Race.fi  Puotilan autokorjaamo

240 B230FT

  • 625 Vastauksia
  • 227230 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #405 : 08.12.2018, 17:51:06 »
Tallissa vietetty pitkiä tunteja ruostehommissa :buck2: Oikeanpuolen taka tunkkauspisteen ympäristöön räin pikkupalat peltiä, ja kuskin penkin alta korjasin tulitikkuaskin kokoisen reiän. Kaikki viat oli lähteneet tehtaan alkuperäisistä pistehitseistä sisältäpäin :(

Etulipan alle tulevaa lärpäkettä aloitin kuiduttamaan. Kuvittelen tekeväni tuosta sellaisen koko matkalla olevana n.75mm leveänä, ja 20mm paksuna listana. Tarkoitus olisi kuitenkin tehdä vielä levy, ikäänkuin splitterin tyylisesti.

Reunaan alumiinifolio teippi ja irrotusaine pintaan


Päälle levitin tarkoituksella reilun palan tavallista lasikuitumattoa siinä pelossa, että tuo tarttuu kiinni ajattelin että isona palana tuo irtoaa helpommin.



Siinä hartsihuuruissani aloin kokeilla spoilerin muotin rakentamista, tai lähinnä tutkailla toimisiko duck tail- tyyppisen ja Volvon Group A- spoilerin muodot keskenään. Pahvia oli vähän niukasti, joka saattaa kostautua spoilerin muotin vääntyilynä tai epätasaisuutena, koska tein tuon nyt irto-osista.

Mahottomasti teippiä, solumuovia ja pahvia. Päädyt muotoilin solumuovin palasista.


Päälle kemikaalisuojaksi alumiinifolioteippiä.
 :)





E: Tähän päälle pari kerrosta kuitua kontin pintaan. Sen jälkeen jatkan muotoilua lisäämällä materiaalia, josta muotoilen yläpinnan.

« Viimeksi muokattu: 09.12.2018, 08:29:51 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #406 : 15.12.2018, 08:21:48 »
Loppuu se ainainen Bilteman pumpun ölinä! Walbro 450 orkkis siirtopumpun tilalle uusilla kaapeleilla. Suunnittelin, että käytän orkkisjohtoja jälkiasenteisen releen ohjaukseen, ja vedän uudet virtapiuhat jännitehäviöiden pienennyksen toivossa.


Jarrupäivitystä suunnittelin eteen mersun 300mm levyjä ja tämän auton vakiosatuloita käyttäen, Wompatin vinkin mukaisesti. Kaveri lupasi jyrsiä mulle adapterit. Levyynkin piti linkki olla puhelimessa tallessa, mutta se taisi hävitä. >:( Lasikuitu hommat meni kuin huutokauppakeisarin markulla, hartsi oli vanhaa jo kaupasta lähtiessä. Etupuskurin osa ei kuivu ikinä, spoilerin pohjan sain pelastettua vanhalla jämällä päälle sivellen.


240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #407 : 15.12.2018, 09:24:17 »
Merssin levystä piti vähän keskireikää sorvata että koko täsmää volvon napaan. Olikohan niin että pulttijako vaikka onkin 5x112 niin reiät oli sen verran suuret että mahtui suoraan, mutta siinä ei isosta ollut kiinni.

Hiisivieköön kun ei muista aina näitä eri modeja, ajattelee että kyllä tämä muistetaan että mistä osista ja miten tehty ilman dokumentointiakin. Vaan ei muista, erilaisia sovelluksia on niin paljon erilaisiin laitteisiin että kovalevy deletoituu näillä vuosilla.

Koitan kaivaa itseämmekin varten mistä mursusta levy on peräisin.

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #408 : 15.12.2018, 10:17:26 »
Omaan silmään ei tuo "duck tail" toimi, ylipäätään en tiedä käykö siihen kontin päälle mikään. Mitkäs R jarrut ja xc60 satulat kävi pienellä vaivalla? en nyt muista. Jarrupäivitys pitäisi myös itse tehdä

Tuo puskurin lippa toimii  :) Itse ajattelin kokeilla miten käy se ns. metritavarana saatava kumilirpake joka liimataan kiinni
Drop it, pop it and burn em!

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #409 : 15.12.2018, 10:26:04 »
Omaan silmään ei tuo "duck tail" toimi, ylipäätään en tiedä käykö siihen kontin päälle mikään. Mitkäs R jarrut ja xc60 satulat kävi pienellä vaivalla? en nyt muista. Jarrupäivitys pitäisi myös itse tehdä

Tuo puskurin lippa toimii  :) Itse ajattelin kokeilla miten käy se ns. metritavarana saatava kumilirpake joka liimataan kiinni

Itsekin vielä vähän epävarma tuosta spolierin sopivuudesta. Pitäs työntää kippo ulos ja katsoa. Äkkiseltään jää epätasapainoon omaan silmään jos siihen ei jotain laita ???

Tommosesta xc60 satulamodista en oo kuullukkaan :P
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #410 : 15.12.2018, 14:57:20 »
Merssin levystä piti vähän keskireikää sorvata että koko täsmää volvon napaan. Olikohan niin että pulttijako vaikka onkin 5x112 niin reiät oli sen verran suuret että mahtui suoraan, mutta siinä ei isosta ollut kiinni.

Hiisivieköön kun ei muista aina näitä eri modeja, ajattelee että kyllä tämä muistetaan että mistä osista ja miten tehty ilman dokumentointiakin. Vaan ei muista, erilaisia sovelluksia on niin paljon erilaisiin laitteisiin että kovalevy deletoituu näillä vuosilla.

Koitan kaivaa itseämmekin varten mistä mursusta levy on peräisin.

https://www.bremboparts.com/europe/en/catalogue/disc/09-A358-10 Oisko ne nämä?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #411 : 15.12.2018, 17:28:45 »
https://www.bremboparts.com/europe/en/catalogue/disc/09-A358-10 Oisko ne nämä?

Mersulla löytyy 300x22 levyä usealla eri kokonaiskorkeudella, näissä mitä linkitit niin se on 68mm.

Orkkis etulevy on 65mm. Katselin katalogia niin sen pohjalta väittäisin että meillä on 09-> e-class w212 jäähdytetyt takalevyt, näiden kokonaiskorkeus 65.3mm eli käytännössä sama kuin orkkis. Täten adapterissa ei tarvitse olla korkeusheittoa.

Ja tuumittiin että sellainen malli minkä saatavuus on hyvä.

Mutta adapterin tekemällä saa lähes mitkä vaan sovitettua. Tietysti mitä sisemmäs tuo niin vähemmän ongelmia vanteen kanssa....

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #412 : 16.12.2018, 13:10:03 »
Mersulla löytyy 300x22 levyä usealla eri kokonaiskorkeudella, näissä mitä linkitit niin se on 68mm.

Orkkis etulevy on 65mm. Katselin katalogia niin sen pohjalta väittäisin että meillä on 09-> e-class w212 jäähdytetyt takalevyt, näiden kokonaiskorkeus 65.3mm eli käytännössä sama kuin orkkis. Täten adapterissa ei tarvitse olla korkeusheittoa.

Ja tuumittiin että sellainen malli minkä saatavuus on hyvä.

Mutta adapterin tekemällä saa lähes mitkä vaan sovitettua. Tietysti mitä sisemmäs tuo niin vähemmän ongelmia vanteen kanssa....

Löysin googlen kautta halk:300mm paksuus:22mm kok. kork:65mm levyt, jotka oli josain clk 320 CDI tms. takalevyinä. Tein haun brembon sivulle, kyseiseen automalliin ja hakukone heitti nuo linkkaamani levyt ;D Pitää vielä tutkia ja varmistua. Paikalliseen on helppo tilata levyt ja verrata kassalla. Voisin koittaa tilata vaikka 240 vakio levyt sinne ja merssun levyt samalla.

Tuo puskurin lippa toimii  :) Itse ajattelin kokeilla miten käy se ns. metritavarana saatava kumilirpake joka liimataan kiinni

Itsekin sitä kumista harkitsin, mutta yrityksen ja erehdyksen kautta oppinu kaiken tekemään, niin väsään itse :D

Lipassa nyt 4kerrosta kudottua. Seuraavaksi jatkuu muotoilulla :)

E: Välikokeilu, tuli liikutettua muottia ehkä 50 kertaa, ja paikkaa ei tullut merkattua mihinkään. Tuosta saa vaikka kuinka reilun vielä tässä vaiheessa, mutta sisemmäksi se varmaan asentuu:


Töräytin spoileri yritykseen vaahtoa, ja sitä tuli jo vähän leikattua muotoon, jos toiseenkin. Akkukoneesen nylonharja pyörimään ja johan saa sotkua aikaan! Hiomalla saa pikkuhiljaa muotoa esiin.



Koulussa tehtiin lasikuituvene ohjatusti ja oikeat muotti systeemit on kyllä muistissa ja tiedossa. Ajattelin kokeilla onnistunko käyttämään muottia alla, ja muotin irrotuksen jälkeen lisäämään materiaalia ns. takapuolelle :D Etu lipan kohdalla se tuntui onnistuvan, saa nähä kuinka tässä käy  :buck2:
« Viimeksi muokattu: 16.12.2018, 18:22:10 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #413 : 18.12.2018, 06:10:19 »
Illalla tilasin jarrukamat pl. takajarrupalat, jotka unohdin ja käsijarruvaijerit, koska nykyiset on toimineet vielä.

-Etulevyt, 300mm Febi/Bilstein
-Takalevyt Brembo
-Etupalat Bosch
-Käsijarrukengät pingpong?
-Asennussarjat käsijarrulle ja levyjarru paloille

Koko paketti 153,46€. Viimeksi kun laitoin mk1 v70 takajarrut, osiin meni reilu 200€ suomesta. Nämä tulee autodocilta, saa nähä millon ja mitä tulee. ::) Pari vuotta jo pitäny laittaa takajarrut leimalle, käsijarru on säädöstä tapissaan ja levyt hieman kierot, mutta aina ne on kelvannu. Paloiksi tulee nyt vielä marketti palat, EBC saa tilattua sitten jos alkaa ratailu kiinnostamaan. Possujunassa/normiajossa tuskin kaipaan, ellei nuo pölyä entisiä paloja enemmän. Nesteisiin ajattelin kuitenkin panostaa, ehdotuksia?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Kaarloboi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #414 : 18.12.2018, 11:08:13 »
miltähän tua takaspoileri näyttääs koko perän levyysenä?? omaha silimähä jää tuallaasena jotenki liian kapiaksi...

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #415 : 18.12.2018, 11:15:33 »
miltähän tua takaspoileri näyttääs koko perän levyysenä?? omaha silimähä jää tuallaasena jotenki liian kapiaksi...

Läksin tollasella mitotuksella, kun orkkiskin on  :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3462
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #416 : 18.12.2018, 17:36:06 »
Mulla on nyt Motulin 660 nesteet ja samoin oli V70:ssä. Hyvin toimi siinäkin helteessä Ahvenistolla.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #417 : 18.12.2018, 17:41:33 »
Mulla on nyt Motulin 660 nesteet ja samoin oli V70:ssä. Hyvin toimi siinäkin helteessä Ahvenistolla.

Näkyy olevan ihan Motonetin valikoimassa, eikä pahan hintastakaan :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3462
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #418 : 18.12.2018, 19:23:44 »
Näkyy olevan ihan Motonetin valikoimassa, eikä pahan hintastakaan :)
Jeps, sieltä minäkin ostin. Kiehumispiste taisi olla 325c joka ainakin mulle riitti. En tiedä sitten missä lämpötiloissa "oikeassa" rata-ajossa nesteet oleskelee?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #419 : 20.12.2018, 17:06:30 »
Jeps, sieltä minäkin ostin. Kiehumispiste taisi olla 325c joka ainakin mulle riitti. En tiedä sitten missä lämpötiloissa "oikeassa" rata-ajossa nesteet oleskelee?

En ole uusia normi jarrunesteitä saanut/nähnyt kiehuvan kenelläkään Porscheissa, saati itse ajaneena (mm. 45min ahvenistoa putkeen) normaaleita autoja. Suomessa jarrut kiehuu pirusti herkemmin kun ulkomailla (vähemmän suoria). Palat saa täällä kyllä savuamaan...

Huonompi puoli race nesteissä on että ne kerää huomattavasti nopeammin itseensä vettä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Ateho  Elekma