Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Valot värisevät lämmityspuhaltimen ollessa osateholla

  • 3 Vastauksia
  • 1526 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa altejtu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Terve!
Auto S40, vm 2008, 2.0 bensa
Käynnistyksen jälkeen auton valot värisevät, siis lähes kaikki, ajovalot, sisävalot, keskinäytön ruutu, takavalot tms.
Vaihdoin toisen akun ja sama tilanne, mittasin latausjänniteen joka oli reilustu yli 14 v ja jännite pysyy stabiilina 0,1 voltin sisällä.
Ongelma on havaittavissa käynnistyksen jälkeen, ajon jälkeen en ole tuota ainakaan selvästi havainnut.
Sähkölaitteita kytkemällä asia ei muutu. Ainoan poikkeuksen tekee sisäpuhaltimen nopeuden säätö, värinää ei esiinnyt jos puhallin on kokonaan pois tai säädetty täysille. Onko tuolle puhaltimelle jokin erillinen maadoituspiste vai meneekö tuo sähköpuoli kokonaan jonkin ohjaimen kautta? Olen putsannut akun kengät, konetilan maadoituspisteet samoin kuin etujalkatilassa oven etualareunan kynnyskotelossa olevat.

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: Valot värisevät lämmityspuhaltimen ollessa osateholla
« Vastaus #1 : 03.03.2018, 23:46:50 »
Mulla on 2.0d ja se tekee tuota samaa valojen värinää kun lisälämmitin on käynnissä tai käynnistymässä. Itse veikkaisin tuon värinän johtuvan laturista joka kuormitettaessa aiheuttaisi tuon. Tarkemmin määriteltynä laturin jännitteensäädin ei kykene tasaiseen suoritukseen kuormitettuna ja aiheuttaa tuollaisen värinän. Jollain oskilloskoopilla varmman näkisi miten jännitteet sahaa, joka aiheuttaa tuon värinän. Veikkaisin melko harmittomaksi ja normaaliksi toiminnaksi.  ::)

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Valot värisevät lämmityspuhaltimen ollessa osateholla
« Vastaus #2 : 04.03.2018, 11:34:36 »
Niinhän tuo tekee, olen pitänyt ominaisuutena.

Vaikea uskoa että puhaltimen aiheuttama kuormitus saisi valoja välkkymään. Olisko puhaltimen syöttöjännite kytketty semmoiseen kohtaan missä se häiritsee jännitteensäädintä ja sopivat viiveet että lähtee oskilloimaan?

Poissa nws

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Valot värisevät lämmityspuhaltimen ollessa osateholla
« Vastaus #3 : 29.11.2023, 22:38:19 »
Onkohan tämä vika koskaan selvinnyt kellään? Nimittäin juurikin tälläinen vika on itselläni ollu aika pitkään ja noin vuosi sitten vaihdettu laturi ja akku eli sikäli on uutta osaa.

Auto siis v50 2.0D 2006 ja 150A laturi kyseessä.

Sisävalot, radion näyttö, etuvalot ja jopa takavalotkin värisevät ja tämä vika tulee ihan selkeästi eniten aina pakkasilla tai talvella kun kone on kylmä.

Jos sisäpuhaltimen laittaa pois päältä niin värinät loppuvat tai jos moottori lämpee tarpeeksi, niin sitä ei silloin juurikaan ole tai se loppuu. Voi liittyä, myös että puhallin on sit pienemmälläkin, mutta kesäaikaan tätä ongelmaa ei ole tai en ainakaan sitä huomaa siinä määrin.

Itsellä ei ole Eeberiäkään autossa, joihin jotkut kuvaukset liittyisivät.


 

Elekma  Autoracing