Proturbo  Autodiagnoosi

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 449187 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CadillacMan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
meinasin omaan 2000 malliseen turbo V70seeni tollasta, onko jollakin käyttö kokemusta kyseisestä värkistä?
https://holvi.com/shop/FuelFlexFinland/product/df80e3bc9bac5b3c7fed22c1eef3e38a/

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Kyllä itse sijoittaisin sen 80€ lisää ja ostaisin tuon suomalaisen tuotteen. Se sentään säätää tankilta tulevan aineen mukaan eikä lambda-arvoja seuraamalla.

Poissa timppa83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Kaksi viikkoa ajeltu eflexfuel sarjan voimin. Kilometrejä kertynyt päälle neljäsataa ja kulutus 16.6 litraa, mitattu täydestä tankista täyteen. Kerran ei lähteny ekalla käyntiin, muutoin ensimmäisellä startilla lähtenyt. Tänään lämpöä +5 aamulla töihin lähtiessä ja pari, ehkä kolme pyöräytystä tavallista enempi startti pyöri ennenkuin käynnistyi.
Volvo 940 B230FK, AW71 ja RE85.

Poissa timppa83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Reilu pari kuukautta ajeltu nyt eflexfuelilla. Alkanut käynnistymisongelmia olemaan pakkasella, noin -10 astetta. Aina on käyntiin jäänyt, mutta meno on tosi nykivää kylmällä koneella. Myös vikavalon sytytti ja koodina 2-2-1, elikkäs laihalle menee. Ei liene riitä suuttimissa syöttö kylmällä, en tiiä. Bensaa tankkailin viikko sitten ja nyt on 19% etanoliseos tankissa ja lähtee käyntiin niinkuin pitääkin eikä myöskään nyi. Vikakoodiakaan ei sytytä enää.
Volvo 940 B230FK, AW71 ja RE85.

Niko_S

  • Vieras
B230F Bendix Regina on toiminut tyydyttävästi max. -5 asteessa.
Toimii jokseenkin paremmin mitä viime talvena muutossarjan kanssa.

Nyt ei ole edes sitä muutossarjan tuomaa lisärikastusta käytössä, ja silti käynnistyy ihan ok vielä,
välillä jää tosin vasta toisella starttauksella käyntiin.
Tosin sen muutossarjankin kanssa teki joskus samaa vaivaa, vaikka siinä olikin lisärikastus.

Viime talvena oli muutossarja + vakio suuttimet yms.

Nyt siellä on Bendixin ohjaamana:
- Chevyn nelireikäiset 250cc suuttimet.
- E85 kestävä pa-paineensäädin, säädettynä 4 bariin.
- tankissa 320 Lph AEM E85 pumppu.




Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Reilu pari kuukautta ajeltu nyt eflexfuelilla. Alkanut käynnistymisongelmia olemaan pakkasella, noin -10 astetta. Aina on käyntiin jäänyt, mutta meno on tosi nykivää kylmällä koneella. Myös vikavalon sytytti ja koodina 2-2-1, elikkäs laihalle menee. Ei liene riitä suuttimissa syöttö kylmällä, en tiiä. Bensaa tankkailin viikko sitten ja nyt on 19% etanoliseos tankissa ja lähtee käyntiin niinkuin pitääkin eikä myöskään nyi. Vikakoodiakaan ei sytytä enää.

Talvilaadun RE85:lla käynnistysongelmat (ominaisuus) alkavat vasta siellä -15C kohdilla, jolloin käynnistyminen ei onnistu välttämällä ensi-yrittämällä, vaan toisella startilla jää käyntiin.
10L bensiiniä wiinan sekaan ja mitään starttiongelmia ei ole ollut millään -35C pakkasta pienemmällä pakkasella.

Toki tämä edellyttää oikeita säätöjä kylmärikastukseen.

Kesälaadun wiinaksilla minulla tekee sen, että hörähtää käyntiin ja sammuu kun siirrytään varsinaiseen kylmäkäyntirikastukseen starttirikastuksilta. Toisella yrityksellä jää käymään.

Kun talvilaadun wiinaa tankissa, ei tuota ongelmaa kuin vasta siellä -15C kohdilla.

Nyt taitaa olla viides talvi kun ajan pelkällä etanolilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Reilu pari kuukautta ajeltu nyt eflexfuelilla. Alkanut käynnistymisongelmia olemaan pakkasella, noin -10 astetta. Aina on käyntiin jäänyt, mutta meno on tosi nykivää kylmällä koneella. Myös vikavalon sytytti ja koodina 2-2-1, elikkäs laihalle menee. Ei liene riitä suuttimissa syöttö kylmällä, en tiiä. Bensaa tankkailin viikko sitten ja nyt on 19% etanoliseos tankissa ja lähtee käyntiin niinkuin pitääkin eikä myöskään nyi. Vikakoodiakaan ei sytytä enää.
Siinähän piti olla itseoppiva kylmäkäynnistys, sinun laite ei ilmeisesti opi mitään. ::)
Onko siinä takuuta? Kysy niiltä eflexfuelin myyjien mielipidettä, auttavat varmasti kun eivät halua menettää tuotteen mainetta. Kai siinä pitäisi enemmän kestää olla etanolia kuin 19%.

Poissa sudden

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Pakko munkin kommentoida, vaikka auto onkin jo myyty eteenpäin. Suomalaisen eFlexfuelin purkki oli Volvossa (2.4t) etanoli- ja lämpöanturilla.

-18 Celciuksessa ilman roikkaa lähti käyntiin nikottelematta (kuin bensalla), vaikka käytännössä pelkkää RE85:sta oli tankissa.

Jokin sulla lienee nyt hämminki, oli osallistuttava keskusteluun kun omat kokemukset oli varsin positiiviset...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
10L bensaa ysin täydessä tankissa riittää siihen, että käynnistyy mukisematta -30C pakkasella.

Joten pienikin bensiinilisä parantaa kylmäkäynnistystä. Mutta kunnossa olevilla romuilla ja oikeillä säädöillä 100% E85:sta tankissa käynnistyminen menee vaikeaksi vasta siinä -15C lämpötilassa.

Jos moottori on yhtään lämmin edellisen ajon jäljiltä, pitäisi käynnistyä mutinoitta vielä siellä -20C pakkasilla. Tai todella lyhyellä lohkolämmittimen käytöllä (15min)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Asentelin tänään eFlexfuelin boksin omaan Xc70 vm 2001-kärryyn. Oli kyllä helppoa ja ohjeet hyvät. Tai isoin ongelma oli googlettaa paikka mihin etanolianturi pitäisi kytkeä, mutta löysin sitten hyvän paikan suutintukin tai miksi sitä nyt kutsutaan edestä. Pari tuntia meni ja vartin koeajon jälkeen tuntuu toimivan. Tankkasin jo ennen konversiota 20litraa e85ttä ja tuntui kulkevan ilman laitettakin tuolla suhteella ihan hyvin. Kännykkäsovellus näyttää etanolin määräksi nyt 26 prosenttia.

Sent from my EVA-L09 using Tapatalk


Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Tuossa polttoainelinja avattuna, aukes helposti kun halkas letkun ja työnsi sen sisään liitokseen.



Ja tuossa lopputulos kun suuttimen piuhat ovat paikallaan suojakannen alla, etanolianturi kiinnitetty bensaletkuun ja boksi kiinni mopttorin takana rungossa.




Sent from my EVA-L09 using Tapatalk


Poissa Jatpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
Ensi viikon perjantaina olisi tarkoitus saattaa V50 T5 viinan pariin.

Kyseessä eFlexfuel lähinnä tuon etanolianturin ja mobiiliseurannan vuoksi. Myös lienee helpohko ratkaisu, kun oma harrastuneisuus ja tietopohja on melko hataraa.

Olen vähän yrittänyt kartoitella ruusuisimpia haaveita ja karmeimpia piruja muunnoksista ja arvelin vielä kysäistä mielipidettä tämän kanssa jo tumuavilta.

  • Minkä, jos minkään, osien kestävyydestä kannattaisi olla huolissaan?
  • Riittävätkö vakiosuuttimet ilman muita virityksiä e85:lle?
  • Etanoli ilmeisesti irrottaa bensiinin jälkeen karstaa, minkä vuoksi "sisäänajon" jälkeen tulisi vaihtaa pa-suodatin melko pian, mikä käy järkeen. Kaikkein pessimistisimmät pelottelevat öljysihdin tukkeutumisella ja konerikolla, vaikka öljyn vaihtovälin pitäisikin lyhyenä. Onko tässä mitään perää?
  • Pärjäävätkö suositellut tulpat etanolin kanssa vai edellyttääkö muunnos vaihtoa?

Kiitos.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2016, 12:25:15 kirjoittanut Jatpe »
V50 T5 awd -06

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
  • Minkä, jos minkään, osien kestävyydestä kannattaisi olla huolissaan?
  • Riittävätkö vakiosuuttimet ilman muita virityksiä e85:lle?
  • Etanoli ilmeisesti irrottaa bensiinin jälkeen karstaa, minkä vuoksi "sisäänajon" jälkeen tulisi vaihtaa pa-suodatin melko pian, mikä käy järkeen. Kaikkein pessimistisimmät pelottelevat öljysihdin tukkeutumisella ja konerikolla, vaikka öljyn vaihtovälin pitäisikin lyhyenä. Onko tässä mitään perää?
  • Pärjäävätkö suositellut tulpat etanolin kanssa vai edellyttääkö muunnos vaihtoa?

- Suuttimista en osaa sanoa mitään T5:n kohdalla. Usein ne ovat täys-kaasulla rajoilla tai loppuvat.
- Polttoaineen suodatin kannattaa joka tapauksessa vaihtaa jonkin aikaa polttoaineen vaihdon jälkeen.
- Moottoriöljyn suodatin ei todellakaan tukkeudu etanolin takia, päinvastoin. Etanoli voi värjätä öljyn kylläkin punertavaksi (normaalia) ja etanolista tulevan veden vuoksi öljynvaihtoväli on syytä pitää lyhyenä, varsinkin jos ajomatkat ovat lyhyen puoleisia.
- Vakio tulpat menevät hienosti jos sopitus on kunnossa. Olen nyt ajanut omilla tulpillani reilun +40tkm verran ja ne ovat menossa vaihtoon (numeroa kylmemmät kuin vakiot).
Tulppien suurempi kuluminen wiinalla on normaalia.

Kovissa pakkasissa (enemmän kuin -15C) ilman bensa-douppausta voi varautua kankeaan käyntiin lähtöön (normaalia).

Itse olen huidellut etanolilla reilun 5 vuotta, +200tkm verran. Pontikkapäiden klaanilla on vinokoneiden kanssa kokemusta wiinaksista likemmäs miljoonan kilometrin verran. Ei suurempia yllätyksiä oikeastaan missään, säätöjä lukuunottamatta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jatpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
Kiitos vastauksesta.

Kävin tyydyttämässä uteliaisuuttani myös paikallisessa merkkiliikkeessä. Siellä asentaja pohti ettei näe touhulle mitään estettä, jos letkut vaan kestävät etanolia.

Sanoi, että teoriassa turbovehje saattaisi jopa vähän piristyä.
Täältäkin tutut ohjeet suodattimien ja öljyjen vaihdoista toisintuivat.

Olivat ihan uteliaita näkemään autoa käytönkin jäljiltä.

Kulutusta pitää ruveta tarkkailemaan niin näkee sitten, jääkö ekoteoksi vai pääseekö tässä säästämäänkin.
V50 T5 awd -06

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Äidilläni käytössä ollut nyt ehkä noin vuoden V50 T5 AWD A '06 eFlexFuelin boksilla. Vähän opettamista kaipaa edelleen, sillä laite hämääntyy kun on yleensä lämmitykssä mutta moottoritila on kylmä. Sit kun ei olekaan ollut lämmityksessä ja moottoritila on edelleen kylmä, startti kestää pari sekkaa tai toisella käyntiin. Hyvin kaikinpuolin toimii, ei ongelmia. Harmillista vaan tuo pienehkö tankki tuossa autossa.

Nyt kai kokolailla 10tkm takana. Mulla auto oli lainassa nyt jonkun aikaa. Kelit selkeesti pakkasella, lisälämmitin käytössä aktiivisesti ja DSTC välillä pois päältä...

Neljän tankillisen laskettu kulutus puhdasta E85:ttä tankissa, n. 11,4l/100km. Mun mielestä toi on ihan järkyttävän hyvä saavutus etanolille, erityisesti auto, keli ja ajot huomioiden. Mun mielestä toi vei päälle kymppiä ihan 98E5:llä.

Edit: Castrolin öljyt sisässä (verrokkina käytetty hankkiessa Volvon oman FT etanolikoneen öljysuositusta). En nyt muista mikä se oli, mutta castrolin öljyhaullahan sen löytää moottorikoodilla.

Edit2: -15 lähtee käyntiin ilman jumppaa, vielä ei ole ollut kovempia pakkasia eikä viitti ilman lämmitystä turhaan kyllä testailla..
« Viimeksi muokattu: 13.12.2016, 12:24:01 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron