Onpas tuosta kaasuläpän toiminnasta dieselissä eriäviä mielipiteitä. Voisin sitä vaihtoa kokeilla omaan kiesiin mutta turhan kallis kokeilu.
Näitä on toteutettu diisseleissä erilailla. On sähköisiä ja sitten jousi + alipaineohjattu kalvomekanismi. Tässä 2l psafordvolvo pannussa on toi alipaineella toimiva. Jäykähkö jousi pitää läppää auki ja ecun ohjaamana solenoidiventtiili aukaisee alipainelinjan kaasuläpän kalvolle ja mekanismi kääntää läpän kiinni. Tämä sulku tapahtuu omallakin tietämyksellä vain sammuttaessa, jolla estetään ravisteluita "jälkikäyntiä". Näissä on tyyppivikana, että läppä ja läppärunko karstottuu egr sotkusta, kuluu ja muovit muuttaa muotoaan lämmöstä, lopputuloksena läppä jumittuu kiinni ja jousi ei jaksa sitä avata. Seuraavassa startissa moottori ei käynnisty tai jää käymään alle tyhjäkäyntikierrosten eikä vastaa kaasuun. Oikein toimiessa läppä on siis kiinni vain sammutushetken ja jousi vääntää sen takaisin auki heti kun paineet karkaa.
Jos haluat testata läpän vaikutusta ota siihen kalvolle tuleva putki irti, tai muistaakseni siinä on jatko ihan lähellä. Tulppaa molemmat putket niin ei paineet karkaa.
Jouduin aikoinaan ajamaan pari päivää letku irti. enkä huomannut mitään eroa käynnissä. Sammuikin hyvin. On kyllä ollut mielessä laittaa paineanturi putkeen ja loggailla onko tuolla muuta funktiota ajon aikana. Toiminta on kuitenkin niin karkeasti toteutettu eikä läppäakselilla ole anturia läpän asennolle, ei kovin tarkkoja väliasentoja tuolle pysty tekemään.
Edit: Ja niin edellä kerrottu koskee läpän osalta ilman loukkua olevaa mallia. Sinulla kun loukku on niin imusarjakin on varmaan malli Y ja siinä on se toinen läppä, jolla käsittääksrni ohitetaan ahtojäähdytin ainakin loukun polton aikana(kylmällä koneella myös?). Tuon läpän toiminnasta ei ole kokemusta, eikä tietoa voiko vika aiheuttaa millaisia oireita. Itse sammutusläppä lienee kuitenkin periaatteeltaan ihan sama...