Race.fi  Puotilan autokorjaamo

2.0d nykii, kulutus tuplaantuu

  • 12 Vastauksia
  • 5604 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SQ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
2.0d nykii, kulutus tuplaantuu
« : 13.03.2014, 09:38:47 »
edit 08/2015: Tämä ekan postauksen "vika" selvisi, uusi vikakuvaus muutamaa postausta alempana.

Otsikon mukainen ongelma ollu tämän vuoden puolella muutaman kerran aiemmin ja nyt ilmaantui kahtena päivänä peräkkäin.  Matalilla kierroksilla (n. 1100-1200 rpm) tasakaasulla nykii selvästi ja kulutus (edelleen tasakaasulla) suurinpiirtein tuplaantuu (hetkellisen kulutuksen mittarista seurattuna) vaikka kierroksia sen verran ettei nyi (eli 1300-1500 rpm). Esim. maantiellä vakkarin kanssa kutosella 80 nopeudessa tasamaalla normikulutus 3,x l nousee 6-7 l:aan tai taajamissa 50-60 nopedessa vitosella 2,x l nousee 5-6 l:aan. Kone käy aavistuksen raskaasti kun vika päällä. Vedätettäessä toimii perustuntumalta jotakuinkin normaalisti (pl. kulutus) ja tehot tallella, ongelma siis selkein tasakaasulla
Ei ole "pysyvä vika", eli ilmaantuu ilman ennakkovaroitusta ajon aikana ja saattaa myös poistua ihan itekseen ajon aikana, jolloin taas vetää puhtaasti ilman nykimistä tasakaasulla vaikka 1000 rpm ja kulutuslukemat normalisoituu. Mikään vikavalo ei pala on vika päällä tai ei. Jos auton pysäyttää kun vika ilmenee, niin haisee lievästi kärvähtäneelle kumille(?), muulloin tuota hajua ei ole. Haju tulee jostain etupäästä, tarkemmin en ole saanut paikallistettua. Mitään epäilyttävää en silmällä näe, mitään outoa ääntä ei kuulu. Vika ilmestyy ja poistuu riippumatta moottorin lämpötilasta (yhtälailla kuumana kuin kylmänäkin), ulkona ollut (auton mittarin perusteella) aiempien vikakertojen aikana n. 0 C ja nyt +6 C.
Autona hollannintuoti C30 ja mittarissa vajaa 170 tkm.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2015, 22:22:05 kirjoittanut SQ »

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • S60 T6 AWD -11
Vs: 2.0d nykii, kulutus tuplaantuu
« Vastaus #1 : 13.03.2014, 09:41:00 »
Yrittäiskö polttaa sitä nokisuodatinta puhtaaksi, jos tässä sellainen on.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa SQ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d nykii, kulutus tuplaantuu
« Vastaus #2 : 13.03.2014, 09:58:01 »
Hyvin paljon mahdollista. Onko tuohon jotain toimenpideohjetta? Pitääkö vaan ajaa niin kauan että se saa polton valmiiksi (ja mistä sen tietää)?
Esim. tänään aamulla "vika" ilmaantui reilun kilsan ajon jälkeen, oli päällä n. 10 kilsaa, poistui ja ilmaantui taas pari kilsaa myöhemmin ja pysyi seuraavat 5 kilsaa kunnes pysäköin duunipaikan parkkikselle. Eilen  ilmaantui n. 5km ajon jälkeen ja oli päällä koko loppumatkan n. 15km, välillä pysäytin ja sammutin auton ja yritin paikallistaa sitä hajua.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2014, 10:00:55 kirjoittanut SQ »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: 2.0d nykii, kulutus tuplaantuu
« Vastaus #3 : 13.03.2014, 10:20:51 »
Kyllä tuo kuulostaisi hiukkassuodattimen poltolta. Itse siihen ei voi vaikuttaa. Jos polttotiheys on kasvanut niin suodatin alkaa olemaan täyttymässä ja jossain kohtaa alkaa herjaakin ilmestymään. Katsoppa moottoriöljyt ettei ole liikaa!!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa SQ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d nykii, kulutus tuplaantuu
« Vastaus #4 : 15.03.2014, 18:46:14 »
Ok, Kiitos teille. :pomo: Lukitaan vastaus hiukkassuotimen poltto. Nyt on ajettu taas reilu pari sataa kilsaa normaalisti. Pitää seurailla ja kirjata ylös miten usein noita polttoja tulee ja tarvittaessa tehä asialle jotain. Toistaiseksi huojentunein mielin jatketaan ajelua normaalisti. :hello:

Poissa Pro

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d nykii, kulutus tuplaantuu
« Vastaus #5 : 18.03.2014, 06:17:14 »
Itsellä oli juuri kuvauksesi mukainen ongelma ja syynä oli se että egr-venttiili oli tullut määränpäähänsä (ajettu 198000) välillä toimi, välillä ei. Misterautosta tilasin uuden (delphi) muistaakseni 180e joka on ihan sama kampe minkä siniseltä saa hintaan 400e, vaihtaminen tunnin homma.

Poissa SQ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d nykii, kulutus tuplaantuu
« Vastaus #6 : 19.08.2015, 18:12:24 »
Nostetaas taas vanha aihe ylös.
Normaaali hiukkaspoltto oli siis tuo aiempi "vika".

Nyt on kuitenkin samaan autoon tullut uusi nykiminen, joka ei ole poltosta johtuva.
Hienoinen nykiminen alkoi jo n. 5-6kk sitten, mutta on ollut niin pientä että vain autonsa käyttäytymistä tarkasti seurannut kuski sen huomasi. Apparin paikalta ei tullut kommenttia eikä autoa satunnaisesti käyttävältä toiselta kuskilta. Tasaisella nopeudella pintakaasulla siin nypyytti ihan hienoisesti, vika hävisi kun kone lämpeni tai laittoi vakkarin päälle.
Viimeisen parin-kolmen viikon aikana nykiminen on kuitenkin pahentunut huomattavasti ja pahenee nyt päivittäin. Nyt autolla ei enää kaupunkinopeksilla viitsi edes ajaa. Toimii nykimättä vain moottorijarrutuksessa ja tiukemmassa kiihdytyksessä. Tasanopeus pintakaasulla saa pään heilumaan pahemmin kun Metallican keikalla, maantienopeuksissa menee paremmin, mutta ei enää nykimättä sielläkään. Aiemmin koneen lämmetessä oireet helpottanu, nyt vaatii 40-50 kilsaa ennen kun tasaantuu, eikä oikein silloinkaan.
Mistäs tuota nyt voisi lähteä kotikonstein metsästämään? Mitään vikailmoitusta ei tule mittaristoon, koodeja ei ole luettu. Kilsoja nyt 198t

Voiko tuota aiheuttaa joku kaasuläppävika, niitä näissä on vissiin ollu?

Entäpä totaalisen tukkeutunut dpf?
Carcomilla käytin 180t huollossa jolloin ureasäiliö täytetty. Heidän kone väitti ettei dpf-pönttöä ole vaihdettu, mutta samaan hengenvetoon totesivat, että pitäisi olla jo niin tukossa ettei ajo onnistu mikäli oikeasti on vaihtamatta. 120t huolto teetetty huoltokirjan mukaan Virossa, eli ainakin teoriassa on mahdollista että dpf on vaihdettu ajallaan, mutta ei ole kuitattu ohjelmalla.

Egr?

Muuta?

Eihän se olis kun viedä Carcomille ja tulee kuntoon, mutta ei vaan ole mahdollista töiden takia ajella sinne 80km/suunta toimistoaikana ja mahdollisesti joutua jättämään auton sinne jotain tilattavaa palikkaa odottelemaan vikadiagnoosin jälkeen, eli jos nyt ensialkuun jotain voin kotona tehdä, niin hianoo...

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d nykii, kulutus tuplaantuu
« Vastaus #7 : 19.08.2015, 21:20:22 »
Eikös tuossa ole PSA-kone, eli sama joita pösöissä ja sitikoissa käytetään?

Jos, niin se huollossa lisätty aine on eolys-nestettä, ei ureaa.

Ja samalla se tarkoittaa ettei tuossa moottorissa käytetä polttoainetta noen polttamiseksi eli polttoaineen monivaiheista ruiskutusta ei käytetä pakokaasujen lämpötilan nostoon ja noen polttamiseen, tuo eolys-neste hoitaa sen.
Näin muistelen mutten mistään tähän hätään vahvistusta löydä. Tuo autokin meni jo kymmenen vuotta sitten kiertoon.
Korjatkaa jos jollakin on parempaa tietoa.

Kuuluuko mitään ääniä?
Ettei ole mikään kaksoismassavauhtipyörään liittyvä oireyhtymä?

Tuon hiukkassuodattimen vaihtoväliksi taidettiin aikoinaan sanoa 120 tkm mutta itse ajoin tuolla 2,0 HDi pösöllä 260 tkm eikä siihen sinä aikana vaihdettu hiukkassuodatinta, eikä ollut mitään syytä vaihtaakaan, ei kukaan koskaan sanonut että olisi tarpeellista.
Tuo vaihtoväli kuitattiin samanlaisena tietämättömyytenä kuten aikoinaa puhuttiin bensamoottorienkin katalysaattoreista, niidenkin piti kestää vain 200 tkm tai jopa vähemmän.

Kyllä syy voi olla tukkeutunut hiukkassuodatinkin, mutta voisi kuvitella että juuri täyskaasulla virtaus on suurin ja noentuottokin maksimissa ja oireitakin siten ollen eniten.

Taitaa olla parasta että hankkii ensin diagnoosin jostain paikasta joissa on noista kokemusta,
Miettii sitten siltä pohjalta voiko/kannattaako tehdä itse.

Poissa SQ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d nykii, kulutus tuplaantuu
« Vastaus #8 : 19.08.2015, 22:04:02 »
Onhan se PSA-kone. Olis vaan pitäny uskoa itteensä ja pysyä ranskalaisten insinöörien suunnittelemista palikoista erossa, riippumatta mikä logo on keulalla...

En tiedä mitä sinne täytettiin. Ureasta puhuttiin, mutta voi tietysti olla muutakin. Ehkä Miksu kohta valaisee asiaa kun itse sen putelin kanssa hääräsi. ;)

Jotenkin en usko massapyörän vikaan, mutta en tyrmääkään. Mitään kolinoita ei kuulu, eikä auto ravista tms.
Ainoa korvaan särähtävä asia on moottorin käyntiääni, joka kuulostaa ehkä enemmän dieseliltä kuin aiemmin, mutta paha siitäkään on mitään sanoa kun vika on tullut tuollain "hiipimällä" kuukausien aikana.

Äsken kävin ottamassa koneen suojamuovin irti, heiluttelin letkuja ja piuhoja, kiroilin ja potkin renkaita. Ei auttanut. :/ Vähintään se diagnoosi lienee siis haettava tuon koneen tuntevasta korjaamosta. Suosituksia Vaasan seudulla kohtuuhintaisista Volvo-osaajista (tai PSA/Ford)? Vai vienkö suosiolla Automaalle?

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d nykii, kulutus tuplaantuu
« Vastaus #9 : 19.08.2015, 22:42:22 »
Tai sitten on ihan perinteinen suutinvika.

Ureaa se lisätty aine ei varmasti ole, sen uskallan sanoa, se on tuota PSA-DPF-moottoreissa käytettyä eolys-nestettä.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: 2.0d nykii, kulutus tuplaantuu
« Vastaus #10 : 19.08.2015, 22:47:11 »
Vaikka on Eolys vehje niin jälkiruiskutusta tarvitaan silti polton onnistumiseen. Kaksoismassa se ei ole, koska ei auto silloin nyi.

Rajaa EGR pois laskuista irroittamalla sen liitin ja käy ajelulla. Ajelun jälkeen laita liitin kiinni tai saat vikavalon aikaiseksi. EGR:n liitin on kuskin puolella moottorin ja rintapellin välissä, liitin sojottaa vänkkäriin päin vinosti. Jos siis nykiminen jatkuu niin EGR se ei ole. Oikeastaan mitään muuta et pysty kotikonstein tutkimaan.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2015, 22:51:24 kirjoittanut volvotdi »
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa SQ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d nykii, kulutus tuplaantuu
« Vastaus #11 : 20.08.2015, 08:00:32 »
Kiitokset taas vastauksista. Kävin eilen vielä illalla kaikki koneen päällä näkemäni ja helposti auenneet sähköliittimet läpi kontaktisprayn kanssa. Tänä aamuna ei nykimisestä tietoakaan. Auto toimi kuin 6kk sitten ennen ensimmäisiäkään hienoisia oireita. Katellaan nyt jos se olisi ollut tuossa... ???

Poissa Isä-poika projekti s40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • V50 2.0D 2007, S40 1.8 2004
Vs: 2.0d nykii, kulutus tuplaantuu
« Vastaus #12 : 31.01.2020, 22:03:27 »
Vanha postaus, mutta olisi kiva kuulla pysyivätkö kulutukset ja nykimiset tuonjälkeen kurissa? Itselläni samanlainen oire ilmestyi autoon sen jälkeen, kun hiplasin vähän johtoja konepellin alla ja vilkaisin sulakekoteloa apparin puolella hanskalokeron alla. Jokaisen moottoritie pätkän jälkeen taajamakulutus pyörii 10-15 litraa ja aika-ajoin enemmänkin tasakaasulla alhaisilla kierroksilla nykii ja on tukkoisen oloinen.  EGR-pistoke irti, (edellisen omistajan toimesta), uusi osa tilattu. Voisin kyllä kokeilla noitaliittimiä itsekkin.
Kaikki mikä pärisee, on kivaa.

 

Proturbo  Autodiagnoosi