Eipä tuon koneen alavääntöominaisuudet taida kovin kummoiset olla. Meidän S40 1.8 '05 on pojan käytössä, mutta ajelen sillä joskus töihin kun tankin valo palaa ja jonkun pitäisi tehdä valolle jotain. Se päivä oli eilen.
Meillä auton on ollut reilun vuoden ja ostettaessa taulussa oli 242tkm. Öljynkulutus oli melkoinen ja pahentui syksystä kevääseen noin 8000km ajoilla erittäin pahaksi. Alavääntö oli erittäin heikko ja ostohetkellä vaihtamani tulpat oli muurautunut karstasta umpeen öljynkulutuksen vuoksi. EGR herjaa tuli aivan loppumetreillä.
Vaihdoin ensin PCV-venttiilin muttei se auttanut. Teoriassa venttiilin väärä toiminto voisi imeä koneesta öljyt ja työntää ne imusarjaan.
Sitten päätin avata koneen, otin koneen ja laatikon pois. Putsasin kannen, vaihdoin venttiilien ohjurikumit, pesin männät ultraäänipesurilla ja vaihdoin männänrenkaat. Öljynkulutuksen perussyy oli kimmoisuutensa menettäneet öljyrenkaat. Ne vain makasi uran pohjalla, ei edes mitenkään juuttuneena. Ykkössylinterin kiertokangen laakeri oli käynyt kuivana joten kampiakselin kaulat hiottiin ja vaihdoin laakerit. Niitä laakereita ei saa Suomesta mistään, VIN-numerolla tuli väärät laakerit koneistamoon ja toisen kerran Fixus-liikkeeseen. Oikeat saa Fordiin erikoistuneesta Burton-virityspajasta Englannista. Fordissa, Volvossa ja Mazdassa on sama 1.8 kone. Osat ei ole kalliita, kaikki moottoriosat, uusi kytkin, työsylinteri, tiivisteet, työkalut (moottoripukki yms.) saa alle 500e.
Alavääntö parani hieman, kone ei ole itseltä sammunut enää kertaakaan, toki
iso ero toiseen Volvooni, D5 koneella. Öljynkulutus loppui täysin ja nyt on ajettu vajaa 5000km ilman öljynlisäystä. Katsastuksessa päästöt oli OK.
Ei olisi iso vaiva ottaa tulpat irti ja yleiskunnon lisäksi nähdä, ettei ole merkittävää eroa sylintereiden välillä.
Tässä linkki tuohon toiseen topic'iin
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=71300.0