Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: longjohn - 01.01.2019, 15:55:46
-
Autona V70 D5 2006. Viime talvena vaihdoin tukkoon menneen kennon ja nyt on taas alle vuoden vanha hella/behr kenno tukossa eikä puhalla kunnolla kuumaa sisälle. Jäähdytysjärjestelmän puhdistusaineella jotain eloa sain sinne mutta ei se vieläkään kunnolla lämpene. Mikähän sen kennon voisi nuin nopeasti tukkia? Nesteenä tuossa on minun omistusaikana aina ollut joku punainen neste, en sen tarkemmin tiedä sen laadusta. Ohjekirjassakaan ei lukenut mitään tiettyä nestetyyppiä, sen mukaan vaan neste, jossa on korroosiosuoja. Nesteet eivät myöskään ole olleet kovin vanhat kun ne on taannoin kokonaan vaihdettu jakopään remontin yhteydessä. Nyt kun tuossa olen nesteitä laskenut syyläristä niin ehkä se neste on ollut vähän kummallisen väristä ainakin jos vertaa avaamattomassa kanisterissa olevaan joka on sellaista lähes pinkkiä. Nuo syyläristä lasketut nesteet ovat olleet sellaiset rusehtavan punaiset, ei niissä kuitenkaan mitään sen kummempaa likaa tai öljyä ole näkyvissä. Oisko vinkkejä?
-
Tuohon kuuluu vihreä jäähdytinneste.
Äkkiä pesten koko järjestelmä, eli letkut irti kennoista ja puutarhaletkulla vastakarvaan. Ei kuitenkaan liialla paineella.
Autoon todennäköisesti vaihdettu joskus nesteet ja vihreän sijaan on laitettu punaista tilalle. Järjestelmästä kun ei ikinä 100%:sti laskeudu kaikki nesteet pois vaan sinne jää jäämiä vanhoista nesteistä.
Vihreätä ja punaista kun sekoittelee niin tuolla sekoituksella lopputuloksena on sellaista hyytelön tapaista mönjää..
Tuolta lisää https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=37952.0
-
Tuohon kuuluu vihreä jäähdytinneste
Onko tämä kylmä fakta? Ihmetyttää että ohjekirjassa ei ole tuosta sen kummempaa mainintaa, kaikki muut liemet on kyllä kerrottu tarkasti.
-
Ite oon käyttänyt Valvolinen longlife coolanttia ilman kipuiluja , tina vitosessa ja tina nelosessa
-
Onko tämä kylmä fakta? Ihmetyttää että ohjekirjassa ei ole tuosta sen kummempaa mainintaa, kaikki muut liemet on kyllä kerrottu tarkasti.
Sinertävää/sinistä se Volvolainen on, mutta vihreä sinne käy korvikkeeksi. Ei se 100% ole samaa, mutta tarpeeksi lähelle ja huomattavasti parempi kuin punainen (poislukien vaihtoväli).
Virallista faktaa ei Volvon sinisestä ole. Kuten oikeastaan mistään, aika kovin "salaa" mm. erikoistyökalut jne.
Sekoitus on kaikista pahinta, poislukien ehkä vesi näillä keleillä. :D
-
Mulle annettiin aikoinaan joskus vuonna kivi ja miekka ohje, että Volvon paisarin korkissa oleva tiiviste vastaa nesteen väriä..
Useimmiten vastaan tulleissa ollut vihreä tiiviste korkissa.
Punainen neste ei todellakaan kuulu näihin koneisiin..
-
Itselläni on keltainen väri mutta viestin auto on vanhempaa mallia joten vihreä kuuluu siihen esim. https://fi.commaoil.com/passenger-vehicles/products/view/563 (https://fi.commaoil.com/passenger-vehicles/products/view/563)
-
Värihän ei ole se juttu vaan nesteen sisältö ja sopivuus edellisen nesteen kanssa
-
Mulle annettiin aikoinaan joskus vuonna kivi ja miekka ohje, että Volvon paisarin korkissa oleva tiiviste vastaa nesteen väriä..
Useimmiten vastaan tulleissa ollut vihreä tiiviste korkissa.
Punainen neste ei todellakaan kuulu näihin koneisiin..
Eikös tuo väri juttu ollut tehostimen öljyyn liittyvä..
Paisarin korkissa on aina musta tiiviste ;)
-
Eikös tuo väri juttu ollut tehostimen öljyyn liittyvä..
Paisarin korkissa on aina musta tiiviste ;)
Saattaa olla, mutta omissa autoissa käyttänyt vihreää nestettä ilman ongelmia..
Ja tosiaan nesteiden sopivuus on se tärkein asia näissä moottoreissa ettei käy kuin aloittajalla.
-
Värihän ei ole se juttu vaan nesteen sisältö ja sopivuus edellisen nesteen kanssa
Tämähän se, mutta perus vihreä (vaikka se zero) toimii hyvin sen alkuperäisen nesteen kanssa. Kokeillut n. 100 kertaa tinakoneiden kanssa ja sitten muutamien omien vinokoneiden. :D
-
Onkos nuissa moottoreissa lohkossa mitään proppua että sais kaikki nesteet suosiolla pois? Mietin että käyttäis tuon korjaamolla järjestelmän huuhtelussa ja vaihtaisi vielä sen kennon ja oikeat nesteet.
-
Onkos nuissa moottoreissa lohkossa mitään proppua että sais kaikki nesteet suosiolla pois? Mietin että käyttäis tuon korjaamolla järjestelmän huuhtelussa ja vaihtaisi vielä sen kennon ja oikeat nesteet.
Syylärissä ja muistaakseni vesipumpun liepeillä, lohkon takana.
Voipi vaatia reilua huuhtelua jos/kun kone on tuota valkoista muhjua täynnä.
-
Voipi vaatia reilua huuhtelua jos/kun kone on tuota valkoista muhjua täynnä.
En mie tiiä onko siellä mittään isompaa muhjua. Ei semmosta ainakaan ole ikinä näkyny kun on noiden nesteiden kanssa lätrännyt.
-
En mie tiiä onko siellä mittään isompaa muhjua. Ei semmosta ainakaan ole ikinä näkyny kun on noiden nesteiden kanssa lätrännyt.
Liekö muuttuu sellaseksi kattilakiven tyyliseksi ja tukkii ekana sisäkennon? En tiedä, mietin vaan kannattaisi varmaan järjestelmä puhdistaa jollain puhdistusaineella?
-
Puhdistusaineen laitoin ensihätään ja tilanne parani vähän muttei ole lähelläkään hyvä vieläkään, toki siellä on samat nesteet edelleen. No ens viikolla on aika huuhteluun ja nesteiden vaihtoon ja uus kenno tulossa.
-
Puhdistusaineen laitoin ensihätään ja tilanne parani vähän muttei ole lähelläkään hyvä vieläkään, toki siellä on samat nesteet edelleen. No ens viikolla on aika huuhteluun ja nesteiden vaihtoon ja uus kenno tulossa.
Ymmärsinkö oikein, että laitoit järjestelmään puhdistusainetta, ja se aine on vieläkin siellä?
-
Ei oo enää. Tai saattaa sielä jotain jämiä olla vielä. Kirjoitin vähän harhaanjohtavasti. Ei siis juuri samat nesteet mutta samaa laatua kuin vanhatkin.
-
No niin, toistaiseksi näyttää että tuo kenno aukesi huuhtelemalla, lämpöä tulee nyt hyvin :). Jotain liejua oli kuulemma syyläristä tullut.