Autoracing  KL-varaosat

V50 2.0d 2009, sininen savupilvi päivän ensimmäisessä käynnistyksessä.

  • 12 Vastauksia
  • 1019 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Oire siis sellainen kun ensimmäisen kerran käynnistää esim. yön jälkeen, niin lykkää melkoisen sinisen savupilven pakoputkesta. Lopettaa savuttamisen muutaman kymmenen sekunnin jälkeen. Öljyä menee jostain palotilaan, mutta mistä?

Öljyä kuluu vajaa litra 4-5tkm ajosuoritteella. Ahtoletkuja en ole vielä käyttänyt auki jotta näkisi, voisiko öljy tulla ahtimen läpi? Ilmeisesti alkuperäinen ahdin, autolla ajettu nyt 340tkm. Pojan perässä en ole vielä ajanut, mutta ajaessa ei näy sinistä savupilveä peileistä.

Egr ja Dpf muutettu huoltovapaiksi. Itse asiassa, sininen savu tuli ilmi DPF:n muutostyön jälkeen, savu oli aiemmin varmaankin jäänyt pönttöön.
Kun auto meille tuli, dpf oli todella tukossa ja polttovälit oli 60 kilometrin välein. Saatiin paremmaksi kovalla kuormituksella ja Forten lisäaineella. Voisiko kova vastapaine aiheuttaa turbolle "kulumista" jonka vuoksi se alkaisi päästämään öljyä läpi?

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vai onkohan se kuitenkin dieselin pölypilvi? Jos eberillä hetken esilämmittää, ei auto pöläytä minkäänlaista ylimääräistä. Samalla käynnistymisen jälkeinen moottorin ääni ei ole niin "rouhea" kuin selvällä kylmäkäynnistyksellä.

Mitä arvoja pitäisi seurata/vertailla kylmäkäynnistyksessä vs esilämmitetty käynnistys? Vidalla saan tarkkailtua kun vain tietäisin, että mitä.

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Nyt tarkastettu "kaasuläpän" y-haaralle tulevat ahtoputket, jotka täysin öljyttömät, ainoastaan aavistus nokea kumiletkujen sisäpinnoissa, märkää pintaa ei ollenkaan.

Kylmänä kun käynnistää nyt viilenneillä ulkolämpötiloilla, sininen pilvi pakoputkesta ja se ei ole öljyn hajuista vaan pistävän kitkerää. Talliin peruutuksen jälkeen savu kirvelee silmiä.

Myös kulutus on ollut liian korkea kyseiselle autolle. Seka ajossa menee yli 8l/100km. Egr ja dpf tehty huoltovapaaksi, ohjelmoitu, eikä näistäkään ollut juurikaan apua kulutukseen.
Jostain syystä syöttänee liikaa, aamuisin varsinkin, mutta minkä takia? Kesällä kun oli lämpimämpää, savupilveä ei ollut.

Suuttimet testattu ammattilaisen korjaamolla, 2 suutinta korjattu. Ilmamassa-anturin vaihdoin uuteen, kun käyttämätön löytyi hyllystä. Vida ei anna mitään vikakoodeja. Mikään ei ole auttanut, neuvoja saa antaa.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Kylmäkäynnistys pöläytyksistä ja hetken aikaa tapahtuvalta "kolina" käynniltä en olisi kovin huolissaa. Iso kulutus ja ajon aikaiset pöläytykset jonkin väristä savua enemmänkin tutkintaan. Näissä yhteispaineruiskuissa on äänen ja päästöjen takia monivaiheinen polttoaineen ruiskutus ja kylmäkäynnistyksessä siitä tingitään, jolloin voi vähän savutella ja ääni sen vuoksi raaempi.

Kerran vida käytössä niin katsele liveanturidata läpi. Maffi, paineanturit, ahtopaine ym. ja jos hiukkaspöntössä ja turbon suunnalla vielä pakolämpöanturit toiminnassa niin niiden lämmöt normaali ajossa ja kuormalla. Yli 550 asteen pakolämpöjä jos näkyy niin lienee pöntön poltto jatkuvasti päällä ja selittäisi kulutuksen.

Niin ja mitä näyttää suuttimien korjausarvot?

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Kylmäkäynnistys pöläytyksistä ja hetken aikaa tapahtuvalta "kolina" käynniltä en olisi kovin huolissaa. Iso kulutus ja ajon aikaiset pöläytykset jonkin väristä savua enemmänkin tutkintaan. Näissä yhteispaineruiskuissa on äänen ja päästöjen takia monivaiheinen polttoaineen ruiskutus ja kylmäkäynnistyksessä siitä tingitään, jolloin voi vähän savutella ja ääni sen vuoksi raaempi.

Kerran vida käytössä niin katsele liveanturidata läpi. Maffi, paineanturit, ahtopaine ym. ja jos hiukkaspöntössä ja turbon suunnalla vielä pakolämpöanturit toiminnassa niin niiden lämmöt normaali ajossa ja kuormalla. Yli 550 asteen pakolämpöjä jos näkyy niin lienee pöntön poltto jatkuvasti päällä ja selittäisi kulutuksen.

Niin ja mitä näyttää suuttimien korjausarvot?
Otan seurantaan noita arvoja. Suuttimien korjausarvoja en ole löytänyt Vidan kätköistä. Olikohan niin, ettei niitä näissä pikkuFoor...Volvoissa nähnyt.

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Voiko ajoitus olla hampaan pielessä? Toimiiko ollenkaan jos näin olisi?

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Voiko ajoitus olla hampaan pielessä? Toimiiko ollenkaan jos näin olisi?
Tarkastin ajoituksen. Poranterät uppoaa sekä vauhtipyörälle että nokkapyörän koloon. Ei ole sekään pielessä.

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Tuolta löytyi identtinen tapaus vuosien takaa. Harmittavasti ei ole kommentoitu mikä loppupeleissä oli vikana.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=93212.0

Poissa tuomasveturi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Minulla C70, jossa d4204t 2l dieselmoottori ja samankaltainen ongelma. Ääni on lisäksi sisällä autossa rouhea kiihdytettäessa kylmänä ja vainenee selvästi moottorin lämmetessä.

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Ilma viilenee ja koulupäivän aikana jäähtyessään pöläyttää dieselin katkuiset kitkerät savut. Eberillä esilämmitettynä ei savua eikä kitkua.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Ootko mittaillu hehkut moottorin päältä liittimestä? Onko ollut mitään vikakoodeja niihin liittyen?

Toimiiko ulkolämpömittari ja näyttää oikein? Nouseeko vedenlämmöt normaaliin eli mittarin viisari tasan puoliväliin klo 12
« Viimeksi muokattu: 12.10.2023, 17:41:00 kirjoittanut M141 »

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Ootko mittaillu hehkut moottorin päältä liittimestä? Onko ollut mitään vikakoodeja niihin liittyen?

Toimiiko ulkolämpömittari ja näyttää oikein? Nouseeko vedenlämmöt normaaliin eli mittarin viisari tasan puoliväliin klo 12
Yksi hehku oli pimeä. Sittemmin kaikki vaihdettu eikä ollut vaikutusta. Ulkolämpötila-anturi näyttää oikein ja lämmöt nousee lähelle 80 astetta ajossa.

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Ja tämähän selvisi tuossa taannoin. Viime talvena korjatuista ja testatuista suuttimista 2kpl tiputteli läpi. Suuttimien vaihdolla kaikki ok. Sitä ei vaan mitenkään uskonut, että "kunnossa" olevissa suuttimissa voisi olla vika.

 

RallyBaron  Samppasport