Ateho  Elekma

1.6d D4164T Moottorin tuhoutuminen tapaus

  • 14 Vastauksia
  • 806 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
1.6d D4164T Moottorin tuhoutuminen tapaus
« : 07.10.2023, 11:05:56 »
Potilaana tosiaan vm:2010 1.6d
Korjaamolla turbon vaihdon jälkeen kone ollut käynnissä noin 30 min ja muutaman kolahduksen jälkeen sammunut ja kone jumissa. Uudet öljyt ja öljynsuodattimen olivat vaihtaneet.
Turbon vaihdossa korjaamo oli jättänyt banjopultin sihdin tutkimatta ja uudessa heidän järkkäämässä turbossa ei ole kiertänyt tippaakaan öljyä, koska banjon avatessani se oli aivan tukossa, eikä voitelu toiminut siksi, joten uusi turbo hajalla. Turbon öljyn paluupuoli aivan kuiva. Siivet ottaneet kiinni koteloon ja jättäneet naarmut sinne ja siivistä näkyy muutama halkeama ja pienet palaset irronneet. En tiedä miksi korjaamo hommannut tollasen halppis turbon garretin tilalle.
 
Mutta kysymys kuuluu... Onko kenelläkään heittää vinkkiä, miksi kiertokanki on tossa kunnossa ja pukki on mennyt poikki ja laakeri läjässä? Kuvassa toisesta sylinteristä laakeri, mikä ei omasta mielestä näytä ihan loppuun ajetulta "noin 250tkm". Kantta en vielä ole irroittanu, että löytyykö sieltä vanhan turbon siiven kappaleita männän ja venttiilien välistä.
Korjaamo ei kerro, onko konetta huudatettu, vaan kertovat auton olleen pihalla lämpenemässä. Moottorissa pientä alumiini silppua löytyy aivan joka paikasta, mutta öljypohjassa sihti ei ole tukossa. Onko mahdollista, että toi olisi öljyllä hörähtänyt huutamaan pihalla ja siksi käynyt noin vai olisiko jollain heittää jotakin muuta arvailua?











« Viimeksi muokattu: 09.10.2023, 09:54:51 kirjoittanut nall3 »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 1.6d D4164T kiertokangessa ongelma
« Vastaus #1 : 07.10.2023, 13:41:25 »
Miten se vanha turbo hajos?
Leipoko se niin että tavaraa lähti kiertoon ja sihti tukossa sen takia.

Meinaan että öljykanavahan tuolla on tukossa tai sitten on mennyt lujasti sitä metallia tuonne laakeriin ja leiponut kiinni sen takia.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2023, 13:50:30 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6d D4164T kiertokangessa ongelma
« Vastaus #2 : 07.10.2023, 18:37:27 »
Miten se vanha turbo hajos?
Leipoko se niin että tavaraa lähti kiertoon ja sihti tukossa sen takia.

Meinaan että öljykanavahan tuolla on tukossa tai sitten on mennyt lujasti sitä metallia tuonne laakeriin ja leiponut kiinni sen takia.
Sihti oli tukossa, miksi edellinen ahdinkin hajonnut luultavasti. Pakosiivestä ollut juuri mitään jäljellä. Kannessa ja venttiileissä ei kuitenkaan näy mitään, eikä männän päälläkään. Mutta tyhjäkäyntiä en jaksa uskoa kun kattoo kiertokangen muotoa.


Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6d D4164T kiertokangessa ongelma
« Vastaus #3 : 08.10.2023, 20:10:59 »
Kaveri purki tuossa tuota risaa moottoria samalla kun asentelin uutta moottoria konehuoneessa ja pyysi katsomaan, mitä löysi koneesta uutta ja hienoa. Ei ihan pienillä kierroksilla ole moottori sammunut, koska vauhtipyörän pultit ovat katkenneet juuresta. Mitäköhän kovuutta noi pultit mahtaakaan olla? Jotain 12.8?
Kierroksia paljon ja äkkinäinen pysähdys moottorissa ja vauhtipyörä olisi halunnut jatkaa matkaa.






Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 1.6d D4164T kiertokangessa ongelma
« Vastaus #4 : 08.10.2023, 22:30:56 »
Eiks toi koko homma pitäs mennä korjaamon piikkiin?
Meinaan kun ei oo sitä sihtiä tarkastanu.

Vähän sama kun ois tehty koneremppa ja lyöty tulille eikä olis tarkastettu nouseeko öljy ylös.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6d D4164T kiertokangessa ongelma
« Vastaus #5 : 09.10.2023, 08:49:01 »
vauhtipyörän pultit ovat katkenneet juuresta. Mitäköhän kovuutta noi pultit mahtaakaan olla? Jotain 12.8?
Yleensä 10.9 kovempia ei ajoneuvoissa käytetä, koska 12.9 on liian hauras. Niiden kanssa käy juuri noin, eli napsahtavat varoittamatta poikki. Siksi esimerkiksi höyryputkistojen laippaliitoksissa käytetään 5.8 ruuveja...

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 1.6d D4164T kiertokangessa ongelma
« Vastaus #6 : 09.10.2023, 09:20:41 »
En tiedä tästä koneesta mutta vinokoneen vakiopultit on 12.9.
Enkä tiedä kyllä höyryputkistakaan... :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6d D4164T kiertokangessa ongelma
« Vastaus #7 : 09.10.2023, 09:38:40 »
Eiks toi koko homma pitäs mennä korjaamon piikkiin?
Meinaan kun ei oo sitä sihtiä tarkastanu.

Vähän sama kun ois tehty koneremppa ja lyöty tulille eikä olis tarkastettu nouseeko öljy ylös.
Normaalisti pitäisi mennä korjaamon piikkiin, mutta tässä tapauksessa ystäväni on tehnyt työtilauksen turbonvaihdosta ja öljyjenvaihdosta korjaamolta. Moottori kilahtanut korjaamon käyttäessä autoa pihalla lämpöiseksi turbonvaihdon jälkeen ja sen jälkeen heillä oli tarkoitus puhdistaa dpf vanhasta öljystä jne... Kuitenkin ovat asentaneet DPF:n ympärille kaikki lämpöpellit. Miksi asentaa noita pirullisia asennettavia lämpöpeltejä edes DPF:n ympärille ja turbon päälle jokaisella ruuvilla, jos tarkoitus heillä on ollut käyttää moottori pelkästään lämpöiseksi ja sit ottaa DPF irti puhdistettavaksi. Öljyproppuun olivat laittaneet liian pienen o-renkaan ja sen jollain sikaliimalla tilkinneet. Korjaamo tosiaan olisi tutkinut hajoittaneensa moottorin ja heittänyt siitä korjausarvion ystävälleni että noin 4000€ niin sitten moottori tulee kuntoon. Ei voi kun nauraa tätä keissiä.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: 1.6d D4164T kiertokangessa ongelma
« Vastaus #8 : 09.10.2023, 10:05:41 »
Yleensä 10.9 kovempia ei ajoneuvoissa käytetä, koska 12.9 on liian hauras. Niiden kanssa käy juuri noin, eli napsahtavat varoittamatta poikki. Siksi esimerkiksi höyryputkistojen laippaliitoksissa käytetään 5.8 ruuveja...

Hieman menee OT:ksi, mutta millä höyrynpaineilla saavutetaan hyötyä noin pehmeistä pulteista? 8.8 pultit ollut käytössä yli 17 vuoden työurani aikana höyryverkostossa. Yhtään pulttia ei ole mennyt poikki tai kierteitä noussut pystyyn.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6d D4164T kiertokangessa ongelma
« Vastaus #9 : 09.10.2023, 10:18:40 »
Normaalisti pitäisi mennä korjaamon piikkiin, mutta tässä tapauksessa ystäväni on tehnyt työtilauksen turbonvaihdosta ja öljyjenvaihdosta korjaamolta. Moottori kilahtanut korjaamon käyttäessä autoa pihalla lämpöiseksi turbonvaihdon jälkeen ja sen jälkeen heillä oli tarkoitus puhdistaa dpf vanhasta öljystä jne... Kuitenkin ovat asentaneet DPF:n ympärille kaikki lämpöpellit. Miksi asentaa noita pirullisia asennettavia lämpöpeltejä edes DPF:n ympärille ja turbon päälle jokaisella ruuvilla, jos tarkoitus heillä on ollut käyttää moottori pelkästään lämpöiseksi ja sit ottaa DPF irti puhdistettavaksi. Öljyproppuun olivat laittaneet liian pienen o-renkaan ja sen jollain sikaliimalla tilkinneet. Korjaamo tosiaan olisi tutkinut hajoittaneensa moottorin ja heittänyt siitä korjausarvion ystävälleni että noin 4000€ niin sitten moottori tulee kuntoon. Ei voi kun nauraa tätä keissiä.

Tuosta tulisi mieleen, että ovat puhdistaneet DPF:ää pakkopoltolla, jonka yhteydessä sitten kilahtanut. Sitten vain hieman kaunisteltu asiaa asiakkaan puolelle, että kilahtanut joutokäynnillä :D. Pakkopoltolla taitaa kuitekin pitää kierroksia tuolla ~3000rpm hujakoilla, jos en aivan väärin muista.

Epäilen kuitenkin ettei tyhjäkäynniltä ole kilahtanu, kun vaurioiden laajuutta katsoo
« Viimeksi muokattu: 09.10.2023, 10:21:29 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6d D4164T kiertokangessa ongelma
« Vastaus #10 : 09.10.2023, 10:23:43 »
En tiedä tästä koneesta mutta vinokoneen vakiopultit on 12.9.
Enkä tiedä kyllä höyryputkistakaan... :)
Sain kaivettua netistä tällaiset tiedot kyseisistä pulteista: Pituus (mm): 19,5 mm
Ulkokierre [mm]: M10 x 1 mm
Laatu / luokka: 12.9

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6d D4164T kiertokangessa ongelma
« Vastaus #11 : 09.10.2023, 10:55:44 »
Tuosta tulisi mieleen, että ovat puhdistaneet DPF:ää pakkopoltolla, jonka yhteydessä sitten kilahtanut. Sitten vain hieman kaunisteltu asiaa asiakkaan puolelle, että kilahtanut joutokäynnillä :D. Pakkopoltolla taitaa kuitekin pitää kierroksia tuolla ~3000rpm hujakoilla, jos en aivan väärin muista.

Epäilen kuitenkin ettei tyhjäkäynniltä ole kilahtanu, kun vaurioiden laajuutta katsoo
Toi pakkopolttohan ei ole tullut mieleenkään, kun sillähän kierrokset ovat korkealla. En muista ulkoa ton kierroslukua, mutta joku 3000rpm siellä taisi olla.
Öljyä ovat laittaneet kuitin mukaan 4.2litraa kun näissähän on lähteistä riippuen öljymäärä 3.7-3.9 litraa ja muistan korjaamon pihalla kattoneeni öljytikkua ja se näytti yli maksimirajaa.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2023, 11:13:04 kirjoittanut nall3 »

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6d D4164T kiertokangessa ongelma
« Vastaus #12 : 09.10.2023, 13:32:43 »
Hieman menee OT:ksi, mutta millä höyrynpaineilla saavutetaan hyötyä noin pehmeistä pulteista? 8.8 pultit ollut käytössä yli 17 vuoden työurani aikana höyryverkostossa. Yhtään pulttia ei ole mennyt poikki tai kierteitä noussut pystyyn.
”Pehmeiden” ruuvien ideana on sitkeys myös korkeissa lämpötiloissa. Näissä on välillä haasteita saatavuudessa ja toimitusajoissa. Meilläkin on noita yleisimpinä korkoina 3.1 todistuksin omassa varastossa.

Myös tarkastuksissa näiden kanssa saa olla tarkkana, koska kerran jos toisenkin linjoihin ”unohtuu” 8.8 hyllyruuveja. Osalle asentajista riittää, kunhan mitta on sopiva ja vielä useampi uskoo, että korkeampi lujuusluokka on aina parempi. Ei ole.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6d D4164T Moottorin tuhoutuminen tapaus
« Vastaus #13 : 09.10.2023, 17:57:30 »
Tässä ei kyllä montaa asiaa oo menny oikein korjaamon taholta :idiot2:

Mikään tämän moottorin edes etäisesti tunteva olisi tehnyt edes tärkeimmät toimenpiteet ahtimen vaihtoon liittyen ja yrittänyt diagnosoida miksi turbo hajonnut. Monella turboja myyvällä ulkomaisella yrityksellä on tähän moottoriin tarkistuslista (+PSAn huolto-ohje) mitä pitää tehdä kuten turbon ja koneen öljynpaineet tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, öljypohjan, imusihdin tarkistukset, banjosihdin tarkistus/poisto/vaihto, ahtolinjan pesu jne.. Koneen flush käsittelyä suositellaan myös.

Olisikohan OBD Freeze Frameen jäänyt tuurilla tuhon kierrosluku, jolloin jokin ensimmäinen vikakoodi tullut tauluun?

Edittiä: Olisiko päässyt öljyä tai nestettä männän päälle ja nestelukko jos ei kerran mitään mikään "kovemman" tavaran jälkiä näy? Oliko mäntä leikannut sylinteriputkeen kuin tiukkaan ja oliko kuin lähellä yläkuolokohtaa? Entä oliko laakeriliuskat päällekkäin vai omilla paikoillaan?
« Viimeksi muokattu: 09.10.2023, 18:08:59 kirjoittanut M141 »

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6d D4164T Moottorin tuhoutuminen tapaus
« Vastaus #14 : 09.10.2023, 22:00:00 »
Tässä ei kyllä montaa asiaa oo menny oikein korjaamon taholta :idiot2:

Mikään tämän moottorin edes etäisesti tunteva olisi tehnyt edes tärkeimmät toimenpiteet ahtimen vaihtoon liittyen ja yrittänyt diagnosoida miksi turbo hajonnut. Monella turboja myyvällä ulkomaisella yrityksellä on tähän moottoriin tarkistuslista (+PSAn huolto-ohje) mitä pitää tehdä kuten turbon ja koneen öljynpaineet tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, öljypohjan, imusihdin tarkistukset, banjosihdin tarkistus/poisto/vaihto, ahtolinjan pesu jne.. Koneen flush käsittelyä suositellaan myös.

Olisikohan OBD Freeze Frameen jäänyt tuurilla tuhon kierrosluku, jolloin jokin ensimmäinen vikakoodi tullut tauluun?

Edittiä: Olisiko päässyt öljyä tai nestettä männän päälle ja nestelukko jos ei kerran mitään mikään "kovemman" tavaran jälkiä näy? Oliko mäntä leikannut sylinteriputkeen kuin tiukkaan ja oliko kuin lähellä yläkuolokohtaa? Entä oliko laakeriliuskat päällekkäin vai omilla paikoillaan?
Kuuluuhan hajonneen turbon jäljiltä tarkistaa, miksi turbo on hajonnut ja akseli mennyt poikki (mikä viittaa voitelun puutteeseen) ja tutkia, että miksi voitelua ei ole turbo saanut. Öljypohja kanssa hyvä käyttää auki, jotta näkisi löytyykö jotain tavaraa hajonneesta turbosta öljynkierrossa ja öljysihti putsata samalla kun öljypohja olisi auki. Mitään näistä ei ole tehty ja tosiaan aiemmissa kuvissa näkee, etteivät ole turbon öljyputken banjopulttia käyttäneet auki todetaakseen, että sihti on poissa ja mitään moskaa ei löydy banjopultista. Heidän asentama turbo kanssa hajalla, mikä näkyy ensimmäisessä viestissä. Ei siellä alakerrassa laakerit olleet päällekkäin, vaan kiertokangenpukki katkenneineen pultteineen oli öljypohjassa ja läjään painunut kk-laakeri löyty sylinteriputkesta (näkyy huonosti kuvassa jumiutunut kiertokanki ja kampiakseli). Toisessa kuvassa näkyy kk-laakeri katkenneen pukin vierestä. Tosiaan tässä muutakin epämääräistä ollut, kuten he olivat vaihtaneet öljyt moottoriin ja öljypropuntiiviste on ollut liian pieni ja he korjanneet sitä jollain tiivistemassalla. Ystävä kertoi öljyjen olleen vaihdettu noin 10tkm sitten, mutta sitä ei näkynyt huoltokirjassa, kuten ei myös esim: keväällä uusittua DPF jne...
Korjaamon vastine oli tällänen
Lainaus
Kerron turbon vaihdon yhteydessä varmistettu voitelun tulo ahtimeen. 25-tuhatta ajetun öljyn vaihdon jälkeen, en voi tietää mitä sakkaa kiertoon on päässyt vanhoista öljyistä. Öljynpaineen merkkivalo sammui normaalisti käynnistyksen jälkeen. Öljytropun tiivisteen varmistus moottorisilikonilla vuodon estämiseksi on jäänyt tavaksi joidenkin lähinnä Ranskalaisten liitosongelmien vuoksi. Myönnän ettei tässä tarpeen, muttei vahingollistakaan.
Toi Ande92:sen veikkaama pakkopoltto voisi todellakin olla varteenotettava skenaario.

 

Elekma  Autoracing