Samppasport  Futurez

Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa

  • 253 Vastauksia
  • 90203 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #240 : 08.11.2015, 08:22:59 »
Laitat sen laatikon eteen. Kestävämmän perän, joka painaa enemmän ja lopuksi jos ajotuntuma on muka niin huono niin laittaa 10kg lyijyä takapuskurin sisään niin painojakauma on varmasti sama kuin aikaisemminkin.   Ei se vaihteisto kumminkaan siirry kuin 1-1.5m eteenpäin.

ZF laatikko painaa sen 40kg eli ei siinä mitään aivan hirveetä painoa siirrellä.

Noi taka-akselin yhteyteen tehdyt laatikko jutut on ihan hirveeta skeidaa.

960 akselistoon ei saa kunnon lukkoa eli tekisin ennemmin BMW E30 perähässäkästä ja sinne e34 210 murikka, isoilla vetareilla...

1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #241 : 08.11.2015, 19:30:10 »
Tinanelonen pellin alle, "1.8" T4....
Voimansiirroks pistäisin kyllä ZF+bmw210 kehdossa taka-akselille, ja siitä yhtenäinen "apurunko" koneeseen asti. Jäykistää koko paskaa aika kivasti. Lootan siirto eteen kun ei oo oikeesti optio, tässä maassa taitaa yhen käden sormilla ehtiä laskeen ne sianpäät missä oikeesti loota siirretty eteen.

Laatikon painossa voi säästää laittamalla vajaavaihteisen, jossei käyttiksestä kyse.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #242 : 12.11.2015, 01:24:04 »

Noi taka-akselin yhteyteen tehdyt laatikko jutut on ihan hirveeta skeidaa.


Joo ihan kauheeta skeidaa, tässäkin on varmaan sellanen skeida sen takia kun ei ollut rahaa parempaan.







Laatikko eteen on tietysti "helppo" ratkaisu, mutta omasta helvetin tylsä. Tulee mieleen joku rokkiralli-jokkisvehje heti. 240:ssä on laatikko valmiiksi edessä, sama laittaa sellanen sitten. ;) Tosin mä nyt olenkin outo, autossa pitää olla jotain kummallista, transaxle on helvetin kummallinen.

Jos autoa on tarkoitus pitää kauemminkin ja rakentaa vakavasti, ostaisin varmaan C5 Vetten voimalinjan moottorista taaksepäin, niitä saa muutamalla tonnilla kokonaisia 6v lootalla olevia kuitenkin ja ei ihan heti lopu kesto. Tai jos olisin todellinen massimies niin joku noista, kätevä tapa monin(kymmen)kertaistaa ajoneuvon arvo http://www.hewland.com/svga/range%20overview.html
« Viimeksi muokattu: 12.11.2015, 01:41:45 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #243 : 13.11.2015, 12:33:08 »
Taitaa vaan yleiseti helppo ratkaisu olla järkevin kun näitä VRCF projekteja seurailee.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #244 : 13.11.2015, 12:55:00 »
Itsellä BMW E36 325TDS voimansiirto taka-akselilla, eli ZF S5D260 laatikko ja 188 perä torsen lukolla ja 2,56 välityksellä. Aika sopiva paketti tohon siviili ajoon. Radalla totakai vois olla tiheemmät välitykset, mut toi toimii hyvin 60-120km/h 2.vaihteella ja 3.vaihteella 100-180km/h, eli sen mitä radalla voi ajaa.

Vetareina E28 sisänivelet jotka käy suoraan 188 perään ja 300 sarjan volvon nivelet isommista vakiovetareista käy suoraan BMW E28 vetareihin kiinni.

Jos nyt lähtisin tekemään, ostaisin HETI corvetten voimansiirron. Ei muuta mietittävää kun vaihteensiirto, kardaanin pituus (aika samaa luokkaa), ripustus (helpoin osa) ja vetarit.

Saada toi kehikko BMW lootan ja perän ympärillä kestämään tuolla rajoitetussa tilassa on aika painajainen. Joku 100 rykäsyä risteyksestä, ni kehikko antaa periksi, tai vääntyy heikoimmasta kohtaa. Volvon vetonivelet räjähtelee. Varmaan tuolla vääntömomentilla ja sillä että taka-renkaat eivät sudi on kanssa osansa kehikon hajoamisessa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #245 : 14.11.2015, 19:29:14 »
Kuulostaa tuo Corveten systeemi tosi Volvomiesten kukkarolle sopivalta.

En edelleenkään tajunnut miksi laatikkoa ei voi siirtää eteen :idiot2:   
Mulla on jotain tajuamisen kanssa ongelmaa.

Siis onko tämä vain periaate vai onko jokin teknillinen ratkaisu täysin ylitsepääsemätön miksi ei näin voi tehdä?
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #246 : 14.11.2015, 19:42:10 »
En edelleenkään tajunnut miksi laatikkoa ei voi siirtää eteen :idiot2:   

Miksi corvetessa laatikko on siirretty taakse?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #247 : 15.11.2015, 09:49:51 »
Toi vastaus ei kerro mulle mitään?
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #248 : 15.11.2015, 12:38:22 »
Sehän olikin kysymys ;)

Tietääkseni 360 Volvossa laatikko on takana
Myös viidenne sukupolven Vetessä on laatikko siirtynyt taakse kun se aiemmin oli edessä
-Kyseessä tuskin on päästöihin tai turvallisuuteen vaikuttavat seikat?
Voisi kuvitella että muutokseen vaikuttavat tekijät liittyvät painojakaumaan, ajattavuuteen jalkatiloihin jne.

Mielestäni takana sijaitseva vaihteisto on pikkuvolvon paras ominaisuus täyteläisen muotoilun lisäksi
Miksi muuttaa kumpaakaan?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #249 : 15.11.2015, 13:38:55 »
Laatikon siirto eteen on hyvinkin mahdollista tehdä.
Itse en hylkäisi kumpaakaan ratkaisua.
 Zf aski eteen ja bemarin perä on varmasti kestävä ratkaisu ja toteuttaminenkin täysin tehtävissä.
 Corveten voimalinja ei varmasti ole ainakaan halvempi ratkaisu, ja varsinkin manuaalin löytäminen suomesta on haasteellista. Toki jos automaatilla lähtee tekemään hinta vähän laskee.
Jos halvemmalla haluaa päästä niin kannattaa varmaan tuo zf+bmw perä hommata.
Toki painojakaumassa tulee muutosta jos laatikkoa siirtelee ,mutta käyttötarkoitusksesta riippuen merkitys voi olla verrattain pieni.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #250 : 15.11.2015, 13:45:42 »
Toki painojakaumassa tulee muutosta jos laatikkoa siirtelee ,mutta käyttötarkoitusksesta riippuen merkitys voi olla verrattain pieni.

Akku takakonttiin niin vaihteiston siirrosta aiheutuvasta painojakauman muuksesta non syöty ainakin kolmas-osa
Vakiota keveämpi vauhtipyörä on myös hyvää valuuttaa
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #251 : 16.11.2015, 08:21:54 »
Laatikon kun siirtää eteen joutuu kardaanitunnelin isontamaan vaihteistolle (levitettävä ja korotettava), kaasupolkimelle tulee ahdasta, keskikonsolin joutuu väkertämään uusiksi jne. On tullut tehtyä moinen operaatio, tunnelista tuli vielä liian ahdas niin vaihteistoa ei mahdu irrottamaan paikoillaan, vaan esim. kytkinremppaa varten nostettava moottorin kanssa pois autosta. Jos joskus tulee vielä sianpää niin kokeilen luultavasti Alfan transaxlea (vaikka ovatkin kuuluja risoista synkroista). Tai sjs:n malliin bemarin voimalinja taakse, kunnon putkikehikko ympärille niin kestää kyllä. Tuo eteen siirretty laatikko tuli havaittua melko p**kaksi vaihtoehdoksi, jalkatilat kärsii, painojakauma kärsii, huollettavuus kärsii...
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #252 : 16.11.2015, 10:21:18 »
Ja se Corveten voimalinja menee sitten vai Bolt On?

Mulla on esim. Amazonissa kytkinkopan kaaveli pultit kaasupolkimen vieressä niin tiedän kyllä mikä on ahdasta.

Lopetan tähän, laittakaa laatikot taakse niin kaikki pääsee helpommalla.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #253 : 21.02.2016, 02:33:50 »
Ja se Corveten voimalinja menee sitten vai Bolt On?

Mulla on esim. Amazonissa kytkinkopan kaaveli pultit kaasupolkimen vieressä niin tiedän kyllä mikä on ahdasta.

Lopetan tähän, laittakaa laatikot taakse niin kaikki pääsee helpommalla.

Riippuu lompakon paksudesta, että kuinka paljon on varaa teettää voimalinjan muuhun autoon yhdistäviä osia ja kuinka paljon täytyy valmistaa itse. Yleisen mittojen puolesta nuo ihan mukavasti sinne menee, edestä ja takaa joutuu hieman leikkaamaan lisätilaa, mutta suurin osa 300-sarjalaisista on niin mätiä jo muutenkin että tuollainen korityö ei paljoa siinä sivussa tunnu. ;)

Brittiharrastajan puuhasteluja:


http://i2.photobucket.com/albums/y43/a_pod666/My%20Cars/The%20Beast/Current/EVO%203%20Mods/IMG_0255.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y43/a_pod666/My%20Cars/The%20Beast/Current/EVO%203%20Mods/IMG_0257.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y43/a_pod666/My%20Cars/The%20Beast/Current/EVO%203%20Mods/IMG_0258.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y43/a_pod666/My%20Cars/The%20Beast/Current/EVO%203%20Mods/IMG_0249.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y43/a_pod666/My%20Cars/The%20Beast/Current/EVO%203%20Mods/IMG_0776.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y43/a_pod666/My%20Cars/The%20Beast/Current/EVO%203%20Mods/IMG_0778.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y43/a_pod666/My%20Cars/The%20Beast/Current/EVO%203%20Mods/IMG_0780.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y43/a_pod666/My%20Cars/The%20Beast/Current/EVO%203%20Mods/IMG_0781.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y43/a_pod666/My%20Cars/The%20Beast/Current/EVO%203%20Mods/IMG_0815.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y43/a_pod666/My%20Cars/The%20Beast/Current/EVO%203%20Mods/IMG_0813.jpg
« Viimeksi muokattu: 21.02.2016, 02:42:27 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

 

Autoracing  KL-varaosat