästä tekisi kahden akun systeemin. Nuo autoon tulevät pääteet kun haukkaavat virtaa
ihan kohtuullisesti. Ja sen lisäksi takakontin oikeanpuoleisessa syvennyksessä olisi hyvä paikka toisella akulle että virranjakoblokillekin.
Tätä voipi hiukan miettiä. Ja sitä, että laittaako kaksi isoa akkua vai yhden ison ja toisen pikku akun. Katsellaan tilanteen etenemistä.


Subisysteemi on aluillaan. Osoittautunut jo monin tavoin "pain in my ass" sarjalaiseksi *tumppuun->:knuppel2::tickedoff:. Osin omaa hölmöyttäni ja
huomaamattomuuttani. Tämän kanssa on jo painittu ja tullaan vielä hikisesti painimaan jokunen erä. Suunnitelma toisensa perään
on mennyt reisille. Onneksi toteutuksia ei ole tarvinnut tehdä montaa toisensa perään. Mutta sitä yhtä onkin sitten saanut viilata.
Tämä tulee olemaan pitkä osio ja kestää taatusti kauan, ennenkiun kaikki on valmiina.

Ja tätä sinne ei tule. Yksi testikokeilu vaan. Jos käytössä olisi ollut kaksi pienikokoista päätettä (ja olisikin ollut) tuo kuvan mukainen resepti
olisi ollut aika passeli. Subi keskellä ja pääteet sen molemmille puolille. Eikä tilaakaan olisi mennyt hukkaan kovin paljoa. Mutta nyt ei mennä
siitä, missä aita on matalin vaan hakataan päätä puuhun pariinkin otteeseen.


Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Kuinkas 240:stä saa kattoverkoilun irroitettua.

Onko liimalla kiinni pellissä ja mahtuuko ovesta ulos?

Omastani otin aikoinaan takalasin kautta.Takalasihan on vain listojen alla olevan kumitiivisteen varassa(näin ainakin muistelen).Tiivistekin oli aika helppo iroitettava, varoo vain lasin lämmitysvastuksia. Verhoilu on kiinni käänettävillä ja kumitiivisteellä varmennetuilla klipseillä.
Multa löytyy ehjä ja puhdas kattoverhoilu ja takalasi.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa Lurvio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • Ihme säätäjä
Kattoverhoilu lähtee takaikkunan kautta ja irtoaa ihan avaimilla, eli kaikki kahvat sun muut härpäkkeet ensin irti, niin se putoaa sieltä niskaan. Takalasi taas irtoaa 'potkaisemalla', kun on pelkällä tiivisteellä kiinni.

Itte laittaisin maadotukset suoraan runkoon vahvarin viereen. Mutterin hitsaa/hitsauttaa suoraan runkoon ja siihen kaapelin pää pultilla kiinni.



Lurvio
Kulkineena S60 AWD -03
240 DL -87 (entinen)

Poissa hazaa

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
No en taida alkaa ikkunaa irrottelemaan. Ainakaan ihan vielä.

Nyt tarvitsisin kipeäsi neuvoja ja vinkkejä. Alla olevassa kuvassa on muutama alumiininen peitelevy,
jotka pitäisi saada kiinni ovipelteihin niin, että ne on irroitettavissa jälkikäteen. Noiden levyjen päälle
tulee toki vaimennusmattoa, joka varmistaa niiden kiinni pysymisen.



En haluaisi liimata niitä kiinni Sialla ym. liimalla. Eräs keino voisi olla laittaa ensin peltiin pakkausteippiä
ja sitten liimata levyt sialla kiinni teippiin. En vaan oikein luota siihen, että teippi pysyy kovinkaan hyvin
ja kauaa pellissä kiinni.

Keksiikö kukaan mitään ainetta/tuotetta, joka pitää ja on irroitettavissa jälkikäeen :hello:.
Millä noita kosteudensulkumuoveja oikein kiinntetään ovipelteihin. Sehän voisi toimia.
Jotain ohutta kaksipuolista teippiä, joka ei maksaisi ihan älyttömästi. Sitä kun kuluu
muutama metri.

Täytyyhän tähän jokin valmis ratkaisu jo olla olemassa???

Poissa jajopi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi

Keksiikö kukaan mitään ainetta/tuotetta, joka pitää ja on irroitettavissa jälkikäeen?

Millä noita kosteudensulkumuoveja oikein kiinntetään ovipelteihin?

Nuo ovissa olevat suojamuovit on kiinnitetty butyylinauhalla. Samaa nauhaa on käytetty vielä 80-luvulla valmistettujen autojen tuulilasien liimamisessa, yhdessä lasiliiman kanssa. Kyseinen aine (butyyli) on sinulle hyvinkin tuttu, mutta hieman eri muodossa, niin voi olla ettet ole asiaa huomannut. Eli tuo sinunkin käyttämä vaimennusmatto on myös butyylikumia, alumiinipinnalla päällystettynä.

Tuota butyylinauhaa saa automaali/tarvike- liikkeistä ja voi löytyä motonetistä ym.

Oma ehdotukseni nuiden alumiinilevyjen kiinnitykseen olisi seuraava:

- levyihin kiinnitysreikiä suht harvalla välillä
- ovipeltiin niittimutterit kiinnitysreikien kohdille
- levyjen taustalle butyylinauha reunojen tiivistämiseen

Tuolla tyylillä levyt on irroitettavissa tarpeen tullen. Levyt voi myös vaimentaa ennakkoon molemmilta puolilta, niin oveen asennettuna levyjen yli ei tarvitse laittaa vaimennusmattoa (jonka joituisi repimään pois, jos peitelevyt pitäisi irroittaa).

 

Carcom Oy  Ateho