Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: jormaw - 07.03.2015, 16:00:13
-
Moro. Tänään ilmeni autossa sellaista ongelmaa että auto sammui/meni vikatilaan kun kierrokset nousi yli 3000 rpm. No menin kaverin luokse autocomilla lukemaan vikakoodit ja siellä oli polttoaineen paineesta ja egr venttiilistä koodit. No kävin motonetistä ostamassa uuden pa-suodattimen (65 e !!!! ) ja vaihdoin sen. Sen jälkeen auto pelannut moitteetta. Olikohan vika nyt tukkeutuneessa suodattimessa vai onko noissa egr-venttiileissä ollut jotain vikaa? Vai johtuikohan egr-koodit juuri tuosta vikatilasta?
Samalla katsottiin lukulaitteella huvikseen auton muitakin arvoja ja esim. hiukkassuodattimen paine arvo oli 1 hPa. Tehtiin myös huvikseen ylimääräinen poltto piuhan päässä. Pitäisikö auton savuttaa tms tuon polton aikana? Käsittääkseni tuo arvo on todella pieni joten tuli sellainen mieleen että onkohan tästä mahdollisesti poistettu koko dpf?
-
Paljonko tuolla vanhalla suodattimella oli ajettu?
Itsellä meni vaihtoon alle 50 000 ajettuna vaikka kirjat antaa vaihtoväliksi 60 000.
.
-
No mahdoton tietää. Nimittäin huoltokirja on kyllä täynnä, mutta täynnä leimoja ja niistä ei selviä mitä on milloinkin tehty...
-
Eikai se vaihtoväli 60tkm ole vaan 120tkm. EGR on tuon moottorin tyyppivika DPF:n kanssa. EGR jää auki tai takkuaa, josta tulee vikakoodi ennenpitkää. Tuo taas aiheuttaa DPF:n ennenaikaisen tukkeutumisen. Jos nyt jo EGR:n koodia näyttäytyy niin suosittelen sen poistoa tai uusimista.
Poltton yhteydessä putken päästä ei kuulu tulla yhtään mitään ja pönttö on varmasti paikoillaan, koska poltto lähti päälle.
-
Siis pa-suodattimen vaihtoväli 120 tkm? Miksi sitten sen dpf paine ero on 1 hpa? Mitä se näyttää jos on poistettu vai näyttääkö mitään?
-
Siis pa-suodattimen vaihtoväli 120 tkm? Miksi sitten sen dpf paine ero on 1 hpa? Mitä se näyttää jos on poistettu vai näyttääkö mitään?
Jaa sekoitin ja tarkoitin DPF suodatinta :buck2:
Vaikka DPF olisi uusi niin paine-eroa sen ylitse on silti ja jos pönttö olisi tyhjä niin paine-ero olisi tällöin 0.
-
No sen näkee sitten onko sitä dpf siellä. Kohta 240 tkm täynnä. Äsken ajelin 150 km maantietä ja ei mitään ongelmaa enää vikatilan kanssa. Eli suodatin veteli vaan viimeisiään.
-
No sen näkee sitten onko sitä dpf siellä. Kohta 240 tkm täynnä. Äsken ajelin 150 km maantietä ja ei mitään ongelmaa enää vikatilan kanssa. Eli suodatin veteli vaan viimeisiään.
Juu suodattimesta varmaan johtui hyytyminen, minkä vuoksi se kannattaisi aina syksyllä uusia.
-
Ennen aikaisesti tukkeutuneita nakkipannun (1.6d) suodattimia vaihtelun jonkin verran takuu aikanakin,on varsin herkkä menemään tukkoon.halvalla oot saanu suodattimen kun laatu suodatin mann filtteri maksaa 100e.eli suosittelen et vaihda se nyky suodatin 40tkm välein.rikkinäisiä egr venttiilejä nakkipannuun oon vaihtanut varmaan muovikassillisen.. Ne vasta huonoja onkin..
-
rikkinäisiä egr venttiilejä nakkipannuun oon vaihtanut varmaan muovikassillisen.. Ne vasta huonoja onkin..
Hei
Jaksaisitko kirjoittaa hyvän ohjeen tuon venttiilin vaihtamiseksi. Purattaako se paljon edestä ennen kuin sen saa irti.
Onko siinä kaikki ruuvit ns. hyvällä hollilla. Sinä varmaan muistat tuon venttiilin vaihdon vaikka unissasi.
Ammattimieheltä ei varmaan kauan ota aikaa...
Minulla oli polttoaineen suodattimena alkuperäisenä UFI.n suodatin jota taitaa saksassa olla myynnissä 60-70e
.
-
Tuokin suodatin oli ufi motonetistä. Kyljessä tosin luki bosch. Onko siinä jtn anturi vai miksi kova hinta ?
-
Jos siinä kerran lukee Bosch niin tokkos se silloin ole UFI
-
Ei
-
Millainen homma vaihtaa pa-suodatin? Mulla on V50 ilmeisesti samalla koneella ja sammuilee kiihdyttäessä, lähtee kyllä heti käyntiin. 10tkm seuraavaan huoltoon niin ei viittis korjaamolla käyttää jos saa vaihdettua itse.
-
Millainen homma vaihtaa pa-suodatin? Mulla on V50 ilmeisesti samalla koneella ja sammuilee kiihdyttäessä, lähtee kyllä heti käyntiin. 10tkm seuraavaan huoltoon niin ei viittis korjaamolla käyttää jos saa vaihdettua itse.
1.6D PSA-dieselit, 10/2005 - 07/2010 sähköisellä suodattimen lämmityksellä, vaihto-ohje https://youtu.be/gKWCNjvELk8
-
Erittäin hyvä video.. :) itte otin vaan ton toisen lähdön päältä pois ja tulppa toisesta lähdöstä.. lirutin täyteen ja starttasin ja heti läks ja annoin käydä tyhjäkäyntii hetken.. Hyvin pelas ja taas voi kiihdyttää lappu lattias.. XD