Proturbo  Autodiagnoosi

Dolly-kärryn kieltäminen?

  • 55 Vastauksia
  • 10115 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #45 : 07.04.2020, 12:26:58 »
- Onko vetoautoa? (enpä tosin myöskään dollyilisi kovin köykäisellä vetoautolla)

Niin. Tämähän juuri se minun pointtini olikin.

Miksi dollyn pitäisi olla joku poikkeus vetoauton massoja koskeviin sääntöihin?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8915
  • Teiden tukko
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #46 : 07.04.2020, 13:11:59 »
Kaivappa nyt vaan.

Viime kesänä juttelin yhden ammattikouluttajan kanssa ja hän mainitsi, että esim CE kortin ajaminen automaatilla ei pois sulje manuaalilla ajamisen mahdollisuutta.

C-luokasta ylöspäin vetoauton vaihteistolla ei ole merkitystä.

BE-luokan suorittaminen automaattivaihteisella johtaa automaattiehtoon.

Näin vastasivat Antin autokoulussa kun sitä sieltä kysyin.


EDIT: Eli C1E:nkin suorittaminen automaattivaihteisella johtaa automaattiehtoon.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2020, 13:21:17 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #47 : 07.04.2020, 13:41:36 »
Minusta dolly on erittäin kätevä tapa siirtää ajoneuvoja lyhyitä matkoja. Esimerkiksi kylältä toiselle 20km. hissuksiin körötellen siten, että massat pysyvät järkevinä,
Antaa mennä vaan, "en lue uutisia ja radiokin on mykkä"  :P
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #48 : 07.04.2020, 14:03:57 »
Nythän on jo esim. autokoulujen puolelta painetta luopua henkilöautojen automaattivaihdepykälästä ajokortissa koska autokoulukelpoiset manuaalivaihteiset on hybridien myötä kovasti vähenemään päin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #49 : 07.04.2020, 14:10:43 »
Antaa mennä vaan, "en lue uutisia ja radiokin on mykkä"  :P
Muistan kirjoittaneeni tuon tekstin, mutten osaa yhdistää topicin aiheeseen.

Radiokin toimii taas kun vaihtoi autoa. ;D

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #50 : 07.04.2020, 15:59:19 »
Energia on se, joka tulee ilmi kun johonkin törmätään (liikkuvalla kappaleella on tietty liike-energia. Tämä energia lopulta muuttuu lämmöksi joko kitkan kautta [=vauhti hidastuu] tai törmäyksessä).
Liikemäärä on se kappaleen "liikkeen määrä", eli suunta (vektori).

Kun törmäyksiä kasketaan kimmottomilla esineillä niin käytetään nimenomaan liikemäärää kun kaikki energia ei säily vaan osa menee mm. muodomuutoksiin.


Lyhyesti voi ajatella näin:
Kevyen kappaleen liikkeen muutokset ovat helpompia, kun taas raskas palikka pyrkii helpommin vastustamaan liikkeen suunnan muutosta. Esim. linja-autolla sivuluisu voi jatkua hitaasti pitkällekkin, kun naapurin teinin Corolla joutuu huudattamaan rajoitinrallia x10kmh samaan kurviin, jotta luisu on yhtä pitkä.

Dollyn tapauksessa:
Dollyyn kytketty raskaanpuoleinen ajoneuvo voi lähteä helpommin työntämään/viemään vetoautoa, kuin 750kg peräkärry 100kmh ajaessa.
Molemmissa asioissa on puolensa.

Minusta dolly on erittäin kätevä tapa siirtää ajoneuvoja lyhyitä matkoja. Esimerkiksi kylältä toiselle 20km. hissuksiin körötellen siten, että massat pysyvät järkevinä, en näkisi mitään ongelmaa. Turvallisempi, hallittavampi ja järkevämpi kuin hinaaminen (joka on toki jo kiellettyä pidempiä matkoja).

Traileri on se paras, mutta siinä on dollyyn verrattuna pari ongelmaa:
- Onko traileria? (näitä toki saa vuokrattua muutamalla kympillä päiväksi)
- Onko vetoautoa? (enpä tosin myöskään dollyilisi kovin köykäisellä vetoautolla)
- Saako sen hinattavan romun siihen trailerille yksin? (harvassa trailerissa on edes välttävää käsivinssiä, sähköisestä puhumattakaan)

Aikanaan työkaveri alkoi luovaksi ja ratkaisi autoharrastuksensa logistiikan hienosti. Hankki riittävän kortin (en tiedä minkä), hankki pystyyn homehtuneen ison soliferin, muutoskatsasti sen traileriksi ja alkoi vuokraamaan sitä.
Itse tarvitsee traikkua ~10 kertaa vuodessa, mutta tarvitsijoita on niin paljon, että trailerin vakuutukset, katsastukset, korjaukset ja huollot tulevat joka vuosi katettua trailerin vuokratuloilla.
Kerran olen lainannut, maksoi 30€/vuorokausi (suatto tosin olla matalampi hinta kuin millehyvänsä helppoheikille).

Loppujen lopuksi kaikki tämä keskustelu on yhtä tyhjän kanssa, suurin osa hinauksista tehdää yön hämyssä millä-sattuu kalustolla.

Jos ei ole sitä traileria ja siihen sopivaa vetoautoa tarjolla niin ei ole sitä dollyäkään.

Ceterun censeo... ...silti olen sitä mieltä että asioista tehdään kaiken kieltämällä liian vaikeita.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #51 : 07.04.2020, 16:31:38 »
Nythän on jo esim. autokoulujen puolelta painetta luopua henkilöautojen automaattivaihdepykälästä ajokortissa koska autokoulukelpoiset manuaalivaihteiset on hybridien myötä kovasti vähenemään päin.

Pitäisikö tuo lukea että autokoulut haluavat saada käyttöön käyttökustannuksiltaan edullisempia hybridejä?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #52 : 07.04.2020, 16:38:06 »
Loppujen lopuksi kaikki tämä keskustelu on yhtä tyhjän kanssa, suurin osa hinauksista tehdää yön hämyssä millä-sattuu kalustolla.

Jos ei ole sitä traileria ja siihen sopivaa vetoautoa tarjolla niin ei ole sitä dollyäkään.

Ceterun censeo... ...silti olen sitä mieltä että asioista tehdään kaiken kieltämällä liian vaikeita.
Tämä.

Jos jotain pitäisi kieltää, se on auton hinaaminen köydellä. Ainakin siinä pitäisi olla rajoitus, että saa hinata vain ajoneuvoa, jonka moottori on käynnissä. Nykyautoissa on meinaan melkoisen heikot jarrut ja kankea ohjaus ilman tehostusta. Tarviiko sitten hinata, jos moottori kerran käy... Toki joskus porsii myös laatikko tai vetoakseli. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #53 : 07.04.2020, 16:59:12 »
Kaivappa nyt vaan.

Viime kesänä juttelin yhden ammattikouluttajan kanssa ja hän mainitsi, että esim CE kortin ajaminen automaatilla ei pois sulje manuaalilla ajamisen mahdollisuutta.

Tarkoitin tätä tulevaa uudistusta.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #54 : 07.04.2020, 18:20:57 »
Kun törmäyksiä kasketaan kimmottomilla esineillä niin käytetään nimenomaan liikemäärää kun kaikki energia ei säily vaan osa menee mm. muodomuutoksiin.


Loppujen lopuksi kaikki tämä keskustelu on yhtä tyhjän kanssa, suurin osa hinauksista tehdää yön hämyssä millä-sattuu kalustolla.

Jos ei ole sitä traileria ja siihen sopivaa vetoautoa tarjolla niin ei ole sitä dollyäkään.

Ceterun censeo... ...silti olen sitä mieltä että asioista tehdään kaiken kieltämällä liian vaikeita.
Eikös nämä foorumit ole jeesustelua varten? ;D

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #55 : 07.04.2020, 18:44:14 »
Pitäisikö tuo lukea että autokoulut haluavat saada käyttöön käyttökustannuksiltaan edullisempia hybridejä?

Ei ne varmaan autokoulun kilsoilla vielä pärjää dieseleille kaikkialla. Mut automaattilaatikko valtaa alaa ihan kun katsoo uusia Volvojakin.

Mä olin kanssa luullut että jos on muualla EU:ssa sallittu niin voi tulla rajan yli Suomeenkin, mut eipä täällä kyllä EPA-traktoreita näy.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Kulkukoira  Proturbo