Kulkukoira  Proturbo

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445725 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Etanizer E85 tai muu vastaava paketti
« Vastaus #90 : 20.04.2012, 17:17:27 »
Mun muistaakseni E85:ssa on 30% vähemmän energiaa per litra kun vertaa normi 95:een.

Muistelen joskus laskeneeni Volvon flexifuelin ja tavallisen kulutuseron tuohon 30% tasolle, tehtaan ilmoittamista lukemista.

Poissa Gyllenhammar

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #91 : 20.04.2012, 18:10:54 »
Noin kuukausi sitten tuli asennettua 245:seen Flexitune II muutossarja etanolille (www.flexitune.se). Nyt on kilsoja takana reilu 3000 ja kokemukset ovat ainoastaan positiivisia. Tuntuu, että toimii paremmin etanolilla kuin 98 bensalla.
Flexitunella voi ajaa 100% bensalla tai 100% E85:lla tai näiden 50/50 sekoituksella. Kojetaulussa on 3-asentoinen kytkin, josta polttoaine valitaan.

Tässä koekaniini:

240 SE 1992


Flexitune boxi ei ole järin iso.


Keskikonsolissa lisäkatkaisijat: keltaisella symbolilla varustettu on "ryyppy", joka helpottaa kylmäkäynnistysta. Hazardin vieressä on 3-asentoinen katkaisija, josta valitaan polttoaine.

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
  • 940 230FT -98
Vs: Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #92 : 21.04.2012, 19:19:02 »
Noin kuukausi sitten tuli asennettua 245:seen Flexitune II muutossarja etanolille (www.flexitune.se). Nyt on kilsoja takana reilu 3000 ja kokemukset ovat ainoastaan positiivisia. Tuntuu, että toimii paremmin etanolilla kuin 98 bensalla.
Flexitunella voi ajaa 100% bensalla tai 100% E85:lla tai näiden 50/50 sekoituksella. Kojetaulussa on 3-asentoinen kytkin, josta polttoaine valitaan.

Tuo sarja tulee ilmeisesti osissa ja kolvataan ite kasaan, onnistuu kait ihan perus kolvilla ja isoilla sormilla?
Paljos olet säätänyt tuosta potikasta lisäsyöttöä? Ohjeen mukaan noin 30% olis sopiva. Ajatko puhtaalla E85:lla?
Katoinko oikein että tuo laatikko kytkettäs LH2.4 Ecun pinni 18 ja suuttimille menevän johdon väliin.



Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
HUOM! Selkiytetään hieman tätä E85-keskustelua. Jatkossa tässä topicissa keskustelemme näistä erilaisista vakioautoihin tehtävistä muutoksista, joilla tehdään mahdolliseksi E85 käyttö. Esim. muunnossarjat, softamuutokset, suuttimien vaihdot, vastusmodit yms.

Yleinen keskustelu E85 käytöstä, kokemuksista, hinnoista yms. käydään tuolla: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3167.0

Valvojat voivat siirrellä viestejä topicista toiseen.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Gyllenhammar

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #94 : 21.04.2012, 21:09:40 »
Tuo sarja tulee ilmeisesti osissa ja kolvataan ite kasaan, onnistuu kait ihan perus kolvilla ja isoilla sormilla?
Paljos olet säätänyt tuosta potikasta lisäsyöttöä? Ohjeen mukaan noin 30% olis sopiva. Ajatko puhtaalla E85:lla?
Katoinko oikein että tuo laatikko kytkettäs LH2.4 Ecun pinni 18 ja suuttimille menevän johdon väliin.
Joo, osina tulee ja itse pitää kolvata, onnistuu peruskolvilla kunhan kärki ei ole kauhean iso.
Flexitunen potikka on säädetty valmiiksi tuohon 30% asetukseen, joten siihen en puuttunut.
Puhtaalla E85:lla ajellaan.
Laatikko kytketään juuri tuohon mainitsemasi johdon väliin.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Ilman muutoksia raakaa E85-polttoainetta ei voi laittaa mihinkään V70 mk2 malliin. Tai voi, mutta luvassa on käyntihäiriötä, vikavaloa yms. Luultavasti kaikkiin bensakoneisiin voi kuitenkin laittaa 30-50% seosta.
Tää on arvailua/kuulopuheita mutta:

Ilmeisesti suurin osa noista vikavalojen syttymisistä johtuu lambdan säätövaran tai suuttimien aukiolojen "tappiin" menosta.

Toisaalta joltain sivulta luin juttua että ainakin jossain vanhemmissa jenkkiruiskukoneissa olisi lambdan "säätövara" +suutinkoko niin suuri että se nippanappa oppii viinalle ilman eri toimenpiteitä.

No tästä seurasi ajatus: "kuinka paljon Volvoissa käytetyt eri moottoriohjaukset antaa lambdalle korjausvaraa, olisko mahdollista suurentaa hieman suuttimia + säätää ruiskun paineita niin että korjausvara piisaisi molempiin suuntiin ilman vikavaloa?

Eli 100% bensalla lambda  miinustaisi syöttöjä liki maksimin ja vastaavasti E85:llä lisäisi liki maksimin, ylittämättä vikavalon syttymisrajaa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
No tästä seurasi ajatus: "kuinka paljon Volvoissa käytetyt eri moottoriohjaukset antaa lambdalle korjausvaraa, olisko mahdollista suurentaa hieman suuttimia + säätää ruiskun paineita niin että korjausvara piisaisi molempiin suuntiin ilman vikavaloa?

Eli 100% bensalla lambda  miinustaisi syöttöjä liki maksimin ja vastaavasti E85:llä lisäisi liki maksimin, ylittämättä vikavalon syttymisrajaa.

Oma vikakoodini tuli 60% etanoli seoksella.

Tuo korjausvaralla kikkailu toimii kyllä, jos ECU toimii closed-loop tilassa mutta Wituismen tulee visiitille, kun ollaan open-loop tilassa, eli annetaan avosandaaliatm pannulle.  Puolivälin "säätö" on bensalla open-loop tilassa auttamatta paksulla ja viinalla liian laihalla, joten systeemi on syytä viritellä hanskaamaan tilanne joko lastulla tai sitten tuollaisella boxilla.

Joko systeemi ohjelmoidaan "sekakäytölle"  :2funny:
Tai sitten käytetään ylimääräistä boxia...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Eli 100% bensalla lambda  miinustaisi syöttöjä liki maksimin ja vastaavasti E85:llä lisäisi liki maksimin, ylittämättä vikavalon syttymisrajaa.

Tuo bioadapter.com -boxi tekee juuri näin, aukoo suuttimia defaulttina 20% pitempään. Saman vaikutuksen saa nostamalla ruiskun paineen lähes 1.5 -kertaiseksi. Tyypilliset säädöt pysyvät ikkunan sisällä molemmilla polttoaineilla.

Tuo open-loop-ongelma esiintyy esim. minun viritelmässäni, kun pääsiäisenä otin pari lähtöä painamalla oikean jalan vakionopeussäätimen pohjaan, syttyi valo.

Yllättävän hyvin toimii tuo viritelmä: 500ohm NTC on alkuperäisen jäähdytysnesteen lämpöanturin kanssa sarjassa, ja sen rinnalle kytkeytyy 47ohm kiinteä vastus termostaatilla, kun yläletkun pinta ylittää +40C. Persdynamolla hieman laiskempi kuin bensalla, ja sitten tuo täyskaasukiihdytys menee poskelleen. Mutta normiajossa toimii.

Pitää nyt vielä varoittaa muita kokeilijoita: huonolla tuurilla saa tällä viritelmällä auton keittämään, kun flekti ei käynnistykään paikallaan ollessa tarpeeksi aikaisin.

Seuraavaksi aion tutkia miten käyttäytyy jos narrataankin imuilman lämpöanturia.

nvg

Poissa huoppari

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Onko kukaan tilannu tuolta bioadapter.comista boxia ku ainut maksutapa on pankkisiirrolla englantiin , haisee vähä kusetukselta  >:(

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Lh 24 melkein pystyy lambdalla korjaamaan 5 bar bensanpaineen. Joka tyhjäkäynnillä on noin 30% lisää tuottoa. Nimimerkillä särkynyt paineensäädin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Onko kukaan tilannu tuolta bioadapter.comista boxia ku ainut maksutapa on pankkisiirrolla englantiin , haisee vähä kusetukselta  >:(
Joku oli näköjään Rellu-foorumilla tilannu sieltä:
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?PHPSESSID=7fd226fab79ff4c54c7b5f9d2ea9b565&topic=6632.msg45222#msg45222
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hakkis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Onko kukaan tilannu tuolta bioadapter.comista boxia ku ainut maksutapa on pankkisiirrolla englantiin , haisee vähä kusetukselta  >:(

Pistin itse tuonne tilauksen nyt noin kaks ja puol viikkoa sitten. Rahanmaksussa täytyy olla tarkkana ettei missaa sitä ruutua missä näkyy ne tilisiirto tiedot. Rahat meni parissa päivässä ja sitten tuli tilauksen tilaksi "shipped". Sain paketin seurantakoodin mutta ei vieläkään näy koodilla mitään. Pistin eilen sille äijälle sähköpostia että onko kaikki kunnossa. Nyt vähän jännittää että vastaako mitään.
343 b19a -82 / 360 b19a -84 / 360 b200k -85 / 360 b200k -86 / 240 b230f -90 / 850 2.4 20V -93 / C70 2.4T -98

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Yritän nyt isommilla suuttimilla ja lh2.4 lastuttamalla. Jos saan noi suuttimet sopimaan, niistä taitaa puuttua se imusarjan puolen tiiviste.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Päivitystä edelliseen viestiin sen verran, että nyt pelaa 100% E85:sella. Suuttimet on siemensin 370cc ja sain ne pikku modauksilla sopimaan volvon imusarjaan ja suutintukkiin. Hommasin top853 programmerin, jolla saan noit lastuja poltettua. Tein lastun, jolla noista 370cc menee läpi samanverran, kuin vakioista ja ajelin tankki tyhjänä St1:selle ja laitoin täyteen RE85. Huoltiksen pihalla sitten 42% rikkaammalle ja toistaseks vaikuttais olevan ihan ok. Seosmittarikin on seosten tarkkailuun.

Poissa hakkis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Tulihan se Bioadapteri viimeinkin. Nyt tulisi muutama kysymys äkkiseltään mieleen. Mites tuo viidennen pytyn liittäminen mukaan, ilmeisesti varastan viereiseltä suuttimelta johdoista vaan suoraan? Ja onko tämä LH 3.2 semmoinen joka vaan antaa kaikille 5:lle suuttimelle yhtäaikaa bensatujauksen vai tuleeko muka joka suuttimelle eri aikaan? Ja jos tulee eri aikaan niin sitten täytyisi vissiin varastaa semmoiselta suuttimelta se signaali joka on sytytysjärjestyksessä juuri ennen? Järjestys taisi olla 1-2-4-5-3. Tuleekohan sitä kuormaa sitten liikaa tuolle boksille jos samassa piuhassa on 2 suutinta? Ja mitä tykää alkuperäinen ecu jos se yksi suutinjohto on irrallaan? Puhh.
343 b19a -82 / 360 b19a -84 / 360 b200k -85 / 360 b200k -86 / 240 b230f -90 / 850 2.4 20V -93 / C70 2.4T -98

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy