Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: S40 II 1,6D - 21.07.2015, 16:30:33

Otsikko: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 21.07.2015, 16:30:33
Noin puolen tunnin ajon jälkeen tulee monesti pieni nykäisy, jonka jälkeen kojetauluun syttyy "Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo" "ja DSTC pois päältä" viesti.

Autosalvan lukemat Vikakoodit, jotka tulevat aina uudestaan :

BCM-0101 ohjausyksiköiden välinen tiedonsiirto

ECM-4477 EGR-ohjaus - liian pieni vieraama

ECM-6720 EGR-ohjaus - liian suuri virtaama

EGR- venttiili vaihdettu jo uuteen ja sopeutettu Boch /Autoasi korjaamolla, ei vaikutusta vikakoodeihin. Mistäköhän on kysymys?

Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 21.07.2015, 17:02:12
Noin puolen tunnin ajon jälkeen tulee monesti pieni nykäisy, jonka jälkeen kojetauluun syttyy "Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo" "ja DSTC pois päältä" viesti.

Autosalvan lukemat Vikakoodit, jotka tulevat aina uudestaan :

BCM-0101 ohjausyksiköiden välinen tiedonsiirto

ECM-4477 EGR-ohjaus - liian pieni vieraama

ECM-6720 EGR-ohjaus - liian suuri virtaama


EGR- venttiili vaihdettu jo uuteen ja sopeutettu Boch /Autoasi korjaamolla, ei vaikutusta vikakoodeihin. Mistäköhän on kysymys?

Ilmestykö nuo uuden EGR venttiilin jälkeen? Johtosarjavika voi olla nyt syypää tai paska EGR.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 21.07.2015, 17:32:18
juu nyt pari kuukautta ollut vika, uusi saksan ebeystä tilattu uusi tarvike egr venttiili ei vaikuttannut mitään vikakoodeihin eikä nykäsyyn eikä varoitusvalon syttymiseen.

Voiko "Ajonvakautus vaatii huollon" olla yhteydessä EGR:rään ?? kaksi kertaa käynyt eri autosalpa liikkeiden pikahuolloissa ihmeteltävänä

Onko jollain ollut johtosarjassa vikaa , ja miksi tai missä kohtaa ? luulis näissä uudemmissa (2007) olevan herkempiäkin kohteita. Ja näkyvätkö kaikki viat vikakoodeissa

nämä aktiivisena viimeisimmässä:  JA myösLähes kaksi kuukautta sitten ekassa vikakoodin luvussa.
BCM-0101 ohjausyksiköiden välinen tiedonsiirto
ECM-4477 EGR-ohjaus - liian pieni vieraama
ECM-6720 EGR-ohjaus - liian suuri virtaama



Lisäksi passiivisena, tänään eka luvulla:
CEM-DE18 yhteys CPM-ohjausyksikköön Signaali puuttuu
CPM-3702 ohjausyksikkö liian pieni syöttöjänniten
CPM-lisälämmitin aktivoitu liian pitkän ajan
+
ECM-6630 Hehkutulppa-Signaali virheellinen , aktiivinen


Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 21.07.2015, 17:41:13
juu nyt pari kuukautta ollut vika, uusi saksan ebeystä tilattu uusi tarvike egr venttiili ei vaikuttannut mitään vikakoodeihin eikä nykäsyyn eikä varoitusvalon syttymiseen.

Voiko "Ajonvakautus vaatii huollon" olla yhteydessä EGR:rään ?? kaksi kertaa käynyt eri autosalpa liikkeiden pikahuolloissa ihmeteltävänä

Onko jollain ollut johtosarjassa vikaa , ja miksi tai missä kohtaa ? luulis näissä uudemmissa (2007) olevan herkempiäkin kohteita. Ja näkyvätkö kaikki viat vikakoodeissa

nämä aktiivisena viimeisimmässä:  JA myösLähes kaksi kuukautta sitten ekassa vikakoodin luvussa.
BCM-0101 ohjausyksiköiden välinen tiedonsiirto
ECM-4477 EGR-ohjaus - liian pieni vieraama
ECM-6720 EGR-ohjaus - liian suuri virtaama



Lisäksi passiivisena, tänään eka luvulla:
CEM-DE18 yhteys CPM-ohjausyksikköön Signaali puuttuu
CPM-3702 ohjausyksikkö liian pieni syöttöjänniten
CPM-lisälämmitin aktivoitu liian pitkän ajan
+
ECM-6630 Hehkutulppa-Signaali virheellinen , aktiivinen

Katso kaikki sulakkeet läpi. Hyvin pian kannattaa toimia, sillä DPF on kohta tukossa. Jos sulakkeet ovat ehjät niin johtosarjaa lähtisin kauttaaltaan tutkimaan.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 21.07.2015, 19:29:55
Kaikki minisulakkeet mitattu mittarilla, apukuskin jalkotilasta ja konetilasta ehjiä.
Läpinäkyvät kuutiomalliset ehjiä, konetilassa, silmämääräisesti.
Viisi isoa lattasulaketta vaikuttaisi ehjiltä, irroittamatta.

Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: Risto H - 21.07.2015, 22:05:53
Minusta EGR:n ja ajonvakautuksen viat eivät voi mitenkään liittyä toisiinsa paitsi jos niiden väylät kulkevat samassa johtosarjassa. Rikki hankautuneet eristeet voisivat aiheuttaa nuo kaikki viat. Tai löysä maakontakti.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 21.07.2015, 22:33:58
Minusta EGR:n ja ajonvakautuksen viat eivät voi mitenkään liittyä toisiinsa paitsi jos niiden väylät kulkevat samassa johtosarjassa. Rikki hankautuneet eristeet voisivat aiheuttaa nuo kaikki viat. Tai löysä maakontakti.

EGR ei ole väylässä, mutta joko itse venttiili vetää oikoseen tai sen johtosarja (ei välttämättä silti ole EGR:n johtosarjassa vika, mutta voi heijastua) Minusta myös tarkistukseen johtosarja ja jos mahdollista niin kuormittamalla niin selviää lähes poikkinainenkin johto. Piirikaavio auttaisi tässä paljon niin näkisi maadoituspisteet ja yhteiset jännitesyötöt.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 22.07.2015, 15:10:50
EGR-johtosarjavika?.
Vikakoodeissa näkyy kuitenkin egr-venttiilille "liian suuri ja liian pieni virtaama" ja oli myös" liian suuri  Signaali (havaittu passiiviseksi)".
 Että kyllä siellä johdoissa kulkee jotain.

Olisiko mahdollista olla semmoista vikaa jota Volvo Vida älylaite ei kerro  ???, eikä käske korjata.
 Ensimmäinen egr-venttiili näytti ihan siistiltä sisäkanavastaan. (voisiko tuon irrallaan olevan venttiilin toimivuuden tarkastaa jotenkin?

"AJONVAKAUTUS VAATII HUOLLON" on se miten vika pääasiassa näyttäytyy , yleensä noin puolen tunnin ajon jälkeen ja joskus ennemminkin. Joskus vähän meno takertuu sekuntiksi tai kahdeksi ennen valon syttymistä, ja toisinaan syttyy vain valo 
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: maza88 - 22.07.2015, 20:09:24
Mites akku..?
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 22.07.2015, 21:04:34
Akku ei aiheuta noita. Mutta siellähän on "signaali liian korkea" eli käytännössä saat saman koodin kun avaat EGR:n liittimen. Joko nyt jokin liitin on huonosti paikoillaan tai johto lähes poikki. Nuo liian suuri virtaama ja liian pieni virtaama kertoo, että maf on havainnut asian (EGR:n väärän asennon) ja se taas kertoo, että venttiili on jäänyt auki kauaksi aikaa sekä kiinni kauaksi aikaa (oliko siellä se prikka? Jos on niin ota väliaikaisesti pois) eli jossakin pätkii (signaali liian korkea)
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 22.07.2015, 21:57:53
-Akku vaihdettu samankokoiseen toisesta, myös hyvin starttaavasta autosta.

-Egr:rään ei laitettu peltilaippaa, vaan asennettu kuten tehtaalla ja kanava oli melko puhdas, vain pieni musta pintanoki.
 Rikkinäiset johdot polttavat helposti sulakkeita (kaikki sulakkeet ehjiä)
 
-Autoasi korjaamon diagnoosi "AJONVAKAUTUS VAATII HUOLLON" ilmoitukseen oli "hajonnut ABS-hydraulipumppu"

-tilasin käytetyn "ABS Unit 4N512C405AD 30647857-A 10020601224 Ate 10.0960-0412.3 Volvo V50 S40" josta vaihdettiin pumppupuoli, metallinen kuutio jossa tappeja + pyöreä musta mötikkä.
Tilaamani Hydrauliikka pumpun musta elekroniikka puoli on vaihtamatta tossa pöydällä vieressäni ja autossa on edelleen kiinni alkuperäinen tehtaalta lähtennyt.
(syy:koodaus/kuittaus  palvelu:-\)   
Pumpun vaihdolla ei vaikutusta vikakoodeihin
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 22.07.2015, 22:54:43
Ei sulake helposti pala jos johto on poikki. Sitten palaa jos syöttävä jännite osuu runkoon tai samassa johtonipussa olevaan miinukseen, muuten ei. Kuormita ECM - EGR väliset johdot. ECM on etusisälokarin alla, tuo on 15min homma ja selviää paljon asioita.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: eemeli78 - 22.07.2015, 22:58:29
Minulla tuli ajonvakautus vaatii huollon ilmoitus kun otin egr pistokkeen irti. Ilmoitus lähti kun kytki piuhan takasin egr-venttiiliin.Eli kyllä ne yhteydessä toisiinsa on.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 22.07.2015, 23:09:11
Minulla tuli ajonvakautus vaatii huollon ilmoitus kun otin egr pistokkeen irti. Ilmoitus lähti kun kytki piuhan takasin egr-venttiiliin.Eli kyllä ne yhteydessä toisiinsa on.

On ne, kuten jo aiemmin tuli todettua ja nyt vielä sinunkin toteamana, luulisi uskovan...
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 22.07.2015, 23:54:17
EGR-ventiilistä lähtee viisi johtoa.
En tiedä mikä on CEM, enkä kuormittamisesta.
 Jos viiden nippun toisenkin pään saa irti niin voisihan jotain yrittää.

Voisko se ABS-ohjausyksikkö vaikuttaa
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8674.0
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 23.07.2015, 08:46:51
EGR-ventiilistä lähtee viisi johtoa.
En tiedä mikä on CEM, enkä kuormittamisesta.
 Jos viiden nippun toisenkin pään saa irti niin voisihan jotain yrittää.

Voisko se ABS-ohjausyksikkö vaikuttaa
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8674.0

EGR:ltä lähtee johdot ECM:lle (moottorinohjainlaite lokarin sisällä) CEM taas liittyy muihin kuin moottorin toimintoihin noin niinkuin pääosin. En nyt pääse katsomaan piirikaaviota, mutta ainakin kolme viidestä johdosta menee suoraan ECM:lle ja kaksi muuta saattaa yhtyä muihin komponentteihin tai liitoksiin. Mittaamalla selviää tuokin. Jos et osaa mitata niin EGR ja ECM välimatka on noin 70cm, joten tutki tarkasti tuo väli.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 23.07.2015, 19:22:05
Akku ei aiheuta noita. Mutta siellähän on "signaali liian korkea" eli käytännössä saat saman koodin kun avaat EGR:n liittimen. Joko nyt jokin liitin on huonosti paikoillaan tai johto lähes poikki. ...) eli jossakin pätkii (signaali liian korkea)

"liian suuri sgnaali"=ECM 4490
Tuota vikakoodia ei näkynyt toistuvana, eli kesäkuun alussa, eikä viimeisessä. Asentaja irroitti ja tarkasti liittiimen, saattoi tulla siitä.

egr;n toiminnot näkyvät Vidan älykoneella, joten uskoisin niiden olevan can-väylässä.

Egr:ltä lähtevät 5 johtoa haarautuvat ensimmäisen kerran heti ja kohta uudestaan ja liittyvät näin isompiin yhtenäisiin nippuihin, joiden avaaminen ja esiin kaivaminen on vaikeaa.
 
Voishan sieltä lokarin alta löytyä joku samanvärinen johto kuin EGR:ltä . En vaan uskalla alkaa tuonne mitään kuormia laittamaan.

Onko jollain tullut samanlainen vika kuntoon johtosarja vaihtamalla ?

Tuli jus mieleen että onkohan kuinka suolasumunen paikka :o jos piuhat menee tosiaan sinne kuljettajan puolen etulokariin
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 24.07.2015, 00:48:18
EGR ei ole väylässä, kuten pääsääntöisesti ei mikään muukaan moottorin komponenteista. Väylässä on kiinni Vida, joka keskustelee väylässä olevien ohjainlaitteiden kanssa.
EGR:lle kun menee 5 johtoa niin ne ovat (järjestys ei ole oikea)
1. Käyttöjännite +12V tai +5V
2. Käyttöjännitteen miinus
3. Asentotunnistin signaalijohdin
4. PWM ohjaus
5. Referenssi +5V

Jotenkin noin ilman piirikaavion faktaa.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: VäLKKy - 24.07.2015, 08:15:32
Tässä kytkentäkaaviota. Sivulta 59 löytyy EGR ja ECM, tuolla 6/99 kun hakee dokusta niin löytyy haarotuksetkin... :)

http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/S40%20V40%20V50%20Wiring%20Diagrams/TP3999202%202007%20S40%20V50%20C70%20Wiring%20Diagram.pdf

Muoks.
EGR pinnit:
1) Referenssi YE-RD
3) Käyttöjännite F35 GN-BU
4) PWM ohjaus BK-BU
5) Käyttöjännitteen miinus BN-RD
6) Asentotunnistin signaalijohdin WH-RD
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: FIP - 24.07.2015, 13:31:50
Millainen homma tuon egr venttiilin vaihto olisi.  (1.6D)
Onko missään hyviä ohjeita hommaan.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 26.07.2015, 17:26:11
Egr:vaihto homma, kahdella ruuvilla kiinni koneessa ja sähköliitin + lähtevä putki

Viisi pinniä lähtee egr-venttiililtä.
 Edestä päin luettuna , vasemmalta oikealle.
1. keltainen/vihreä raita
2. musta    /vihreä raita
3.vihreä     /musta raita
4.valkoinen/vihreä raita
5.ruskea    /vihreä raita
 
Laitoin auton käyntiin ja Painoin  vähän egr-venttiilin liitintä , egr:stä kuului naksahdus ja valot syttyi kojelautaan  "Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo" "ja DSTC pois päältä" viesti."
Egr:n liitin ei tahdo lukittua.
Nyt tuli uutena moottorihäiriö valo joka jäi palamaan ja ajonvakautus valo sammui.

Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 30.07.2015, 14:17:18
Nyt on Volvo kunnossa, voiko olla, niin sanoivat kun hain merkkiliikkeen (Vida) huollosta.
Heitin 100km testiajon, enkä saanut vikavaloja, enkä ilmoituksia.

Syynä ei ollut mikään tässä ketjussa mainittu:
-Ei uusi egr-venttiili
-Ei johtosarja
-Ei maakontakti?
-Ei väylässä?
-Ei akussa
-Ei egr:n liittimessä
-Ei ECM:ssä etulokarin alla?
-Eikä arvailenassani ABS:n ohjausyksikössä

Hommat Kesti kaksi kuukautta ja maksoi n,1600e (kaikki ei liittynnyt ihan suoraan tähän).
Nyt jälkiviisastelulla, elikä näillä tiedoilla ja aikakoneella 2 kuukautta pakkia, selviäsin 300e hintaan, Tai 565euroon kun olisin jättännyt ekaan merkkiliikkeeseen.

Auto on taas Täysin kunnossa  ELK
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: FIP - 30.07.2015, 15:39:05
Heinoa että vika oli vaan tuollainen.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 30.07.2015, 15:41:50
Heinoa että vika oli vaan tuollainen.

Niin millainen? Siis mikä vika autossa oli kun ei oikein vielä auennut...
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 30.07.2015, 16:24:58
Juu ei siinä edellisessä vastauksessani lukennut  mikä vika oli, mutta kiitos osallistumisesta keskusteluun.

Ekana oli mennyt rikki egr-venttiili , joka selvisi ensimmäisessä Autosalvan pikahuollossa, kesäkuun alussa.
Yritin säästää ja tilasin ventiilin Saksasta, ja vaihdatin Autoasi korjaamolla, jossa myös tehtiin sopeutus.

VIKA oli tuo SOPEUTUS, joka on nyt tehty onnistuneesti siinä samassa  ensimmäisessä vikakoodit lukeneessa Autosalvassa.  Volvo pelaa ELK
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 05.08.2015, 14:47:18
Ja lähtöruutuun.
 Samat ajonvakautus ja luistonesto pois ilmoitukset tulivat taas.
Vein auton Neljänteen kertaan Autosalpaan ja hain nyt pois, Vikaa onkin nyt hehkureleessä ja hehkuissa, ja ne on vaihdettava, Ja tämä ei vaikuta ajonvakautus ilmoitukseen.

Joka käynnistä on maksettu, kahdesta viimeisestä käynnistä saatu pyytämällä vain yksi vikakoodi tuloste, joka oli viimeisen käynnin "lähtötilanne"
Jossa:

ECM-1517 Turbon 1571 Turbon säätely - liian suuri paine
ECM-6630 hehkutulppa - Signaali virheellinen
Eikä muuta.  Kaikkia lukuja en saanut nähtäväksi.

 Auto vaikuttaa muuten hyvätä ja täysin toimivalta.
Onhan niillä merkkiliikkeessä Vida ja autosähköasentajat ja merkkiliikkeen kokemus ja koulutus , mutta onko tämä mahdoton paikka (ajonvakautus vaatii huollon, vikavalo) , mistä pitäisi kysyä ?
   


Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: Taikaratsu - 05.08.2015, 22:10:55
Hehkut ja tarvittaessa rele vaihtoon. Tuntuu vastustavan aika paljon...
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 02.09.2015, 18:40:03
Nyt on Volvo kunnossa , Kolme kuukautta meni, kolme tonttua, 7 kertaa korjaamolla.

Viimeinen käynti oli Osaavassa naapurikaupungin Autosalpa merkkihuollossa , jossa laittoivat seuraavat hommat. NYT on KUNNOSSA, viikko ajettu ja tänäänkin n.250km

-EGR-venttiili vaihdettiin toiseen uuteen, (ekassa uudessa, Saksasta tilaamassani oli eri numerot)
-Koodi 31293502, polttonesteputki
-Koodi 30711101, Volvo toimilaite, (voisko olla ahtopaineventtiili)
-Koodi 31216248, 4kpl hehkutulppa
-egr sopeutus
-Koodi 30711097 Tiiviste

Ko ois osannu viedä suoraan tuohon viimeiseen paikkaan, jäänyt kuus ekaa pois vaivoista ja maksamisista  ELK  :hello:
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 02.09.2015, 21:06:05

Ko ois osannu viedä suoraan tuohon viimeiseen paikkaan, jäänyt kuus ekaa pois vaivoista ja maksamisista  ELK  :hello:

Tai olisi softattu kyseinen osa pois = 490€ -10% ja kerralla kuntoon. No mutta hyvä kun nyt toimii!
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 02.09.2015, 21:31:31
En nyt ole ihan varma oliko syy siinä egr:ssä vai vaikuttiko joku noista muista laitetuista.
Ilmeisesti näihin on vaikeahkoa vaihtaa käytettyjä osia tai tilailla itse Saksasta. Jotkin vaihdettavat osat joudutaan asennuksen jälkeen hyväksyttämään/sopeuttamaan/ohjelmoimaan Vida,lla, ja kaikkia osia ei kuulemma pysty ollenkaan hyväksyttämään ?.

Ekassa merkkiliikehuollossa kesäkuun alussa kertoivat EGR-ventiilin tilaus tarpeesta ja että "ajonvakautus vaatii huollon" ilmoituksen syytä varten pitää varata aika lisätutkimuksiin.

Viimeisessä ja onnistuneessa naapurikaupungin merkkihuollossa korjaamo päälikkö sanoi: "egr , ei vaikuta ajonvakautukseen". ja auton ollessa työn alla, asentaja soitti ja sanoi: "pitävänsä 99% varmana että vika johtuu juurikin egr-venttiilistä" vaikkakin se oli jo kertaalleeen vaihdettu uuteen ja sopeutettu kahteen kertaan, eri paikoissa.   

Mutta nyt on kunnossa ja maksettu. ELK     
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: soherrys - 14.09.2015, 16:17:13
Mitkä pinnit kuuluu ajonvakautukseen? Mulla egr tukossa auto nykii, otin töpselin irti ja nyt kulkee normaalisti,mutta ajonvakautus vaatii huollon pitäis saada kuitattua pois
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: mir0k - 14.09.2015, 16:22:26
Mitkä pinnit kuuluu ajonvakautukseen? Mulla egr tukossa auto nykii, otin töpselin irti ja nyt kulkee normaalisti,mutta ajonvakautus vaatii huollon pitäis saada kuitattua pois

Oliko tässä se juttu, että jos ajoneuvossa on dpf, niin tuo egr pitää ohjelmoida pois, jotta varoitusvalo ei pala?
Itsellä ei ole dpf ja valo ei syty enään kun joskus kuitattu pois aiemmin.. piuha irti ajellaan.

EDIT: Tai vaihtoehtoisesti vaihtaa uusi egr ja tehdä sopeutus ohjelmaan..
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 14.09.2015, 17:55:14
Jos on 1.6D niin EGR:n liitin pitää olla paikoillaan tai muuten tulee nuo ajonvakautus-valot. 1.6D EGR poistossa läppä ajetaan kiinni ja pidetään siellä. 2.0D liitin voi olla auki, mutta joistain ohjelmistoversioista pitää myös ohjelmaan koskea jos häiriöitä ilmestyy (tällöin on yleensä myös DPF autossa). EGR ja DPF ei liity toisiinsa mitenkään, kuin että ilman EGR:ää DPF:n elinkaari kasvaa.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: soherrys - 14.09.2015, 18:26:13
Kiitos vastauksista! Piti kokeilla tuota liitin irti ajoa, niin sain varmistuksen missä vika on. Täytyy varmaan ensin vielä koittaa puhdistaa ennenkuin menen viemään ohjelmointii  ja dpf poistoon.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 14.09.2015, 20:42:17
Kiitos vastauksista! Piti kokeilla tuota liitin irti ajoa, niin sain varmistuksen missä vika on. Täytyy varmaan ensin vielä koittaa puhdistaa ennenkuin menen viemään ohjelmointii  ja dpf poistoon.

Älä turhaan putsaa jos meinaat dpf poistoa, koska samalla hoituu egr poisto.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: soherrys - 15.09.2015, 18:44:02
Älä turhaan putsaa jos meinaat dpf poistoa, koska samalla hoituu egr poisto.

Oli tarkoitus että vien optimointiin mikäli en itse saa autoa toimimaan normaalisti  :)

Tulipa putsattua egr ja täytyy sanoa, että oli kyllä sen tarpeessa. Nyt pelittää auto taas täysin normaalisti. Ainoastaan moottorin vikamerkki jäi palamaan kun käytin sen piuhan irti ja ajelin paripäivää, mut se on helppo kuitata pois.

Putsaus projekti oli kohtuu helppo. Noin reilu tunti meni kun rauhassa touhusi. Polttoaine suodatin pois,(kolme ruuvia)suodattimen kannatin pois (kolme ruuvia). Moottorin päältä egrlle menevä putki irti moottorin päältä kadella ruuvilla.Egr johtavan putken keskikohdalla on myös kannatin yhdellä pultilla.

Egr on kiinni moottorissa kahdella pitkällä pultilla ja välissä on metallinen tiiviste!!!!Hankalin vaihe oli nostaa egr sen putken kanssa pois.

Itse venttiilin puhdistus oli helppo. Kolme ruuvia auki ja sieltä O-rengas pois varovasti. Siellä pesässä oli reilusti nokea joka jumitti sen venttiilin toimintaa. Bräckleeniä ja paineilmaa muuta ei tarvinnu. Osat vain takaisin paikoilleen ja kovaa ajoa.

8mm ja 10mm hylsyt
torxilla oli egrssä ruuvit kiinni
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: tapani67 - 27.09.2015, 13:43:56
Terve foorumilaiset. Täällä sama ilmoitus, ajonvakautus vaatii huollon. Ajo tahmeaa ja nykivää. Myöhemmin syttyi moottorivalo (pakokaasun puhdistusjärjestelmän vika). Auton näytöltä katsottuna vikakoodi 013. Otin egr pistokkeen irti ,niin nykiminen ja tahmeus  loppui. Putsasin egr:n ,ei mitään vaikutusta. Egr ei naksu kun piuhan irrottaa, kuten joku tuolla aiemmin mainitsi ,että hänellä teki niin. Miten moottorivalo kuitataan pois," soherrys"? Kiitokset etukäteen. Auto s40 1.6D 08
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 27.09.2015, 14:53:39
Terve foorumilaiset. Täällä sama ilmoitus, ajonvakautus vaatii huollon. Ajo tahmeaa ja nykivää. Myöhemmin syttyi moottorivalo (pakokaasun puhdistusjärjestelmän vika). Auton näytöltä katsottuna vikakoodi 013. Otin egr pistokkeen irti ,niin nykiminen ja tahmeus  loppui. Putsasin egr:n ,ei mitään vaikutusta. Egr ei naksu kun piuhan irrottaa, kuten joku tuolla aiemmin mainitsi ,että hänellä teki niin. Miten moottorivalo kuitataan pois," soherrys"? Kiitokset etukäteen. Auto s40 1.6D 08

Ei sitä pysty kuittaan pois kun kerran EGR on rikki, kuten huomasit kun pistoke auki toimi paremmin. Vaihtoehtona on nyt uusi EGR tai uudelleen ohjelmointi. Ajella ei kannata, koska hyvin pian saat ilmoituksen täyttyneestä DPF:stä.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: tapani67 - 27.09.2015, 19:16:24
Kiitokset hienosta vastauksesta volvotdi. Täytyy tulevalla viikolla ottaa yhteys ohjelmointifirmaan Lappeenrannassa ja poistaa systeemi käytöstä.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: jormaw - 29.09.2015, 19:46:41
Mulla on kanssa välillä ongelmaa tuon ajonvakautuksen kanssa.Nyt viime viikonloppuna kun pikkuveljeni ajoi autolla oli tullut näyttöön "ajonvakautus vaatii huollon" teksti, sama myös avovaimolla monesti kun ajelee. Itse kuitenkin ajan n. 500 kilometriä viikossa ja valo on syttynyt minulla vain kerran kun kävin pidemmällä reissulla.. Miten ajotyyli voi vaikuttaa tälläiseen asiaan? (itsellä raskaampi kaasujalka kuin heillä)
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: maza88 - 29.09.2015, 19:58:10
Ootko koodia kattonu..?
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: jormaw - 30.09.2015, 06:10:30
en oo nyt käyny piuhan päässä kun niin harvoin tulee ja poistuu kun käyttää virrat pois.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: tapani67 - 10.10.2015, 10:03:50
Olihan se selkeä egr vika. Vikakoodit oli elekman lukijalla seuraavat:
BCM 0101 Ohjausyksiköiden kommunikaatio
ECM 4438 Egr-ohjain
ECM 4460 Egr-ohjain
ECM 4487 Egr-ohjain
ECM 6720 Suuri virtaama
Vaihdettu nyt kuitenkin uusi egr merkkiliikkeessä ja auto kunnossa.  *taavih->
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: Gigant - 08.12.2015, 10:00:18
Täällä 1.6D vm.2008 ja taitaa EGR olla tiensä päässä. Noin 100km välein näytölle tulee "Ajonvakautusjärjestelmä vaatii huollon". Auto ei kuitenkaan mene vika tilaan, vaan vetää ja kiihtyy ihan normaalista. Torque antaa vikakoodiksi P0490, mitähän koodi tarkoittaa ? Kun virrat käyttää pois, vika poistuu.

Missäs päin tässä moottorissa EGR on jotta vois liittimiä heilutella ?

Jos EGRn piuhan ottaa irti niin onko se silloin ns. tulpattuna ? Autossa uusi DPF, niin ei kehtaisi sen antaa heti tukkeentua.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: VäLKKy - 09.12.2015, 07:42:42
Täällä 1.6D vm.2008 ja taitaa EGR olla tiensä päässä. Noin 100km välein näytölle tulee "Ajonvakautusjärjestelmä vaatii huollon". Auto ei kuitenkaan mene vika tilaan, vaan vetää ja kiihtyy ihan normaalista. Torque antaa vikakoodiksi P0490, mitähän koodi tarkoittaa ? Kun virrat käyttää pois, vika poistuu.

The reason of Volvo V50 P0490 OBD-II Engine Trouble Code is P0490 Exhaust Gas Recirculation Throttle Control Circuit A Circuit High.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: Gigant - 09.12.2015, 14:02:01
The reason of Volvo V50 P0490 OBD-II Engine Trouble Code is P0490 Exhaust Gas Recirculation Throttle Control Circuit A Circuit High.
Juu Google kertoi tämän minullekkin. Mutta miten tämä korjataan ?
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: VäLKKy - 09.12.2015, 14:55:37
Juu Google kertoi tämän minullekkin. Mutta miten tämä korjataan ?

Tuossa topicissa ainakin samasta juttua: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=71092.0
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 09.12.2015, 14:59:06
Koodi kertoo, että joko johto on poikki (tai liittimen huono kontakti) tai anturi on rikki. Veikkaan jälkimmäistä. Liitintä ei voi avata, koska silloin auto on vikatilassa.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: Gigant - 11.12.2015, 07:45:01
Jep, vaihdetaan uusi EGR niin eiköhän se ala taas pelaamaan. Miten Volvo käyttäytyy jos tulppaan samalla uuden EGRn ? Interwebissä väittäävät että toimii ok, jos laittaa laipan missä olis pieni reikä päästämässä ilmaa.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 11.12.2015, 11:09:47
Jep, vaihdetaan uusi EGR niin eiköhän se ala taas pelaamaan. Miten Volvo käyttäytyy jos tulppaan samalla uuden EGRn ? Interwebissä väittäävät että toimii ok, jos laittaa laipan missä olis pieni reikä päästämässä ilmaa.

Reiän koko on vaan koitettava, mutta ongelmana tuossa ei juuri ole ne pakokaasut mitä kierrätetään vaan itse egr venttiili on huono ja sen vuoksi suosittelen sen poistoa ohjelmasta, jolloin se ei voi enää hajota.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: Braveheart - 11.01.2016, 10:41:36
Täällä olisi tällaista (C30 Drive 1.6D): Pian auton käynnistyksen jälkeen paikallaan tulee teksti "Ajonvakautus vaatii huollon". Liikkeelle lähdettäessä nopeusmittari jää noin kolmeenkymppiin. Jonkin ajan kuluttua nopeusmittari alkaa toimia normaalisti, mutta herjaa ajonvakautusta. ABS toimii, mutta ajonvakautus ilmeisesti ei.

Koodit luettiin Motonetissä: 0022 ja 0021 Pyörätunnistin oikea etu ja 444D EGR-ohjaus. Autoon vaihdettiin oikea etulaakeri puoli vuotta sitten. Laakeria ei oltu painettu tarpeeksi syvälle ja auto alkoi herjaamaan pian ajonvakautusta. Laakeri käytiin painamassa sisään uudelleen ja vika poistui, mutta tuli päälle parin kuukauden kuluttua. ABS-anturi on vaihdettu. Pystyykö kukaan antamaan neuvoja?
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 11.01.2016, 14:14:35
Täällä olisi tällaista (C30 Drive 1.6D): Pian auton käynnistyksen jälkeen paikallaan tulee teksti "Ajonvakautus vaatii huollon". Liikkeelle lähdettäessä nopeusmittari jää noin kolmeenkymppiin. Jonkin ajan kuluttua nopeusmittari alkaa toimia normaalisti, mutta herjaa ajonvakautusta. ABS toimii, mutta ajonvakautus ilmeisesti ei.

Koodit luettiin Motonetissä: 0022 ja 0021 Pyörätunnistin oikea etu ja 444D EGR-ohjaus. Autoon vaihdettiin oikea etulaakeri puoli vuotta sitten. Laakeria ei oltu painettu tarpeeksi syvälle ja auto alkoi herjaamaan pian ajonvakautusta. Laakeri käytiin painamassa sisään uudelleen ja vika poistui, mutta tuli päälle parin kuukauden kuluttua. ABS-anturi on vaihdettu. Pystyykö kukaan antamaan neuvoja?


Vie osaavaan? merkkihuoltoon, siellä on lisenssi Vidaan

http://tis.volvocars.biz/tis/main.do
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: Braveheart - 12.01.2016, 13:46:38

Vie osaavaan? merkkihuoltoon, siellä on lisenssi Vidaan

http://tis.volvocars.biz/tis/main.do

Ainahan voisi viedä suoraan Siniselle. Mutta silloinhan tämä keskustelupalsta olisi tarpeeton. Kyselit itsekin tämän ketjun alussa samantapaista, kun minä.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 13.01.2016, 15:17:46
Koodit luettiin Motonetissä: 0022 ja 0021 Pyörätunnistin oikea etu ja 444D EGR-ohjaus.  auto alkoi herjaamaan pian ajonvakautusta.  ABS-anturi on vaihdettu. Pystyykö kukaan antamaan neuvoja?

Eikö motonetistä saanut mitään osan osto ohjeita? Hyvät ilmaset neuvot on harvassa, itelläni toimi toistaiseksi, kun vaihdoin Vollen Volkkariin.
Menisko se kuntoon ton "jäätyy
 muoviämpäri" linkin mukaan
https://www.youtube.com/watch?v=xuywUEdkvTM

Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: Gigant - 15.01.2016, 11:00:17
Jep, vaihdetaan uusi EGR niin eiköhän se ala taas pelaamaan. Miten Volvo käyttäytyy jos tulppaan samalla uuden EGRn ? Interwebissä väittäävät että toimii ok, jos laittaa laipan missä olis pieni reikä päästämässä ilmaa.
Fixed! Uusi EGR asennettu "reikä" laipalla ja n.1000km ajettu sen jälkeen. Kerran meni regeneraation jälkeen vikatilaan, mutta korjautui auton uudelleen käynnistyksessä. Pitää tarkkailla jos esiintyy useammin niin nykäisee sitten laipan pois.
EGR ostettu Mister-Autosta hintaa n.150e. ( http://www.mister-auto.fi/fi/egr-venttiili/valeo-700444_g1145_a021700444.html )
Laippa tilattu eBaysta, löytyy hakusanalla "EGR blank restricting plate Volvo 1.6 Diesel Stainless 1.5mm with hole", hintaa muutama euro.

En tiedä onko Placebo efekti,  mutta alavääntö parempi. Liikkeelle lähdössä ei sammu niin herkästi enää...
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: behep - 20.01.2016, 10:15:27
C30 1,6D väläytti moottorin teho alhainen ja ajonvakautus vaatii huollon (tms) ilmoitukset, kierrokset ei noussut yli 2000. Vietiin huoltoon (ei Volvolle), tuli soitto että ahtopaineanturissa vika. Se vaihdettiin, vika uusi noin 2 viikon ajelun jälkeen kiihdytystilanteessa. Volvolta olivat sitä mieltä että ahtopaineanturissa tuskin on ollutkaan vikaa, että olisko vika kuitenkin akussa, se kun on alkuperäinen eli vuodelta 2010, kun asiaa auton myyjän kautta kyselin, auton ostosta kun on noin 6kk. Sietäs nyt korjaantua akun vaihdolla.. #¤/(& sähkövehkeet!  >:(
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 20.01.2016, 12:02:25
C30 1,6D väläytti moottorin teho alhainen ja ajonvakautus vaatii huollon (tms) ilmoitukset, kierrokset ei noussut yli 2000. Vietiin huoltoon (ei Volvolle), tuli soitto että ahtopaineanturissa vika. Se vaihdettiin, vika uusi noin 2 viikon ajelun jälkeen kiihdytystilanteessa. Volvolta olivat sitä mieltä että ahtopaineanturissa tuskin on ollutkaan vikaa, että olisko vika kuitenkin akussa, se kun on alkuperäinen eli vuodelta 2010, kun asiaa auton myyjän kautta kyselin, auton ostosta kun on noin 6kk. Sietäs nyt korjaantua akun vaihdolla.. #¤/(& sähkövehkeet!  >:(

Hyvin suuresti epäilen akkua syyksi, mutta onhan sekin nyt hyvä olla kunnossa.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: behep - 20.01.2016, 13:05:08
Innolla odotan huomista kun saavat auton huollossa tutkittavaks.. Jotain jakopäähihnan ääntämistä sieltä on kanssa löytynyt ja ihme läpätystä.. Voi tsiisus!
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: NickHalden - 02.01.2018, 20:53:48
Miten viallinen EGR-venttiili liittyy ajonvakautukseen ? Itsellä sytyttelee satunnaisesti tuota ajonvakautus vaatii huollon -valoa ja valo lähtee pois joko uudelleen käynnistyksellä tai hyvin nopeasti kun lähtee liikkeelle. Valo syttyy siis aina heti käynnistyksen jälkeen, ei kertakaan ajon aikana. Voisiko EGR olla syypää?
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 02.01.2018, 21:46:34
Miten viallinen EGR-venttiili liittyy ajonvakautukseen ? Itsellä sytyttelee satunnaisesti tuota ajonvakautus vaatii huollon -valoa ja valo lähtee pois joko uudelleen käynnistyksellä tai hyvin nopeasti kun lähtee liikkeelle. Valo syttyy siis aina heti käynnistyksen jälkeen, ei kertakaan ajon aikana. Voisiko EGR olla syypää?

EGR on samassa virtapiirissä ajonvakautuksen kanssa ja jos EGR:n virtapiiri katkeaa niin ajonvakautus tilttaa myös. Erittäin yleinen vaiva.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: NickHalden - 02.01.2018, 21:51:47
EGR on samassa virtapiirissä ajonvakautuksen kanssa ja jos EGR:n virtapiiri katkeaa niin ajonvakautus tilttaa myös. Erittäin yleinen vaiva.

Jääkö silloin ajonvakautuksen valo palamaan pysyvästi? Tai antaako EGR jonkin oman ilmoituksensa ajotietokoneelle vai pitääkö lähtä luetuttamaan koodit? Onko muuten mitään bluetooth obd lukijaa jolla saisi nämä volvon vikakoodit luettua kotikonstein ?

EDIT: Tuli muuten mieleen että ihan ensimmäisellä kerralla kun huomasin tuon ajonvakautuksen ilmoituksen niin myös "vaihdelaatikon vajaatoiminta" ilmoitus syttyi näytölle. Molemmat katosivat uudelleen käynnistyksellä eikä tätä ilmotusta ole enään näkynyt.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 02.01.2018, 23:19:05
Jääkö silloin ajonvakautuksen valo palamaan pysyvästi? Tai antaako EGR jonkin oman ilmoituksensa ajotietokoneelle vai pitääkö lähtä luetuttamaan koodit? Onko muuten mitään bluetooth obd lukijaa jolla saisi nämä volvon vikakoodit luettua kotikonstein ?

EDIT: Tuli muuten mieleen että ihan ensimmäisellä kerralla kun huomasin tuon ajonvakautuksen ilmoituksen niin myös "vaihdelaatikon vajaatoiminta" ilmoitus syttyi näytölle. Molemmat katosivat uudelleen käynnistyksellä eikä tätä ilmotusta ole enään näkynyt.

Jaa sinulla on siis uudempi 115hv versio automaatilla? Tuossa mallissa on paljon EGR vikoja, mutta se ei vaikuta ajonvakautukseen. Koodit kannattaa luetuttaa niin ongelman aiheuttaja selviää.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: NickHalden - 02.01.2018, 23:47:32
Jaa sinulla on siis uudempi 115hv versio automaatilla? Tuossa mallissa on paljon EGR vikoja, mutta se ei vaikuta ajonvakautukseen. Koodit kannattaa luetuttaa niin ongelman aiheuttaja selviää.

Siis kyseessä 2009 2.0D 100kW malli.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: NickHalden - 03.01.2018, 14:31:58
Vikakoodit luettu.

SWM-0201 Steering wheel angle sensor. Faulty signal
ABS-0096 Sensor Cluster. Faulty Signal.
ABS-0109 Communication between control modules. SWM, internal fault.

Ilmeisesti ratin asentoanturissa häikkää? Kummastuttaa, koska vikavalo ei ole kertaakaan syttynyt rattia kääntäessä tai ajaessa muutenkaan vaan heti käynnistyksen yhteydessä.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: volvotdi - 04.01.2018, 00:04:40
Siis kyseessä 2009 2.0D 100kW malli.

Äh, mistä oletin olevan 1.6D... No samat höpinät 2.0D:hen sopii, tosin sinun ongelma näyttää olevan tuolla ratin asentoanturissa.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: NickHalden - 08.01.2018, 20:12:55
Äh, mistä oletin olevan 1.6D... No samat höpinät 2.0D:hen sopii, tosin sinun ongelma näyttää olevan tuolla ratin asentoanturissa.

Ihmetyttää kyllä, että miksi tuo hälytys tulee ainoastaan kun auto on seisonut jäisenä pihalla useamman tunnin. Vikavalo syttyy heti käynnistyksen jälkeen ennen kuin koko rattiin edes koskee ja poistuu melko pian vaikka rattia käänteleekin.

Onko tuo asentotunnistin jonkinlainen tyyppivika? Ainoa hoitokeino on vaihtaa uuteen ?
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: Rahtimies - 18.01.2018, 00:36:53
Mulla on viimeset 4v talvella joskus pakkasella tullut tuo vikavalo palamaan silloin ku auto on seissyt jonkin aikaa. Oon ajanu hetken ja sammuttanu auton ja laittanu käyntii nii hetken päästä valo sammuu. Asialle en oo tehny mitään muuta. Auto on s40 d5 vm2008.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: -juhis- - 11.02.2018, 20:17:58
Haluan lainata tätä ja kysyä apua tuttuni auton kanssa:
V50 1.6d 2007, ajettu noin 277tkm.

Auto tuli minulle laitettavaksi kun siihen oli tullut "ajonvakautus pois käytöstä" tai jotain sinnepäin sekä moottorin vika valo syttynyt.

EGR:ään liittyviä vikakoodeja oli varmaan 3-4.
Egr vaihdettiin ja sopeutettiin autocomilla eikä egr vikakoodeja tullut.

Moottori kuitenkin röpöttää 3000rpm - > ja työntää pahanhajuista katkua pakoputkesta ja jostain turbon ja dpf:n välistä. Nokihiukkasten poltto on tehty autocomilla ohjelmalla, katku ehkä väheni mutta moottori menee kiihdyttäessä vika tilaan(yli 3000rpm).

Vikatilaan johtavat vikakoodit on
BCM 1010 moottorin ohjausyksikkö, yhteysvirhe, jatkuva.
ECM xxx ahtopaineen säätely, liian alhainen paine.

Ahtopaineita on seurattu kun auto menee Vikatilaan ja pysyvät tasaisesti 1.2bar seudulla, juuri ennen Vikatilaan menemistä ehkä putoaa 1.1bar seudulle. Turbon säätötanko liikkuu ihan ok.

Itse oon ehkä sitä mieltä että dpf on / on menossa tukkoon. Mutta ei se oikein täsmää noihin vikakoodeihin?

Miten tätä nyt lähtis selvittämään?
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: jp_olli - 12.02.2018, 07:26:16
Näyttääkö testerin ilmoittama paine 1,2bar? Sehän tarkoittaisi, että ahtopaine on vain 0,2bar. Yleensä testerit näyttävät ilmakehän paineen (~1bar) ja ahtopaineen summan. Jos ahtoa olisi 1bar niin testerin pitäisi näyttää 2bar.

Jos dpf on kunnolla tukossa ei kaasut pääse virtaamaan pois ja suuren pakopaineen vuoksi, voi tulla herjaa alhaisesta ahtopaineesta. Kyllä suodattimenkin puolelta pitäisi koodia jo tulla. Toki kannattaa tarkastaa myös ahtoputket kaiken varalta.

Eropaineen livedata olisi hyvä ottaa tarkasteluun vielä.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: -juhis- - 12.02.2018, 12:04:05
Näyttääkö testerin ilmoittama paine 1,2bar? Sehän tarkoittaisi, että ahtopaine on vain 0,2bar. Yleensä testerit näyttävät ilmakehän paineen (~1bar) ja ahtopaineen summan. Jos ahtoa olisi 1bar niin testerin pitäisi näyttää 2bar.

Jos dpf on kunnolla tukossa ei kaasut pääse virtaamaan pois ja suuren pakopaineen vuoksi, voi tulla herjaa alhaisesta ahtopaineesta. Kyllä suodattimenkin puolelta pitäisi koodia jo tulla. Toki kannattaa tarkastaa myös ahtoputket kaiken varalta.

Eropaineen livedata olisi hyvä ottaa tarkasteluun vielä.

Juu siis 2,2bar näyttää ahtopainetta autocom, eli sehän on mun mielestä kunnossa. Ihmettelen että miks se siitä antaa sitä vikakoodit, anturistahan se ahtotietokin saadaan.

Ja se minuakin ihmetyttää miks ei tule mitään dpf liittyvää vikakoodia...

Mistä tuota moottorin ohjausyksikön yhteysvikaa kannattaa lähteä selvittämään? Missä se ohjausyksikkö on?

Mitä eropainetta tarkoitat?
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: jp_olli - 13.02.2018, 12:35:44
Hiukkassuodattimen paine-eroa mittaavaa anturia.

Ohjelman pyytämään ahtopaineeseen nähden voi tulla liian vähän ahtoa, jolloin vikatilan kriteerit täyttyvät.

Ohjainlaite on kuskin etukulmassa puskurin takana olevassa muovikotelossa. Ohjaimen saa esille sisälokasuojan kautta.
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: jsiksu - 11.01.2020, 21:46:44
Moi, Tässä vastaavaa käsitelty, joten jatketaan tähän vaikkakin vanhaa juttua...

1.6D 2009 S40, Autossa ei mitään ongelmia torstaina kun tulin pihaan, perjantai aamulla kun käynnistin tuli heti ilmoitukset

- Ajovakautus vaatii huollon
- Moot. alhainen suorituskyky

kiihtyy huonosti, kuten turbo ei olisi mukana ja kierrokset jää karvan alle 3000:n Aikaisemmin ei ole ollut mitään nykimistä tai muutakaan... Paitsi vuosi sitten vaihdettu hiukkas suodatin ja nyt tekee välillä polttoja 100km välein, ei vikakoodeja tai mitään ongelmaa tässä ollut muuten...
Icarsoft 2.0 antaa vikakoodeja:

1600 FSCS (Fuel system/Combined system)tehostuspaine anturi (kirjassa tulkinta ecm -> ahtopaine anturi)
0101 (ABS) tila ei mitään, kommunikaatio ohjausmoduulien välillä Moottorin ohjausmoduulin (ECM) tiedonsiirto ongelmat kijassa BCM sama teksti.

Käytetty liittimet egr:stä ja tuosta paine anturista irti, ei vaikutusta.
Seurannassa lukijassa: MAF imuilman lämpötila heiluu -260 - +460 asteen välillä riippuen kaasun asennosta, normaalia?

voiko tuo anturi olla rikkontunut ja siitä johtuu myös tuo ajovautus vai voiko olla jotain muuta? EGR ei anna vikakoodeja
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: Volvoismi - 14.01.2020, 18:10:54
Täällä on pelkkiä dieselkuskeja tämän homman kanssa. Kenelläkään Duratecin omistajalla vastaavia ongelmia?

Itsellä sillä sekunnin lyömällä, kun lämpötila lähestyy nollaa alkaa noita ilmoituksia tulemaan aina silloin tällöin. Ajan vähän aikaa ja starttaan niin ei tule enää mitään. Joskus riittää virtojen käyttäminen pois päältä niin ilmoitus katoaa sillä. Ärsyttävä ominaisuus tässä on se, että joka kerta tämän ilmoituksen tullessa tuulilasinpyyhkijät alkava veivaamaan itsestään

Mitään vikakoodeja ei ole ja ei tuo tunnu vaikuttavan mihinkään. Outoa  :idiot2:
Otsikko: Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
Kirjoitti: jsiksu - 18.01.2020, 18:43:50
Moi, Tässä vastaavaa käsitelty, joten jatketaan tähän vaikkakin vanhaa juttua...

1.6D 2009 S40, Autossa ei mitään ongelmia torstaina kun tulin pihaan, perjantai aamulla kun käynnistin tuli heti ilmoitukset

- Ajovakautus vaatii huollon
- Moot. alhainen suorituskyky

kiihtyy huonosti, kuten turbo ei olisi mukana ja kierrokset jää karvan alle 3000:n Aikaisemmin ei ole ollut mitään nykimistä tai muutakaan... Paitsi vuosi sitten vaihdettu hiukkas suodatin ja nyt tekee välillä polttoja 100km välein, ei vikakoodeja tai mitään ongelmaa tässä ollut muuten...
Icarsoft 2.0 antaa vikakoodeja:

1600 FSCS (Fuel system/Combined system)tehostuspaine anturi (kirjassa tulkinta ecm -> ahtopaine anturi)
0101 (ABS) tila ei mitään, kommunikaatio ohjausmoduulien välillä Moottorin ohjausmoduulin (ECM) tiedonsiirto ongelmat kijassa BCM sama teksti.

Käytetty liittimet egr:stä ja tuosta paine anturista irti, ei vaikutusta.
Seurannassa lukijassa: MAF imuilman lämpötila heiluu -260 - +460 asteen välillä riippuen kaasun asennosta, normaalia?

voiko tuo anturi olla rikkontunut ja siitä johtuu myös tuo ajovautus vai voiko olla jotain muuta? EGR ei anna vikakoodeja

Ongelma ratkaistu, eli tuo 1600 oli se hallitsevin ja määrävin eli MAP tunnistin (Ahtopaine anturi) viallinen. Motonetistä löytyi alkuperäisellä osanumerolla vastaava "yleismalli" joka kuitenkin oli alkuperäinen Denso kun pakettiin katsoi ja puolet marmorin hinnasta... Tällä vaihdolla kuittaantu niin valaistus, ajohallinta kuin moottorin tehot.. Käsittämätön järjestelmä kun yksi vika aiheuttaa paljon eri koodeja ja ongelmia...