RallyBaron  Samppasport

Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu

  • 67 Vastauksia
  • 12775 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #15 : 13.02.2020, 18:43:06 »
Suutinta voisin epäillä. Kokeile ajaa tankki tyhjäksi ja puhdistusainetta dieselin sekaan kunnolla. EGR:stä on pistoke auki?
Suuttimet on testattu 2017 irti otettuna.. toki siitä nyt on aikaa, meneehän nuokin joskus. Pistoke ei ole auki, tulpattu on kyllä egr ja ohjelmoitu pois käytöstö(quatum tuning) ohjelmointi noin kaksi vuotta sitten Vai epäilitkö että ohjelmoitu niin että tapettu vain koodit?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #16 : 13.02.2020, 18:57:24 »
Suuttimet on testattu 2017 irti otettuna.. toki siitä nyt on aikaa, meneehän nuokin joskus. Pistoke ei ole auki, tulpattu on kyllä egr ja ohjelmoitu pois käytöstö(quatum tuning) ohjelmointi noin kaksi vuotta sitten Vai epäilitkö että ohjelmoitu niin että tapettu vain koodit?

Todennäköisesti EGR elää Quantumin ohjelmalla ja koodit vain tapettu. Mutta hyvä jos on tulpattu niin EGR se ei sitten ole aiheuttaja. Mielenkiintoista olisi tietää miten testaavat piezo-suuttimet... kokeile sitä lisäainetta, sitä voi muutenkin käyttää kun nuo Siemenssin piezot on heikkoja.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #17 : 13.02.2020, 19:31:11 »
Todennäköisesti EGR elää Quantumin ohjelmalla ja koodit vain tapettu. Mutta hyvä jos on tulpattu niin EGR se ei sitten ole aiheuttaja. Mielenkiintoista olisi tietää miten testaavat piezo-suuttimet... kokeile sitä lisäainetta, sitä voi muutenkin käyttää kun nuo Siemenssin piezot on heikkoja.
Edellinen omistaja oli myyjä liikkeen voimin testauttannu, joku diesel pojat taisi olla missä kokeili. Kuittikin tuolla tallessa, sitä en sitten tiedä miten testannut. Mutta irti olivat ottaneet ja testanneet. Silloin ei löytynyt vikaa, otin nyt varmuuden maksimoimiseksi egr:rän auki, kokeilen lähinnä että onko vaikutusta. Vaikka itse tosiaan olen sen tulpannut ohjelmoinnin yhteydessä, kun luin jotain tuollaisesta ohivuodon mahdollisuudesta. Meinasitko että laitan tyhjään tankkiin puhdistusaineet sisälle? Ei vissiin tee mitään hallaa?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #18 : 13.02.2020, 19:46:00 »
Edellinen omistaja oli myyjä liikkeen voimin testauttannu, joku diesel pojat taisi olla missä kokeili. Kuittikin tuolla tallessa, sitä en sitten tiedä miten testannut. Mutta irti olivat ottaneet ja testanneet. Silloin ei löytynyt vikaa, otin nyt varmuuden maksimoimiseksi egr:rän auki, kokeilen lähinnä että onko vaikutusta. Vaikka itse tosiaan olen sen tulpannut ohjelmoinnin yhteydessä, kun luin jotain tuollaisesta ohivuodon mahdollisuudesta. Meinasitko että laitan tyhjään tankkiin puhdistusaineet sisälle? Ei vissiin tee mitään hallaa?

Tyhjään tankkiin aineet ja dieseliä 10€:lla päälle. Ajaa niin tyhjäksi kuin mahdollista ja sitten normiannostus uudelleen vaikka täyteen tankkiin. Ajelee tankillisen niin eroa voi tulla.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #19 : 13.02.2020, 20:06:43 »
Tyhjään tankkiin aineet ja dieseliä 10€:lla päälle. Ajaa niin tyhjäksi kuin mahdollista ja sitten normiannostus uudelleen vaikka täyteen tankkiin. Ajelee tankillisen niin eroa voi tulla.
Joskus noita puhistusaineita olen laitellut, mutta voisin tuollaisen kunnon kuurin kokeilla. Luuletko että ennemmin tai myöhemmin pitäisi vikakoodi paukahtaa? Jos siis jossain isompaa vikaa. Luulisi suutinkin koodin jättää jos siinä vikaa on.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2020, 20:42:00 kirjoittanut Riverbeach »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #20 : 13.02.2020, 21:39:31 »
Joskus noita puhistusaineita olen laitellut, mutta voisin tuollaisen kunnon kuurin kokeilla. Luuletko että ennemmin tai myöhemmin pitäisi vikakoodi paukahtaa? Jos siis jossain isompaa vikaa. Luulisi suutinkin koodin jättää jos siinä vikaa on.

Jos oikein jättää syttymättä joku sylinteri niin kyllä sitten jättää koodiakin, mutta yllättävän huonoja suuttimia on tullut vastaan, mutta ei koodeja silti  :o
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #21 : 14.02.2020, 07:20:17 »
Jos oikein jättää syttymättä joku sylinteri niin kyllä sitten jättää koodiakin, mutta yllättävän huonoja suuttimia on tullut vastaan, mutta ei koodeja silti  :o
Kaikenlaista, on tuo tukkoisuus mahdollista kun auton vuosikilometrit lyheni 25tkm --> 10tkm ja päivällä saattaa olla vain 7km matkoja mitä ajelen kerralla. Viikon päästä pitäisi lähteä pidemmälle reissulle autolla, jos sitä lykkäisi yhden puhdistus putelin silloin sisään.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #22 : 14.02.2020, 18:06:16 »
Siis nyt sekoitetaan diesel- ja bensamoottori keskenään. Diesel ei käytä kaasuläppää kuin sammutuksessa, muuten se on auki ja liikkumatta. Bensamoottorin ilmaa taas säännöstellään kaasuläpällä. Toimintaperiaate täysin eri. Nykimistä siis kaasuläppä ei varmana tee dieselissä.

Monissa dieseleissä sitä kaasuläppää ohjataan egr:n kanssa käsi kädessä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #23 : 14.02.2020, 20:23:12 »
Onpas tuosta kaasuläpän toiminnasta dieselissä eriäviä mielipiteitä. Voisin sitä vaihtoa kokeilla omaan kiesiin mutta turhan kallis kokeilu.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #24 : 14.02.2020, 23:04:55 »
Onpas tuosta kaasuläpän toiminnasta dieselissä eriäviä mielipiteitä. Voisin sitä vaihtoa kokeilla omaan kiesiin mutta turhan kallis kokeilu.
Näitä on toteutettu diisseleissä erilailla. On sähköisiä ja sitten jousi + alipaineohjattu kalvomekanismi. Tässä 2l psafordvolvo pannussa on toi alipaineella toimiva. Jäykähkö jousi pitää läppää auki ja ecun ohjaamana solenoidiventtiili aukaisee alipainelinjan kaasuläpän kalvolle ja mekanismi kääntää läpän kiinni. Tämä sulku tapahtuu omallakin  tietämyksellä vain sammuttaessa, jolla estetään ravisteluita "jälkikäyntiä". Näissä on tyyppivikana, että läppä ja läppärunko karstottuu egr sotkusta, kuluu ja muovit muuttaa muotoaan lämmöstä, lopputuloksena läppä jumittuu kiinni ja jousi ei jaksa sitä avata. Seuraavassa startissa moottori ei käynnisty tai jää käymään alle tyhjäkäyntikierrosten eikä vastaa kaasuun. Oikein toimiessa läppä on siis kiinni vain sammutushetken ja jousi vääntää sen takaisin auki heti kun paineet karkaa.

Jos haluat testata läpän vaikutusta ota siihen kalvolle tuleva putki irti, tai muistaakseni siinä on jatko ihan lähellä. Tulppaa molemmat putket niin ei paineet karkaa.

 Jouduin aikoinaan ajamaan pari päivää letku irti. enkä huomannut mitään eroa käynnissä. Sammuikin hyvin. On kyllä ollut mielessä laittaa paineanturi putkeen ja loggailla onko tuolla muuta funktiota ajon aikana. Toiminta on kuitenkin niin karkeasti toteutettu eikä läppäakselilla ole anturia läpän asennolle, ei kovin tarkkoja väliasentoja tuolle pysty tekemään.

Edit: Ja niin edellä kerrottu koskee läpän osalta ilman loukkua olevaa mallia. Sinulla kun loukku on niin imusarjakin on varmaan malli Y ja siinä on se toinen läppä, jolla käsittääksrni ohitetaan ahtojäähdytin ainakin loukun polton aikana(kylmällä koneella myös?). Tuon läpän toiminnasta ei ole kokemusta, eikä tietoa voiko vika aiheuttaa millaisia oireita. Itse sammutusläppä lienee kuitenkin periaatteeltaan ihan sama...
« Viimeksi muokattu: 14.02.2020, 23:12:03 kirjoittanut M141 »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #25 : 15.02.2020, 01:55:35 »
Monissa dieseleissä sitä kaasuläppää ohjataan egr:n kanssa käsi kädessä.

Nimeä yksi tällainen diesel.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #26 : 15.02.2020, 09:07:58 »
Näitä on toteutettu diisseleissä erilailla. On sähköisiä ja sitten jousi + alipaineohjattu kalvomekanismi. Tässä 2l psafordvolvo pannussa on toi alipaineella toimiva. Jäykähkö jousi pitää läppää auki ja ecun ohjaamana solenoidiventtiili aukaisee alipainelinjan kaasuläpän kalvolle ja mekanismi kääntää läpän kiinni. Tämä sulku tapahtuu omallakin  tietämyksellä vain sammuttaessa, jolla estetään ravisteluita "jälkikäyntiä". Näissä on tyyppivikana, että läppä ja läppärunko karstottuu egr sotkusta, kuluu ja muovit muuttaa muotoaan lämmöstä, lopputuloksena läppä jumittuu kiinni ja jousi ei jaksa sitä avata. Seuraavassa startissa moottori ei käynnisty tai jää käymään alle tyhjäkäyntikierrosten eikä vastaa kaasuun. Oikein toimiessa läppä on siis kiinni vain sammutushetken ja jousi vääntää sen takaisin auki heti kun paineet karkaa.

Jos haluat testata läpän vaikutusta ota siihen kalvolle tuleva putki irti, tai muistaakseni siinä on jatko ihan lähellä. Tulppaa molemmat putket niin ei paineet karkaa.

 Jouduin aikoinaan ajamaan pari päivää letku irti. enkä huomannut mitään eroa käynnissä. Sammuikin hyvin. On kyllä ollut mielessä laittaa paineanturi putkeen ja loggailla onko tuolla muuta funktiota ajon aikana. Toiminta on kuitenkin niin karkeasti toteutettu eikä läppäakselilla ole anturia läpän asennolle, ei kovin tarkkoja väliasentoja tuolle pysty tekemään.

Edit: Ja niin edellä kerrottu koskee läpän osalta ilman loukkua olevaa mallia. Sinulla kun loukku on niin imusarjakin on varmaan malli Y ja siinä on se toinen läppä, jolla käsittääksrni ohitetaan ahtojäähdytin ainakin loukun polton aikana(kylmällä koneella myös?). Tuon läpän toiminnasta ei ole kokemusta, eikä tietoa voiko vika aiheuttaa millaisia oireita. Itse sammutusläppä lienee kuitenkin periaatteeltaan ihan sama...
Hyvää tietoa ja tosiaan on tuossa kotelossa kaksi läppää. Dpf tuosta on poistettu egr:rän kanssa, en sitten tiedä onko toisen läpän toimintaa säädetty jotenkin ohjelmoinnin yhteydessä jos on dpf:fän kanssa yhteistoiminnassa tuo toinen läppä.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #27 : 15.02.2020, 09:59:38 »
Nimeä yksi tällainen diesel.

Vain yksi? Dieselit oli juuri puheenaiheena koulutuksessa, "sammutus"läpän tehostavan EGR toimintaa pelkän sammutuksen sijaan.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #28 : 08.03.2020, 13:01:19 »
Noniin, puhdistusaineta laiteltu tankkiin ja auto toimiikin oikein hyvin. Nyt sitten tulikin seuraava ongelma, olen pari viikkoa kuunnellut moottorin outoa käynti ääntä(kalkattaa). No kalkatus loppuu kun kytkin poljin laitetaan ales, eilen sitten tuon lisäksi alkoi kytkin polkimen olessa puolessa välissä kuulemaan sellaista resonoivaa ääntä. Ääni loppuu kun laitan polkimen pohjaan. Todennäköisesti kaksoismassavauhtipyörä remppaa tulossa, käytän huomenna huollossa näyttämässä. Mutta mietin että voisiko tuo satunnainen tasakaasu nykiminen johtua kytkin/vauhtipyörästä? Mitään oireita ei tosiaan ajon aikana tällä hetkellä ole. Tosin kuin nuo satunnaisesti esiintyvät tasakaasu nykimiset.

Edit. Nyt sitä nykimistä esiintyikin lähes joka ajokerroilla. Eli alkoi pahentua kun alkoi nuo tyhjäkäynti äänet ja polkimet äänet tulemaan.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2020, 20:57:06 kirjoittanut Riverbeach »

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
« Vastaus #29 : 09.03.2020, 10:54:53 »
Keskiviikkona menee auto remppaan, tilalle menee nyt kiinteä vauhtipyörä. Katsotaan huomaako ajossa pahemmin.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron