KL-varaosat  Race.fi

Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo

  • 73 Vastauksia
  • 47409 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NickHalden

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #60 : 02.01.2018, 21:51:47 »
EGR on samassa virtapiirissä ajonvakautuksen kanssa ja jos EGR:n virtapiiri katkeaa niin ajonvakautus tilttaa myös. Erittäin yleinen vaiva.

Jääkö silloin ajonvakautuksen valo palamaan pysyvästi? Tai antaako EGR jonkin oman ilmoituksensa ajotietokoneelle vai pitääkö lähtä luetuttamaan koodit? Onko muuten mitään bluetooth obd lukijaa jolla saisi nämä volvon vikakoodit luettua kotikonstein ?

EDIT: Tuli muuten mieleen että ihan ensimmäisellä kerralla kun huomasin tuon ajonvakautuksen ilmoituksen niin myös "vaihdelaatikon vajaatoiminta" ilmoitus syttyi näytölle. Molemmat katosivat uudelleen käynnistyksellä eikä tätä ilmotusta ole enään näkynyt.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2018, 22:28:23 kirjoittanut NickHalden »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #61 : 02.01.2018, 23:19:05 »
Jääkö silloin ajonvakautuksen valo palamaan pysyvästi? Tai antaako EGR jonkin oman ilmoituksensa ajotietokoneelle vai pitääkö lähtä luetuttamaan koodit? Onko muuten mitään bluetooth obd lukijaa jolla saisi nämä volvon vikakoodit luettua kotikonstein ?

EDIT: Tuli muuten mieleen että ihan ensimmäisellä kerralla kun huomasin tuon ajonvakautuksen ilmoituksen niin myös "vaihdelaatikon vajaatoiminta" ilmoitus syttyi näytölle. Molemmat katosivat uudelleen käynnistyksellä eikä tätä ilmotusta ole enään näkynyt.

Jaa sinulla on siis uudempi 115hv versio automaatilla? Tuossa mallissa on paljon EGR vikoja, mutta se ei vaikuta ajonvakautukseen. Koodit kannattaa luetuttaa niin ongelman aiheuttaja selviää.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa NickHalden

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #62 : 02.01.2018, 23:47:32 »
Jaa sinulla on siis uudempi 115hv versio automaatilla? Tuossa mallissa on paljon EGR vikoja, mutta se ei vaikuta ajonvakautukseen. Koodit kannattaa luetuttaa niin ongelman aiheuttaja selviää.

Siis kyseessä 2009 2.0D 100kW malli.

Poissa NickHalden

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #63 : 03.01.2018, 14:31:58 »
Vikakoodit luettu.

SWM-0201 Steering wheel angle sensor. Faulty signal
ABS-0096 Sensor Cluster. Faulty Signal.
ABS-0109 Communication between control modules. SWM, internal fault.

Ilmeisesti ratin asentoanturissa häikkää? Kummastuttaa, koska vikavalo ei ole kertaakaan syttynyt rattia kääntäessä tai ajaessa muutenkaan vaan heti käynnistyksen yhteydessä.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #64 : 04.01.2018, 00:04:40 »
Siis kyseessä 2009 2.0D 100kW malli.

Äh, mistä oletin olevan 1.6D... No samat höpinät 2.0D:hen sopii, tosin sinun ongelma näyttää olevan tuolla ratin asentoanturissa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa NickHalden

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #65 : 08.01.2018, 20:12:55 »
Äh, mistä oletin olevan 1.6D... No samat höpinät 2.0D:hen sopii, tosin sinun ongelma näyttää olevan tuolla ratin asentoanturissa.

Ihmetyttää kyllä, että miksi tuo hälytys tulee ainoastaan kun auto on seisonut jäisenä pihalla useamman tunnin. Vikavalo syttyy heti käynnistyksen jälkeen ennen kuin koko rattiin edes koskee ja poistuu melko pian vaikka rattia käänteleekin.

Onko tuo asentotunnistin jonkinlainen tyyppivika? Ainoa hoitokeino on vaihtaa uuteen ?

Poissa Rahtimies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #66 : 18.01.2018, 00:36:53 »
Mulla on viimeset 4v talvella joskus pakkasella tullut tuo vikavalo palamaan silloin ku auto on seissyt jonkin aikaa. Oon ajanu hetken ja sammuttanu auton ja laittanu käyntii nii hetken päästä valo sammuu. Asialle en oo tehny mitään muuta. Auto on s40 d5 vm2008.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2018, 00:41:22 kirjoittanut Rahtimies »

Poissa -juhis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #67 : 11.02.2018, 20:17:58 »
Haluan lainata tätä ja kysyä apua tuttuni auton kanssa:
V50 1.6d 2007, ajettu noin 277tkm.

Auto tuli minulle laitettavaksi kun siihen oli tullut "ajonvakautus pois käytöstä" tai jotain sinnepäin sekä moottorin vika valo syttynyt.

EGR:ään liittyviä vikakoodeja oli varmaan 3-4.
Egr vaihdettiin ja sopeutettiin autocomilla eikä egr vikakoodeja tullut.

Moottori kuitenkin röpöttää 3000rpm - > ja työntää pahanhajuista katkua pakoputkesta ja jostain turbon ja dpf:n välistä. Nokihiukkasten poltto on tehty autocomilla ohjelmalla, katku ehkä väheni mutta moottori menee kiihdyttäessä vika tilaan(yli 3000rpm).

Vikatilaan johtavat vikakoodit on
BCM 1010 moottorin ohjausyksikkö, yhteysvirhe, jatkuva.
ECM xxx ahtopaineen säätely, liian alhainen paine.

Ahtopaineita on seurattu kun auto menee Vikatilaan ja pysyvät tasaisesti 1.2bar seudulla, juuri ennen Vikatilaan menemistä ehkä putoaa 1.1bar seudulle. Turbon säätötanko liikkuu ihan ok.

Itse oon ehkä sitä mieltä että dpf on / on menossa tukkoon. Mutta ei se oikein täsmää noihin vikakoodeihin?

Miten tätä nyt lähtis selvittämään?
EX: Volvo S60 D5(163) 5-man. 2002.
Nyt: Volvo V70 D5(163) 5-man. 2005 Summum.
       Chevy K1500 6,5td 1994 6" lift / 35"MT

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #68 : 12.02.2018, 07:26:16 »
Näyttääkö testerin ilmoittama paine 1,2bar? Sehän tarkoittaisi, että ahtopaine on vain 0,2bar. Yleensä testerit näyttävät ilmakehän paineen (~1bar) ja ahtopaineen summan. Jos ahtoa olisi 1bar niin testerin pitäisi näyttää 2bar.

Jos dpf on kunnolla tukossa ei kaasut pääse virtaamaan pois ja suuren pakopaineen vuoksi, voi tulla herjaa alhaisesta ahtopaineesta. Kyllä suodattimenkin puolelta pitäisi koodia jo tulla. Toki kannattaa tarkastaa myös ahtoputket kaiken varalta.

Eropaineen livedata olisi hyvä ottaa tarkasteluun vielä.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa -juhis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #69 : 12.02.2018, 12:04:05 »
Näyttääkö testerin ilmoittama paine 1,2bar? Sehän tarkoittaisi, että ahtopaine on vain 0,2bar. Yleensä testerit näyttävät ilmakehän paineen (~1bar) ja ahtopaineen summan. Jos ahtoa olisi 1bar niin testerin pitäisi näyttää 2bar.

Jos dpf on kunnolla tukossa ei kaasut pääse virtaamaan pois ja suuren pakopaineen vuoksi, voi tulla herjaa alhaisesta ahtopaineesta. Kyllä suodattimenkin puolelta pitäisi koodia jo tulla. Toki kannattaa tarkastaa myös ahtoputket kaiken varalta.

Eropaineen livedata olisi hyvä ottaa tarkasteluun vielä.

Juu siis 2,2bar näyttää ahtopainetta autocom, eli sehän on mun mielestä kunnossa. Ihmettelen että miks se siitä antaa sitä vikakoodit, anturistahan se ahtotietokin saadaan.

Ja se minuakin ihmetyttää miks ei tule mitään dpf liittyvää vikakoodia...

Mistä tuota moottorin ohjausyksikön yhteysvikaa kannattaa lähteä selvittämään? Missä se ohjausyksikkö on?

Mitä eropainetta tarkoitat?
EX: Volvo S60 D5(163) 5-man. 2002.
Nyt: Volvo V70 D5(163) 5-man. 2005 Summum.
       Chevy K1500 6,5td 1994 6" lift / 35"MT

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #70 : 13.02.2018, 12:35:44 »
Hiukkassuodattimen paine-eroa mittaavaa anturia.

Ohjelman pyytämään ahtopaineeseen nähden voi tulla liian vähän ahtoa, jolloin vikatilan kriteerit täyttyvät.

Ohjainlaite on kuskin etukulmassa puskurin takana olevassa muovikotelossa. Ohjaimen saa esille sisälokasuojan kautta.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa jsiksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #71 : 11.01.2020, 21:46:44 »
Moi, Tässä vastaavaa käsitelty, joten jatketaan tähän vaikkakin vanhaa juttua...

1.6D 2009 S40, Autossa ei mitään ongelmia torstaina kun tulin pihaan, perjantai aamulla kun käynnistin tuli heti ilmoitukset

- Ajovakautus vaatii huollon
- Moot. alhainen suorituskyky

kiihtyy huonosti, kuten turbo ei olisi mukana ja kierrokset jää karvan alle 3000:n Aikaisemmin ei ole ollut mitään nykimistä tai muutakaan... Paitsi vuosi sitten vaihdettu hiukkas suodatin ja nyt tekee välillä polttoja 100km välein, ei vikakoodeja tai mitään ongelmaa tässä ollut muuten...
Icarsoft 2.0 antaa vikakoodeja:

1600 FSCS (Fuel system/Combined system)tehostuspaine anturi (kirjassa tulkinta ecm -> ahtopaine anturi)
0101 (ABS) tila ei mitään, kommunikaatio ohjausmoduulien välillä Moottorin ohjausmoduulin (ECM) tiedonsiirto ongelmat kijassa BCM sama teksti.

Käytetty liittimet egr:stä ja tuosta paine anturista irti, ei vaikutusta.
Seurannassa lukijassa: MAF imuilman lämpötila heiluu -260 - +460 asteen välillä riippuen kaasun asennosta, normaalia?

voiko tuo anturi olla rikkontunut ja siitä johtuu myös tuo ajovautus vai voiko olla jotain muuta? EGR ei anna vikakoodeja

Poissa Volvoismi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #72 : 14.01.2020, 18:10:54 »
Täällä on pelkkiä dieselkuskeja tämän homman kanssa. Kenelläkään Duratecin omistajalla vastaavia ongelmia?

Itsellä sillä sekunnin lyömällä, kun lämpötila lähestyy nollaa alkaa noita ilmoituksia tulemaan aina silloin tällöin. Ajan vähän aikaa ja starttaan niin ei tule enää mitään. Joskus riittää virtojen käyttäminen pois päältä niin ilmoitus katoaa sillä. Ärsyttävä ominaisuus tässä on se, että joka kerta tämän ilmoituksen tullessa tuulilasinpyyhkijät alkava veivaamaan itsestään

Mitään vikakoodeja ei ole ja ei tuo tunnu vaikuttavan mihinkään. Outoa  :idiot2:

Poissa jsiksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon , varoitusvalo
« Vastaus #73 : 18.01.2020, 18:43:50 »
Moi, Tässä vastaavaa käsitelty, joten jatketaan tähän vaikkakin vanhaa juttua...

1.6D 2009 S40, Autossa ei mitään ongelmia torstaina kun tulin pihaan, perjantai aamulla kun käynnistin tuli heti ilmoitukset

- Ajovakautus vaatii huollon
- Moot. alhainen suorituskyky

kiihtyy huonosti, kuten turbo ei olisi mukana ja kierrokset jää karvan alle 3000:n Aikaisemmin ei ole ollut mitään nykimistä tai muutakaan... Paitsi vuosi sitten vaihdettu hiukkas suodatin ja nyt tekee välillä polttoja 100km välein, ei vikakoodeja tai mitään ongelmaa tässä ollut muuten...
Icarsoft 2.0 antaa vikakoodeja:

1600 FSCS (Fuel system/Combined system)tehostuspaine anturi (kirjassa tulkinta ecm -> ahtopaine anturi)
0101 (ABS) tila ei mitään, kommunikaatio ohjausmoduulien välillä Moottorin ohjausmoduulin (ECM) tiedonsiirto ongelmat kijassa BCM sama teksti.

Käytetty liittimet egr:stä ja tuosta paine anturista irti, ei vaikutusta.
Seurannassa lukijassa: MAF imuilman lämpötila heiluu -260 - +460 asteen välillä riippuen kaasun asennosta, normaalia?

voiko tuo anturi olla rikkontunut ja siitä johtuu myös tuo ajovautus vai voiko olla jotain muuta? EGR ei anna vikakoodeja

Ongelma ratkaistu, eli tuo 1600 oli se hallitsevin ja määrävin eli MAP tunnistin (Ahtopaine anturi) viallinen. Motonetistä löytyi alkuperäisellä osanumerolla vastaava "yleismalli" joka kuitenkin oli alkuperäinen Denso kun pakettiin katsoi ja puolet marmorin hinnasta... Tällä vaihdolla kuittaantu niin valaistus, ajohallinta kuin moottorin tehot.. Käsittämätön järjestelmä kun yksi vika aiheuttaa paljon eri koodeja ja ongelmia...

 

Futurez  Kulkukoira