Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: nameles - 16.11.2023, 15:55:59

Otsikko: V50 Classic 1.6D 2012 tärinä kiihdyttäessä
Kirjoitti: nameles - 16.11.2023, 15:55:59
Otsikon mukainen auto, manuaalilaatikko 6vaihteinen ja tärinä lämpöisenä jokaisella vaihteella kiihdytyksissä kun kierrokset n.2000. Ideoita mitä tutkia seuraavaksi kun nyt vaihdettu:
-Vetoakselit
-Vaihdelaatikko, käytetty (myyjäliikkeen toimesta) 1kk sitten
-Kytkin vauhtipyörineen (ed.omistajan mukaan) 4kk sitten

Tänään kävi tarkistuksessa ja ei havaittu mitään selkeää syytä mistä johtuisi. Venttiilikopan tiiviste vuotaa öljyä joten se menee vaihtoon kyllä. Alkaa loppua ideat, mutta vauhtipyörä ensimmäisenä mielessä. Vain yksi moottorin kannatinkumeista oli hieman kulunut, muttei selittäisi tätä. Tyhjäkäynti on ok eikä kytkinpolkimen painaminen vaikuta moottorin/voimansiirron ääniin.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Jos kierrokset menee yli 2000 niin ei tärise...
Otsikko: Vs: V50 Classic 1.6D 2012 tärinä kiihdyttäessä
Kirjoitti: nall3 - 16.11.2023, 16:54:29
Alatukivarret vaihtoon ja aurauskulmien säätö.
Loppuu kiihdytyksissä tärinä.
Onko madallettu autoa?
Otsikko: Vs: V50 Classic 1.6D 2012 tärinä kiihdyttäessä
Kirjoitti: laatikkovika - 16.11.2023, 16:54:38
Väsyneet jouset tai madallusjouset
Menee vetonivelten kulmat pieleen niin se on siinä.
Meillä johtui S40 T5:ssa juurikin tuosta. Oli siis madallettu ja nekin jouset väsyneet.
Uudet vähemmän madaltavat korjas tilanteen.

Kato vähä hidas... :D
Meillä ei auttanu tukivarret eikä suuntaus eikä iskarit kaikkine hilppeineen eikä moottorin tuet eikä nivelet jotka tuli tukivarsissa mukana.
Otsikko: Vs: V50 Classic 1.6D 2012 tärinä kiihdyttäessä
Kirjoitti: laatikkovika - 16.11.2023, 17:02:12
Väsyneet jouset tai madallusjouset
Menee vetonivelten kulmat pieleen niin se on siinä.
Meillä johtui S40 T5:ssa juurikin tuosta. Oli siis madallettu ja nekin jouset väsyneet.
Uudet vähemmän madaltavat korjas tilanteen. Toki sitä ennen oli vetaritkin jo uusittu. :facepalm:

Kato vähä hidas... :D
Meillä ei auttanu tukivarret eikä suuntaus eikä iskarit kaikkine hilppeineen eikä moottorin tuet eikä nivelet jotka tuli tukivarsissa mukana.

Oho, väärä nappi mutta oikee asia.
Otsikko: Vs: V50 Classic 1.6D 2012 tärinä kiihdyttäessä
Kirjoitti: nameles - 16.11.2023, 22:21:41
Auto siis on DrivE eli hieman matalampi alusta. Kaikki tukivarret ja puskat tuntui korjaamon mukaan olevan ok. Pyöränkulmia miettinyt myös, mutta olisiko se siinä?
Otsikko: Vs: V50 Classic 1.6D 2012 tärinä kiihdyttäessä
Kirjoitti: nall3 - 17.11.2023, 10:32:30
Auto siis on DrivE eli hieman matalampi alusta. Kaikki tukivarret ja puskat tuntui korjaamon mukaan olevan ok. Pyöränkulmia miettinyt myös, mutta olisiko se siinä?
Edessä tukivarren puslat saattaa näyttää ehjiltä, mutta raudalla vääntäessä varsinkin takimmaiset puslat saattavat antaa periksi yllättävän paljon, mistä johtuu kiihdyttäessä tärinää aurauskulmien mennessä aivan pieleen kiihdytyksessä puslien antaen myöden. Noissa pikku Volvoissa alustan rakenne on surkea ja pienetkin muutokset voi vaikuttaa paljon varsinkin tärinänä. Hiljaa kiihdyttäessä tuskin tuntuu tärinää, mutta heti kun on vääntöä enemmän alkaa ratin vatkaaminen ja tuntuu kun olisi kiero vanne autossa alla. Tukivarren puslat ja aurauskulmien säätö auttaa melko varmasti.
Otsikko: Vs: V50 Classic 1.6D 2012 tärinä kiihdyttäessä
Kirjoitti: laatikkovika - 17.11.2023, 13:23:53
Meillä tuo tuntu niin että koko auto tutisi. Sit kun tuli painava repsikka mukaan niin oire vaan paheni.
Varmaan siks kun auto meni vielä alemmas.