Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: oskarik - 22.01.2020, 15:59:33
-
Mikä lie vikana kun ravistaa vedolla n. 75-95 vauhdissa silloin tällöin? Nyt 15tkm ajettu tällä autolla ja vika ilmaantuu silloin tällöin vaihtelevalla intensiteetillä (joskus tuskin huomaa, joskus tuntuu että hampaat irtoavat) ja sitten taas "korjaantuu" itsekseen, kerran moneksi viikoksi. En ole keksinyt mitään logiikkaa millä saisin ravistuksen luotettavasti ilmaantumaan, paitsi että tuntuu että ravistaa todennäköisemmin +50km ajon jälkeen
-
Todennäköisesti lunta, jäätä ja muuta sontaa vanteen sisäkehällä.
-
Todennäköisesti lunta, jäätä ja muuta sontaa vanteen sisäkehällä.
Kaksilla vanteilla sama homma. Tosin näillä 16" talvirenkailla ehkä hieman vähemmän kuin kesäisillä 18"
Autossa on myös 25mm madallussarja edellisen omistajan asentamana, voisiko se vaikuttaa?
-
Vaikuttaako jarrun käyttö asiaan? Itsellä oli vastaavia yhtä mystisesti ilmaantuvia oireita, jotka poistuivat kierojen etujarrulevyjen ja jumittavan jarrusatulan vaihtamisella.
-
Mulla oli ajoittain samaa vaivaa V50 1.8 2005:ssä. Ravistus katosi, kun uusin toisen etujarrun levyn+satulan+palat.
-
Jarrun käyttö ei juurikaan vaikuta mielestäni. Täytyy kokeilla silti vaihtaa etujarrulevyt ja -palat renkaidenvaihdon yhteydessä viimeistään.
-
Automaatti vai manuaali?
-
Jos ravistaa vedolla niin jarruissa tuskin on syy. Mahdolliset vikapaikat:
1) Koska auto on madallettu, vetonivelet
2) Etualatukivarsien puslat löysät jolloin aurauskulma elää vedon funktiona -> ravistaa
3) Pidemmän vetoakselin kannatinlaakeri finaalissa
4) Moottorin kannatinkumit lopussa
Luultavasti kyseessä on kombinaatio näistä kaikista jos autossa on paljon kilometrejä.
Alatukivarsien puslien loppuminen aiheuttaa ravistusta myös jarruttaessa mutta vasta riittävän kovasta vauhdista.
-
Automaatti vai manuaali?
Automaatti
Jos ravistaa vedolla niin jarruissa tuskin on syy. Mahdolliset vikapaikat:
1) Koska auto on madallettu, vetonivelet
2) Etualatukivarsien puslat löysät jolloin aurauskulma elää vedon funktiona -> ravistaa
3) Pidemmän vetoakselin kannatinlaakeri finaalissa
4) Moottorin kannatinkumit lopussa
Luultavasti kyseessä on kombinaatio näistä kaikista jos autossa on paljon kilometrejä.
Alatukivarsien puslien loppuminen aiheuttaa ravistusta myös jarruttaessa mutta vasta riittävän kovasta vauhdista.
Tukivarret tutkin silmämääräisesti ja näyttivät ihan siedettäviltä. Edellisessä V50:ssä oli paljon ronskimman näköiset kun vaihdoin, eikä ollut edes mitään oireita.
Voiko vetoakselit/vetonivelen tutkia jotenkin helposti paikallaan? Entä kannatinkumit?
-
Tukivarsien vikaa ei näe päältäpäin helposti kun sitä ei usein huomata katsastuksessakaan. Ajaessa huomaa ja kun tarpeeksi pahaksi menee, renkaiden tavallista nopeammasta kulumisesta. Vetonivelet pystyy parhaiten diagnosoimaan äänen ja tärinän perusteella mutta niistä johtuva tärinä on yleensä aika tasaista koko nopeusalueella.
Kannatinkumien loppumisen huomaa aika helposti siitä että ajaa ensin auton kunnolla lämpimäksi - tyyliin kolme varttia maantieajoa ja pysäyttää, antaa moottorin käydä tyhjäkäyntiä ja katsoo miten paljon kone vatkaa tyhjäkäynnillä. Ehjillä kumeilla ei juuri lainkaan, huonoilla helposti yli 5 mm. Näin ainakin 5-pyttyisellä bensakoneella.
-
Nyt ei taas ravista yhtään. Ihme hommia
Tukivarsien vikaa ei näe päältäpäin helposti kun sitä ei usein huomata katsastuksessakaan. Ajaessa huomaa ja kun tarpeeksi pahaksi menee, renkaiden tavallista nopeammasta kulumisesta. Vetonivelet pystyy parhaiten diagnosoimaan äänen ja tärinän perusteella mutta niistä johtuva tärinä on yleensä aika tasaista koko nopeusalueella.
Kannatinkumien loppumisen huomaa aika helposti siitä että ajaa ensin auton kunnolla lämpimäksi - tyyliin kolme varttia maantieajoa ja pysäyttää, antaa moottorin käydä tyhjäkäyntiä ja katsoo miten paljon kone vatkaa tyhjäkäynnillä. Ehjillä kumeilla ei juuri lainkaan, huonoilla helposti yli 5 mm. Näin ainakin 5-pyttyisellä bensakoneella.
Kiitos!
-
Ravistuksen muodostuttua sietämättömäksi vaihdoin vasemman vetoakselin kokonaan ja ongelma poistui. :)
-
Kuinka pahaksi tärinä meni ennenkuin vaihoit uuden vetarin? Täristikö kokoajan nopeudesta riippumatta ja paheniko tärinä paljonkin lopulta ennen vetarin vaihtoa?
-
Itsellä ravisti volvo todella rankasti.
Vaihdoin koko alustan, puslat, vetoakselit, sisemmät ja uloimmat nivelet, ei vaikutusta.
Lopuksi moottorin tukikumit ja tärinä loppui kuin seinään.
Edit. Tärinä jatkuu-->