Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: ttlauril - 07.01.2016, 12:16:42
-
Moi,
Jos hommaa ylläpitolaturin, joka kytketään akun napoihin ja siitä pistorasiaan, niin voiko sen ollessa päällä käyttää lämmitintä? Ajatus olisi pitää ylläpitolaturi aina yöllä päällä ja ajastaa Ardic sitten aamuksi lämmittämään.
-
Voi.
-
Moi,
Kiitos, eli esim. tällaisen https://www.motonet.fi/fi/tuote/455601/Benton-Iceman-50-12V-5A-yllapitolaturi voisi laittaa ylläpitämään akun latausta ja sen ollessa päällä voi Ardic lähteä päälle.
-
Hyvä, tarkista, että on muistitoiminto, elikkä kun katkaisee virran, niin jatkaa toimintaa siitä mihin jäi. Taitaa tuossa ollakin, itellä bentonin 7amppeerin, ja ctek 3.8amp, kummatkin hyviä. :pomo:
-
Minä asensin nyt pari päivää sitten Ctek 5.0 Polarin ja kätevää on. Johto on vielä sen verran kuminen ja ohut, että se mahtuu tulemaan takaluukun alakulmasta yön ajan ulos, vaikka sen lätkäsee kiinni ja ovet lukkoon. Vai onko muilla parempia tapoja sujuttaa johtoa autosta ulos?
Pidän myös juuri noin että lämmitin on samaan aikaan päällä kuten aloittaja kysyi.
Entä jos laturia ei ole tarve käyttää pitkään aikaan vaikka lämpimien ilmojen takia, niin onko vaaraa että se purkaisi akkua kun on kuitenkin kokoajan napoihin kytkettynä?
-
Entä jos laturia ei ole tarve käyttää pitkään aikaan vaikka lämpimien ilmojen takia, niin onko vaaraa että se purkaisi akkua kun on kuitenkin kokoajan napoihin kytkettynä?
Ei ole. Tai ainakaan mun Ctek MXS 3.6 ei pura.
-
Voihan laturin asentaa konehuoneeseenkin.
-
Minä asensin nyt pari päivää sitten Ctek 5.0 Polarin ja kätevää on. Johto on vielä sen verran kuminen ja ohut, että se mahtuu tulemaan takaluukun alakulmasta yön ajan ulos, vaikka sen lätkäsee kiinni ja ovet lukkoon. Vai onko muilla parempia tapoja sujuttaa johtoa autosta ulos?
Pidän myös juuri noin että lämmitin on samaan aikaan päällä kuten aloittaja kysyi.
Entä jos laturia ei ole tarve käyttää pitkään aikaan vaikka lämpimien ilmojen takia, niin onko vaaraa että se purkaisi akkua kun on kuitenkin kokoajan napoihin kytkettynä?
Mä käytän juurikin samalla tavalla. Ja kun auto on tallissa takaperin lähtövalmiina niin johdotuksetkin löytyy kohdilta.
Tykkään että auto on keula lähtösuuntaan. Talli kun on tollanen harvaseinänen lautavuorinen niin ei tarvi kuin ajastaa vaan illalla lämmittimen käyntiin lähtöaika. Autossani siis jälkiasenteinen Eberi(ajastus siis eri kuin Ardicissa).
Itselläni laturina Ctec MXS 3.8 ja ei ole ollut mitään ongelmaa vaikka on kokoaika akussa kiinni.
Voihan laturin asentaa konehuoneeseenkin.
Mun tapauksessa kun ei ole mitenkään järkevää, kuten yllä olevasta huomaat. ;) Ja miksi laittaa konehuoneeseen tälläisessä tilanteessa kun helpommalla pääsee asentamalla sen taakse akun läheisyyteen?
Tokihan sen voi asentaa vaikka minne. Mä tykkään kun se on vieläkin paremmassa suojassa takaluukussa. :pomo:
-
Kulkeeko teillä siis tuo ctekin 220v puolen johto kontin läpi, ja hyvin mahtuu olemaan?
-
Jos oikein hienosti ja turvallisesti sekä käytännöllisesti haluaisi takakonttiin tuon laturin laittaa, niin itse varmaan etsisin jostain halvalla esim. Defan puskurijohdon, jonka asentaisi auton taakse ja sen perään suoraan kontin puolelle sisäpistoke ja laturi siihen.
Tai miksei haaroittaisi mahdollisesti olemassa olevalta sisäpistokkeelta toistakin samanlaista konttiin. Tai kuten itse tein yhteen autoon, että jakorasialla virta laturille sisäpistokkeesta ja latausjohdot sulakerasialle jatkuvaan virtaan. Tein vielä niin yksinkertaisesti, että latausjohtoon vain lattaliitin ja se tyhjään sulakepesään (johdossa oli toki sulake myös). Tämä tietysti enemmän niille, joilla vain lohkolämppäri käytössä, tai sitten kytketty irti Ardicin kanssa.
Nykyiseen D5:een tosin asennus vasta suunnitteluasteella, mutta se on hyvä huomioida, että vakuutusyhtiöt tuskin suhtautuu kovin suopeasti ovien välistä vedettyihin sähköjohtoihin tai itse tehtyihin 230v sähköasennuksiin konetilassa, tai muuallakaan autossa, paitsi juurikin esim. defan/calixin valmiilla panssarikaapeleilla (sisäpistoke konetilassa on myöskin kielletty, joten oikein hyväksytysti ei ylläpitolaturia konetilaan voi kiinteästi asentaa).
-
Jos oikein hienosti ja turvallisesti sekä käytännöllisesti haluaisi takakonttiin tuon laturin laittaa, niin itse varmaan etsisin jostain halvalla esim. Defan puskurijohdon, jonka asentaisi auton taakse ja sen perään suoraan kontin puolelle sisäpistoke ja laturi siihen.
Tai miksei haaroittaisi mahdollisesti olemassa olevalta sisäpistokkeelta toistakin samanlaista konttiin. Tai kuten itse tein yhteen autoon, että jakorasialla virta laturille sisäpistokkeesta ja latausjohdot sulakerasialle jatkuvaan virtaan. Tein vielä niin yksinkertaisesti, että latausjohtoon vain lattaliitin ja se tyhjään sulakepesään (johdossa oli toki sulake myös). Tämä tietysti enemmän niille, joilla vain lohkolämppäri käytössä, tai sitten kytketty irti Ardicin kanssa.
Nykyiseen D5:een tosin asennus vasta suunnitteluasteella, mutta se on hyvä huomioida, että vakuutusyhtiöt tuskin suhtautuu kovin suopeasti ovien välistä vedettyihin sähköjohtoihin tai itse tehtyihin 230v sähköasennuksiin konetilassa, tai muuallakaan autossa, paitsi juurikin esim. defan/calixin valmiilla panssarikaapeleilla (sisäpistoke konetilassa on myöskin kielletty, joten oikein hyväksytysti ei ylläpitolaturia konetilaan voi kiinteästi asentaa).
Tästähän on turistu sivukaupalla tuolla miksun tekemässä 12v-liitin tutoriallissa, ja itsekin olen sitä mieltä ettei vakuutismiehen - tai omasta mielestä asennus ole sen hyväksyttävämpi vaikka käyttäisi defan kaapeleita ja liittimiä. Vaikka varmaa on, että sen saa kyllä tehtyä ihan yhtä turvallisesti niinkin. Tällä hetkellä aikeena on vetää 12v liitin umpion luo kuten miksulla ja hommata 2.5m 12v jatkojohto ctekiin. Silti itseäni kehtuuttaa sähköjen veto konehuoneessa vaikka sähkömies olenkin. Jos johto mahtuisi kevyesti takaluukun tiivisteen väliin, latailisin varmaan ilman tunnontuskia peräkontista, mutta kävin äsken toteamassa etten ainakaan ilman voimaa saanut luukkua kiinni, joten kai se on kötösteltävä etupäähän liitin. Harmi ettei ctekillä ole tuollaista liitin paneelia ilman ledejä puskuriasennukseen, voisin kyllä jättää ctekin tolpalle ulos / auton alle kun ei missään ytimessä asuta.
-
Kyllä mulla menee luukku kiinni. Ctecin johdon kans ihan huoletta ja paksummalla jatkojohdollakin, mutta ei niin hyvin.
Ite yleensä vedän Ctecin johdon ulos toisesta reunasta. Sen verran siellä on tilaa että ei ahdista luukun kiinni menemistä.
-
Kyllä mulla menee luukku kiinni. Ctecin johdon kans ihan huoletta ja paksummalla jatkojohdollakin, mutta ei niin hyvin.
Ite yleensä vedän Ctecin johdon ulos toisesta reunasta. Sen verran siellä on tilaa että ei ahdista luukun kiinni menemistä.
OK, pitää vielä nurkasta kokeilla, hölmöyksissäni keskemmältä vain testailin. Vaikuttaa hyvältä järjestelyltä muuten, konttiinhan voisi harkita vaikka tuota ctekin indikaattorillista paneelia seinään.
Ostin motonetistä defan tupakansytyttimeen tulevan battery indicatorin ettei pääse yllättämään, eikä tarvitsisi varuilta joka päivä vetää tolppaan asioikseen.. Vaikuttaa kätevältä peliltä.
-
mulla on ctekin pistoke pellin alla, jonka saa tarpeen tullen ulkopuolelle.
-
Hmm. Eli omassa xc:ssä akku on kontissa niin eikö onnistu jos nuo pikalaturin (Benton) mukana tulleet pistokepiuhat (mukana siis sulake) kytkisikin konehuoneen puolelle niin, että plussa-kaapeli kiinnitettäisiin abicolla siihen sukakerasian vieressä olevaan plus-korvakkeeseen ja miinus-kaapeli esim.lokarin reunassa oleviin runkokiinnikepultteihin?
Jotenkin tuo takakontin tyhjentely ennen latausta jurppii kovassa pakkasessa :P
-
Monessa volvossa varmasti ei ole valmiiksi ardicin kaveriksi laitettua sähkölämmitintä tai sisätilan lämppäriä.
Calix illa on nykyään panssarikaapelien väliin tuleva akkulaturi jonka saa asentaa konehuoneeseen. Iha niinkö defalla on ollu jo useamman vuoden samanlainen. Konehuoneessa o kuitenki se + nasta ja maita ny saa mistä vaan. On se akku sit kontissa tai konehuoneessa.
Eriasia sit jollei halua tai ei ole laitettu mitään muuta kun se ardicci tai joku muu polttoainelämmitin.
Omasta on joku neropatti irrottanu pensa lämppärin ja laitettu päin honkia letkulämmitin & sisähaara joita tässä saanu korjsilla ja ostaa ehjiä uusia osia. Akkulaturi on väliaikaisesti konehuoneessa ja johto tulee jostaki välistä ulos. Pitäisi asentaa se hanskalokeron alle hyllylle. Ostanu laturin siis ennen kun huomasin calix latureita olevan..
-
Hmm. Eli omassa xc:ssä akku on kontissa niin eikö onnistu jos nuo pikalaturin (Benton) mukana tulleet pistokepiuhat (mukana siis sulake) kytkisikin konehuoneen puolelle niin, että plussa-kaapeli kiinnitettäisiin abicolla siihen sukakerasian vieressä olevaan plus-korvakkeeseen ja miinus-kaapeli esim.lokarin reunassa oleviin runkokiinnikepultteihin?
Tämä on suositeltavin tapa. Nykyään tahtoo jo lähes kaikissa autoissa olla CAN-väylään liitetty palikka akun miinuskengässä ja jos laittaa akkulaturin piuhat suoraan akkuun niin se saattaa sekoittaa lataussysteemin toimivuuden sillä se ei ymmärrä että akkuun menee virtaa ohi tuon mittauspisteen.
Tuosta syystä useassakin automerkissä ohjekirjassa kielletään antamasta lisävirtaa tai lisälataamaan akkua suoraan navoista. Pitää siis käyttää siihen tarkoitettuja napoja moottoritilassa.
-
Mulla ollut jo vuosia defan pistoke takapuskurissa. Panssarijohto poikki ja siihen narttupistoke. C-Techin Polar malli latailee tarvittaessa. Sen laitoin vasemmalle sinne kotelon taakse.
-
Nostetaas vanhaa keskustelua, kun aihe osuu kokolailla just eikä melkein.
Autona siis '05 V70 D5 ja Ardic pöhisee. Mielessä kävi jos tuollaisen CTekin Polar-mallin ostaisi ja latailisi sillä muutaman kerran talvessa. Sen mukana kun tulee rengasliittimet, niin voikos ne huoletta tämän ikäisessä Volvossa ruuvata suoraan akun napoihin? Ettei ole mitään elektroniikkaa valvomassa ja (mahdollisesti) sekoamassa, mitä toisissa uudemmissa autoissa on? Ohjekirja mainitsee lisävirran vain konehuoneesta, mutta syynä taitaa olla akun sijainti kontissa?
Pikaliitin ja edulliset lisävarusteet kyllä ajavat CTekin suuntaan. Helpoinhan olisi Calixin kiinteä laturi kun lämmitin jo autossa olisi valmiina, mutta pistokepaikkaa ei ole niin hyvin hollilla, että olisi helposti käytettävissä. Ja saisihan tuolla sitten latailtua muitakin akkuja.
-
Voit laittaa suoraan napoihin, ei ole mitään valvontaa noin vanhassa V70:ssä.
-
Voit laittaa suoraan napoihin, ei ole mitään valvontaa noin vanhassa V70:ssä.
Ite kans ostin Ctekin Polarin ja mietin nyt tuota asennusta. Mistä voi päätellä onko autossa valvontaa vai ei? Autona S80 2.4 D5 2007. Ja mitä jos on, miten kytkentä tässä tapauksessa?
Nimimerkillä: amatööri kyselee.
-
Ite kans ostin Ctekin Polarin ja mietin nyt tuota asennusta. Mistä voi päätellä onko autossa valvontaa vai ei? Autona S80 2.4 D5 2007. Ja mitä jos on, miten kytkentä tässä tapauksessa?
Nimimerkillä: amatööri kyselee.
Tuosta näät valmistajan ajatuksen kytkennästä, oleellista tietoa on kuvasta 79 alkaen.
https://accessories.volvocars.com/InstallationInstruction/Document/VCC-464612-2/fi-fi/S80(07-)/2007/all/all/default/S80%20(07-)%202007
Toisin sanoen: Miinus kiinni vasemman umpion taakse ja plussa kiinni sulakerasiaan. Itsellä oli vm. 2010 V70:issä ctekin pistoke kiinni aluksi akun navoissa, eikä siitäkään ikinä mitään ongelmia tullut, mutta samalla vaivalla laittaa piuhat kiinni valmistajan ohjeistamiin paikkoihin.