KL-varaosat  Race.fi

V50 vm.06 1,6 TDi Moottorin hälyyttävä ääni ja auton mysteerinen vatkaus

  • 1 Vastauksia
  • 3747 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LoserSupreme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Morjes,

Elikkäs foorumia pitkään lueskelleena ja apua paljon täältä löytäneenä törmäsin Volvossani pariin ongelmaan johon en ratkaisua foorumeilta löytänyt, joten päätin kysäistä josko joku osaisi neuvoa antaa.

Menopelinä tosiaan vuosimallin 2006 V50, 1,6L Turbo diesel jossa nyt mittarissa 266tkm. Ostin auton noin vuosi sitten jolloin autossa oli tuore leima ja vastikään tehty jakopääremontti huoltamolla. Nyt leima alkoi umpeutua ja kävin konttorilla hakemassa uuden, auto meni leimasta läpi kirkkaasti, mutta päästömittauksessa kaverin piti useamman kerran pahan kuulloisesti kajauttaa kierrokset kaakkoon jotta saatiin hyvä keskiarvo kuulemma. Noin tunti katsastuksen jälkeen havaitsin kumman "sirittävän" kierroksia mukailevan äänen konepellin alta laturin puolelta aina kun antoi kierrosten nousta yli 2000rpm. Tarkemmin äänen sain paikannettua edestä katsottuna vasemmalta ensimmäisen suuttimen ympäristöön. Ääni myös yltyy pahemmaksi mitä kovemmat kierrokset ottaa ja mitä kauemmin tätä asiaa pähkäilen. Nyt alkaa olemaa jo sellaista metallista korkeataajuuksista rahinaa ettei autolla uskalla liikkeelle lähteä. Tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ei vielä äännä.

Ääni ei ole vinkunaa, eikä kolinaa.

Asiaa aikani selvittämällä usealta eri autofoorumilta ja vastaavaa ääntä youtubesta etsiessäni törmäsin tälläiseen videoon.

http://s801.photobucket.com/user/nikiii_photo/media/20130625_150307.mp4.html

-Ääni on kutakuinkin samanlainen, mutta korkeammalla taajuudella ja ilmenee vain kun kierrokset yli 2000, mukailee kierroksia siis. Tässä tilanteessa kyse oli siis kiertokangen laakerin hajoamisesta.

Olen kuitenkin skeptinen (tai toiveikas) ettei minulla kyse ole siitä, koska nähdäkseni koneen pitäisi tuolloin pitää mekkalaa myös tyhjäkäynnillä kuten yllä videossakin.

Toinen seikka johon törmäsin vikoja ja kuvauksia selaillessani oli venttiilin hydraulisen nostimen jumiutuminen ja se aiheuttaisi paukutuksen, mutta taas palataan faktaan, että auto käy hyvin tyhjäkäynnillä/pintakaasulla.

Entisenä mersun omistajana ja sellaisen moottorin sielunelämään tutustuneena käväisin etsimässä samanmoisia ongelmia myös mersun foorumeilta ja jostain foorumin subfoorumin nimikirjoituksen linkistä (en löytänyt linkkiä enään tänään  :o ) löytynyt kuvaus kävi pelottavan hyvin yhteen oman ongelmani kanssa. Tässä tapauksessa oli nimenomaan vanhempi diesel mebe viety leimaan ja inssi oli paukattanut kierrokset muutaman kerran nopeasti kattoon, heti asemalta lähdettäessä oli huomattu, että koneessa kummallinen sivuääni korkeilla kierroksilla ja siitä ääni lähtenyt kehittymään suhteellisen nopeasti hälyyttävään suuntaan ja lopulta moottori sanonut sopimuksensa irti. Syynä tähän oli vääntynyt kiertokanki, jonka omistaja epäili aiheutuneen kylmän, vanhan moottorin äkillisestä "kiusaamisesta" rajoitinta vasten katsastuksessa. Voisiko tämä tosiaan olla syynä tuohon kummalliseen meteliin?

Toinen jo pitkään kummastuttanut ominaisuus Volvossani on kiihdytystä mukaileva ratin vatkaus etenkin 4-5 vaihteilla matalilla kierroksilla. Tuntuu lähtevän hanttarin puolelta edestä. Vetarin kävin näyttämässä huoltamolla ja sanoivat sen olevan kunnossa ja epäilivät vanteen olevan tasapainotusta vailla. Tasapainotus auttoi asiaan, mutta marginaalisesti. Sama ongelma säilyy oli alla sitten kesä- tai talvirenkaat jotka omilla vanteillaan. Eli ei vaikuttaisi olevan renkaisiin/vanteisiin liittyvä ongelma. Vatkaukseen vaikuttaa autoon lastattu paino, mitä enemmän painoa sitä voimakkaammin vatkaa. Ongelma alkoi ajeltuani noin kuukauden ajan parkkipaikalleni Helsingissä, jonne joku ilmeisesti autoista hyvin tietämätön, suunnittelijan renttu on päättänyt tehdä noin lappeelleen käännettyjen kakkosnelosien korkuiset/muotoiset hidasteet. Ajoit näihin miten varovasti tahansa aina tuntuu pahalta.

Tl;Dr. Moottorissa hälyyttävä metallinen sivuääni yli 2k kierroksilla. Vikoja eliminoimalla olen päätynyt kiertokangen vääntymiseen. Onko tämä ylipäätään mahdollista? Kellään kokemuksia vastaavasta probleemasta ja mikä mahtoi olla silloin syynä tuohon?

Auto alkaa vatkaamaan etupäästä hanttarin puolelta kiihdyttäessä matalista kierroksista 4-5 vaihteilla. Renkaat painotettu ja vetari tsekattu. Mitä enemmän autossa painoa päällä sitä pahemmin vatkaa. Useamman autoharrastajan kanssa tätä ominaisuutta jo ihmetelty ja ei ole keksitty mikä tuon voisi aiheuttaa.

Kyseessä ensimmäinen postaukseni joten rakentava kritiikki enemmän kuin tervetullutta.

« Viimeksi muokattu: 05.05.2015, 14:30:36 kirjoittanut LoserSupreme »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
No autossasi ei ole ainakaan enää hiukkassuodatinta jos ei kerta polkaisu riittänyt savutestin saamiseksi ja hyvä niin kun ei ole. En jostain syystä saanut videota auki, mutta sirittävä ääni laturin kulmalta voisi olla itse laturi tai hihnan kiristimen laakeri? Kiertokangen laakeri jos on kulunut niin se pitää kolkottavaa ääntä kun nostaa hiljakseen kierroksia, sirittävää metallista ääntä se ei pidä ja sen vuoksi veikkaan em. Kohtia.

Edit. Nyt sain auki ja jos tuollaista pitää niin kolkotuksesta päätellen on juu kk-laakeri. Korkeataajuusempi ääni on ehkä suuttimen pohjatiiviste tai pakopuolelta jokin vuoto esim. EGR laippa tai sen joustinkappale tai pakosarjan tiiviste...
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Samppasport  Futurez