1
Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus / Vs: Ohjelmoidut autot ja uusi laki
« Uusin viesti kirjoittanut hessu80 11.05.2024, 23:55:05 »Ohjelmaversion tutkiminen moottorin ECUsta on todella hankala homma koska joillakin merkeillä tarkistetaan joka merkkihuollossa onko tullut uudempaa päivitystä tehtaalta ja jos on tullut niin se ladataan. Eli jossain autossa voi olla tehtaalta alunperin tullut versio ja jossain samanlaisessa viimeisin merkin päivitysversio, ja jossain joku näiden väliltä. Se on sellainen viidakko ettei sen perkaamiseen ole ainakaan vielä helppoja konsteja.No jaa. Kaikki optimoinnit tai muuten modatut softat antavat Volvossa vikakoodin CEM-U030100. Muissa merkeissä varmaankin samaten tai jonkun vastaavan vikakoodin softan korruptoitumisesta. Merkkikohtaisten vikakoodien lukemiseen tarvitaan korjaamotason testeri, ei muuta.
Auton softan saa vakioksi käyttämällä merkkihuollossa. Jos on saatavilla päivityksiä, niin ei edes maksa extraa normi huollon yhteydessä. Jos erikseen pyytää vakioksi, niin se maksaa noin 120 euroa. Ongelmiahan on tiedossa tuossa kohtaa, jos/kun autossa on joku toimilaite rikki tai poistettu käytöstä.