RallyBaron  Samppasport

Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu

  • 67 Vastauksia
  • 12751 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
2007 v50 2.0D kyseessä. Poistatin nykimisvian takia egr:rän ja dpf:än pari vuotta sitten fyysisesti ja ohjelmallisesti. Auto toimiikin hyvin mutta nyt pari kertaa tehnyt 3kk aikana sellaista että hetkellisesti alkaa nykimään tasakaasulla kakkos, kolmos vaihteella kierroksista riippumatto. Kaasua kun polkaisee niin nykiminen lakkaa polkaisun ajaksi. Tämä nykiminen kestää ehkä vain minuutin ja sitten ei ole ongelmia ollenkaan pitkään aikaan. En nyt vielä huolissani sinäänsä ole kun tekee tuota niin harvoin ja vähän aikaa. Mutta ajattelin että olisiko kellään ollut samaa vikaa? Ja mikä aiheuttaa. Ehkä nyt kahdella kerralla kun tuota tapahtunut, niin keli ollut tuollainen loska keli. Mietin pääsisikö kosteutta jonnekkin väärään paikkaan? Vikakoodit luin volvoa ymmärtävällä lukijalla mutta ei siellä mitään ollut.

Poissa VolvoTohtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #1 : 11.02.2020, 11:48:18 »
Paljonko polkimesta on painettuna kun nykiminen alkaa prosenttuaalisesti:  ? /100
Ja onko vaiva vasta tullut vai vasta huomattu?
Onko nykiminen terävää vai enemmänkin nylkyttämisen tapaista?
Sekä millaista nykiminen on? Rytmikästä vai vaihtelevaa?

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #2 : 11.02.2020, 12:23:18 »
Saattas hörppiä ilmaa löpölinjaan. Suodatinkotelosta lähtee pumpulle kirkasletku, näkyykö siinä ilmakuplia tyhjäkäynnillä tai korotetulla? Satunnainen kupla joskus lienee vielä ok. Suodatin vaihdettu joskus?

Toinen perusjuttu katsottavaksi olisi kaasupolkimen asentoanturi diagnostiikan livedatasta. Jos näkyy nykimisen hetkellä piikkiä polkimen asennossa, on vika siellä. Periatteessa tuota voikokeilla cruise/vakkari päällä, nykiminen jos loppuu niin voisi viitata kaasupolkimeen.

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #3 : 11.02.2020, 19:36:04 »
Paljonko polkimesta on painettuna kun nykiminen alkaa prosenttuaalisesti:  ? /100
Ja onko vaiva vasta tullut vai vasta huomattu?
Onko nykiminen terävää vai enemmänkin nylkyttämisen tapaista?
Sekä millaista nykiminen on? Rytmikästä vai vaihtelevaa?
Ehkä sellainen 30/100 painettuna. Ekan kerran tuo kova nykiminen tuli 2-3kk sitten ja viimeviikolla tuli taas kerran. Kesti tosiaan vain ehkä minuutin tuo nykiminen ja tähän mennessä esiintynyt vain pari kertaa 2-3kk aikana.
Ehkä enemmänkin tuntuu nylkyttämiseltä kun tasakaasulla tuota esiintyy, mutta häviää heti kun polkaisee kaasua kovempaa mutta palaa samaan moodiin taas tasakaasulla lyhyeksi aikaa. Sitten kyllä se aika rytmikästä on ennemminkin kuin vaihtelevaa.

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #4 : 11.02.2020, 19:39:42 »
Saattas hörppiä ilmaa löpölinjaan. Suodatinkotelosta lähtee pumpulle kirkasletku, näkyykö siinä ilmakuplia tyhjäkäynnillä tai korotetulla? Satunnainen kupla joskus lienee vielä ok. Suodatin vaihdettu joskus?

Toinen perusjuttu katsottavaksi olisi kaasupolkimen asentoanturi diagnostiikan livedatasta. Jos näkyy nykimisen hetkellä piikkiä polkimen asennossa, on vika siellä. Periatteessa tuota voikokeilla cruise/vakkari päällä, nykiminen jos loppuu niin voisi viitata kaasupolkimeen.
Pitää nuo ilmakuplat katsoa, ja cruiseri kokeilla vian tullessa, niin sitten voisi viitata polkimeen. suodattimen vaihdan joka vuosi. Heinäkuussa taisin vaihtaa viimeeksi. Muutenkin kuvittelisi että vikaa olisi kokoajan jos ilmakuplia liikkuisi siellä.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2020, 19:47:09 kirjoittanut Riverbeach »

Poissa VolvoTohtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #5 : 12.02.2020, 12:48:07 »
Ehkä sellainen 30/100 painettuna. Ekan kerran tuo kova nykiminen tuli 2-3kk sitten ja viimeviikolla tuli taas kerran. Kesti tosiaan vain ehkä minuutin tuo nykiminen ja tähän mennessä esiintynyt vain pari kertaa 2-3kk aikana.
Ehkä enemmänkin tuntuu nylkyttämiseltä kun tasakaasulla tuota esiintyy, mutta häviää heti kun polkaisee kaasua kovempaa mutta palaa samaan moodiin taas tasakaasulla lyhyeksi aikaa. Sitten kyllä se aika rytmikästä on ennemminkin kuin vaihtelevaa.

Näillä tiedoilla sanoisin että jos tekee cruise päällä sitä niin kaasuläppä jos ei tee niin kaasupoljin.

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #6 : 12.02.2020, 13:07:04 »
Näillä tiedoilla sanoisin että jos tekee cruise päällä sitä niin kaasuläppä jos ei tee niin kaasupoljin.
Voisiko tuo 2tuhannen kierroksen paikkeilla tekevä pieni nypytys johtua kaasuläpästä? Tehnyt sitä siis ostosta asti, se on tosin niin pientä että ei haittaa mutta tuli nyt vain mieleen. Merkkikorjaamo sanoi jokunen vuosi sitten että se on ominaisuus tuossa mallissa. Otin kaasuläppäkotelon joskus auki, ja puhdistelin. Ei siellä ollut kun huohotusöljyä vähän, muuten näytti ihan kuin uudelta. Niin en raattinut uuttakaan ostaa ikinä.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2020, 13:08:47 kirjoittanut Riverbeach »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #7 : 12.02.2020, 22:02:29 »
Ei se kaasuläpästä johdu on se auki ja liikkumatta kunnes sammutetaan.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa VolvoTohtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #8 : 13.02.2020, 08:26:44 »
Voisiko tuo 2tuhannen kierroksen paikkeilla tekevä pieni nypytys johtua kaasuläpästä? Tehnyt sitä siis ostosta asti, se on tosin niin pientä että ei haittaa mutta tuli nyt vain mieleen. Merkkikorjaamo sanoi jokunen vuosi sitten että se on ominaisuus tuossa mallissa. Otin kaasuläppäkotelon joskus auki, ja puhdistelin. Ei siellä ollut kun huohotusöljyä vähän, muuten näytti ihan kuin uudelta. Niin en raattinut uuttakaan ostaa ikinä.
Merkkikorjaamo voi olla ihan oikeassa. minulla ainakin tämä s60 t5 ja edellinen saab 9-5 2.0t tehnyt tuota nypytystä kun hädin tuskin painaa kaasupoljinta noin 2/100% silloin se on ominaisuus koska ecu ei osaa päättää haluatko kiihdyttää vai moottorijarruttaa siitä syystä tulee nykimisen tuntuma koska kaasutus ja moottorijarrutus tulee vuorotellen ja tasajaksoisesti. Mikä on ihan hyvä ominaisuus sillä 1/2 ajosta ajat polttoaine katkaistuna.

Toisaalta taas oli täysin samat oireet saabassa kun kaasuläppä meni, ei vikakoodeja ja kunnolla kaasuttaessa meni hyvin eteenpäin mutta tasakaasulla nyki ahtoja ylös ja alaspäin siitä tuli terävää nykimisen tunnetta.
Voi olla että kiisselissä on omat sydeemit, tämä on oma kokemukseni ja tietysti täytyy varmistaa asia ennen kuin vaihtaa mitään.
Ps. Jos kaasuläppä on rikki se ei näy ulospäin ja nykypäivän kaasuläpät saa pesemällä rikki esim painepesulla tai suihkuttamalla bräkkistä sisään. Ainoa miten pitäisi pestä on rätille pesuaine ja rätillä pyyhkii niin kauan että on puhdasta

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #9 : 13.02.2020, 11:19:40 »
Siis nyt sekoitetaan diesel- ja bensamoottori keskenään. Diesel ei käytä kaasuläppää kuin sammutuksessa, muuten se on auki ja liikkumatta. Bensamoottorin ilmaa taas säännöstellään kaasuläpällä. Toimintaperiaate täysin eri. Nykimistä siis kaasuläppä ei varmana tee dieselissä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #10 : 13.02.2020, 17:59:24 »
Katsoin että 160€ saksasta maksaa febi bilsteinin kaasuläppä. Aika kallis kuitenkin kokeiluksi. Auto äsken taas alkoi vähän nypyttämään tasakaasulla, teki cruiserilla samaa ja ilmastointi päällä ja pois. Pitää vielä lukaista kerran koodit jos oisi jotain. Onpas jotenkin kökkö vika kun tekee vain joskus tuota.

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #11 : 13.02.2020, 18:06:01 »
Siis nyt sekoitetaan diesel- ja bensamoottori keskenään. Diesel ei käytä kaasuläppää kuin sammutuksessa, muuten se on auki ja liikkumatta. Bensamoottorin ilmaa taas säännöstellään kaasuläpällä. Toimintaperiaate täysin eri. Nykimistä siis kaasuläppä ei varmana tee dieselissä.
Oisko mitään puolueetonta arviota mistä kannattaisi vikaa alkaa etsimään? Mielestäsi.

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #12 : 13.02.2020, 18:08:31 »
Merkkikorjaamo voi olla ihan oikeassa. minulla ainakin tämä s60 t5 ja edellinen saab 9-5 2.0t tehnyt tuota nypytystä kun hädin tuskin painaa kaasupoljinta noin 2/100% silloin se on ominaisuus koska ecu ei osaa päättää haluatko kiihdyttää vai moottorijarruttaa siitä syystä tulee nykimisen tuntuma koska kaasutus ja moottorijarrutus tulee vuorotellen ja tasajaksoisesti. Mikä on ihan hyvä ominaisuus sillä 1/2 ajosta ajat polttoaine katkaistuna.

Toisaalta taas oli täysin samat oireet saabassa kun kaasuläppä meni, ei vikakoodeja ja kunnolla kaasuttaessa meni hyvin eteenpäin mutta tasakaasulla nyki ahtoja ylös ja alaspäin siitä tuli terävää nykimisen tunnetta.
Voi olla että kiisselissä on omat sydeemit, tämä on oma kokemukseni ja tietysti täytyy varmistaa asia ennen kuin vaihtaa mitään.
Ps. Jos kaasuläppä on rikki se ei näy ulospäin ja nykypäivän kaasuläpät saa pesemällä rikki esim painepesulla tai suihkuttamalla bräkkistä sisään. Ainoa miten pitäisi pestä on rätille pesuaine ja rätillä pyyhkii niin kauan että on puhdasta
Nykikö kokoajan?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #13 : 13.02.2020, 18:18:40 »
Oisko mitään puolueetonta arviota mistä kannattaisi vikaa alkaa etsimään? Mielestäsi.

Suutinta voisin epäillä. Kokeile ajaa tankki tyhjäksi ja puhdistusainetta dieselin sekaan kunnolla. EGR:stä on pistoke auki?
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Maatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #14 : 13.02.2020, 18:39:05 »
Vaikka EGR on poistettu käytöstä, niin se saattaa jäädä vuotamaan. Kannattaa koittaa tulpata se fyysisesti, sillä voi aiheuttaa nykimistä.

Edit. Ja kun luin tarkemmin niin aloituspostauksessahan lukikin, että on tukittu myös fyysisesti.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2020, 18:45:21 kirjoittanut Maatti »
V70 2.4d Summum aut. -08
V50 1.8 Kinetic -06

 

Kulkukoira  Proturbo