RallyBaron  Samppasport

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445896 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Mitkäs olisi mahdollisimman pätevät ja järkevän hintaiset suuttimet 850R:ään jos mennään E85:lle? Ns. ärrän vihreät suuttimet jää tuon 19T kanssa wiinalla vähän naftiksi todennäköisesti, joten vähän isompaa sais olla. Tehojahan tuosta ei tarkoitus ollut bensalla(kaan) ottaa kuin kaikki mitä vakion päälle tulee helposti. Viimeisiä hevosia ei ole tarkoitus vinguttaa irti lohkosta.

Optimoinnit muutenkin on vielä edessä ja ensi kesän suunnitelmia, joten kiire tässä ei oo. Muitakin juttuja pitää vielä ratkaista ja saada auto latinkiin, mutta ennalta hyvä selvittää nämäkin. Tulee yleensä halvemmaksi ajoissa kysellä. :D

Niin ja suuttimien tulis toimia vielä myöskin bensalla, jos jäänkin vain siihen. Pitänee samalla lisätä myös ilmansaantia, erityisesti jos ohjelmointia ei tehdä piakkoin. GLT kaasuläppä jo onkin jemmassa, pitääkö suurentaa myös IMM?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Juuso.T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Tuli haettua uusi volvo vanhan lahottua http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72513.0 (vanhan tarina)
Mites tommone 940 b230fd vaatiiko muita muutoksia,kun tuon eflexfuelin sarjan iskee kiinni?,talveksi varmaan vähän 98 tankin pohjalle?
Eriarvoset tulpat?,pitääkö sytytykseen koskea?
242R sport,242 t5,240,855t5r,855 500hv+

Poissa sudden

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Täällä nyt ajeltu eflexfueli 2.4T:ssä kiinni jo tovin aikaa.

-12 oli alkuviikosta pakkasella ja raakaa E85:sta tankissa. Yön jälkeen ilman lämmitystä surutta starttaamaan ja ei minkäänlaista ongelmaa, tulille samointein.

Joka neljännellä tankkauskerralla olen varulta laittanut tankkiin 20 litraa 98E:tä ja ajanut tovin bensalla, kun joku joskus varoitteli mähnän kerääntymisestä suuttimiin.

Poissa zage

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
No tota, se ohjauspaineensäädin pitäisi kyllä modata ihan oikeasti kuntoon, sillä ne seokset saisi varmaan aikaliki kohdilleen, eli auki ja oliko siellä jotain jousia, niitä säätämällä vaihtamalla miten lie..

Mulla oli yksinkertaisesti katkasija sen töpselin piuhoissa ja putkessa lambda + mittari. Käytännössä homma meni niin että kun alko näyttää laihaa niin pari minuuttia nappi pohjaan (vastus lämmittää ohjauspaineensäätimellä jotain metalliliuskaa) ja nappi pois, monesti se sitten unohtui ja meni liika rikkaalle...



 Omat viinareenit alkoi pari päivää sitten ja autoksi valikoitui serkun mieheltä ostettu 740 b200e:llä. Alkuun päästiin seosmittarilla. Tallikaveri osti tigin ja kolvas lambdalle holkin putkeen. Ja noh, ilman mitään modeja afr 20 tienoilla ja eikun seosruuvia pyörittämään. Sillä sai tasakaasulla tontille, mutta muuten ollaan aivan metsässä. Tyhjää käy kymppiä ja vedossa 17. Mun aivot nyrjähtää tuon k-jetin kanssa  ;D

Pitänee rukkailla tota paineensäädintä vielä..

Niko_S

  • Vieras
Itsellä on siis Fuel Flex Finlandin muutossarja.

Eilen oli -8 astetta, ja auto seissyt kaksi päivää, niin starttailu oli kohtuu nihkeää.
Tarvitsi hyvän akun (joka onneksi on Volvossa), ja starttailuja noin 5 min. aikana muuta, niin auto oli käynnissä.

Tänään piti lähteä kauppaan, ja ulkolämpötila oli -6 C.
Ensimmäisellä starttauksella ei onnistunut. Toinen starttaus oli 10 sekunnin pituinen, mutta sitten sai tulille, ja jäi käyntiin.
Harjasin lumet auton päältä ja lähdin kauppaan.

Molemmissa tapauksissa siis mainittu muutossarja, ja ilman lohkolämmitystä.
Polttoainetankissa puhdasta RE85:sta.

Paremmin ehkä starttaisi, jos laittaisi lohkolämmittimeen hetkeksi.

Bensiiniä kun ei ole käytetty omassa autossa noin 3 kuukauteen.


Näköjään myös tuo Airtexin polttoainepumppu on ihan kivasti kestänyt etanolia, kun äkkiä laskeskelin, että muutoksen jälkeen se on syöttänyt moottorille yhteeens noin 500 litraa RE85:sta (98:sia joutui aikaisemmin syöttämään noin 1500 - 2000 litraa)...





Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Kelien kylmettyä nollan tuntumaan on tuon 745:sen kulutus noussu tasaseen tahtiin, nyt alkaa olla siinä 12.5-13 kantturoissa kun kesällä meni litra-puoltoistakin vähemmän, b230f josta kannesta höylätty 0.8mm, aw70l ja T5:sen oranssit 270cc suuttimet, lastusta käpistelty suutinvakiota ja starttikarttoja, vakiot soppa- ja syttykartat. Harmillisen paljon lemahtaa viina öljyissä, käyntiääni muuttui selkeästi vähemmän kolisevaksi kun vaihdoin öljyt  :-\. Ja perskuta kun öljynlämmitinlaippakaan ei tiemmä vapariin sovi paikalleen, vaikka joissakin turboissa sitä on samalla sijotuksella eli ilmeisesti moottorinkorvissa on eroa...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Niko_S

  • Vieras
Itsellä kulutus on näin talvella aika rumaa, kun nurkka-ajossa kulutus on 15 - 16L / 100 KM... 

Matkassa vie litran - kaksi enemmän.







Poissa zage

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Kattelin että kertovan aftermarket paineensäätimen (malpassi)saisi 59e. Taidan käydä hakemassa sellasen enkä rupee modaamaan orkkista. Kun on tarkoitus ahtaa tuo moottori vielä.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Kattelin että kertovan aftermarket paineensäätimen (malpassi)saisi 59e. Taidan käydä hakemassa sellasen enkä rupee modaamaan orkkista. Kun on tarkoitus ahtaa tuo moottori vielä.
Laita ihmeessä juttua foorumille tosta e85 käytön onnistumisesta ja ahtamisesta! O0
Saadaan me muutbin B200E omistajat tietoa.
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa zage

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Laita ihmeessä juttua foorumille tosta e85 käytön onnistumisesta ja ahtamisesta! O0
Saadaan me muutbin B200E omistajat tietoa.

Toki laitan. Tutut volvo-tietäjät on varotellu tuon 200e moottorin sisuksista, mutta katsotaan nyt. Ei ole kuitenkaan tarkoitus mitään hirmuahdinta laittaa ja 2 barin paineilla ajella. Jos 200/300 saisi voimat ja väännöt  :)
Stokissa on r-sport pakosarja, holset hx35 8 pesällä, 66mm portti, mitsu evon cooleri ja 3/2.5" putkisto. Bensapuoli tosiaan kuosiin niin alkaa vaparin osat irtoilee  :P

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Toki laitan. Tutut volvo-tietäjät on varotellu tuon 200e moottorin sisuksista, mutta katsotaan nyt. Ei ole kuitenkaan tarkoitus mitään hirmuahdinta laittaa ja 2 barin paineilla ajella. Jos 200/300 saisi voimat ja väännöt  :)
Stokissa on r-sport pakosarja, holset hx35 8 pesällä, 66mm portti, mitsu evon cooleri ja 3/2.5" putkisto. Bensapuoli tosiaan kuosiin niin alkaa vaparin osat irtoilee  :P
Joku 0.5 kestää ainakin. Jenkeissä ne on noita jonkunverran ahtanu ja se kumipallo imusarjan alla taitaa hajota aika herkästi kun ajetaan paineilla.
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa zage

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Onpa sen verran ahtaassa välissä se orkkis paineensäädin etten lähde pelkästään sitä operoimaan. Vaihtuu samalla määräjakaja. Löyty sopivasti turbo saabin jakaja niin kokeilen askarrella sen sinne ja kaveriksi tuo uusi paineensäädin.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Miten toi kertova paineensäädin toimii toimii paremmin k-jetissä. Siis sitä suunnitellaan ohjauspaineen säätimen tilalle. Saako siihen jotenkin sen imusarjan paineen pienentämään ohjauspainetta?

Laittakaa mega ohjaamaan ohjauspainetta? Niinkuin k-jet lambdoissa?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa zage

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Miten toi kertova paineensäädin toimii toimii paremmin k-jetissä. Siis sitä suunnitellaan ohjauspaineen säätimen tilalle. Saako siihen jotenkin sen imusarjan paineen pienentämään ohjauspainetta?

Laittakaa mega ohjaamaan ohjauspainetta? Niinkuin k-jet lambdoissa?
Orkkiksen rinnalle paluulinjaan. Pakottaa siis orkkiksen pitämään suurempaa painetta. Näin ainakin meinasin kokeilla.
Ja kyllä nimenomaan ohjauspaine säätimelle esim. samasta kun hukkiksen kellon.

Poissa zage

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Pah, ei tullut saabin määräjakajaa. Se mistä piti saada olikin vapari :/

Nyt pitäisi sitten päättää kaivanko jostain sellasen vai kokeilenko tolla nykyisellä.

 

KL-varaosat  Race.fi