Race.fi  Puotilan autokorjaamo

-06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä

  • 24 Vastauksia
  • 14388 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toye

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Tere,

Eli katsastus pomppasi päästöistä ja nyt olisi sitten vian etsinnän aika.

K-arvo oli 1.7 ja mitä enemmän kenki ja kierrätti niin tuntui vain nousevan tuo arvo, viimeisessä mittauksessa oli jo reippaasti yli 2. Ja pieni pöllähdyshän sieltä pakoputken päästä tulee kun lätkäisee polkimen lattiaan (ei siis mitään isoa mustaa pilveä vaan pieni pöllähdys kierrosten noustessa). Koti matkalla yritin vielä kierrätellä ja tehdä reippaita kiihdytyksiä jos havaitsisi jotain silmin nähtävää eroa mutta eipä tuo tuntunut ainakaan silmin nähden auttavan.

Onhan autolla jo kilometrejäkin takana 350tkm mutta aikaisemmissa katsastuksissa tuo arvo ollut luokkaa 0.7-0.8.

Autossa ei mitään vikoja ole, ei anna virheilmoituksia, tehoja tuntuu riittävän normaalisti, kulutus normaali ja öljyä ei syö nimeksikään (vaihtovälillä 20tkm n. puolet katoaa min-max asteikolla). Öljythän tuossa pitäisi vaihtaa kun tullut vaihtoväli täyteen mutta eipä tuo varmaan vaikuta asiaan? Ideoita / tietoa mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään?

« Viimeksi muokattu: 31.01.2015, 12:28:15 kirjoittanut Toye »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #1 : 31.01.2015, 13:11:10 »
EGR jäänyt auki hieman, jolloin vetoja on normaalisti, mutta osa ahdoista päätyy pakopuolelle eli happea palamiseen ei enää riitä tarpeeksi. Toinen vaihtoehto on suuttimet, jotka vuotavat. Ilmansuodatin on puhdas? Ahtovuoto? Nuo kun tsekkaa läpi niin vika suurella todennäköisyydellä löytyy eli savut pitäisi häipyä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Toye

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #2 : 01.02.2015, 08:39:48 »
Ei muuta kun käymään läpi noita sitten, EGR uusittu n. 50tkm sitten joten luulisi olevan kunnossa.

Ilmansuodatin on tietenkin yksi vaihtoehto kun sekin menee vaihtoon huollossa kun on ollut siellä jo vaihtovälin.

Miten vuotavat suuttimet voi diagnosoida? Pitääkö viedä korjaamolle vai pystyykö itse jotenkin todentamaan?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #3 : 01.02.2015, 11:56:16 »
Suutin voi vuotaa sisälle eli palotilaan, jolloin sen korjausarvot menevät pieleen sillä edellytyksellä, että max 2kpl suutinta vuotaa, koska vertaus tapahtuu toisiin suuttimiin eli jos kaikki vuotaa niin testeri näyttää OK:ta. Suutin voi myös vuotaa takaisin paluulinjaan, joka paljastuu ohivuototestillä (maljatesti). Eli jos et itse pysty niin paluutestin pystyy mikä korjaamo tahansa tekemään, mutta korjausarvojen lukeminen onnistuu vain testerillä mikä pääsee riittävän "syvälle" järjestelmään eli ainakin nyt Volvon Vida, mutta voi jokin muukin päästä.

Vaihda ensin se ilmansuodatin jos vaikka olisi siitä ollut kiinni. Onko EGR vaihdettu alkuperäiseen? Jos ei niin sitä ei kannata jättää tsekkauslistasta pois.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Toye

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #4 : 01.02.2015, 12:35:16 »
EGR on vaihdettu alkuperäiseen Volvon merkkihuollossa.

Aloitetaan noilla helpoilla ja edetään sitten siitä.


m.volvonen

  • Vieras
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #5 : 03.02.2015, 12:42:55 »
Tarkastaako katsastusmies mahdollista egr:n tulppausta tai sen johdon paikallaanoloa tms.? Käytännössä siis alkaako hän nykiä moottorin muovisuojia irti jos epäilee jotain?

Poissa Toye

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #6 : 03.02.2015, 13:55:58 »
Käsittääkseni antaa vikakoodin jos EGR on irti eikä ole ohjelmoitu pois, vai olenko väärässä?

m.volvonen

  • Vieras
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #7 : 03.02.2015, 14:50:47 »
Käsittääkseni antaa vikakoodin jos EGR on irti eikä ole ohjelmoitu pois, vai olenko väärässä?
Antaa vikakoodin ja valon jos on tulpattuna. Mutta kun johdon otin irti tuli ilmoitus kerran ja sen jälkeen uskoi. Autosta on ohjelmallisesti kyllä poistettu hiukkassuodatin mutta tietääkseni (tein ite ja säästi) egr:ään ei ole koskettu ja mielestäni se toimii normaalisti. Joku voisi tuosta toisesta ketjusta tarkistaa kuka koodiin on perehtynyt. DPF autoissa voisi luulla että on herkempi antamaan vikavaloa. Vikakoodi jää toki piirin puuttumisesta mutta ei mitään valoja.

Ei sillä taitaa talvella vaikuttaa sen verran kabiinin lämpöön että pistin takaisin, mutta jos katsastuksessa tulee ongelmia vuodon takia niin hätäratkaisuna voi tulpata ja ottaa johdon irti.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2015, 14:53:23 kirjoittanut m.volvonen »

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #8 : 03.02.2015, 14:51:16 »
Käsittääkseni antaa vikakoodin jos EGR on irti eikä ole ohjelmoitu pois, vai olenko väärässä?

Olet aivan oikeassa. Siitä tulee vikakoodi.

Lainaus
Ei sillä taitaa talvella vaikuttaa sen verran kabiinin lämpöön että pistin takaisin, mutta jos katsastuksessa tulee ongelmia vuodon takia niin hätäratkaisuna voi tulpata ja ottaa johdon irti.

Katsastuksessahan katotaan obd liittimen kautta koodit?! Jos siellä lukee, että egr ei toimi niin varmasti hylkäystä luvassa.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2015, 07:50:29 kirjoittanut mir0k »

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #9 : 03.02.2015, 23:04:25 »
Vaihda nyt ihan aluksi se ilmansuodatin, yleisin vika/syy dieselin pomppaamiseen katsastuksen savutusmittauksessa on likainen ilmansuodin.

Jos siis ihan vain karstaista konetta/putkistoa ei lasketa viaksi....
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

m.volvonen

  • Vieras
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #10 : 04.02.2015, 19:47:00 »
Katsastukseen menossa huomenna ja poljin tuossa paikallaa ja kyllä sieltä huippukierroksilla tai löysätessä pöllähdys irtoaa, mahtaako olla normaalia?

Pistin sitten egr:n tukkoon ja piuhan irti ja pöllähdyksen väri muutti valkoseksi vesihöyryksi. Huomioitavaa varmaan on etten huomannut eroa savutuksessa jos pelkän johdon otti irti, eli liekö vuotaa?

Saako/pitääkö tuommoinen siis pössäyttää hentoisesti jossain 4500-5000 kierroksen välillä? Meinaan vaan että katsastusikkuna alkoi juuri ja jos tulee hylsy niin asia pitää tietenkin korjata heti eikä huhtikuussa...
« Viimeksi muokattu: 04.02.2015, 19:49:08 kirjoittanut m.volvonen »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #11 : 04.02.2015, 19:55:49 »
Katsastukseen menossa huomenna ja poljin tuossa paikallaa ja kyllä sieltä huippukierroksilla tai löysätessä pöllähdys irtoaa, mahtaako olla normaalia?

Pistin sitten egr:n tukkoon ja piuhan irti ja pöllähdyksen väri muutti valkoseksi vesihöyryksi. Huomioitavaa varmaan on etten huomannut eroa savutuksessa jos pelkän johdon otti irti, eli liekö vuotaa?

Saako/pitääkö tuommoinen siis pössäyttää jossain 4500-5000 kierroksen väliää? Meinaan vaan että katsastusikkuna alkoi juuri ja jos tulee hylsy niin asia pitää tietenkin korjata heti eikä huhtikuussa...

Pöläytys on normaalia, mutta ei tuosta osaa sanoa onko liikaa vai ei. Kunnossa ollessaan tuollainen ei juuri hentoa harmaata enempää pöläytä. Kyllä se EGR varmaan siinä vuotaa tyypilliseen tapaansa ja saa aikaan mahtaviakin pöläytyksiä. Tukkimisella juuri selvitit itse kyseisen asian. Ilmansuodatin kannattaa tarkistaa vaikka ilman kulkua (savutusvalvonta) mitataankin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

m.volvonen

  • Vieras
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #12 : 05.02.2015, 17:32:58 »
0,02 tuli k-arvoksi egr tukittuna ja johto irti. Tämä siis autossa josta on poistettu hiukkassuotimen sisukset ja ohjelmoitu ei-dpf mallia vastaavaksi.

Aikanaan laitoin tuon tukkoon mutta totesin että saattaa taajama-ajossa hieman paremmin lämmetä egr:n kanssa joten otin tukon pois. Vedossa luulin tunteneeni pienen eron egr:n hyväksi, erityisesti tyhjäkäynnillä kytkintä nostaessa käynti tuntuu vähän karkeammalta ja ehkä heikommalta. Käytännön merkitystä ei ole ja kulutusta mitä joskus mittailin niin muistaakseni molemmilla ajotietokoneen mukaan pääsi alta neljän 300km matkavedon jota säännöllisesti ajelee.

Otetaanko tuota egr:n poistoa ohjelmassa huomioon mitenkään jos auton ohjelmoi uudestaan? Pitäisi putsata imusarja ja venttiili ja ohjelmoida tehoa joskus.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #13 : 05.02.2015, 18:08:04 »

Otetaanko tuota egr:n poistoa ohjelmassa huomioon mitenkään jos auton ohjelmoi uudestaan? Pitäisi putsata imusarja ja venttiili ja ohjelmoida tehoa joskus.

Auton ohjelmoi uudestaan? Siis jos tehoa kaipailee niin samalla siinä EGR kannattaa ohjelmasta eliminoida.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

m.volvonen

  • Vieras
Vs: -06 Volvo V50 2.0d, katsastus jäi kiinni päästöistä
« Vastaus #14 : 05.02.2015, 18:30:37 »
Auton ohjelmoi uudestaan? Siis jos tehoa kaipailee niin samalla siinä EGR kannattaa ohjelmasta eliminoida.
Tarkoitan siis onko siinä muutakin eroa kuin pelkkä egr:n poisto. Eli jos haluaa pelkän egr:n pois, riittääkö muutaman bitin vaihto vai onko tarvis koskea karttoihin egr:n toiminta-alueella?

En näe järkeä poistaa egr:ää ohjelmallisesti jos voi irroittaa johdon ja lopputulos on sama, vikavaloa kun tuo ei sytytä, ilmoittaa vain egr:n poistetun käytöstä koska piiri on avoin (kaapeli irti).

 

Elekma  Autoracing