Autodiagnoosi  Carcom Oy

-06 V50 1.8 "ongelmat"

  • 34 Vastauksia
  • 21643 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
-06 V50 1.8 "ongelmat"
« : 04.09.2017, 21:27:17 »
Ensimmäinen Volvo mulla ja muutamaan asiaan kiinnittäny nyt huomiota.

1. Tyhjäkäynti seilasi voimakkaasti vapaalla, kytkin ylhäällä rullatessa risteykseen. Pysähtyessä, tyhjäkäyntiä käy oikein. Putsasin kaasuläpän joka oli aika likainen. Parani huomattavasti mutta vieläkin tekee pientä tyhjäkäynti heijausta liikkeellä ollessa vapaalla, kytkin ylhäällä rullatessa risteykseen. Kytkin pohjassa rullatessa risteykseen, taasen kierrokset hieman nousee normaaliin tyhjäkäyntiin verrattuna, eikä heijaamista esiinny.
Paikallaan siis tyhjäkäyntiä käy nätisti kytkin ylhäällä että alhaalla.

2. Moottori jarrutuksessa välillä hieman "nykii, nylkyttää"  ;D

Mistä lähtä "vikaa" etsimään.
Vikakoodeja ei ole.
Audi A4
Volvo V50

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 947
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #1 : 07.09.2017, 14:00:40 »
Ensimmäinen Volvo mulla ja muutamaan asiaan kiinnittäny nyt huomiota.

1. Tyhjäkäynti seilasi voimakkaasti vapaalla, kytkin ylhäällä rullatessa risteykseen. Pysähtyessä, tyhjäkäyntiä käy oikein. Putsasin kaasuläpän joka oli aika likainen. Parani huomattavasti mutta vieläkin tekee pientä tyhjäkäynti heijausta liikkeellä ollessa vapaalla, kytkin ylhäällä rullatessa risteykseen. Kytkin pohjassa rullatessa risteykseen, taasen kierrokset hieman nousee normaaliin tyhjäkäyntiin verrattuna, eikä heijaamista esiinny.
Paikallaan siis tyhjäkäyntiä käy nätisti kytkin ylhäällä että alhaalla.

2. Moottori jarrutuksessa välillä hieman "nykii, nylkyttää"  ;D

Mistä lähtä "vikaa" etsimään.
Vikakoodeja ei ole.

Imusarjan ja moottorin lohkon välillä on kumiletku jolla huohotuskaasuja työnnetään imusarjan kautta moottoriin. Haulla PCV-venttiili löytyy.
Jos letku on irti, tyhjäkäynti seilaa tosi pahasti. Jos se on murtunut, arvailisin, että nostaa tyhjäkäyntiä epämääräisesti.
Osa ei maksa paljoa mutta se paikka on tosi mielenkiintoinen. Imusarjaa pitää käytännössä vetää vähän ulospäin.

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #2 : 08.09.2017, 13:14:07 »
Imusarjan ja moottorin lohkon välillä on kumiletku jolla huohotuskaasuja työnnetään imusarjan kautta moottoriin. Haulla PCV-venttiili löytyy.
Jos letku on irti, tyhjäkäynti seilaa tosi pahasti. Jos se on murtunut, arvailisin, että nostaa tyhjäkäyntiä epämääräisesti.
Osa ei maksa paljoa mutta se paikka on tosi mielenkiintoinen. Imusarjaa pitää käytännössä vetää vähän ulospäin.

Olin tietoinen tuosta venttiilistä mutta voiko ongelma olla siinä jos tyhjäkäynti paikallaan on hyvä. Ei humpaamista. Kuten myöskään kytkinpohjassa liikkeellä ollessa.
Audi A4
Volvo V50

Poissa Harvis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #3 : 09.09.2017, 20:39:06 »
Omassa S40 1.8 2005 oli täsmälleen sama vaiva ja kaasuläppäkoteloa putsattiin ilman suurempaa tulosta monta vuotta.
"Onneksi" tuo aikaisemmassa viestissä mainittu kumiletku lopulta repesi niin, että vikaa ei enää tarvinnut etsiä. Imusarja irroitettiin. yksi imukanavan tiiviste uusittiin ja tuo mainittu letku.
Sen jälkeen ongelmia ei ole ilmennyt.
Vähän ennen tuon letkun lopullista hajoamista auton ajaminen oli todella mielenkiintoista. Kone sai ilmaa sitäkautta ja kaasupoljinta tarvitsi painaa vain 1mm kaupunkiajossa. Olin aikaisemmin aivan satavarma, että vika on kaasuläpässä mutta eipä ollut.

PS. Koska tuota nykimistä kesti minulla monta vuotta niin näin jälkeen päin heräsi ajatus, että olisiko se voinut osaltaan vaikuttaa siihen, että koneen kannatuskumityynyt piti vaihtaa. Tyhjäkäynnillä ja ajossa koneen käynti alkoi tuntua sisällä. Kumityynyjen vaihdon jälkeen auto oli kuin uusi. Tyypillistä silloin kun vika tulee hiipimällä ja siihen alkaa tottua.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2017, 20:51:57 kirjoittanut Harvis »

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #4 : 20.09.2017, 22:04:44 »
Kysymyksiä.

Kerta imusarja pitää irroittaa niin kannattaisko samalla myös vaihtaa itse venttiili? Imusarjantiivisteitä varmaan myös kannattaa varalle ottaa?

Irroitus vinkkejä otetaan myös vastaan.
Audi A4
Volvo V50

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 947
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #5 : 22.09.2017, 11:14:45 »
Kysymyksiä.

Kerta imusarja pitää irroittaa niin kannattaisko samalla myös vaihtaa itse venttiili? Imusarjantiivisteitä varmaan myös kannattaa varalle ottaa?

Irroitus vinkkejä otetaan myös vastaan.

Venttiili maksaa noin 50e sinisellä. Varmaan kannattaa vaivaan nähden vaihtaa.
- ota ainakin jäähdyttimen sähkötuuletin pois - lähtee helposti alakautta. Muutama torx irti ensin irti jotta saat sen listan irti mikä on molemmin puolen konepellin kiinnityslenkkiä jäähdyttimen yläpuolella. Flektin takaisin laitossa olisi apua kaverista, jotta kiinnikkeet saa oikeisiin uriin, mutta onnistuu kyllä yksinkin.
- mainittu kumiputki on lyhyt - imusarjaa ei voi paljon vetää ulos kun letku on kiinni eli uuden asennusvaiheessa sama tilanne
- itse en saanut imusarjaa mahtumaan tulemaan pois vaikka flekti oli pois eli imusarjan tiivisteitä en vaihtanut. Tiivisteiden vaihto saattaa olla silti mahdollista vaikkei imusarjaa kokonaan pois saisikaan.
- imusarjassa on muistaakseni 8 pulttia, joista osa löytyy helposti, osaa saa etsiä peilin kanssa. Pultteja on kahta pituutta, paina mieleen missä on pidemmät.
- sitten vain yhtään kiirehtimättä - vakailla käsillä - niin pultit ei putoile - ei ne moottorin sisään pääse, mutta vaikeisiin paikkoihin kyllä.

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #6 : 03.10.2017, 17:31:41 »
Venttiili ja letku vaihdettu. Ei ollu vanhassa vikaa joten "viat" vielä kiusaa  :)
Audi A4
Volvo V50

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 947
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #7 : 03.10.2017, 20:01:37 »
Harmi homma. Ei liity vikaan suoranaisesti mutta paljonko on ajettu? Pysyykö öljyt koneessa?

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #8 : 04.10.2017, 06:40:28 »
Ajettu 200tkm. Kyllähän öljynmäärä on on vajonnu reilun 2000km aikana, oisko alamerkin ja puolenvälin välissä tällä hetkellä.
Toisaalta myrkkyä saattaa olla myös ajojen lyhyys, n.6km työmaalle. Välillä yrittäny käyä ajamassa pitenpää lenkkiä että sais kone kunnolla lämmetä.
Audi A4
Volvo V50

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #9 : 04.10.2017, 20:07:34 »
Minkälainen tämän 1.8 moottorin pitäisi olla alakierroksilla, kun tämä yksilö ei ainakaan jaksa kunnolla mennä alakierroksilla. Auto ei juurikaan jaksa lähtä liikkeelle ilman kaasua. Tyhjäkäynnillä esim, ruuhkassa menee tosi vaivalloisesti tyhjäkäynnillä eteenpäin. Jopa 1.6 golffi jakso mennä paremmin.

Kylmänä myös sellainen ominaisuus että kun moottori jarruttaa, kierrokset putoaa nätisti n.1200 asti jos sitten kerralla rymähtää tyhjäkäynnille(hankala selittää). Tämä siis kylmällä koneella, lämpimänä putoaa loppuun asti tasaisesti. Vajaassa 2000 myös selvää nykimistä.

-Kaasuläpässä häikkää?
-Map anturi?
-Onko näissä vaihdettava bensasuodatin?
-Tulpat on vaihdettu muistaakseni alle 10000km sitten mutta merkistä/mallista ei tietoa.(Ei minun aikana)
-Mitä muuta....


Audi A4
Volvo V50

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 947
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #10 : 05.10.2017, 15:07:42 »
Eipä tuon koneen alavääntöominaisuudet taida kovin kummoiset olla. Meidän S40 1.8 '05 on pojan käytössä, mutta ajelen sillä joskus töihin kun tankin valo palaa ja jonkun pitäisi tehdä valolle jotain. Se päivä oli eilen.
Meillä auton on ollut reilun vuoden ja ostettaessa taulussa oli 242tkm. Öljynkulutus oli melkoinen ja pahentui syksystä kevääseen noin 8000km ajoilla erittäin pahaksi. Alavääntö oli erittäin heikko ja ostohetkellä vaihtamani tulpat oli muurautunut karstasta umpeen öljynkulutuksen vuoksi. EGR herjaa tuli aivan loppumetreillä.
Vaihdoin ensin PCV-venttiilin muttei se auttanut. Teoriassa venttiilin väärä toiminto voisi imeä koneesta öljyt ja työntää ne imusarjaan.
Sitten päätin avata koneen, otin koneen ja laatikon pois. Putsasin kannen, vaihdoin venttiilien ohjurikumit, pesin männät ultraäänipesurilla ja vaihdoin männänrenkaat. Öljynkulutuksen perussyy oli kimmoisuutensa menettäneet öljyrenkaat. Ne vain makasi uran pohjalla, ei edes mitenkään juuttuneena. Ykkössylinterin kiertokangen laakeri oli käynyt kuivana joten kampiakselin kaulat hiottiin ja vaihdoin laakerit. Niitä laakereita ei saa Suomesta mistään, VIN-numerolla tuli väärät laakerit koneistamoon ja toisen kerran Fixus-liikkeeseen. Oikeat saa Fordiin erikoistuneesta Burton-virityspajasta Englannista. Fordissa, Volvossa ja Mazdassa on sama 1.8 kone. Osat ei ole kalliita, kaikki moottoriosat, uusi kytkin, työsylinteri, tiivisteet, työkalut (moottoripukki yms.) saa alle 500e.
Alavääntö parani hieman, kone ei ole itseltä sammunut enää kertaakaan, toki iso ero toiseen Volvooni, D5 koneella. Öljynkulutus loppui täysin ja nyt on ajettu vajaa 5000km ilman öljynlisäystä. Katsastuksessa päästöt oli OK.
Ei olisi iso vaiva ottaa tulpat irti ja yleiskunnon lisäksi nähdä, ettei ole merkittävää eroa sylintereiden välillä.

Tässä linkki tuohon toiseen topic'iin

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=71300.0
« Viimeksi muokattu: 06.10.2017, 07:36:38 kirjoittanut Jorma »

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #11 : 09.10.2017, 20:14:15 »
Nyt on paikallaan olevat NGK tulpat vaihdettu orggis malliin. Ei vaikutusta.
Linkissä kuva vanhasta. Yhdeltä kantilta näyttäsi niinkuin olis "ruostetta"?  ???
https://www.dropbox.com/s/2coxl939jdrubib/IMG_20171009_195329.jpg?dl=0

Käytin äskettäin map anturin irti ja putsasin. Ei vaikutusta. Anturin kunnosta en osaa sanoa kun en ole ennen kädessä tuollaista pitäny.




Audi A4
Volvo V50

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 947
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #12 : 09.10.2017, 20:21:48 »
Nyt on paikallaan olevat NGK tulpat vaihdettu orggis malliin. Ei vaikutusta.
Linkissä kuva vanhasta. Yhdeltä kantilta näyttäsi niinkuin olis "ruostetta"?  ???
https://www.dropbox.com/s/2coxl939jdrubib/IMG_20171009_195329.jpg?dl=0

Käytin äskettäin map anturin irti ja putsasin. Ei vaikutusta. Anturin kunnosta en osaa sanoa kun en ole ennen kädessä tuollaista pitäny.

Jos kaikki tulpat on yhtä hyvässä kunnossa kuin kuvan tulppa, ei ainakaan juuri öljyä polta tai muutakaan ongelmaa sillä saralla.

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #13 : 09.10.2017, 20:46:14 »
Tuossa on kaikki
https://www.dropbox.com/s/ogg1l8w36ta2pnc/tulpat.jpg?dl=0

Mitä seuraavaksi?  ::)
Audi A4
Volvo V50

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 947
  • www.vrcf.fi
Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
« Vastaus #14 : 10.10.2017, 12:37:48 »
Tuossa on kaikki
https://www.dropbox.com/s/ogg1l8w36ta2pnc/tulpat.jpg?dl=0

Mitä seuraavaksi?  ::)

Suurin ongelma on siis olematon vääntö vähän tyhjäkäynnin yläpuolella ja nykiminen 2000rpm?
Tässä koneessa on luontaisesti olematon alavääntö, mutta voihan sinulla olla vähemmän kuin vähän.

Mites polttoaineenkulutus? 7-7.5L/100km?

Kulkeeko auto muuten? Eli vääntää kierrokset punaisen rajalle muuten normaalisti paitsi nykii vähän 2000rpm?

Tuli vaan mieleen mm. tukkeutunut ilmanpuhdistin tai muuten estynyt ilmankulku? 

 

Kulkukoira  Proturbo