Aivan, lasketaanko energiaa vai liikemäärää?
Dollyä en ole vetänyt, erilaisia kärrejä ja trailereita sitä enemmän.
Minua ainakin kiinnostaa tehdä asiat yksinkertaisemmin ja helpommin, ja dolly verrattuna traileriin ja sen vaatimaan suhteellisesti varsin järeään vetoautoon on juuri yksinkertaisn asian monimutkaistamista.
Eikä kummoinen foliohattu tarvitse olla päässä kun koko kohinasta tulee mieleen hinausfirmojen lobbaaminen.
Mutta taas muualla nämä asiat tiedetään huonommin kuin Suomessa.
Energia on se, joka tulee ilmi kun johonkin törmätään (liikkuvalla kappaleella on tietty liike-energia. Tämä energia lopulta muuttuu lämmöksi joko kitkan kautta [=vauhti hidastuu] tai törmäyksessä).
Liikemäärä on se kappaleen "liikkeen määrä", eli suunta (vektori).
Lyhyesti voi ajatella näin:
Kevyen kappaleen liikkeen muutokset ovat helpompia, kun taas raskas palikka pyrkii helpommin vastustamaan liikkeen suunnan muutosta. Esim. linja-autolla sivuluisu voi jatkua hitaasti pitkällekkin, kun naapurin teinin Corolla joutuu huudattamaan rajoitinrallia x10kmh samaan kurviin, jotta luisu on yhtä pitkä.
Dollyn tapauksessa:
Dollyyn kytketty raskaanpuoleinen ajoneuvo voi lähteä helpommin työntämään/viemään vetoautoa, kuin 750kg peräkärry 100kmh ajaessa.
Tässä se homman pihvi kai on.
Minusta sille on ihan hyvät perustelut, että vetoauto pitää olla järeästi mitoitettu kun painavaa kuormaa perässä kiskotaan.
Miksi dollyn pitäisi olla poikkeus tästä säännöstä?
Minusta köydellä hinaamisenkin voisi rajoittaa vain turvallisuuden vaatimiin lyhyisiin siirtoihin ts. vedetään auto paikkaan josta sen saa turvallisesti lastattua trailerille tms.
Molemmissa asioissa on puolensa.
Minusta dolly on erittäin kätevä tapa siirtää ajoneuvoja
lyhyitä matkoja. Esimerkiksi kylältä toiselle 20km. hissuksiin körötellen siten, että massat pysyvät järkevinä, en näkisi mitään ongelmaa. Turvallisempi, hallittavampi ja järkevämpi kuin hinaaminen (joka on toki jo kiellettyä pidempiä matkoja).
Traileri on se paras, mutta siinä on dollyyn verrattuna pari ongelmaa:
- Onko traileria? (näitä toki saa vuokrattua muutamalla kympillä päiväksi)
- Onko vetoautoa? (enpä tosin myöskään dollyilisi kovin köykäisellä vetoautolla)
- Saako sen hinattavan romun siihen trailerille yksin? (harvassa trailerissa on edes välttävää käsivinssiä, sähköisestä puhumattakaan)
Aikanaan työkaveri alkoi luovaksi ja ratkaisi autoharrastuksensa logistiikan hienosti. Hankki riittävän kortin (en tiedä minkä), hankki pystyyn homehtuneen ison soliferin, muutoskatsasti sen traileriksi ja alkoi vuokraamaan sitä.
Itse tarvitsee traikkua ~10 kertaa vuodessa, mutta tarvitsijoita on niin paljon, että trailerin vakuutukset, katsastukset, korjaukset ja huollot tulevat joka vuosi katettua trailerin vuokratuloilla.
Kerran olen lainannut, maksoi 30€/vuorokausi (suatto tosin olla matalampi hinta kuin millehyvänsä helppoheikille).