Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

ilmamassamittari

  • 4 Vastauksia
  • 1395 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Isä-poika projekti s40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • V50 2.0D 2007, S40 1.8 2004
ilmamassamittari
« : 31.01.2020, 00:03:08 »
Morjens taas!

Ei ole tylsää päivää ollut sen jälkeen, kun ostin tämän 2007 v50 2.0D:n. jo aikaisemmin todettu, että antaa sen oloisia oireita ja koodeja, että EGR-venttiili menee vaihtoon. Monen hyvistä kokemuksista huolimatta en vielä lähde sen ohittamisiin, (jollei joku ole jo sit tässä kulkineessa tehnyt), en ole niin valveutunut, että osaisin vielä sitää päätellä. Osa tilattu, mutta tänää tuli herja "Moottorijärjestelmä vaatii huollon, (google-käännös  ruattin kielestä,kun en osaa ite), herjaus häipyi sammuttamisen jälkeen, mutta kotona otsalampun kanssa ihmetellessäni huomasin mustan pyöreähkön mötikän, missä päällä luki PBT-GF30, eli ilmeisesti ilmamassamittari. Kyseisestä kilkkeestä oli irti sähköpistoke, 6-napainen.
Kysynkin nyt viisaammilta arvioita, mitä vaikuttaa kun on irti? Mitähän mahdollisesti on peitelty, kun on jätetty irti? Vai voiko jäädä vahingossa irtijonkin huollon yhteydessä?
En laittanut vielä kiinni, ajattelin päivännäöllä testata kuinka muuttuu. Auto on kulkenut ja pelanut muuten hyvin. Välillä kun lämpiää, nousee kulutus hetkeksi varsin kovaks, olen ajatellut, että EGR ja DPF ym yhteensäkettuilee.Olin valmistautunut selvittelemään enemmän, kun saan EGR:n ensin vaihdettua.  Mutta tosiaan, antakaahan vihjeitä. Autolla ajettu 277 tkm.
En tiedä onko ohjelmoitu tehoja tms. Loikkaa aika hyvin, mutta voi tuntuakkin vaan, kun edellinen oli Fiat Ducato.
Kaikki mikä pärisee, on kivaa.

Poissa Isä-poika projekti s40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • V50 2.0D 2007, S40 1.8 2004
Vs: ilmamassamittari
« Vastaus #1 : 31.01.2020, 01:28:39 »
Veto takas! Ei pitäisi mennä paniikissa tonne konepellin alle, kun tulee tehtyä vääriä johtopäätöksiä. Koska osan päällä luki tuo PBT-GF30, ja googletin sillä niin sain virheellisesti sen ilmamassamittarin. Aloin vasta kuvista katsomaan, että ei vastaa näkemääni. Se olikin juuri se EGR-venttiili josta oli varmaan otettu kokeilumielessä pistoke irti. Nyt vaan arvailen,  että jos EGR on jumissa, kannattaako laittaakkaan pistoketta kiinni, vaan odottaa uusi venttiili ja laittaa sitten, tai sitten tästä on poistettu egr käytöstä ja tehty se ohjelmallisesti väärin,koska näyttää koodeja. No, näen ainakin jos on tulpatttu,kun otan vaihtaessa auki ja joutuuhan uuden EGR-venttiilin kuitenkin käyttämään sopeutuksessa. Toinen vaihtoehto on ottaa odotellessa viikonloppuna se auki, liotella puhtaaks ja koittaa pistoketta kiinni? Maahtaako tiivisteet pitää takaisin laiton?

Kaikki mikä pärisee, on kivaa.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: ilmamassamittari
« Vastaus #2 : 03.02.2020, 21:20:55 »
Jätä liitin auki ja ajoa vaan. Jos herjoja ei tule EGR:stä mittaristoon niin kaikki on silloin hyvin. Ei sinne kannata uutta EGR:ää laittaa tunkemaan pakokaasuja moottoriin, karsta saa taas kivaa ongelmaa aikaan.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Isä-poika projekti s40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • V50 2.0D 2007, S40 1.8 2004
Vs: ilmamassamittari
« Vastaus #3 : 08.02.2020, 02:09:15 »
Mitenkäs tuo irti oleva liitin katsastuksessa? Kun näkyy kuitenkin vikakoodeina? Tuli nyt ostettua kokeeks tarvike EGR, (mutta ei kuitenkaan halvimmasta päästä), en ole vielä kerinnyt vaihtamaan. Saattaa olla, että laitan sen kiinni siksi aikaa,kun liottelen vanhaa, jos se vaikka toimisi sen jälkeen. Ei tarttis ohjelmointeja vanhan kanssa. Ei tuo nyt näytä niin kummoiselta vaihtaa.
Kaikki mikä pärisee, on kivaa.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: ilmamassamittari
« Vastaus #4 : 08.02.2020, 18:14:42 »
Mitenkäs tuo irti oleva liitin katsastuksessa? Kun näkyy kuitenkin vikakoodeina? Tuli nyt ostettua kokeeks tarvike EGR, (mutta ei kuitenkaan halvimmasta päästä), en ole vielä kerinnyt vaihtamaan. Saattaa olla, että laitan sen kiinni siksi aikaa,kun liottelen vanhaa, jos se vaikka toimisi sen jälkeen. Ei tarttis ohjelmointeja vanhan kanssa. Ei tuo nyt näytä niin kummoiselta vaihtaa.

Vikakoodeja ei katsastuksessa katsota ja liitintä ne ei näe. Ja voihan sen liittimen laittaa paikalleen ja kääntää rikkinäisestä EGR:stä pinnit väärään niin pysyy liitin kiinni. Kokemuksesta voin kertoa, että älä laita toimivaa EGR:ää enää paikoilleen tai älä ainakaan laita sitten liitintä kiinni.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy