Kulkukoira  Proturbo

Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?

  • 412 Vastauksia
  • 124539 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #30 : 05.03.2015, 08:00:34 »
Onkohan joku kukkahattutäti huomannu että m47 laatikot ei kestä vääntöä vai mikä tässä on takana? ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #31 : 05.03.2015, 08:06:32 »
Mitä järkeä tuossa väännön rajoittamisessa on?
Tehohan on kuitenkin se suure jolla on merkitystä.
Teho lasketaan väännön ja kierrosluvun avulla. Vääntömomenttia mitataan dynossa. Kuvaajasta tai pistearvoista saadaan sitten tehokäyrä laskettua. Toki ohjelma laskee ne puolestasi. http://www.jkauppi.fi/convert/power-calculation
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #32 : 05.03.2015, 09:15:23 »
Teho lasketaan väännön ja kierrosluvun avulla. Vääntömomenttia mitataan dynossa. Kuvaajasta tai pistearvoista saadaan sitten tehokäyrä laskettua. Toki ohjelma laskee ne puolestasi. http://www.jkauppi.fi/convert/power-calculation

Juu, mä tiedän sen, ja korkeilla kierroksilla pienestäkin väännöstä saadaan paljon vääntöä hammasrattaiden avulla, mutta teho pysyy suunnilleen samana. Siksipä, miksi rajoittaa vääntöä pykälin, kun se ei kuitenkaan ole olennaista?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #33 : 05.03.2015, 09:19:59 »
Laiton trafiin oman lausuntoni tuosta vääntöprosentin suurentamisesta.

Laittakaa nyt sitten ihmeessä muutkin niin katotaan kuinka käy kun pieni ihminen vääntää tuulimyllyä vastaan  ;D

Miten hemmetissä nuo pitäisi täyttää?

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #34 : 05.03.2015, 17:21:37 »
Ei hajuakaan... Latasin sen kommenttikoostetaulukon, kopioin sen asianumeron oikeaan ylälaitaan, vasempaan sarakkeeseen laitoin 2.1.c (moottorin vaihto, kohta c), sitten kommentin (lisätilaa ilmestyy sitä mukaa kun kirjottaa) ja perään oman nimeni. talletus Word muodossa ja sähköpostilla kirjaamo@trafi.fi.

En tiä menikö oikein mutta ainakin sain vastauksen että on otettu vastaan ja käsitellään jne jne...

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #35 : 07.03.2015, 17:03:55 »
- Määräyksessä rajattaisiin, että ajoneuvolla jota koskevat Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievemmät päästövaatimukset, riittäisi, että ajoneuvo täyttää muutoskatsastuksessa alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

Tämä olis kyllä hyvä. Sais -97 ja vanhempiin niitä coolereita ja vaihto turboja katsastettua.
Muita hyviä juttuja ei tainnutkaan olla.
Paitsi tuo että iskutilavuus ei olisi enää rajattu.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2015, 09:27:09 kirjoittanut Brick »
citikka

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #36 : 10.03.2015, 21:27:53 »
Onko Amazon ja Pyhimys samaa mallisarjaa??

Aika monimutkainen kaikessa yksinkertaisuudessaan tuo mallisarjan määritelmä ihmiselle joka ei puhu kapulakieltä...

Ote MitsubishiClubFinlandin sivuilta:

asetuksen 779/1998 5§ mukaan:

"Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa."

ja

"Tässä päätöksessä mallisarjaan rinnastetaan ajoneuvon hyväksynnästä annetussa valtioneuvoston asetuksessa (1244/2002) tarkoitettu ajoneuvotyyppi."

Keskustellessani AKE:n kanssa Taunus/Cortina mallisarjasta Tuomas Peltokangas antoi seuraavan laki- ja asetuspohjaisen mallisarjan määrittelyn:

"LMp auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779 1 § 2 mom mukaan mallisarja on määritelty seuraavasti:
"Tässä päätöksessä mallisarjaan rinnastetaan ajoneuvon hyväksynnästä annetussa valtioneuvoston asetuksessa (1244/2002) tarkoitettu ajoneuvotyyppi."

VNa ajoneuvojen hyväksynnästä 19.12.2002/1244 16 § 1 mom sen sijaan viittaa tyyppihyväksyntädirektiiviin:
"M-, N-, O-, L- ja T-luokan ajoneuvot luokitellaan kansallisessa tyyppihyväksynnässä samaan tyyppiin kuuluviksi siten kuin tyyppihyväksyntädirektiivissä säädetään."

Tyyppihyväksyntädirektiivissä 2001/116/EY -> Liite II -> kohta B Ajoneuvotyypin määrittäminen -> alakohta 1 tyyppi on määritelty seuraavasti:

Tyypillä tarkoitetaan ajoneuvoja, jotka ovat samanlaisia ainakin seuraavilta olennaisilta ominaisuuksiltaan:
- valmistaja,
- valmistajan TYYPPINIMITYS,
- rakenteen ja suunnittelun olennaiset osat:
- alusta/pohjalevy (selvät ja olennaiset erot),
-   moottori (polttomoottori/sähkömoottori/hybridi)."


Samaa mallisarjaa ovat siis ajoneuvot jotka ovat valmistajan mukaan samaa tyyppiä. Suomalaisella tyyppikoodilla ei ole merkitystä, sillä se ei ole valmistajan määrittämä. Kenenkään ei siis kannata hyväksyä muutoskatsastuksessa mallisarjan määrittämistä Suomalaisen tyyppikoodin perusteella, vaan mallisarja tulee määrittää direktiivin 2001/116/EY mukaisen tyypin perusteella.

Direktiivin 76/114/ETY mukaan ajoneuvon tyyppi käy ilmi sen valmistajan kilven valmistenumerosta:
 
"3 AJONEUVON VALMISTENUMERO

Ajoneuvon valmistenumero on valmistajan jokaiselle ajoneuvolle erikseen antama merkkiyhdistelmä. Sen tarkoituksena on varmistaa, että jokainen ajoneuvo voidaan selvästi tunnistaa 30 vuoden ajan valmistajan välityksellä tarvitsematta turvautua muihin tietoihin. Ajoneuvon valmistenumeron on täytettävä seuraavat vaatimukset:

3.1 Valmistenumero on merkittävä valmistajan kilpeen, alustaan, runkoon tai muuhun vastaavaan rakenteeseen.

3.1.1 Numeron on oltava kaksiosainen: ensimmäiseen osaan saa kuulua enintään kuusi merkkiä (kirjaimia tai numeroita), jotka ilmaisevat ajoneuvon yleiset ominaisuudet, erityisesti sen tyypin ja mallin; toinen osa koostuu kahdeksasta merkistä, joista neljä ensimmäistä voivat olla kirjaimia tai numeroita ja neljä jälkimmäistä pelkästään numeroita, jotka yhdessä ensimmäisen osan merkkien kanssa ilmoittavat selvästi, mikä nimenomainen ajoneuvo on kyseessä."


Tällä hetkellä ollaan siis tilanteessa ettei AKE suostu vastaamaan minulle ovatko Direktiivin 2001/110/EY Liite II kohta B:n tyyppi sama kuin valmistenumerossa ilmoitettava tyyppi. Siitäkään huolimatta että direktiivin 2001/110/EY mukaan valmistajan kilven on oltava direktiivin 76/114/ETY mukainen ja molemmat direktiivit perustuvat direktiiviin 70/156/ETY.


Onko jollain asiasta tietoa tai kanavia mistä kysyä?

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #37 : 11.03.2015, 22:44:57 »
Monologin omaisesti: Ei voi lukea samaan mallisarjaan Runsaista yhtäläisyyksistä huolimatta...

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #38 : 15.03.2015, 09:40:14 »
Lainaus
2.4   Pakoputkiston muuttaminen

Pakoputkistoon saa asentaa katalysaattorin. Katalysaattoria ei saa poistaa, jos se on välttämätön ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi.

Tarkoittaako tämä että jos menee konttorilla päästöistä läpi leimalle ilman kattia niin sitä ei tarvi?
No kun halvalla sai.

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #39 : 16.03.2015, 07:27:37 »
Tarkoittaako tämä että jos menee konttorilla päästöistä läpi leimalle ilman kattia niin sitä ei tarvi?
Tuossa kohdassa ei näytä eroavaisuuksia olevan vrt. nykyinen lainsäädäntö. Eli ei saisi poistaa vähäpäästöisestä.
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #40 : 16.03.2015, 08:36:00 »
Tuossa kohdassa ei näytä eroavaisuuksia olevan vrt. nykyinen lainsäädäntö. Eli ei saisi poistaa vähäpäästöisestä.
eli ei kuulu siihen samaan muutokseen mitä tulisi noihin euro 3-luokilteltuihin autoihin.
No kun halvalla sai.

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #41 : 16.03.2015, 19:07:32 »
eli ei kuulu siihen samaan muutokseen mitä tulisi noihin euro 3-luokilteltuihin autoihin.
???
Kyllähän tuossa lievennyksiä tulisi, mutta näin ymmärtäisin että ei saa poistaa.
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #42 : 16.03.2015, 20:10:15 »
Tämä olis kyllä hyvä. Sais -97 ja vanhempiin niitä coolereita ja vaihto turboja katsastettua.
Muita hyviä juttuja ei tainnutkaan olla.
Paitsi tuo että iskutilavuus ei olisi enää rajattu.

Eikös euro3 ollut johonkin -03 hujakoille asti voimassa?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #44 : 20.03.2015, 08:10:52 »
Tuo vääntöön perustuva moottorinvaihdos loisi uusia taiteellisia vapauksia
Esim. 240 voisi laillisesti asentaa Mazda RX8 kiertomäntämoottorin 250 hv @ 8500 r/min, 216 Nm @ 7500 r/min
-Itse kyllä mieluummin kuuntelen viskoflektin huminaa kuin tuollaista omenarälläkkää
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

RallyBaron  Samppasport