Ateho  Elekma

244 -84 "Saffron R-Sport" (B234T+Getrag 260/6) Koneen kasausta..

  • 220 Vastauksia
  • 134984 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Tämäkin projekti on tuttu volvolandiasta, poimin sieltä vain tärkeimmät viestit.

Oishan tämän voinu tänne aikasemminkin kirjottaa, mutta parempi myöhään...  :)
Eli kyseessä on tämmönen 240. Huomautan heti alkuun, että auto ei ole alun perin minun rakentama, mutta muun muassa tekniikka on mennyt minun käsissä kokonaan vaihtoon...





Lisää kuvia:
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/IMG_0387.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/IMG_0386.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/IMG_0318.jpg

Tuossa videonpätkä tehomittauksesta maistiasiksi:
http://s964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/?action=view&current=MVI_0656.flv

Tämä helmi löytyi erään Rovaniemeläisen autoliikkeen takapihalta tammikuussa 2007, jonne se oli tullut vaihtoautona. Tietenkin heti piti päästä koeajolle ja kun hinta ei todellakaan ollut paha, kaupat tehtiin heti. Autoliike halusi päästä äkkiä volvosta eroon, ennenkuin sitä ehti koko kaupungin nuoriso kokeilla.

Auton historia

Alunperin auto on ollut tummanpunainen GL-malli B230A moottorilla. Ensimmäinen omistaja on ollut Helsinkiläinen mies, joka on huoltokirjasta päätellen asunut välillä myös ulkomailla. Auto siirtyi toiselle omistajalle 3.11.89, joka oli myöskin helsingistä. Hän omisti auton aina 6.5.03 asti, jolloin auto siirtyi IF-vakuutusyhtiölle. Auto oli mennyt lunastukseen kun sen toinen etulokasuoja oli lievästi kolaroitu.
Tämän jälkeen auton osti pitkän linjan Rovaniemeläinen Volvo-harrastaja, jonka kunnosti aluksi korin huippukuntoon, voisi sanoa että parempaan kuin uusi. Samalla auto sai ison tukun harvinaisia alkuperäisosia, joista myöhemmin lisää. Kiitos auton hienosta ulkonäöstä kuuluu siis hänelle. Auton maalauksen hoiti Rovaniemen kone- ja automaalaus. Autoon oli tulossa turbotekniikka, mutta ralliharrastajana hän tykkäsi vaparin pörinästä, jonka takia autossa on siis kireä vaparimylly. :)
Auton valmistuttua rakentaja alkoi tähyilemään uusia projekteja, ja auto meni myyntiin. Auto vaihtoi omistajaa 30.5.06, kyseessä oli vanhempi rovaniemeläinen mies. Hän suunnitteli että 240 olisi tullut käyttöautoksi, mutta kovan kulutuksen takia hänellä oli aikomuksena vaihtaa siihen diesel-tekniikka. Onneksi hän kuitenkin vaihtoi tilalle Transitin rovaniemen tojo-autossa, josta minä sitten auton bongasin. Auto siirtyi minun omistukseen 26.1.07 ja Rovaniemellä ollaan.

2007
Auto oli ostohetkellä muuten hyvässä kunnossa, mutta käynnistettäessä moottori potki takaisin. Lisäksi vaihteensiirrossa oli ongelmia ja aina kaikki vaihteet eivät pysyneet päällä. Melkein heti tuli selväksi että M47 saisi vaihtua paremman tieltä pois.
Ilmeisesti moottorin takapotkujen takia kampiakselin hammashihnapyörän pultti pääsi löystymään, joten hihnapyörän kiila hajosi. Männät löi imuventtiilit hajalle ja niin päästiin ensimmäisen kansiremontin makuun.
Kansirempan jälkeen moottori säädettiin kohdalleen Oulussa Jäälin autosäädössä, teholappuihin saatiin lukemat 180hp/250Nm. Kireämmällä nokka-akselilla saisi vielä lisää heppoja, mutta mieto nokka tarjoaa hyvän alaväännön joten sillä on mukava ajaa kadulla.
Kuvia dynotyksesta:
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/IMG_0653.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/IMG_0648.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/IMG_0644.jpg
Kesällä 2007 autoa käytiin kokeilemassa Redneck Race 1/8 mailin kiihdytyskisoissa ja 12,3 sekunnin aika sinetöi päätöksen turbotekniikasta. Samaan aikaan olisi tarkoitus ehtiä 1/4 mailia, sitten joskus. :)

2008
Originelli kannentiiviste alkaa antautua, jäähdytysnestettä pääsee välistä pihalle. US-partsilta Cometic-tiiviste tilaukseen ja KL-racingiltä ARP-pinnapultit, jo alkaa nesteet pysymään sisällä.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/B230/IMG_1539.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/B230/IMG_1545.jpg
Kesän auto oli Torniossa, koska olin kesäduunissa terästehtaalla.

2009
Landian markkinapaikalta löytyy edullisesti Getrag 260/6 vaihdelaatikko, jossa on mukana myös kardaani ja kaikki vaihteensiirtohilppeet. Laatikko on peräisin BMW 535i -92:sta ja sillä on ajettu n. 250tkm. KL-racingiltä adapteri tilaukseen ja M47 sai väistyä kunnon laatikon tieltä.
Muutama kuva M47 ja getragin eroista: (huom. getraggiin on jyrsitty startille tilaa)
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0032.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0031.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0030.jpg
KL-racingin adapteri paikalleen asennettuna:
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0034.jpg
Ensin vaihteistoa piti tietenkin mallailla paikoilleen. Sopiva vaihteiston tukipalkki tehtiin M47:n tukipalkista, se onnistui aika helposti siirtämällä sitä hieman lähemmäs moottoria ja kiinnittämällä siihen suoraan BMW-tukikumit. Tukipalkista tuli kyllä toimiva, mutta sitä parannellaan myöhemmin, siten että tukikumit tulee suoraan. Lisäksi tukipalkin kiinnitystä koriin parannellaan siten, että se tulee kiinni kolmella pultilla/puoli. Kuvat puhukoon puolestaan:
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0028.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0029.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0019.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0018.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0017.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0017.jpg
Getragin kytkinakseli on volvoon liian lyhyt ja lisäksi sen halkaisija on liian pieni. Tämän takia kävin teetättämässä Rovaniemellä Eskelisen sorvaamolla siihen sellaisen holkin, että kytkinakselin pituus riittää ja että voidaan käyttää volvoon sopivaa laakeria. Työn jälki oli huippuluokkaa.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0080.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0085.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0091.jpg
Rahapulassa päädyin käyttämään aikaisemmin volvossa ollutta paineasetelmaa, mallia 215mm turbo. Tällöin säästyin myös vauhtipyörän muutoksilta. Getragissa on erilainen boori kuin volvon laatikoissa, joten se tarvitsee BMW:n kytkinlevyn. 215mm levy on 518i:ssä, joten sellainen laitettiin tilaukseen. Painelaakeriksi tuli BMW 500-sarjan muovinen tarvikeosa.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0088.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0087.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0096.jpg
Volvossa on alun perin ollut vaijerikytkin, joten se piti muuttaa nestetoimiseksi. 240:ntä on saanut myös nestekytkimellä, mutta koska osat on harvinaisia, piti alkaa soveltamaan. Työsylinterinä käytettiin bemarin alkuperäistä, siihen piti vain tehdä pidempi käyttötanko. Pääsylinteri löytyi Volvo 940:stä. Pääsylinterille löytyi sopivat kiinnitysreiät korista peitelevyn takaa. Pääsylinterille tulee letku jarrunestesäiliöstä, sekin on peräisin 940:stä ja huolimatta pienestä kokoerosta alkuperäiseen se menee kyllä paikalleen eikä vuoda. Paikallinen hydrauliikkaliike leipoi sylintereiden välille sopivan letkun, maksoi kokonaisuudessaan alle 13 euroa. Kytkinpoljin on omavalmisteinen, se on tehty vaijerikytkinpolkimesta. Kytkinpoljin on saanut lisää pituutta ja se on siirretty poljintelineen ylempiin reikiin. Pääsylinteriä käyttävä laippa on palanen laturin kiinnitystelinettä.  :)
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0210.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0209.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0286.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0211.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0248.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0245.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0212.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0214.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0213.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0249.jpg
Vaihteensiirrossa käytettiin bemarin osia, keppitelinettä ja siirtotankoa piti vain hieman lyhentää ja keppitelineelle ideoin koriin kiinni tulevan tukipalan. Tukipala on kiinni kahdella pultilla niissä rei'issä, johon vaihdekepin kuminen suojapussi tulee kiinni. Tukipala on sen muotoinen että kun pultit vedetään kireälle niin se on koria vasten niin tukevasti kiinni että se ei pääse liikkumaan.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0027.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0026.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0100.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0102.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0101.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0104.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0103.jpg
Kardaani on tehty yhdistämällä bemarin etuputki volvon etuputkeen. Takapätkä on volvon alkuperäinen. Hienon kardaanin teki Eskelisen sorvaamo ja se on tasapainotettu Polar-moottorissa.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0255.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0256.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0259.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0257.jpg
Autotallin pienen koon takia moottori olo koko ajan paikallaan, joka toi melkoisen lisähaasteen getragin asennukseen. Kiitos apumies Pasille, ei se laatikko yksin sinne olis noussu.  :)

Kun kerran hyvään vauhtiin oli päästy, tilattiin myös Truetrac tasauspyörästön lukko ja asennussarja Summit Racingiltä.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0044.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0041.jpg
Koska getragissa ei ole vaijerilähtöä nopeusmittarille, täytyi samalla tehdä perään sähköiselle nopeusmittarille lähtö. Jotkut on laittaneet anturikehän suoraan Truetracin päälle, minä säästin ja teetin urat suoraan Truetracciin. Urat teki jälleen Eskelisen sorvaamo.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0142.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0145.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0146.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0146.jpg
Lukkoperän asennus aloitettiin tietenkin irrottamalla vanha tasauspyörästö ja siirtämällä siitä iso hammaspyörä truetracciin.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0110.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0115.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0114.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0116.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0118.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0117.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0148.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0152.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0154.jpg
Vanhassa oli laakerit niin tiukassa että en saanut niitä irto, joten en myöskään shimmilevyjä, joten shimmaus piti aloittaa puhtaalta pöydältä. Asennussarja sisälsi reilusti shimmilevyjä ja uudet laakerit. Heittokellokin tuli ostettua ja ohjeet shimmaukseen löytyi volvon opuksesta.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0579.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0296.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0297.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0576.jpg
Nopeusmittaria varten tasauspyörästöön tuli anturillinen takakansi, josta vedin johdot mittaristolle. Sopiva läpivienti johdoille löytyi takapenkin alta, josta johdot kulkee kynnyksen alta kojelautaan. Luonnollisesti myös mittaristo vaihtui uudempaan.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0383.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0311.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0313.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0315.jpg
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0317.jpg
Truetrac oli ensimmäiset kilometrit tosi kankea ja äänekäs mutta alkoi kyllä toimimaan tosi hyvin. Toisaalta nyt kun renkaissa on pitoa, niin kytkimessä sitä ei ole. Kuivalla kelillä kytkin luistaa, märällä kelillä renkaat. :)

2010
Auto talvehtii pukkien päällä lämpimässä tallissa. Ja kesän myös, ei vaan kerennyt harrastamaan. ::) Syksyllä aloin hankkimaan uutta tekniikkaa. (Tästä eteenpäin päivitykset on projektipäiväkirjassa)

2011
Tänä vuonna ei ajettu ollenkaan. Uusi tekniikka olisi tarkoitus saada nippuun vuoden loppuun mennessä.


Auton nykykunto

Kori
244 GL -84.
R-Sport korisarja ja takaspoileri.
Voimakeula, GLT/Turbo-maski, GTX-valot.
Orkkis-vilkut, takavalopaneeli.
Takana tummat lasit.
Vanteina levitetyt Virgot.
Väri 435 Saffron Pearl Metallic.

Sisusta
R-sport ratti.
Sähköinen nopeusmittari, kierroslukumittari, Volvon orkkis öljynpaine-, öljynlämpö-, voltti-, ulkolämpömittarit ja kello. Lisäksi seosmittari laajakaistalambdalla ja pakokaasunlämpömittari.
Recaro etupenkit Sierra Cosworthista.
Muuten volvon sininen GL-sisusta.
Sähkölasit.
Sähköpeilit lämmityksellä.
Volvo kiikarimankka kahdella kaiuttimella. ;D

Moottori

Stage 1 (ostohetkellä)
B230-lohko, wiseco-takomännät, M-kanget.
531-kansi, portattu, laskettu, 46 mm imuventtiilit.
V-nokka, säädettävä nokkapyörä.
2x Weber 45 DCOE 152 tuplakaasarit, tilaustyönä tehty imusarja, iso ITG-ilmansuodatin.
Facet Red Top bensapumppu peräkontissa, Malpassi bensanpaineensäädin.
4-2-1 pakosarja (merkkiä en muista, joku Stage2), 3" rosteriputkisto kahdella läpivirtausvaimentimella.

Stage 2 (työn alla)
B230FT-lohko, H-profiili kanget ARP-pulteilla, kolotut männät 16V kannelle, öljyruiskut.
16V-kansi, GLT-nokat (B234F), jakohihna Kadett-E 1.6D (146-hampainen), hihnankiristin Golf Mk2 GTi 16V).
Bosch LH-jet 2,4-moottorinohjaus, lastutettu. (940 turbo)
Peltipakosarja (KL-Racing), 40mm kiinahukkis.
Holset HX35 Super, 8cm2 turbiinikotelo, turbiini 55/65mm, kompressori 54/77mm.
50mm dumppi.

Voimansiirto
Teräsvauhtipyörä 7,0kg. (PO-metalli)
Sachs SRE -765 paineasetelma. (BMW e34 M5)
Jousittamaton orgaaninen kytkinlevy, 240mm. (BMW e34 isomoottoriset)
Getrag 260/6 vaihdelaatikko. (BMW e34 535i)
Kardaani risteytys bemarista ja volvosta.
Eaton Detroit Truetrac hammaslukko, 1031 perä, 3,54:1.

Alusta
Lesjoförs madallusjouset.
Sachs korkeapainekaasuiskarit.
Paksut kallistuksenvakaajat, edessä 21mm, takana 25mm (R-sport).
GT-tukiraudat alhaalla ja ylhäällä.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2016, 02:17:24 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" 16V tekniikka hankittu
« Vastaus #1 : 09.12.2010, 19:48:20 »
   
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (Ruisku ostettu)
« Vastaus #47 : 11.07.10 - klo:18:58 »
   
Noniin autoon on tehty muutamia hankintoja, ostin siihen LH-Jetronic 2.4-ruiskun 998cc suuttimilla volverelta, joka osti sen JuhaU:lta. Ruisku on ollut aikaisemmin tuossa volvossa: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=43376.0
Paketissa tuli mukana melkein kaikki tarvittava, ja tavoitteena on saada ainakin saman verran tehoja kuin JuhaU:lla oli, eli n. 350 hp...

Lisäksi aikaisemmin talvella ostin uudet GT-tukiraudat, nekin on vielä asentamatta. Autolle ei ole tosiaan tehty viime kesän jälkeen yhtään mitään, vaan se lepää edelleen pukkien päällä autotallissa Rovaniemellä. Talvella oli kiire saada suoritettua insinöörikoulu loppuun ja nyt kesällä olen tiivisti töissä Torniossa, joten 240:lle ei ole vain yksinkertaisesti jäänyt aikaa. Syksyllä olisi sitten tarkoitus ottaa auto taas työn alle.

Hankintalistalla on seuraavana teräsvauhtipyörä kunnollisella kytkimellä ja bensanpaluulinja ruiskulta. Turbokone saa alakerran tuosta nykyisestä rakentamalla tai sitten valmis paketti, kanneksi tulee tuo viilattu 531 mikä on nyt paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2010, 19:51:07 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" 16V tekniikka hankittu
« Vastaus #2 : 09.12.2010, 19:50:10 »
   
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport"
« Vastaus #55 : 06.12.10 - klo:22:47 »

Nyt tulee päivitystä pitkästä aikaa. Viikonloppuna kävin hakemassa volvoon Lappeenrannasta alakerran ja Helsingistä kannen.
Alakerta on B230FT, jossa on H-profiilikanget ja kolotut männät 16V-kantta varten. Mukana tuli myös vesijäähdytteinen öljynsuodattimen siirtojalka ja kaksoismassavauhtipyörä. Tehonkestoa pitäisi olla 500 heppaa.
16V-kansi on vakiokuntoinen ja otettu toimivasta moottorista.
Tuossa yksi pikaisesti napattu kuva, lisää tulee myöhemmin:


Tällä hetkellä projekti ei etene, koska autotalli on niin pieni ettei siellä mahdu tekemään mitään. Kun saan isomman tallin niin vanha kone nostetaan pois ja 16V tekniikka laitetaan tilalle. Hankintalistalla on seuraavaksi uusi kansipahvi, vahvat kannenpultit, teräsvauhtipyörä ja kunnon kytkin. Myös LH-jet 2.4 ruisku pitäisi asentaa...
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" 16V tekniikka hankittu
« Vastaus #3 : 09.12.2010, 20:18:38 »
Tänään purin 16V-kannen kokonaan ja tarkistin että kaikki osat on tallessa. Muuten löytyi kaikki, mutta kaksi venttiilikopan kiinnitysmutteria puuttui, no eipä ole iso menetys.  ;)
Nokka akseleista löytyy merkinnät UW (imu) ja UA (pako), oisko ne GLT-nokat?
Olihan mulla ongelmiakin, yksi pakosarjan pinnapulteista oli katkennut kannen sisälle ja loput on jumissa. Pakkohan ne on vaihtaa, pakosarjan irrotuksessa ne on menneet melkein kaikki pilalle. Huomenna kokeillaan lämmittää pillillä ja väännetään sitten...
Tuossa muutama kuva:



Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" kytkimen valinta(apua!?)
« Vastaus #4 : 11.12.2010, 15:13:18 »
Kannen kimppuun palataan ensi viikolla, nyt vois miettiä kytkin/vauhtipyöräongelmaa. Autossahan on jo getrag, joten bemarin boorilla mennään. Kytkimen pitäisi kestää 400hp/500-600Nm, alussa tehoa ei varmaankaan edes noin paljon, mutta jatkoa ajatellen otan varman päälle. Haluan säilyttää edes jonkinmoisen ajomukavuuden, joten monilevykytkimet jätän pois laskuista, myös sintterilevyä vältän niin pitkään kuin on mahdollista. Eli pitäis löytää niin jämerä BMW asetelma+orgaaninen levy kuin mahdollista. Jos Sachsin tuotteita katsotaan niin onko se paras asetelma tämä 765-loppuinen? Tuossa linkki, kannattaisiko ostaa tuolta vai saisko halvemmalla esim suomesta?
http://en.sachsperformance.com/sachs-race-performance-clutch/bmw/bmw-5-e34/m5-38-s38b38-0392-bis-0995/index.html

Sitten kun sopiva kytkin löytyy, niin kuka tekee mulle sopivan vauhtipyörän?
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa make 245

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" Kytkimen valinta(apua!?)
« Vastaus #5 : 11.12.2010, 18:37:20 »
Kannattaa kysyä US-Partsilta tuota kytkinpakettia,on hyvä!

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" Kytkimen valinta(apua!?)
« Vastaus #6 : 11.12.2010, 19:41:33 »
765-asetelma on jo ostettu, eräs aktiivinen foorumilainen toimittaa.  :)
Seuraavaksi kytkinlevyn ostoon, sen tuskin tarvii olla racing-mallia, perus bemarin 240 millinen orgaaninen riittänee?
Onkohan tuo vauhtipyörän teko hankala homma? Jos vain vien tuon kytkimen ja orggisvauhtipyörän jollekkin paikalliselle sorvarille niin tuleekohan siitä mitään vai pitääkö olla joku alan specialisti?   :o
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" Kytkimen valinta(apua!?)
« Vastaus #7 : 13.12.2010, 16:31:14 »
Jos tehoja vähänkin enemmän hakusessa, suosittelen käyttämään teräsvauhtipyörää. Otappa puhelin käteen ja soittele Pasi Ojennukselle (PO-metalli). Riihimäellä vaikuttaa. Vanhasta vauhtipyörästä voi hyödyntää starttikehän.
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft


Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Kiitti vinkeistä! Soitin Ojennukselle ja se lupasi tehdä teräsvauhtipyörän, kun toimitan osat hänelle. Nyt on tilauksessa E34 M5 SRE -765 paineasetelma JuhaU:n kautta ja Motonetistä on tulossa 530-735 malleihin sopiva 240mm orgaaninen kytkinlevy. Nuo kun saapuu niin laitan ne pakettiin yhdessä B230F:n kaksoismassavauhtipyörän kanssa, josta Ojennus saa perusmitat ja hammaskehän. Anturikehä pitää koneistaa uuteen pyörään siten, että se on 10mm kauempana moottorista kuin alkuperäisessä, koska adapterilevyn takia pulssianturi tulee taaemmas.
Nyt pitäis vielä selvittää tuleeko kytkinlevy samalle kohdalle littupyörässä ja kaksoismassavauhtipyörässä? Tällä hetkellä paikoillaan on littupyörä ja kytkinhaarukan kanssa joutui kikkailemaan kun kytkinlevy on kauempana vaihdelaatikosta kuin pitäisi olla. Kytkinlevy saisi olla ainakin 10mm taaempana kuin nyt, mutta tarvis vauhtipyörien mittoja että voin antaa Ojennukselle oikeat ohjeet.   :o

Tänäänkään ei ehditty irroittamaan pakosarjan pinnapultteja kannesta, mutta koitin saada sitä yhtä sisään katkennutta pulttia irti vastakierretapilla. Nätisti napsahti, nimittäin se motonetin IKH-vastakierretappi sinne pultin sisään poikki. No sain porattua siitäkin läpi ja huomenna vahvempaa vastakierretappia metsästämään.  :buck2:
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vastakierretappit on vihoviimeisiä keksintöjä...

Mieluummin sellainen 4 kulmainen kartio tappi joka hakataan vasaralla porattuun reikään ja käännetään. Hakkaaminen irroittaa jumiutunutta ruuvia ja hampaat pureutuu kovasti pultin reunoihin. On auennut ruuvi jos toinenkin eikä pelkoa katkeamisesta.  ;)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Joo se motonetin vastakierretappi oli yllättävän hepponen, katkesi melkein saman tien. Huomenna lähden katteleen ammattilaisten työkalukaupoista sitä kartiotappia.
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Tänään oli ohjelmassa pakosarjan pinnapulttien irrotus hitsipilliä apuna käyttäen. Ensin lämmitettiin pultti ja sitten jäähdytys kylmäsprayllä, sama uudestaan, pari napakkaa vasaran iskua, ja vääntö. 5 pulttia irtosi ehjänä, 3 katkesi tyvestä sisään. Yksihän oli katkennut jo aiemmin.
No sitten katkenneiden pulttien kimppuun. Porattiin keskelle vain niin iso reikä kuin mahdollista ja siihen paukutettiin torx-avaimen pää ja vääntö. Saldona kolme pultin sisään katkennutta torxia!!  :buck2:
Moni olisi jo luovuttanut, mutta minä en, vielä. Äkkiä työkaluliikkeestä hakemaan sarja parhaita poran teriä (ainakin hintansa puolesta). Katkenneista torxeista viisastuneena ostin juuri tähän tarkoitukseen tehdyn sarjan nelikulmaisia tappeja, se oli niin kallis satsi etten kehtaa edes kertoa. Usko näihin tappeihin oli kova, kunnes yritin aukaista sitä yhtä pulttia johon ei oltu katkaistu torxia. Valitsin liian ohuen tapin, ja sekin meni tyvestä poikki!!! Lisäksi tuo tappi ja ne torxit on niin kovaa materiaalia ettei niihin tunnu mikään poranterä pystyvän, ei edes ne kalliit.
Antaapa kannen olla vähän aikaa nurkassa, nyt ei nappaa.  :-\

Edit: Kobolttiporanterä kuulemma SAATTAISI purra tuohon työkaluteräkseen. Miksei se työkalukauppias mulle sellaisia myynyt? Ne ois ollu vieläkin kalliimpia.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2010, 17:50:16 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Oho, no ei ne sitten ollut riittävän hyviä vaikka kalliita olivatkin. Hyvä sellainen tappi ei mene poikki vaan ensin mutkalle. Siirrä tehtävä jollekkin moottorikoneistamolle niin säästät omia hermoja vaikka jokusen kympin köyhtyykin. :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Oho, no ei ne sitten ollut riittävän hyviä vaikka kalliita olivatkin. Hyvä sellainen tappi ei mene poikki vaan ensin mutkalle. Siirrä tehtävä jollekkin moottorikoneistamolle niin säästät omia hermoja vaikka jokusen kympin köyhtyykin. :)

Miehän kävin heti alussa tarjoamassa kantta yhdelle pajalle, mutta ei ne suostunu sitä tekemään, kuulemma niin v-mäinen homma. Nyt jälkeenpäin en yhtään ihmettele miks ne kieltäyty. Aika lujaan ne on vaan 20 vuodessa jumiutunutkin, ja sitten kun ne on niin pirun ohuetkin, 8-venasessakin on paksummat. :buck2:
EDIT: Eiku just saman paksuiset 8 ja 16 venttiilisissä.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2011, 22:44:47 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

 

Ateho  Elekma