Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Painemobiili.com 340DL Turbo

  • 289 Vastauksia
  • 110505 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #165 : 23.06.2012, 17:07:03 »
Corveten turbiinit ei "vatkaa öljyä" sámallailla kuin henkilömalleissa yleensä. Turbiinin saa lukkoon sähköisesti ja onnistuneeko jopa megalla ohjata sitä..
Kyllä ne kaikki vatkaa öljyä, tosin onkohan noissa 4L60E ja 4L65E lootissa jo osittainen turbiinin lukitus (jota esim EI ole S90 AW30 lootassa) mutta löytyy 5 vaihteisista eteenpäin? :)

Ihan hyvin toi vaihtonopeus riittää, ei siinä mitään, ja mukavampikin automatti olis, ja kiihdytyskin vois olla rivakampi automaatilla, kun ahtopaine ei laske vaihtojen välillä, mut toi 4.vaihteisuus vähän mietityttää... VÄlitykset tos pitäis riittää 3,15 perällä ja 0,5 4.vaihteella :D 435km/h asti... hmmm... menee vähän harvaks kyl, mut toi kone kyl jaksaa pyörittää tota :D Tosin 1200rpm@80km/h voi olla ongelma :D

Ja kaverit kun ihmetteli audia jossa on 1400rpm@80km/h... 12 pyttysellä koneella :D

Tosin saattaa toi kone kyl noilla välityksillä tuhota ton laatikon väännöllään, jos vedättää jotain 250km/h@4000rpm :D

Ainaki kaveri joutu tekemään tollaseen lootaan rempan, kun oli kompressorikasin kanssa rääkätty sitä about 700Nm väännöllä 4.vaihteella :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12512
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #166 : 23.06.2012, 17:18:37 »
Ja kaverit kun ihmetteli audia jossa on 1400rpm@80km/h... 12 pyttysellä koneella :D
Samaa luokkaa tuossa omassa S60 on kierrokset. Tarkka luku taitaa olla jotain 1500rpm.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #167 : 23.06.2012, 17:30:13 »
Samaa luokkaa tuossa omassa S60 on kierrokset. Tarkka luku taitaa olla jotain 1500rpm.
Saa sulla sit olla harva "perävälitys" tuossa, ei ainakaan muissa vapari ja ahdetuissa pattikyljissä ole tuollaisia välityksiä ollut.

2001 mallisessa 2,4T oli 1800rpm@80km/h, 5vaihteinen automaatti.

Meinaan noilla välityksillä vaan, audissa on 550Nm vääntöä tuossa 80km/h ja 1400rpm ja 2070kg omamassa. Volvossa on 250Nm@1200rpm ja 1080kg omamassa, aikas suhteessahan nuo ovat, mutta radalle ei tuollaisilla välityksillä ole mitään asiaa, ja saattaa ruveta ylämäessä hyytymään ja rasittamaan koneen laakerointia isoissa mäissä kun on vaan 4 pyttynen kone.

Ja muutenkin tarpeettoman harvat ja pitkät välitykset kun on vaan 4vaihteinen tuo loota...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12512
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #168 : 24.06.2012, 00:21:25 »
Saa sulla sit olla harva "perävälitys" tuossa, ei ainakaan muissa vapari ja ahdetuissa pattikyljissä ole tuollaisia välityksiä ollut.

2001 mallisessa 2,4T oli 1800rpm@80km/h, 5vaihteinen automaatti.

Meinaan noilla välityksillä vaan, audissa on 550Nm vääntöä tuossa 80km/h ja 1400rpm ja 2070kg omamassa. Volvossa on 250Nm@1200rpm ja 1080kg omamassa, aikas suhteessahan nuo ovat, mutta radalle ei tuollaisilla välityksillä ole mitään asiaa, ja saattaa ruveta ylämäessä hyytymään ja rasittamaan koneen laakerointia isoissa mäissä kun on vaan 4 pyttynen kone.

Ja muutenkin tarpeettoman harvat ja pitkät välitykset kun on vaan 4vaihteinen tuo loota...
Okei, myönnetään. Heitin tuon lonkalta :). Muistelin että kuitenkin selkeästi alle 2000rpm se oli.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6378
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #169 : 28.06.2012, 09:51:06 »
Hakkaan edelleen päätä seinään, eli yritän auttaa. Pahoitteluni jo etukäteen, jos tämäkään idea ei kelpaa :D

Eli tiedätkö minkälainen "kardaaninjatke" on Mantassa ja Aconassa? Sellainen vastaava booriholkkisysteemi olisi varmaan tähänkin mahdollista tehdä, eikä se veisi tilaa yhtään sen enempää, kuin tavalliset laipatkaan, ehkä jopa vähemmän.

Tässä havainnollistava kuva.


Tuo booriosa on ulkopinnaltaan kupera, jotta se sallii kardaanin päässä olevan holkin lievän kääntymisen. Noihin perän kuorissa olevaan neljään pultinreikään kiinnitetään kiinteä putki, jonka sisällä kardaani pyörii.

Tämä Opelin systeemi on tavattomen heikko, mutta vastaava systeemi hieman järeämpänä. Näitä käytetään esim. kiihdytysdragstereissa, joissa laatikko ja perä ovat peräkkäin kiinni auton rungossa.

Edit.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2012, 10:04:49 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #170 : 28.06.2012, 10:38:37 »
Hakkaan edelleen päätä seinään, eli yritän auttaa. Pahoitteluni jo etukäteen, jos tämäkään idea ei kelpaa :D

Eli tiedätkö minkälainen "kardaaninjatke" on Mantassa ja Aconassa? Sellainen vastaava booriholkkisysteemi olisi varmaan tähänkin mahdollista tehdä, eikä se veisi tilaa yhtään sen enempää, kuin tavalliset laipatkaan, ehkä jopa vähemmän.

Tässä havainnollistava kuva.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tuo booriosa on ulkopinnaltaan kupera, jotta se sallii kardaanin päässä olevan holkin lievän kääntymisen. Noihin perän kuorissa olevaan neljään pultinreikään kiinnitetään kiinteä putki, jonka sisällä kardaani pyörii.

Tämä Opelin systeemi on tavattomen heikko, mutta vastaava systeemi hieman järeämpänä. Näitä käytetään esim. kiihdytysdragstereissa, joissa laatikko ja perä ovat peräkkäin kiinni auton rungossa.

Edit.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Juu, tuollainen holkkisysteemi käynyt mielessä. Sen ongelmina on vaan taas (ylläri ylläri) tilanpuute.

Perän ja laatikon kuorien välissä on tilaa tuolle about 7cm, ja sitten noihin olemassaoleviin laippoihin pitäisi joko saada boorit koneistettua ulkopuolelle tai hardykiekko väliin.

Hardykiekkosysteemi on tällähetkellä kehitysasteella, tosin siinäkin tila on taas yllättäen ongelmana. Ja luulen vähän että sen kun pistää väliin, on tuo perän vääntyminen kehikossaan taas ongelma, kun tuo laippasysteemi ei enää tue perän kiertymistä mitenkään, pitäisi perä saada todella tukevasti pultattua todella vahvaan kehikkoon.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #171 : 28.06.2012, 10:58:53 »
Minäkin hakkaan vielä kerran päätäni seinään, mutta oletko yhtään miettinyt ostiin tulevia rasituksia jos oikeasti tuet ne akselien laipoilla toisiinsa kun kehikko muuten antaa periksi? Ihan oikeasti ei ole hyvä että ne laipat toimii ohjaavina osina...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #172 : 28.06.2012, 11:21:03 »
kun tuo laippasysteemi ei enää tue perän kiertymistä mitenkään, pitäisi perä saada todella tukevasti pultattua todella vahvaan kehikkoon.
:facepalm:
Joko siellä on se putkikehikko?  ::) Vai leikitkö vielä latalla ja ihmettelet kun osat vääntyilee?

242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6378
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #173 : 28.06.2012, 11:34:40 »
Juu, tuollainen holkkisysteemi käynyt mielessä. Sen ongelmina on vaan taas (ylläri ylläri) tilanpuute.

Tuolla booriholkkisysteemillä saat vaikka laatikon ja perän akselien päät toisiinsa kiinni, joten tilanpuute ei voi olla selitys.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2012, 11:38:26 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #174 : 28.06.2012, 12:30:38 »
Problematiikka on siinä että yksi nivel voi korjata ainoastaan kulmavirhettä, ei aksiaalivirhettä. Kun saat sen perän etupään pysymään samassa tasossa vaihteiston ulostulon kanssa, homma toimii.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #175 : 28.06.2012, 23:19:33 »
Problematiikka on siinä että yksi nivel voi korjata ainoastaan kulmavirhettä, ei aksiaalivirhettä. Kun saat sen perän etupään pysymään samassa tasossa vaihteiston ulostulon kanssa, homma toimii.
Hankala pultata niin kovasti 30cm matkalta 4000Nm vääntävää osaa että se ei pääsisi liikkumaan ollenkaan, varsinkaan kun käytettävissä olevat aineet ovat M10 ja M12 pultit ja alle 8mm paksuinen rauta. :)

Ja 4000Nm tulee siitä että kone kehittää 664Nm vääntöä, 1.vaihteella välitetään 4 kertaisena, ja perä välittää 2,56 kertaisena, tosin kahdelle akselille. Eli metrin varrella tuolle tulee jo reilusti voimaa, puhumattakaan, kun se välitetään 30cm matkalle vetoakseleilta perän etulaipalle. :) Vääntörasitus tuossa on melkoinen, vaikka sen laskee miten vaan. Sitä ei millään 2mm ainevahvuisella 25mm halkaisijaisella putkella taltuteta, vaikka niitä putkia olisi 10kpl. :)

Hardykiekkoakin on ehdoteltu, mutta se ei taaskaan poista sitä ongelmaa että kehikko ei ole tarpeeksi jäykkä.

Putkentaivuttimen kun jostain saisi pieraistua, niin vois kehikon rakentaakkin. Tosin sellainen maksaa taas enemmän kun koko corveten voimansiirto, eli ei taas kannata. Ostetaan mieluummin ferrari VALMIINA, kun yritetään rakentaa volvosta sellainen kalliimmalla, vai miten se oli? :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #176 : 29.06.2012, 00:11:55 »
Ostetaan valmiina tai vaihdetaan pullaan.

Mä  voin tulla kattoo sun rojuja jos ammattilaisen apu kelpaa ;)
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #177 : 29.06.2012, 00:15:11 »
Ruotsinpojalla oli siinä kehikossaan paljon paremman ristikkorakenteen lisäksi erona myös se, että perän takaosan tuennan lisäksi siinä oli otettu huomioon tuo OttoB:n mainitsema perää ja lootaa eri linjaukseen kampeava voima tällaisella yksinkertaisella perän sisäänmenopään keskittävällä levyllä, johon perä oli vielä pultattu etupäästään kiinni.

http://www.300power.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=3620.0;attach=16973;image
http://www.300power.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=3620.0;attach=16979;image

Muistaakseni sulla ei ollut tuossa sisääntulossa mitään keskitys/linjaustukea? Schmidt sanoi että tuo levy on juuri sitä varten tuossa, että saa perän ja lootan linjauksen pysymään suorassa. Ja nuo ruotsalaisen käyttämät pulttikoot/levyn paksuus riittää aivan mainiosti, kun kyseessä on laipan tapaan keskittävä levymäinen rakenne.

Takaosan tuentahan siinä oli samallatavalla vetarien alapuolelta, mutta se vaatii myös keskityksen etupäästä, koska ei muuten toimi.

http://www.300power.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=3620.0;attach=16981;image
« Viimeksi muokattu: 29.06.2012, 00:27:51 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #178 : 29.06.2012, 00:27:42 »
Muistaakseni sulla ei ollut tuossa sisääntulossa mitään keskitys/linjaustukea?
On siellä etupäässä tuenta, siitä asia ei ole kiinni.

Se mikä tosiaan mun mielestä on ratkaisevaan (kuten herra Schmidt kanssa komppasi) on että hänen perän ja vaihdelootan laipat ovat "umpinaista" kartiomallia, eli samanlaiset kuten esim. 300 sarjan vetarien ulkonavan laipat. Niitä ei mikään aksiaalinen vääntömomentti hajoita (ainakaan mikään henkilöautoon soveltuva).

Kehikkohan tuossa on kiistämättä vahvempi, mutta itse en usko että asia on nyt tuosta kiinni, vaan nimenomaan heikosta perän laipasta jossa noin 2mm ainevahvuus 5-8mm sijaan. :)

Mutta tuo laippa asia on korjattu, ja kehikko tuolla rakentuu parhaillaan tarpeeksi vahvasta tavarasta, ja on pultattu kiinni perän taka-kuoresta, poskilaakereista, etupäästä laippapultilla ja vielä ylätuentakin. Laatikosta pultataan useaan kohtaan keskelle laatikkoa ja etupäästä 8mm rautalevyyn joka on hitsattu kardaaniputkeen kiinni ja vahvistettu 5mm L-raudoilla vielä kardaaniputkeen. Jos tuo kohta ei kestä, niin sit ei mikään. :)

Samalla vaihtuu nyt tuo transaxlen koriin tuleva kiinnityspalkki, koska vanha ei sinne enää mahdu. :P
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #179 : 29.06.2012, 00:30:07 »
Millainen sulla on se etupään keskittävä rakennelma? On ihan eri asia, onko siellä oikeasti keskittävä rakenne, vaiko joku kulmarauta pitämässä laitoksen kassassa.

Voi verrata samaan, kun yrittäisi keskittää kytkinkoppaa vaihdelaatikkoon kulmaraudoilla "kelluvasti" laippakiinnityksen ja tukiholkin sijaan. ;)
« Viimeksi muokattu: 29.06.2012, 00:33:59 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

 

Kulkukoira  Proturbo