Proturbo  Autodiagnoosi

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2273 Vastauksia
  • 687892 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1365 : 22.02.2013, 16:37:31 »
Nyt uskaltaa vasta puhua ääneen. Täälläkin on sanottu että suodatin kannattaa vaihtaa tankillisen jälkeen. Mä nyt saamattomuutta kerkesin ajaa tämän talven... Nyt vaihdettu uus eikä sieltä kyllä mitään likaa tullu. Pitänee avata vielä suodatin.
Onpa vaan kiva tehdä tollasta remonttia kun ei kädet haise  millekään, astiassa vähän viina tuoksuu tai sitte se oli oma hengitys... ;D ;D
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1366 : 25.02.2013, 10:48:05 »
Tämän talven perusteella olen tullut siihen tulokseen, että ajan jatkossakin talvisaikaan 15 % bensa/E85-seoksella.
Silloin ei ole mitään käynnistysongelmia, kuten pelkällä E85:lla oli.
Autona 940 230 FK koneella eikä lohkolämppäriä.

Poissa bozo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1367 : 28.02.2013, 18:26:12 »
Päivitellään kokemuksia:

Volvo S60 2.4 170hv -01

Eka tankillinen 15l E85 ja loput 95E10, LTFT oli makisimissaan +11,9%
Toka tankillinen 25l E85 ja loput 95E10, LTFT + 17,9%
Kolmas tankillinen 30l E85 loput 95E10, LTFT +20,3

Ei vieläkään vikakoodeja. Alavääntö lisääntynyt aina yhtä luotettavalla persdynolla.
Missähän vaiheessa tulee vikakoodi laihalla käymisestä? Kun LTFT käy yli 30%?
Seurantalaitteina kiinanhalpis ELM327 ja Torque.

Poissa ARonkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1368 : 06.03.2013, 23:50:51 »
Päivitystä: kesken ajoinen ja edellinen tankillinen tehty samalla kaavalla.
11-12 litraa 95E10 ja loput n.54-56 litraa Re85 lientä. Ihan on toimiva peli.
Toki maanantain -24 astetta vaati useita kyselyitä 'josko hommiin lähtisit'.
Muuten yleensä toisella käyntiin kun lämpötila on miinuksella.
Ja kulutus on 11-13 haarukassa, lähdöt aina ilman lämmitystä  :(

Muoks. Tänään 12/3 loppui edellinen ja uusi tankkaus samalla tavalla. Kulutus oli n. 12 l/100km.

Muoks 2. Kun lämpötila on selvästi alle -10 niin pukkaa P1171, mutta ei MIL valoa. Huomaa siitä että herkkyys hiukan heikkenee.
Kun on alle -15 niin saattaa alkaa nykimään ja silloin löytyy taustalta P1132 koodi. Joskus myös MIL valo syttyy näissä molemmissa tapauksissa.
Aamulla 21.03 lisää ainetta samalla mitalla.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2013, 23:07:17 kirjoittanut ARonkko »
V60 hybrid Polestar -14
Pösö 207 CC 110 Hdi -08
ex. XC70 2.4T -01

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1369 : 02.04.2013, 08:26:40 »
Tässä kans kuukauden verran tehnyt noita viinakokeita. Löpunlopuks vasta nyt kun on ollut pelkkää viinaa on alkanut lambdaa polttelemaan. En oo kyllä vikakoodeja kuitannut poiskaan kun ei niin häiritte. Käymään on lähtenyt pakkasistakin iiihan ok. Mitä nyt kovemmilla yli -15 vaatii useamman nopean starttauksen. Jatkuvalla vongutuksella ei mee kun akku tyhjäks.
Aion jatkaa ajelua viinalla kun ei tossa kasipätkässä nyt mitään omaisuutta kiinni ole vaikka hajoiskin  :pomo:. Kyseessä siis 430tuhatta rullattu 850 farkku 10venanen . Oliskohan joku tuolle jotain viinaremonttia aiemmin tehnyt kun tuppas pelkällä bensalla niin rikkaalta seos tuoksahtamaan ja kulutus oleen kovempi kuin nyt..
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1370 : 02.04.2013, 15:30:04 »
Merikontilla ja Flexitune X4:lla ajettu ~25tkm pelkällä viinalla.
Pannuna B230FK, talvella 0,8 baarin ahdoilla ja kesällä täysi ilo!
Vakiosuuttimilla ja viinaksilla tämä yhdistelmä ei toimi, kuin vakio FT ahdoilla (0,6 bar).

Ei valittamista, eikä ongelmia!  :hello:

Loput jutut ovat ominaisuuksia.  Kuten se, että kylmäkäynti nollakeleissäkin on hitusen onnahtelevaa hetken ajan.
Pakkasilla se "hetki" on hitusen pidempi. Sytty-romujen kunnolla on erittäin suuri merkitys tuossa kylmäkäynnistyksessä.

Pakkasella käynnistyminen menee "haastavaksi" siellä -10 -  -15C jälkeen, jolloin ilman moottorin lämmitystä kylmäkäynnistys ei välttämättä onnistu ekalla yrityksellä, ellei kaasulla ota koppia siinä vaiheessa kun kone hörähtää. Tämä ei ole vika, vaan RE85 polttoaineen ominaisuus, koska sen leimahduspiste on -12C.

Rankin pakkanen, jossa vinokoneen olen veivannut käyntiin ilman lohkolämppäriä, on -38C ja saihan siinä kotvasen starttailla, mutta lopulta kone lähti käyntiin.   :o
Lohkolämmittimellä ei mitään haasteita käynnistyvyydessä missään viime talven keleissä.

Talvella menee viinaksia hitusen enemmän ja kesällä vähemmän, koska flexitunen extra kylmäkäyntirikastus on päällä siihen asti, kunnes termostaattikoppa on +20C lämpötilassa.
Koko ~25tkm matkan keskikulutus on viinaksilla siellä 15,4l/100km ja avosandaalillatm sitä saa menemään sen 19l/100km.   :o


Joten moonshine motorsport homma jatkuu...    ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1371 : 08.04.2013, 12:22:23 »
Bioadapterista ilmestynyt näköjään versio v. 4.0, erona aiempiin automaattinen kylmärikastus lämpötila-anturin ohjaamana sekä tarkempi ruiskutusajan hallinta.
Hinta pysynyt edelleen samana 85 euroa + johtosarja 10,-, toimituskuluineen.
http://bioadapter.com/product_info.php?cPath=28&products_id=45

Tiedä sitten, onko tuosta automatiikasta varsinaista hyötyä, hyvin toimi tuolla aiemmalla "delayed turn key"-tekniikallakin.

Omat kokemukseni viime talvesta myös positiiviset etanolikonversiosta, pahimmilla pakkasilla ajelin sitten sekatankkauksella n. 70% etanoliseoksella, enkä pitänyt sitä kovinkaan hankala. Tärkeintä tuossa talviajossa on opetella starttaus ihan uudelleen, lyhyet starttaukset ja odotus väliin, niin myös etanoli ehtii höyrystyä. Pelkällä Re85:llä alkaa -20 C olla omien kokemusteen hämärän rajamailla, että lähteekö vaiko eikö..
- Volvo 740 B200F -91

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1372 : 10.04.2013, 15:14:24 »
Vaikka flexi on hitusen kalliimpi (X1) ja vaatii asentamisessa, niin silti ottaisin sen pelkkää laiskuuttani.
Koska se on huoletonta ajamista bensalla tai viinalla ilman ylimääräisiä liikkeitä jos sen kytkee automaattimoodiin (lambda kytkettynä).

Automaattinen kylmärikastus on mielestäni hyvä, sillä selkärankaan juurtunut tapani on se, että kun starttaan, käännän avaimen suoraan sinne käynnistysasentoon odottelematta sen kummemmin siinä virrat päällä asennossa. Ja kone on käynnissä jo ennenkuin flexitunen ledi edes sammuu (ilmoittaa kaiken olevan Ok, palamalla 1,5 sekuntia).

Toinen asia missä se on hyvä, niin siinä, ettei sitä kylmärikastusta käytetä flexissä, jos mittauspiste on yli 20C lämpötilassa. Vaikuttaa muuten polttoaineen kulutukseen, koska viinan kylmärikastus on aikas hulppeaa!

Ja starttaamisessa pakkasen puolella (nyt ei puhuta markku pakkasesta) kikka on todellakin ne lyhyehköt startit, koska ainakin LH koneissa LH tekee sellaisen katalan tempun viinamiestä ajatellen, että se vähentää ruiskutusaikaa aikas radikaalisti startin pidentyessä, estääkseen tulppien uimisen. Tämä taasen aiheuttaa sen, että startista tulee entistä vaikeampi kun seos laihentuu.

Jos pitkillä starteilla meinaa vinokoneen käynnistää, niin akun on parasta olla 100% latingissa ja vähintään sen 80Ah kapasiteetilla.

Lyhyillä pyörityksillä LH ei sitä soppaa niin pahasti ohenna, jos siinä välissä on edes muutamien sekuntien tauko. Jokainen hörähdys taasen lämmittää sitä sylinterikantta, kuten jo pelkkä startin pyörityskin ja kun kansi on tarpeeksi lämmennyt, niin sylinterissä alkaa tapahtumaan höyrystymistä, jolloin kipuna saa toivotun tuloksen ja kone käynnistyy...

Näillä eväillä vinokone lähti jokaisessa viime talven pakkasessa käytiin ilman lohkolämmitintä.  Blandiksiin en ryhtynyt, koska "siit on niin pal vaivoo!".   ;)

Mutta niihin käyttökokemuksiin toiselta osa-alueelta, eli sytty-osiin.  :hello:

Käytän itse NGK:n tulppia.  Bensalla käytin BPR7ES tulppia tai jopa BPR8ES (kylmä) kesällä ja avosandaalillatm.

Nyt menneen talven ajelin BPR5ES tulpilla ja avosandaaliatm ei käytetty koko talvessa ja ahdotkin olivat maltilliset.
Tuossa männä viikonloppuna sitten kurillani nollasin LH:n adaptiiviset arvot ja tietystihän se vetää koneen rankasti paksulle, kunnes lambda korjaa soppia kohdalleen, koska suuttimet ovat 15% vakiota isommat.

Tämän seuraksena tulpat sitten ottivat itseensä ja kone rupesi nykimään ahdoille mentäessä siinä 3000 - 4000rpm välillä. 

Ilmiö on jo ennestään tuttu, eli kun kone alkaa nykimään viinaksilla, niin tulpat, jakajan kansi tai johdot ovat lopussa jostakin kohdin.  Viinalla yleensä tulpat ovat finaalissa, vaikkei niissä silmämääräisesti mitään lievää harmautta lukuunottamatta näykkään. Mutta jokatapauksessa ne eivät enää toimi kunnolla.

Kokemukseni mukaan puhtaasti viinalla ajettaessa tulpista pääsee huomattavasti nopeammin terminaalivaiheeseen, kuin bensalla.   :o

Joten onko kukaan kokeillut mitään ns. vakiotulpista poikkeavaa tai vertaillut tulppien eroja viinaksilla ajettaessa millään moottorilla?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1373 : 10.04.2013, 20:04:21 »
Tänne on jo kertynyt yli 90 sivua juttua re85:sta niin lienee jo jossain kohtiin käyty läpi. Mitenkä tollasen omavalmiste b23ft:n sais toimimaan viinaksella? Eli lh ohjaa tonin lastuin ja suuttimina turbon vakiot 337 (?). Sain jostain käsityksen että pelkästään ~30% isommilla suuttimilla vois tankata puhdasta re85:sta tankkiin?  :idiot2: oonko nyt ihan hakoteillä vai mitä ? Alkaa tuo re85 houkuttamaan kun tulee 98:iin verrattuna halvemmaksi siitä huolimatta että kulutus nousisi yli 50%  :buck2:
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1374 : 10.04.2013, 20:54:40 »
Tänne on jo kertynyt yli 90 sivua juttua re85:sta niin lienee jo jossain kohtiin käyty läpi. Mitenkä tollasen omavalmiste b23ft:n sais toimimaan viinaksella? Eli lh ohjaa tonin lastuin ja suuttimina turbon vakiot 337 (?). Sain jostain käsityksen että pelkästään ~30% isommilla suuttimilla vois tankata puhdasta re85:sta tankkiin?  :idiot2: oonko nyt ihan hakoteillä vai mitä ? Alkaa tuo re85 houkuttamaan kun tulee 98:iin verrattuna halvemmaksi siitä huolimatta että kulutus nousisi yli 50%  :buck2:

Riippuu siitä, onko autosi viritetty ja kuinka paljon? Ilmeisesti on, kun siinä lastut on?
Sitten 25-30% isommat suuttimet, mutta sitten ei ole enää paluuta bensaan, ellei samalla tule lastua tehtyä uudelleen ja jotain flexitune ja bioadapteria ole mukana myös.

Mutta sille, miten tehdä eri tavoilla viinakonversio, on oma topiccinsa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=932.0

Joten jätetään tämä topicci viinamäenmiesten/naisten "ryyppy"kokemuksille!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1375 : 10.04.2013, 21:08:09 »
Tuota topiccia itseasiassa etsinkin  :) kiitoksia  :hello:
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1376 : 10.04.2013, 22:42:18 »
Nyt menneen talven ajelin BPR5ES tulpilla ja avosandaaliatm ei käytetty koko talvessa ja ahdotkin olivat maltilliset.
Tuossa männä viikonloppuna sitten kurillani nollasin LH:n adaptiiviset arvot ja tietystihän se vetää koneen rankasti paksulle, kunnes lambda korjaa soppia kohdalleen, koska suuttimet ovat 15% vakiota isommat.

.....

Kokemukseni mukaan puhtaasti viinalla ajettaessa tulpista pääsee huomattavasti nopeammin terminaalivaiheeseen, kuin bensalla.   :o

Joten onko kukaan kokeillut mitään ns. vakiotulpista poikkeavaa tai vertaillut tulppien eroja viinaksilla ajettaessa millään moottorilla?

Viinamäen miehen terminaalivaiheen tulpat ovat tämän näköisiä!



Tulpilla on huristeltu talvi joulukuun alusta alkaen, eli noin tarkalleen ottaen 10 245km matkan verran.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa eskolanpena

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #1377 : 24.04.2013, 21:16:04 »
S90 3,0L 24v B6304S1 toimii moitteettomasti kunhan moottorin lämpötila on yli 30ºc. Alle 30ºc on nappi jolla kytketään lisävastus moottorinlämpöanturiin jotta moottorin ohjainlaite näkee moottorin lämmön about 30ºc kylmempänä kun todellisuudessa ja lisää bensansyöttöä, käyetään vain käynnistettäessä.

Millainen vastus arvoltaan mahtaa olla sopiva?

Meillä V90 e85 tankissa ollut jo monta kuukautta, ongelmia ei ole ollut kun käytetty ahkerasti ardicia nyt kun sitä ei käytä kun ulkona +10c saa starttailla useamman kertaa että lähtee käymään.
740 Turbo, 740 Limu, V70 D5 AWD, V60 D6, V90 T8

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1378 : 25.04.2013, 08:20:16 »
Nyt kyllä pitää laittaa tuo oma seurantaan kulutus 16.8ltr viimeisen 1600 km matkalla!!!
Vuotaakohan polttoaine linja ;D ;D
On kyllä lähes pelkkää 12km työmatkaa ja pariviikkoo on lohkolämppärin käyttökin ollu vähissä. E85 hinta laskenu Lahdessa St1:llä taas 1.079:een  :)

SJS ja eskolanpena paljonko noin kuutoskoneet kuluttaa? Tulee vaan mieleen et pitäiskö alkaa kattoo isompaa konetta...
« Viimeksi muokattu: 25.04.2013, 08:24:03 kirjoittanut Haxu.R »
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa eskolanpena

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1379 : 25.04.2013, 16:32:54 »
Kulutus ollut V90 3,0l manuaaliaskilla 13,7-15,2l
kolmelitranen tomaatti veis varmaan litran pari enemmän.
740 Turbo, 740 Limu, V70 D5 AWD, V60 D6, V90 T8

 

Futurez  Kulkukoira