Ateho  Elekma

Uusi XC90 (2016 ->)

  • 2197 Vastauksia
  • 599571 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1980 : 17.08.2020, 20:28:14 »
Toisaalta olisi helppo parantaa softaa ja päivittää vanhempiakin.. Noiden lataus ja sähkönkäyttöälyjen pitäisi olla jo kaikissa ilman leikkimistä - joo, toki osa väestä ei suostu jakamaan kalenteriaan auton kanssa :)

Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1981 : 17.08.2020, 20:46:39 »
Paljon te jaksatte näppäillä ajon aikana, itse napautan lähinnä holdia maantiepätkän alkaessa.

Täytyy sanoa, et nyt X5 45e:ssä tuo sähkön käyttö navin tietojen pohjalta toimii melko hyvin. Nyt lähetän matkan puhelimella autoon ja navi ohjaa (äänettömänä) taustalla sähkön käyttöä. Sitten vain ajelen. Täydet tehot on aina käytössä vaikka ohituksiin (ei tartte vaihtaa Poweriin), mutta jonossa ajellessa auto menee automaattisesti sähköajoon (ei tartte vaihtaa Pureen). Koskaan en ole myöskään laittanut Holdiin, koska sähkö jakautuu melko älykkäästi koko matkalle.

Näinhän se about Volvollakin on toiminut 20-mallivuodesta eteenpäin. Erotuksena, että hybrid-modella ei taida olla niin paljon tehoa käytössä kuin powerilla?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1982 : 18.08.2020, 21:22:16 »
Tuossa kikkailussa on unohdettu 2 asiaa: 1. kaasupojin on hyvä vauhdin ja tarvittavan voiman säädin 2. se, että harva viitsii vaihtaa ajo-ohjelmaa ja valittua moodia ei taida saada lukittua..
Asetukset voi määritellä kerran ja joskus poikkeustilanteessa säätää jotakin, mutta joka kerran käynnistäessä ei ainakaan oma into riitä.

Poissa jarimink

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1983 : 28.09.2020, 15:39:45 »
Onko d5 ja t8 autojen 4 veto järjestelmissä eroja?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13482
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1984 : 28.09.2020, 15:45:32 »
Onko d5 ja t8 autojen 4 veto järjestelmissä eroja?
No on.

D5 on mekaninen haldex nelikko ja T8 on sähkömoottorilla takaveto.

Talvella en ole T8:a päässyt kokeilemaan mutta ei noissa voi kesäkelissä sanoa olevan kuivissa oloissa käytös eroa. no T8 on aika peto liikkumaan.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa jarimink

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1985 : 29.09.2020, 20:32:13 »
Tätä pelkäsinkin saa unohtaa sitten t8 mallin en jaksa uskoa että auto missä ei ole kardaania voisi olla nelivetoinen... siinä missä haldex pelaa ihan ok.

Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1986 : 29.09.2020, 20:59:19 »
Saako kysyä minkälaisia vaatimuksia sinulla on nelivedon suhteen jos Haldex kelpaa, mutta T8 ei? Kardaaniakselin olemassaolo? Ei se haldexkaan Ari Vatasen touhuihin sovi. Tavalliseen arkeen oikein sopivia molemmat.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1987 : 29.09.2020, 23:12:28 »
Toi sähköinen tapa on mun mieleen kulutuksen ja potentiaalisesti myös huoltokulujen takia.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Häätäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1988 : 30.09.2020, 06:51:59 »
Mulla on kokemuksia oikeasta alennus vaihteisesta 4X4 maasturista, torsenista ja haldexista. Tämä Volvon toteuttama neliveto ei kyllä yhtään häpeä niiden rinnalla jos puhutaan hankalista mökkitie olosuhteista! Vertailupohja on siksi hyvä kun kaikilla edellä mainituilla toteutuksilla on tullut kahlattua sama mäkinen tieosuus ja lunta on aina ollut yli maavaran. Lisäksi tuo Volvon neliveto kulkee mukana ilman mitään merkittävää kulutus lisää ;)
« Viimeksi muokattu: 30.09.2020, 10:07:21 kirjoittanut Häätäjä »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1989 : 30.09.2020, 07:43:14 »
Tuo Volvon tapa toteuttaa neliveto plugin hybridi omasta mielestä vähiten huono. Muilla valmistajilla on se kardaani, mutta heillä on se akusto viemässä tilaa takakontista. Tottakai tuo vaikuttaa siihen että pelkällä sähköllä ajettaessa on takaveto eikä voimajako ole koskaan 50-50 vaan maksimissaan luokkaa 75-25(en jaksanut lasketa tarkkaa). Mutta tuo taitaa olla ongelma vain jos haetaan maksimaalista kiihtyvyyttä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1990 : 30.09.2020, 10:35:21 »
Mulla on kokemuksia oikeasta alennus vaihteisesta 4X4 maasturista, torsenista ja haldexista....
Samoin kun Häätäjä totesi, ei ole mitään syytä vierastaa T8:n nelikkoratkaisua. Pärjää varmasti ns. pahoissakin paikoissa, ellei lähde pitkälle metsään möyrimään, johon tuota autoa ei oikein ole tarkoitettukaan.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1991 : 30.09.2020, 11:15:22 »
Samoin kun Häätäjä totesi, ei ole mitään syytä vierastaa T8:n nelikkoratkaisua. Pärjää varmasti ns. pahoissakin paikoissa, ellei lähde pitkälle metsään möyrimään, johon tuota autoa ei oikein ole tarkoitettukaan.

Lumihangessa se on melkoinen peto etenemään. Tuli testattua aikoinaan koeajoautolla.

Jos ja kun tekniikka lakkaa rajoittamasta, paras nelivetohan syntyy siten että joka pyörään viedään itsenäisesti vääntöä muista riippumatta. Lukot ja kardaanit saa siinä unohtaa. Tässä sukupolvessa on vasta etu- ja taka-akselit erotettu toisistaan, mutta sekin auttaa jo. Hybridissä tuo sähköveto on alitehoinen joten tehonjako on rajoitettu mutta lähitulevaisuudessa ainakin etu- ja taka-akselille on omat samantehoiset sähkömoottorit ja varmaan jatkossa menee pyöräkohtaiseksi. Sähkömosan rakenne on niin yksinkertainen ettei ole selvää syytä olla laittamatta monta pientä yhden ison sijasta.

Poissa jarimink

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1992 : 30.09.2020, 14:54:31 »
Luotan mekaaniseen yhteyteen molemmissa autoissani 4 vedon osalta

Poissa epe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1993 : 30.09.2020, 15:36:58 »
Luotan mekaaniseen yhteyteen molemmissa autoissani 4 vedon osalta
Ei sekään väärin ole mutta vanhanaikaista se kyllä on...
XC90 T8 -16 & V70 2.5T AWD -03.
Entiset: XC90 d5 -06 OOSSOM RACE / V70 D5 AWD -03
V70 D5 -06 / V70 2.5T AWD -99

Poissa FamilyMan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1994 : 02.10.2020, 08:54:22 »
https://youtu.be/kwkLX3Phyw0

Tuossa linkissä hieman testiä Volvon toteutuksesta. Toimii, mutta ehkä heikommin kuin toivoin.

Oma kokemus on ollut se, että hybrid-moodilla ajellessa liukkaassa ylämäessä kestää ehkä 1-2 sekuntia ennen kuin moottori herää henkiin ja etupyörät alkavat vetää. Sisällä autossa tuntui kiusalliselta, jos sattui olemaan jono autoja takana ja takapyörät sutivat tyhjää. Todellisuudessa tuskin sitä kovin moni edes huomasi. Edellämainituista syistä ajelin kuitenkin talvisin keskustassa pääasiassa awd-moodilla.

Kilpailijoiden toteutukset (esim GLE ja X5), joissa on aina kiinteä neliveto toimivat liukkailla keleillä paljon paremmin. Toisaalta niissä sitten menetetään tavaratilan kokoa. Kaikkea ei voi saada. Jokainen sitten itse arvottaa eri ominaisuuksia.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy