Energia on se, joka tulee ilmi kun johonkin törmätään (liikkuvalla kappaleella on tietty liike-energia. Tämä energia lopulta muuttuu lämmöksi joko kitkan kautta [=vauhti hidastuu] tai törmäyksessä).
Liikemäärä on se kappaleen "liikkeen määrä", eli suunta (vektori).
Kun törmäyksiä kasketaan kimmottomilla esineillä niin käytetään nimenomaan liikemäärää kun kaikki energia ei säily vaan osa menee mm. muodomuutoksiin.
Lyhyesti voi ajatella näin:
Kevyen kappaleen liikkeen muutokset ovat helpompia, kun taas raskas palikka pyrkii helpommin vastustamaan liikkeen suunnan muutosta. Esim. linja-autolla sivuluisu voi jatkua hitaasti pitkällekkin, kun naapurin teinin Corolla joutuu huudattamaan rajoitinrallia x10kmh samaan kurviin, jotta luisu on yhtä pitkä.
Dollyn tapauksessa:
Dollyyn kytketty raskaanpuoleinen ajoneuvo voi lähteä helpommin työntämään/viemään vetoautoa, kuin 750kg peräkärry 100kmh ajaessa.
Molemmissa asioissa on puolensa.
Minusta dolly on erittäin kätevä tapa siirtää ajoneuvoja lyhyitä matkoja. Esimerkiksi kylältä toiselle 20km. hissuksiin körötellen siten, että massat pysyvät järkevinä, en näkisi mitään ongelmaa. Turvallisempi, hallittavampi ja järkevämpi kuin hinaaminen (joka on toki jo kiellettyä pidempiä matkoja).
Traileri on se paras, mutta siinä on dollyyn verrattuna pari ongelmaa:
- Onko traileria? (näitä toki saa vuokrattua muutamalla kympillä päiväksi)
- Onko vetoautoa? (enpä tosin myöskään dollyilisi kovin köykäisellä vetoautolla)
- Saako sen hinattavan romun siihen trailerille yksin? (harvassa trailerissa on edes välttävää käsivinssiä, sähköisestä puhumattakaan)
Aikanaan työkaveri alkoi luovaksi ja ratkaisi autoharrastuksensa logistiikan hienosti. Hankki riittävän kortin (en tiedä minkä), hankki pystyyn homehtuneen ison soliferin, muutoskatsasti sen traileriksi ja alkoi vuokraamaan sitä.
Itse tarvitsee traikkua ~10 kertaa vuodessa, mutta tarvitsijoita on niin paljon, että trailerin vakuutukset, katsastukset, korjaukset ja huollot tulevat joka vuosi katettua trailerin vuokratuloilla.
Kerran olen lainannut, maksoi 30€/vuorokausi (suatto tosin olla matalampi hinta kuin millehyvänsä helppoheikille).
Loppujen lopuksi kaikki tämä keskustelu on yhtä tyhjän kanssa, suurin osa hinauksista tehdää yön hämyssä millä-sattuu kalustolla.
Jos ei ole sitä traileria ja siihen sopivaa vetoautoa tarjolla niin ei ole sitä dollyäkään.
Ceterun censeo... ...silti olen sitä mieltä että asioista tehdään kaiken kieltämällä liian vaikeita.