Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 880678 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3570 : 11.01.2020, 23:22:21 »
Nyttemmin on ollu parina päivänä liukkaita, ja onhan siinä voiman tuntua kun kasitappivapari sutii kaikki vaihteet läpi, mutta näitä paria päivää lukuunottamatti hiljaiset kitkat on ollut täysin ok ratkaisu tähän "talveen". Jos oliski liukkaita kelejä niin joutuis varmaan täällä tampereen lähimaastossakin hankkimaan oikeat talvirenkaat, mutta toistaseks kitkojen hiljaisuus on ollut kovemmassa arvossa kun jääkelin pito, molempina liukkaina päivinä on ollut aikaa ajella hiukan hitaammin, etenkin kun niin se muukin jono tekee  ::).

Viime keväällä oli yks päivä semmosta vesijäätä että oikeesti vähän hirvitti pysyykö tiellä, koko nelinumerosen tien leveydeltä tasanen vesijää sillai että kolmosella kun nosti kaasun niin perä irti moottorijarrulla koneen pudotessa suoraan tyhjäkäynnille... Siinä 10km matkalla oli parikin autoa ojassa sillai että hinurilla nypittiin ylös, toinen viä sillai yllättävässä paikassa että sai ihan asiakseen jarrutella ettei kajauta hinausoperaation sekaan kun tuli auto vastaan eikä mahtunu välistä ohi. Siinä oli jo niin liukasta että ulosajo ei olisi ollut pelkistään kuskin vika, nastoilla olisi luultavimmin voinut esim kolmosella moottorijarruttaa ilman luisua  :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3571 : 11.01.2020, 23:25:54 »
Kumhot on kyllä ihan paskoja talvirenkaita. Kaveri osti kumhon nastat. Pistettiin sitten jotkut hakkikset tallin takaa et pääs bemarilla eteenpäin, puhutaan kuitenkin sillosesta mäntsälästä ja 5cm lunta pihalla. En tajua oliko niissä joku valmistusvika, kopiot vai johonkin keskieurooppaan tarkotetut, mutta en ole ikinä niin hirveitä renkaita nähnyt talvella. Joku hölmö ne osti lähes samaan rahaan pois kun mitä kaveri niistä makso.

Pistin yhteen ysiin IPD:n vakaajat ja siitä tuli aika pulkka talvisin. Talveks aika huono päivitys, kesällä taas silkkaa nautintoa.
Suzukiin tein itte paksun takavakaajan, vähens puskemista paljon. Radalla sai melkeen sekunnin ahvenistolla nopeempaa kun tarttenut pääsuoran jarrutuksen jälkeen nostaa kaasua kun vasta ylämäessä.
Vakaajat ehkä isompi muutos joihinkin autoihin kun alustasarjat.
Ite sain yhdet kumhon renkaat, joilla oli ajettu 40km ja yksi rengas jarrutettu lukkoon (oli pieni flatspot) ilmaiseksi. Tuoreet (alle puolivuotiaat) ja yhtä rengasta lukuunottamatta liki iskemätön pinta.

Ei mennyt kauaa, niin liikkeellelähtö alkoi muuttumaan vaikeaksi ja suti todella herkästi. Vetopito vain "katosi" jonnekkin.

Ehkä 2tkm myöhemmin alkoi sivupito muuttumaan arveluttavaksi.

Tuosta ehkä 1-2tkm ja alkoi jarrutuspitokin olemaan "ON/OFF". Tässä vaiheessa tarkistin, nastat tallella ja pintaa 6.5-7mm. Renkailla ajettu hitusen vajaa 8tkm.

Onneksi tuli kesä ja sai kesärenkaat alle. Kumhot lähti jätelavalle.

Kankikari

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3572 : 12.01.2020, 00:12:06 »
Ite sain yhdet kumhon renkaat, joilla oli ajettu 40km ja yksi rengas jarrutettu lukkoon (oli pieni flatspot) ilmaiseksi. Tuoreet (alle puolivuotiaat) ja yhtä rengasta lukuunottamatta liki iskemätön pinta.

Ei mennyt kauaa, niin liikkeellelähtö alkoi muuttumaan vaikeaksi ja suti todella herkästi. Vetopito vain "katosi" jonnekkin.

Ehkä 2tkm myöhemmin alkoi sivupito muuttumaan arveluttavaksi.

Tuosta ehkä 1-2tkm ja alkoi jarrutuspitokin olemaan "ON/OFF". Tässä vaiheessa tarkistin, nastat tallella ja pintaa 6.5-7mm. Renkailla ajettu hitusen vajaa 8tkm.

Onneksi tuli kesä ja sai kesärenkaat alle. Kumhot lähti jätelavalle.

Joskus vuonna miekka ja kypärä sain saab 900 seen ilmaset kumit kumhon nasta talvirenkaat. Kuvio kuin goodyear aquatredissä eli vaihdikkaan näkönen. Oli vauhtia ja vaarallisia tilanteita kun ei ollut yhtään pitoa millään talvipinnalla. Kunnes piti peruuttaa. Pakilla olisi kiivenny vaikka puuhun. Ihan älytöntä. En ehtiny vaihtaa vanteita puolelta toiselle jotta pyörintänuolet olis kääntyny väärinpäin kun sen myin kahdelle teekkarille johkin teekkaritoimintaan.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3573 : 12.01.2020, 14:14:44 »
Siinä oli jo niin liukasta että ulosajo ei olisi ollut pelkistään kuskin vika, nastoilla olisi luultavimmin voinut esim kolmosella moottorijarruttaa ilman luisua  :P

Tästä on pakko olla sen verran eri mieltä, että kyllä se aina on loppuviimein kuskin vika. Paitsi jos painovoima vetää paikoillaan olevan auton jontkaan, ja silloinkin se on pysäytetty/parkkeerattu sellaiseen paikkaan, jossa tuo on mahdollista. Käynyt pari kertaa. ::)

Joskus se olosuhteiden, renkaiden ja kitkan mahdollistama tilannenopeus on vain niin alhainen, ettei sitä osata noudattaa, ja kun tuuri loppuu niin kolisee tai penkka pölisee. Mutta keli ei edelleenkään suista autoja yhtään mihinkään, ellei tuuli vie parkkeerattua autoa mukanaan...

Ite sain yhdet kumhon renkaat, joilla oli ajettu 40km ja yksi rengas jarrutettu lukkoon (oli pieni flatspot) ilmaiseksi. Tuoreet (alle puolivuotiaat) ja yhtä rengasta lukuunottamatta liki iskemätön pinta.

Ei mennyt kauaa, niin liikkeellelähtö alkoi muuttumaan vaikeaksi ja suti todella herkästi. Vetopito vain "katosi" jonnekkin.

Ehkä 2tkm myöhemmin alkoi sivupito muuttumaan arveluttavaksi.

Tuosta ehkä 1-2tkm ja alkoi jarrutuspitokin olemaan "ON/OFF". Tässä vaiheessa tarkistin, nastat tallella ja pintaa 6.5-7mm. Renkailla ajettu hitusen vajaa 8tkm.

Onneksi tuli kesä ja sai kesärenkaat alle. Kumhot lähti jätelavalle.

Itelle tuli yhden kipon mukana Dayton -merkkiset nastarenkaat. Ihan reilusti kuviota ja nastatkin oli kuin torahampaat. Mutta ristus mitkä rattaat, pito-ominaisuudet muistutti lähinnä jääkiekkoa ja kesärenkaiden virkaa toimittaneet, nypityt ja sileähköt michelinit piti paremmin liki kaikissa olosuhteissa. :2funny:

Kun vaihdoin uudet renkaat, vedin niistä puukolla kyljet auki, ettei kukaan jobbari tai nuukajuutalainen käy niitä enää kierrätyskontista lipastamassa ja pistä vahinkoa kiertämään.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3574 : 12.01.2020, 15:03:44 »
Joskus se olosuhteiden, renkaiden ja kitkan mahdollistama tilannenopeus on vain niin alhainen, ettei sitä osata noudattaa, ja kun tuuri loppuu niin kolisee tai penkka pölisee.
Heh, vuosi sitten syksyllä kun alkoi liukkaita tulemaan, niin ex-työkaveri ajoi pasaaattinsa ympyrästä ulos.

"MINÄ AJOIN RIITTÄVÄN HILJAA! 15-20KMH!!!" oli argumentti kesärenkain.

Laskin nopeuden, jonka lepokitkan murtuminen kyseisessä ympyrässä tarvitsee märähköllä lumella. Kitkavakion kaivelin eri tietolähteistä ja taisin vielä pyöristää sitä hiukan ylöspäin.

Olikohan se rajanopeus noin laskennallisesti 8kmh. Otin kuvan paperille tekemästäni laskusta (jonka lopussa oli "ei muuten taitu") ja paiskasin ko. kaverille. "Nii mutku mutku mutkumutkumutku ei toi toimi! Et sää noin voi tehä!" :D

Itelle tuli yhden kipon mukana Dayton -merkkiset nastarenkaat. Ihan reilusti kuviota ja nastatkin oli kuin torahampaat. Mutta ristus mitkä rattaat, pito-ominaisuudet muistutti lähinnä jääkiekkoa ja kesärenkaiden virkaa toimittaneet, nypityt ja sileähköt michelinit piti paremmin liki kaikissa olosuhteissa. :2funny:

Kun vaihdoin uudet renkaat, vedin niistä puukolla kyljet auki, ettei kukaan jobbari tai nuukajuutalainen käy niitä enää kierrätyskontista lipastamassa ja pistä vahinkoa kiertämään.
Olikohan isoveljellä joskus alfassaan Sunny merkkiset talvirenkaat. Kesärenkaan kuvio, kova kumi ja kaikki nastat siististi kahdessa jonossa. Hyvä kesärengas oli parempi. :D

Komeasti meni kyllä etuvetoinen ovikiila kylki edellä, kun ei vauhtiakaan tarvinnut juuri mitään. :2funny:

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3575 : 12.01.2020, 15:39:40 »
Heh, vuosi sitten syksyllä kun alkoi liukkaita tulemaan, niin ex-työkaveri ajoi pasaaattinsa ympyrästä ulos.

"MINÄ AJOIN RIITTÄVÄN HILJAA! 15-20KMH!!!" oli argumentti kesärenkain.

Laskin nopeuden, jonka lepokitkan murtuminen kyseisessä ympyrässä tarvitsee märähköllä lumella. Kitkavakion kaivelin eri tietolähteistä ja taisin vielä pyöristää sitä hiukan ylöspäin.

Olikohan se rajanopeus noin laskennallisesti 8kmh. Otin kuvan paperille tekemästäni laskusta (jonka lopussa oli "ei muuten taitu") ja paiskasin ko. kaverille. "Nii mutku mutku mutkumutkumutku ei toi toimi! Et sää noin voi tehä!" :D

Joo, joillekkin tuntuu olevan mahdotonta ymmärtää, että vaikka auto suistuisi tieltä kävelyvauhdista, niin vauhtia on ollut silloin liikaa ja taitoa liian vähän käytettävissä olevaan kitkaan nähden. Viimeksimainittuun kun ei tässä pyhässä kolminaisuudessa pysty itse vaikuttamaan.

Jo autokoulun liukkaanradalla särähti korvaan, kun jo kortilliselta oppilaalta tiedusteltiin syytä juuri epäonnistuneeseen väistöön, ja tämä oli silmät ja huuli pyöreänä, että se ei vaan kääntyny...! Ei, vaikka oli joka rengas poljettu lukkoon ja veivattu eturenkaat tappilinkkuun...

Itse olen ollut olosuhteissa, joissa pystyi hitaasti etenemään, mutta kun joutui vastaantulijan vuoksi pysähtymään, heti liikkeen lakattua liu'uttiin kaksi metriä sivulle ojaluiskaan. Tuokin olisi pitänyt pystyä ennustamaan ja ennakoimaan, ja mieluiten ketjuttaa kampe aikaisemmin.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3576 : 12.01.2020, 16:15:35 »
Jo autokoulun liukkaanradalla särähti korvaan, kun jo kortilliselta oppilaalta tiedusteltiin syytä juuri epäonnistuneeseen väistöön, ja tämä oli silmät ja huuli pyöreänä, että se ei vaan kääntyny...! Ei, vaikka oli joka rengas poljettu lukkoon ja veivattu eturenkaat tappilinkkuun...
Omalle ryhmälle opettajat demonstroi hirvenväistön ja nopeuden vaikutuksen siihen. Volvo V50, 50km/h ja niipinnaapin ESP rutisten keilojen välissä. 55km/h ja pyörähdys.
"Tämä rata on suunniteltu niin, että yli 55km/h on käytännössä mahdoton saada autoa oikenemaan".

Nooh, ajeltiin siinä ympyrää 45 minuuttia, sitten sai kolme vetoa ottaa vapaasti. Ajoin kaikki keilakujaan hirvenväistöön, ensimmäiset kaksi 45 ja 55km/h. Viimeinen vuoro ja kouluttaja kuulutti radiopuhelimella "-------- voi tulla!"
Siitä sitten, Sukka syyläriin ja 45 hevosvoimaa valloilleen, radiopuhelimesta kuului "------ auto on kiva kun sen kuulee, kun se tulee!".
Kakkonen, hanaa. Viisari nousee verkkaisesti. Kierrokset alkavat lehenemään huippuaan, mutten vaihda kolmoselle. Katse porautuu tutkatauluun. Etupuskuri suhahtaa keilakujan ensimmäisten keilojen välistä, taulu näyttää "72".
Pieni, mutta terävä vastaheitto samalla terävästi kaasua löysäten, keula kääntyy kohti "vastaantulijaa" ja HETI veto päälle. Fiatin pikkukone huutaa niin, että heikompaa hirvittää. Auton perä heilahtaa ensin oikealle, jota suitsitaan vastaohjauksella ja pidetään se oikea jalka siellä etupuskurin sisällä. Tuon jälkeen perä heilahtaa vastaantulijan puolelle.
Keula kääntyy takaisin omalle kaistalle, lisää vastaohjausta ja kuljettajan etupyörä suhahtaa "paluukeilaa" hipoen, perän heilahtaessa taas oikealle, mutta veto päällä auto oikenee ennen keilakujan loppua. Toinen näyttötaulu piirtää lukemat, "65".

Oli kuulemma huutonaurua ollut "pilltuilla", kun hirveä meteli. Opettaja oli vähän sanaton ja totesi "hyvin vedetty". Eipähän tuossa nyt sinällään mitään ihmeellistä, kun tuommonen pikkuauto mahtuu pyörähtämään omalla kaistallaan. Ryhmässä mukana olleella nuorella jantterilla oli ilmeisesti isänsä joku iso Jagulaari. Sillä oli jo hiukan ahdasta. :D

Tuo oli varmaan koko autokoulun kohokohta. Tosin kaveri meni hieman myöhemmin Chevy vanilla ja oli kuulemma piruettioinut oikein komeasti radan reunaan niin, että oli pelottanut "kaatuuko koko paska". Se olisi ollut mahtava nähdä. :2funny:

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3577 : 12.01.2020, 19:29:58 »
Joo, joillekkin tuntuu olevan mahdotonta ymmärtää, että vaikka auto suistuisi tieltä kävelyvauhdista, niin vauhtia on ollut silloin liikaa ja taitoa liian vähän käytettävissä olevaan kitkaan nähden.
Näin se kaverin syytti keliä kun oli aina puolustanu etuvedon ja paremmuutta ja että mie tapan jonkun takavetosella viel talvella. Ite veti äiteensä camryn ojaan ku nyppylän takana olikin sohjoa tiellä, ja viel sil pätkällä mitä ite ajelin töissä täysperällä siihen aikaan kohtuu usein. Tasan tarkkaan tiesin että sitä ei yht äkkiä sieltä löydy. Ei oo vieläkään myöntäny että ajoliian kovaa  :2funny:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3578 : 18.01.2020, 21:20:58 »
Ensi viikolla +6 ja +9 astetta TI-KE, niin heitin kitkat alle. 40 minuuttia meni hommassa. Enpä muista milloin olen kitkat vaihtanut takaisin ennen maaliskuuta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8937
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3579 : 10.04.2020, 15:58:11 »
Jotain hyvää tieliikennelakiuudistuksestakin:

https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/talvirenkaiden-hankinnassa-on-tapahtunut-huomattava-muutos-varautuminen-uuteen-tieliikennelakiin-nakyy-jo/838538/

"Ensi syksystä lähtien talvirenkaita on käytettävä, jos sää tai keli sitä edellyttävät. Varautuminen näkyy tilastoissa. Kitkarenkaiden osuus Suomen talvirengasmarkkinoista on noussut 20 prosenttiin. Muutos on huomattava, sillä vuosikymmenen alussa kitkakumit valitsi vain noin joka kahdeksas autoilija, nyt joka viides."

"Nykyisin nastarenkaat ovat käyttömääräänsä nähden jopa yliedustettuina henkilöautojen aiheuttamissa vakavimmissa onnettomuuksissa. Vuosina 2009–2018 Suomessa ajettiin joulukuun ja helmikuun välillä yhteensä 218 kuolonkolaria. Niistä 205 eli 94 prosenttia tapahtui nastarenkaisille autoille. Vain 13 tapauksessa turman aiheuttajan autossa oli alla kitkarenkaat."

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3580 : 10.04.2020, 16:11:27 »
Tilastot ovat kyllä hauskoja. Kyseisen 10 vuoden ajanjakson aikana liikenteessä on kuollut n. 2500 ihmistä. Siis 2300 on kuollut autossa, jossa on kesärenkaat. Joulu-helmikuun aikana kuolee liikenteessä vain alle 10% koko vuoden kuolonuhreista, vaikka ajanjakso edustaa neljännestä vuoden pituudesta.

Minusta tästä voi päätellä vain sen, että äkkipysähdys tappaa. Kesäsillä ajetaan lujaa => paljon ruumiita. Kitkoilla ajetaan paljon hiljempaa => vähemmän ruumiita. Nastat sijoittuvat tuohon välimaastoon, mutta paljon lähemmäs kitkoja kuin kesäsiä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8937
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3581 : 10.04.2020, 16:28:55 »
Tilastot ovat kyllä hauskoja. Kyseisen 10 vuoden ajanjakson aikana liikenteessä on kuollut n. 2500 ihmistä. Siis 2300 on kuollut autossa, jossa on kesärenkaat.

Ethän nyt sekoita kolari vs. kuollut. Yhdessä kuolonkolarissa kai kuolee keskimäärin enemmän kuin yksi ihminen -- vähintään yksi, mutta joskus useampi.

Tuo Kalevan artikkeli puhuu kolareista mutta sinä näytät vähentävän kuolleiden määrästä kolarien määrän.

Joulu-helmikuun välisen ajanjakson ulkopuolellakin varmasti osassa kolareista on aiheuttajalla alla talvirenkaat, etenkin lähellä tuota vanhaa talvirengaspakkokautta, mutta kyllähän niillä huonoimmin pidetyillä ritsoilla ajellaan kesän läpikin toisinaan nastoilla.

Joulu-helmikuun aikana kuolee liikenteessä vain alle 10% koko vuoden kuolonuhreista, vaikka ajanjakso edustaa neljännestä vuoden pituudesta.

Minusta tästä voi päätellä vain sen, että äkkipysähdys tappaa.

Se on ihan totta että kesäkeli ja valoisat yöt ulosmitataan monesti järjettömillä vauhdeilla.

Kitkoilla ajetaan paljon hiljempaa => vähemmän ruumiita. Nastat sijoittuvat tuohon välimaastoon, mutta paljon lähemmäs kitkoja kuin kesäsiä.

Tuota johtopäätöstä ei voi tehdä esitetystä aineistosta. Jos sinulla on asiasta dataa, niin tiskiin kiitos, lähdeviitteineen.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3582 : 10.04.2020, 16:31:51 »
Vaihdoin juuri kesärenkaat alle, ja huomasin kuinka etupyöristä oli nastat katkennet, yhdestä 30 kpl ja toisesta35 kpl tänä talvena! Pintaa 7mm, toki varmaan jo renkaat  kovettuneet niin siinäkö lie syy. Renkailla ajettu 5 talvea ehkä korkeintaan16-18 000 km.

Tämä on ennätys kodallani, koska yleensä irronnut tai katkennut joku yksittäinen nasta, kun renkaat olleet muuten vaihtokunnossa, ajotapa yhtä normaali kuin ennenkin, nykyisin pääasiassa maaseutuajoa. Edes pohjolan mittakaavassa suurkaupunki liikenteessäkään suuremmilla ajo km en päässyt näihin lukemiin, vaikka suolan käyttö oli runsasta ja kadut moottori-ja muut tiet käytännöllisesti katsoen sulia.

Harkinnut vakavasti kitkoja ensitalvena.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2020, 01:26:17 kirjoittanut gubbe »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8937
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3583 : 10.04.2020, 16:38:22 »
Harkinnut vakavasti kitkoja ensitalvena.

Suositan omasta kokemuksesta vahvasti crossclimate-kumeja, menee ihan täydestä talvikäytössäkin vaikka itselle ne tuli alunperin kesärenkaan rooliin.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3584 : 10.04.2020, 18:31:44 »
Tuota johtopäätöstä ei voi tehdä esitetystä aineistosta. Jos sinulla on asiasta dataa, niin tiskiin kiitos, lähdeviitteineen.
Kalevaan ei ole tunnareita. Kuolonuhrit kaivoin ulkomuistista. Voi olla vähän alakanttiin, mutta pilkku on kohdillaan.

Koulun penkiltä muistan, että kesällä tapahtuu selvästi enemmän kuolonkolareita kuin talvella. Suurin selittävä tekijä on ajonopeus.

Renkaat ovat jollakin tavalla osallisena tai syynä kuolonkolareihin muistaakseni 5% tapauksista.

Koska n on pieni ja kitkojen n vielä pienempi, Kalevan havainto menee tilastollisen epäluotettavuuden piiriin.

Eipä silti. Itsekin aion sortua kitkoihin seuraavalla kertaa. En siksi, että ne olisivat turvallisemmat, mutta korvat ja tiet tykkäävät.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Autoracing  KL-varaosat