Proturbo  Autodiagnoosi

V50 D5 -08 ravistaa

  • 13 Vastauksia
  • 2442 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa oskarik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
V50 D5 -08 ravistaa
« : 22.01.2020, 15:59:33 »
Mikä lie vikana kun ravistaa vedolla n. 75-95 vauhdissa silloin tällöin? Nyt 15tkm ajettu tällä autolla ja vika ilmaantuu silloin tällöin vaihtelevalla intensiteetillä (joskus tuskin huomaa, joskus tuntuu että hampaat irtoavat) ja sitten taas "korjaantuu" itsekseen, kerran moneksi viikoksi. En ole keksinyt mitään logiikkaa millä saisin ravistuksen luotettavasti ilmaantumaan, paitsi että tuntuu että ravistaa todennäköisemmin +50km ajon jälkeen

Poissa aalt1n

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
Vs: V50 D5 -08 ravistaa
« Vastaus #1 : 23.01.2020, 01:43:52 »
Todennäköisesti lunta, jäätä ja muuta sontaa vanteen sisäkehällä.
Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa oskarik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 -08 ravistaa
« Vastaus #2 : 23.01.2020, 09:09:27 »
Todennäköisesti lunta, jäätä ja muuta sontaa vanteen sisäkehällä.

Kaksilla vanteilla sama homma. Tosin näillä 16" talvirenkailla ehkä hieman vähemmän kuin kesäisillä 18"

Autossa on myös 25mm madallussarja edellisen omistajan asentamana, voisiko se vaikuttaa?

Poissa janihy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 -08 ravistaa
« Vastaus #3 : 25.01.2020, 09:55:31 »
Vaikuttaako jarrun käyttö asiaan? Itsellä oli vastaavia yhtä mystisesti ilmaantuvia oireita, jotka poistuivat kierojen etujarrulevyjen ja jumittavan jarrusatulan vaihtamisella.
S40 2.0d -08

Poissa espmurpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 -08 ravistaa
« Vastaus #4 : 31.01.2020, 14:39:41 »
Mulla oli ajoittain samaa vaivaa V50 1.8 2005:ssä. Ravistus katosi, kun uusin toisen etujarrun levyn+satulan+palat.

Poissa oskarik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 -08 ravistaa
« Vastaus #5 : 03.02.2020, 08:09:18 »
Jarrun käyttö ei juurikaan vaikuta mielestäni. Täytyy kokeilla silti vaihtaa etujarrulevyt ja -palat renkaidenvaihdon yhteydessä viimeistään.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: V50 D5 -08 ravistaa
« Vastaus #6 : 03.02.2020, 20:17:01 »
Automaatti vai manuaali?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 -08 ravistaa
« Vastaus #7 : 04.02.2020, 21:02:49 »
Jos ravistaa vedolla niin jarruissa tuskin on syy. Mahdolliset vikapaikat:
1) Koska auto on madallettu, vetonivelet
2) Etualatukivarsien puslat löysät jolloin aurauskulma elää vedon funktiona -> ravistaa
3) Pidemmän vetoakselin kannatinlaakeri finaalissa
4) Moottorin kannatinkumit lopussa

Luultavasti kyseessä on kombinaatio näistä kaikista jos autossa on paljon kilometrejä.

Alatukivarsien puslien loppuminen aiheuttaa ravistusta myös jarruttaessa mutta vasta riittävän kovasta vauhdista.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa oskarik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 -08 ravistaa
« Vastaus #8 : 09.02.2020, 15:39:03 »
Automaatti vai manuaali?

Automaatti

Jos ravistaa vedolla niin jarruissa tuskin on syy. Mahdolliset vikapaikat:
1) Koska auto on madallettu, vetonivelet
2) Etualatukivarsien puslat löysät jolloin aurauskulma elää vedon funktiona -> ravistaa
3) Pidemmän vetoakselin kannatinlaakeri finaalissa
4) Moottorin kannatinkumit lopussa

Luultavasti kyseessä on kombinaatio näistä kaikista jos autossa on paljon kilometrejä.

Alatukivarsien puslien loppuminen aiheuttaa ravistusta myös jarruttaessa mutta vasta riittävän kovasta vauhdista.

Tukivarret tutkin silmämääräisesti ja näyttivät ihan siedettäviltä. Edellisessä V50:ssä oli paljon ronskimman näköiset kun vaihdoin, eikä ollut edes mitään oireita.

Voiko vetoakselit/vetonivelen tutkia jotenkin helposti paikallaan? Entä kannatinkumit?

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 -08 ravistaa
« Vastaus #9 : 09.02.2020, 23:00:22 »
Tukivarsien vikaa ei näe päältäpäin helposti kun sitä ei usein huomata katsastuksessakaan. Ajaessa huomaa ja kun tarpeeksi pahaksi menee, renkaiden tavallista nopeammasta kulumisesta. Vetonivelet pystyy parhaiten diagnosoimaan äänen ja tärinän perusteella mutta niistä johtuva tärinä on yleensä aika tasaista koko nopeusalueella.

Kannatinkumien loppumisen huomaa aika helposti siitä että ajaa ensin auton kunnolla lämpimäksi - tyyliin kolme varttia maantieajoa ja pysäyttää, antaa moottorin käydä tyhjäkäyntiä ja katsoo miten paljon kone vatkaa tyhjäkäynnillä. Ehjillä kumeilla ei juuri lainkaan, huonoilla helposti yli 5 mm. Näin ainakin 5-pyttyisellä bensakoneella.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa oskarik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 -08 ravistaa
« Vastaus #10 : 10.02.2020, 10:02:21 »
Nyt ei taas ravista yhtään. Ihme hommia

Tukivarsien vikaa ei näe päältäpäin helposti kun sitä ei usein huomata katsastuksessakaan. Ajaessa huomaa ja kun tarpeeksi pahaksi menee, renkaiden tavallista nopeammasta kulumisesta. Vetonivelet pystyy parhaiten diagnosoimaan äänen ja tärinän perusteella mutta niistä johtuva tärinä on yleensä aika tasaista koko nopeusalueella.

Kannatinkumien loppumisen huomaa aika helposti siitä että ajaa ensin auton kunnolla lämpimäksi - tyyliin kolme varttia maantieajoa ja pysäyttää, antaa moottorin käydä tyhjäkäyntiä ja katsoo miten paljon kone vatkaa tyhjäkäynnillä. Ehjillä kumeilla ei juuri lainkaan, huonoilla helposti yli 5 mm. Näin ainakin 5-pyttyisellä bensakoneella.

Kiitos!

Poissa oskarik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 -08 ravistaa
« Vastaus #11 : 20.05.2020, 11:52:32 »
Ravistuksen muodostuttua sietämättömäksi vaihdoin vasemman vetoakselin kokonaan ja ongelma poistui.   :)

Poissa Jaajoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 -08 ravistaa
« Vastaus #12 : 22.05.2020, 14:48:24 »
Kuinka pahaksi tärinä meni ennenkuin vaihoit uuden vetarin? Täristikö kokoajan nopeudesta riippumatta ja paheniko tärinä paljonkin lopulta ennen vetarin vaihtoa?

Poissa Smöörs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 -08 ravistaa
« Vastaus #13 : 03.06.2020, 21:12:32 »
Itsellä ravisti volvo todella rankasti.

Vaihdoin koko alustan, puslat, vetoakselit, sisemmät ja uloimmat nivelet, ei vaikutusta.
Lopuksi moottorin tukikumit ja tärinä loppui kuin seinään.
Edit. Tärinä jatkuu-->
« Viimeksi muokattu: 31.05.2021, 13:00:30 kirjoittanut Smöörs »

 

Kulkukoira  Proturbo