Autoracing  KL-varaosat

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445883 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
pitää muistaa, että suuttimien pitää olla myös 30% suuremmat samaan tehoon

offina tollanen 4 kanavainen löytyy, pienihän se ei ole  ;D ;D
http://www.eurekaspot.com/sp.cfm/ANAOSC/KEN/CS-6040.html


se laajakaista ei loppujen lopuksi iso hankinta



Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
pitää muistaa, että suuttimien pitää olla myös 30% suuremmat samaan tehoon

offina tollanen 4 kanavainen löytyy, pienihän se ei ole  ;D ;D
http://www.eurekaspot.com/sp.cfm/ANAOSC/KEN/CS-6040.html
Jep, siksi kysyinkin noiden vakiosuuttimien arvoja.

Asia skooppi! Tosin tuo on hitusen "raahattava"...   ;)

Itseltäni löytyy myös muutama muu vastaava...
Vanhin skoppini on tälläinen.
http://w140.com/tekwiki/wiki/549

Ja siihen löytyy mm. 1L20 pistoyksikköt ja 1A7A...
http://w140.com/tekwiki/wiki/1L20
http://w140.com/tekwiki/wiki/1A7

heti kun LeCroy tai Rohde, tekevät kannettavan skoopin, niin olen myyty!  :D
http://www.lecroy.com/oscilloscope/
http://www.rohde-schwarz.fi/fi/tuotteet/mittaus-testaus/Oscilloscopes/

Lecroy:n Labmaster Z10i olisi yyberiä, mutta köyhällä ei ole varaa moiseen (hinnat alkaen $250 000,-)....

Mutta se skoopeista ja sorry offista!  :-[

se laajakaista ei loppujen lopuksi iso hankinta
juu ei ole ja siinä mielessä tavisharrastajalle oikein oiva hankinta, ellei satu olemaan tuota mittauskalustoa meidän malliin...   :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Flexitune X4 sarjassa tulevat lämpöanturi on tiettävästi tälläinen:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-260-41&toc=0

Joten se itseasiassa pitäisi sopia LH:n anturin kanssa rinnakkain!  8)


Edit:

Suuttimilta tulee muuten aikas mehevä takapotku. Ne roiskaisevat katkaisun aikana ~70V jännitepiikin samaan tapaan kuin sytytyspuola!  :o
« Viimeksi muokattu: 11.09.2012, 22:48:00 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
kuis muuten tuo flexitune hoitaa seoksen ahdoilla, pyrkiikö se pienentämään ruiskutusaikaa, kun lambda arvo alle yhden?


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
kuis muuten tuo flexitune hoitaa seoksen ahdoilla, pyrkiikö se pienentämään ruiskutusaikaa, kun lambda arvo alle yhden?
Kyllä, jos tilanne kestää minuutteja (myyjän mukaan).

Eli fleksi reagoi asiaan, jos tilanne kestää useita minuutteja. Jos ollaan paksulla tai laihalla useita minuutteja, niin fleksin pitäisi reagoida asiaan.

Täytyy kai mitata, riittääkö 2min vai pitääkö mennä sen 15min sopat vituillaan. Tosin LH on tuossa  vartissa reagoinut asiaan minkä pystyy (tietääkseni)...

Ja outoa kyllä, LH kestää mennä kevyesti sen pari minuuttia laihalla karttojen mukaan, kun suuttimien aukioloaika on tapissa ilman mitään rapinoita RE85:lla. Siitä, mitä seos on todellisuudessa tuossa tilanteessa, minulla ei ole mitään havaintoa...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
ei tule reapinoita, mutta voi rueta mäntä ja venttiilit sulamaan laihalla.
viinahan palaa hitaammin ja viileämmin, mutta sitä kuluu enemmän.


Ei tuo herkästi nakuta, rupee vaan persdynossa tuntúmaan laiskalle liiat ennakot.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2012, 11:25:23 kirjoittanut Ari E »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
ei tule reapinoita, mutta voi rueta mäntä ja venttiilit sulamaan laihalla.
viinahan palaa hitaammin ja viileämmin, mutta sitä kuluu enemmän.
Ei tuo herkästi nakuta, rupee vaan persdynossa tuntúmaan laiskalle liiat ennakot.

Täytyypä vedellä tässä muutama veto skooppi lambda-piuhassa ja IMMussa kiinni.   
Niin sittempähän näkee onko se oikeasti laihalla vai onko kartat hitusen paksulla....  :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Nyt on vedot tehty.

Lambda jännite on täyskaasulla tappikierroksilla suuttimien pulssisuhteen ollessa 100% 0,65V eli ei olla vielä moottorille vaarallisella alueella.
Ja IMMu ns. pohjaa samaan aikaan. Eli sen lähtöjännite ei enää nouse, vaikka ilmavirtaus kasvaisikin.

Eli vajaan kilon (0,95bar) paineilla LH:n kaikki ominaisuudet on tapissaan. Kaikki tätä isommat paineet vakio LH:lla on puhdasta vaikeuksien kerjäämistä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Empä kyllä lähtis lähelle kiloa viemään paineita vakio LH:lla, viinalla varmaan ehkä jos tuollaisia rikastuksia käytössä mutta vakiona bensiinilla ajettaessa eri juttu kun nakuttaa jo 0.75bar:kin ikävästi.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Empä kyllä lähtis lähelle kiloa viemään paineita vakio LH:lla, viinalla varmaan ehkä jos tuollaisia rikastuksia käytössä mutta vakiona bensiinilla ajettaessa eri juttu kun nakuttaa jo 0.75bar:kin ikävästi.

Laitoin tuonne LH FAQ osioon tekstit tästä.

Vakio LH:lle (ilman lastuja) ehdoton turvallinen maksimipaine on 0,7 baaria ja sekin on siinä ja hänessä.

Tarkoitin tuota, että hitusen vajaa kilo on täysin maksimi mitä LH pystyy suorittamaan millään lastuilla tms. kikkailuilla, ilman ruiskutusjärjestelmän mekaanisia muutoksia. Kuten isommat suuttimet, IMMun vaihto isompaan putkeen yms.
1,1baaria on jo venäläistä rulettia.

Ja kun tutkin tuota dataa, niin 5500rpm kohdalla IMMun jännite on 5,12V ja kun kiekat laskevat siihen hitusen yli 4300 IMMun lähtö on 5,04V. 
Lambda-jännite on siellä 5500rpm kohdilla avosandaalillatm 0,625V eli vielä hitusen paksulla. Täytyy kai mitata samat bensalla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Laitoin tuonne LH FAQ osioon tekstit tästä.

Vakio LH:lle (ilman lastuja) ehdoton turvallinen maksimipaine on 0,7 baaria ja sekin on siinä ja hänessä.

Tarkoitin tuota, että hitusen vajaa kilo on täysin maksimi mitä LH pystyy suorittamaan millään lastuilla tms. kikkailuilla, ilman ruiskutusjärjestelmän mekaanisia muutoksia. Kuten isommat suuttimet, IMMun vaihto isompaan putkeen yms.
1,1baaria on jo venäläistä rulettia.

Ja kun tutkin tuota dataa, niin 5500rpm kohdalla IMMun jännite on 5,12V ja kun kiekat laskevat siihen hitusen yli 4300 IMMun lähtö on 5,04V. 
Lambda-jännite on siellä 5500rpm kohdilla avosandaalillatm 0,625V eli vielä hitusen paksulla. Täytyy kai mitata samat bensalla.
Oikeastaan sopis jo LH-keskusteluun (johka joku voi siirtää jos parhaaksi katsoo), mutta oletko varma ettei immun antojännite tuosta muuttusi jos ilmavirtaa lisätään? Tuolla ahtimellahan sinä et voi ilmavirtausta enää lisätä, se ei vaan kasva vaikka painetta nostaakin. Nimittäin oman 740 tekniikka on -97 FT kone täydellisenä, A-nokka ja motronic (joo, tyhmä juttu, mutta se on pitkä tarina), vakioahtimella 0.9bar maksimiahdot @3500rpm ja siitä tasaisesti laskien 0.75bar @rajoitin, maksimiteho 213.xx hp @4800rpm, yli 200hv välillä 4100-6200 (=rajoitin). Eli ei se ilmavirta vaan mene tuon yli vakioahtimella, ahtojen nosto tai lasku ei vaikuta yli 4000rpm mihinkään, alemmas saa vääntöä lisää ahtoja nostamalla, mutta vaikutus loppuu noin 4000rpm.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Jos vaihto ykköseltä, kakkoselle ja kolmoselle aiheuttaa alle 500mV jännitemuutoksen immussa, niin siitä voi päätellä jotakin, jos kierrosten nousu tyhjäkäynniltä 3000rpm nostaa jännitettä ~2,3V jännitteestä sinne 4,2V kohdille.

IMMun antama jännite on ensin lineaarinen ja sitten vähenee noin neliöllisesti, ellei peräti logaritmisesti....

Ja jos paine pysyy imusarjassa ja kierrokset nousevat yli 1000rpm, niin se sylinterin täytös ei voi olla muuttumatta yli 5 %, ellei vinokoneessa ole jotakin todella ihmeellistä choked-flow tilannetta.

Kuvat kertokoot enemmän kuin sanat.
Ch1 on IMM ja Ch2 on Lambda:


Ja vaihto kakkoselle lähestyy...


Tässä kuvassa on vasemmalla vaihto kakkoselle. Kohta näkyy lambdan signaalissa oikein hyvin.

Valitettavasti kuvatuksissa näkyy ikävästi kipunan ja suuttimien aiheuttamiä jännitepiikki häiriöitä vaikka skoopin kaistanleveys oli rajoitettu 20MHz mittauksen aikana.,

Testikone on B230FK 0,95 baarin ahdoilla ja vakio 13C mitsun ahtimella, AW71L automaagilla, KL-racing "mallisopivalla" 60mm coolerilla, Oikealla hukkaportin kellolla, Kansi kevyesti portattuna, T-nokalla, Vakio suuttimilla ja lastuilla (molemmat).

Jos koneessa ei tapahdu choked-flowta ja paine kaasuläpän takana pysyy vakiona, kierrosluvun muuttuessa yli 1000rpm, niin...

Niin... Paljonkas se ilman tilavuusvirtauksen (myös massavirtauksen) muutos onkaan kuvatussa tilanteessa?

Ja tätä mittaustulostani tukee erittäin voimakkaasti se, että suuttimien aukioloaika tulee tappiin tuossa hitusen yli 4000rpm. Tilanteen pelastaa ainoastaan bensanpaineen säätimen epälineaarinen käytös!

Ps. 5V regulaattoreiden normaali hajonta (mitattua) on siinä 4,85-5,3V.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Niko_S

  • Vieras
Jos vaihto ykköseltä, kakkoselle ja kolmoselle aiheuttaa alle 500mV jännitemuutoksen immussa, niin siitä voi päätellä jotakin, jos kierrosten nousu tyhjäkäynniltä 3000rpm nostaa jännitettä ~2,3V jännitteestä sinne 4,2V kohdille.

IMMun antama jännite on ensin lineaarinen ja sitten vähenee noin neliöllisesti, ellei peräti logaritmisesti....

Ja jos paine pysyy imusarjassa ja kierrokset nousevat yli 1000rpm, niin se sylinterin täytös ei voi olla muuttumatta yli 5 %, ellei vinokoneessa ole jotakin todella ihmeellistä choked-flow tilannetta.

Kuvat kertokoot enemmän kuin sanat.
Ch1 on IMM ja Ch2 on Lambda:


Ja vaihto kakkoselle lähestyy...


Tässä kuvassa on vasemmalla vaihto kakkoselle. Kohta näkyy lambdan signaalissa oikein hyvin.

Valitettavasti kuvatuksissa näkyy ikävästi kipunan ja suuttimien aiheuttamiä jännitepiikki häiriöitä vaikka skoopin kaistanleveys oli rajoitettu 20MHz mittauksen aikana.,

Testikone on B230FK 0,95 baarin ahdoilla ja vakio 13C mitsun ahtimella, AW71L automaagilla, KL-racing "mallisopivalla" 60mm coolerilla, Oikealla hukkaportin kellolla, Kansi kevyesti portattuna, T-nokalla, Vakio suuttimilla ja lastuilla (molemmat).

Jos koneessa ei tapahdu choked-flowta ja paine kaasuläpän takana pysyy vakiona, kierrosluvun muuttuessa yli 1000rpm, niin...

Niin... Paljonkas se ilman tilavuusvirtauksen (myös massavirtauksen) muutos onkaan kuvatussa tilanteessa?

Ja tätä mittaustulostani tukee erittäin voimakkaasti se, että suuttimien aukioloaika tulee tappiin tuossa hitusen yli 4000rpm. Tilanteen pelastaa ainoastaan bensanpaineen säätimen epälineaarinen käytös!

Ps. 5V regulaattoreiden normaali hajonta (mitattua) on siinä 4,85-5,3V.

Nyt täytyy sanoa että suurin osa meni ihan ohi, kun en ole mikään autosähkömies tms. tietäjä (ehkä tämä tästä).  :facepalm:

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Ja tätä mittaustulostani tukee erittäin voimakkaasti se, että suuttimien aukioloaika tulee tappiin tuossa hitusen yli 4000rpm. Tilanteen pelastaa ainoastaan bensanpaineen säätimen epälineaarinen käytös!

Ps. 5V regulaattoreiden normaali hajonta (mitattua) on siinä 4,85-5,3V.
Tälle tahtoisin perusteluja, millä tapaa tuo säädin pelaa epälineaarisesti, sehän on kuitenkin vain kalvotoiminen venttiili?

Niin, en minä osaa sanoa tusota choked flow-tilanteesta tai muusta, esitinpähän vaan mitattua tulosta että teho pysyy tuolla 5% tarkkuudella vakiona välillä 4000-6000rpm, jonka perusteella pidän suhtkoht turvallisena olettaa ilmavirtauksen pysyvän suurinpiirtein samalla tarkkuudella vakiona. Ja jos luet viestini tarekmmin läpi, ahtopaine laskee kierrosten myötä, eli pakopaine avaa hukkaporttia. Nähdäkseni tuo turbon pakopuoli on ainaki jonkunasteinen choke  ;D.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tälle tahtoisin perusteluja, millä tapaa tuo säädin pelaa epälineaarisesti, sehän on kuitenkin vain kalvotoiminen venttiili?

Puoleen kiloon (ahtoja) säädin toimii täysin niinkuin pitääkin, eli bensan paine on imusarjan paine + 3 baaria. Täysillä ahdoilla bensanpaine on silti 4,5 baaria, vaikka ahtoja on vain se 0,95 baaria.
Tämä on mitattua, eikä arvattua!  ;)

Niin, en minä osaa sanoa tusota choked flow-tilanteesta tai muusta, esitinpähän vaan mitattua tulosta että teho pysyy tuolla 5% tarkkuudella vakiona välillä 4000-6000rpm, jonka perusteella pidän suhtkoht turvallisena olettaa ilmavirtauksen pysyvän suurinpiirtein samalla tarkkuudella vakiona. Ja jos luet viestini tarekmmin läpi, ahtopaine laskee kierrosten myötä, eli pakopaine avaa hukkaporttia. Nähdäkseni tuo turbon pakopuoli on ainaki jonkunasteinen choke  ;D.
Kyllä luin viestisi ihan huolellisesti ja huomasin tuon ahtojesi laskun.
Minulla ahtopaine ei laske missään vaiheessa vetoa. Joten pannuni ei kärsi samasta ilmiöstä.

Joten, jos kansi ei kurista choked flow:lla sitä sylinterin täyttymistä, niin koneen läpi virtaa kakkua enemmän kun kierrokset nousevat.

Jos sinulla on ollut vakio cooleri ja vakio paikassa ahtopaineen otto hukikselle, niin selitys tuohon paineiden laskuun löytyy siitä pirskatin vakio coolerista. 

Nimittäin turbon imupesässä on baarin ahdoilla kuuma ja kaasu jäähtyy coolerissa ja tästä seuraa se, että paine laskee. Eli kuumana se paine on sen baarin ja jäähtyneenä jotakin muuta. Koska mitatusti Mitsusta lähtevä ilma on yli 100C lämpötilassa jo 0,8baarin paineilla.

Itse olen eliminoinut tämän ilmiön siten, että minulla hukkaportti saa syöttönsä TK-servon putkesta olevassa T-haarasta. Joten minulla ahtoja ohjaa imusarjan paine. Turbolta lähtevä paine on mitä on (epäkiinnostava asia)...

Jos ahdot laskevat kuvailemallasi tavalla, on se luonnollinen selitys sille, että tehokin pysyy liki vakiona laajalla skaalalla. Itselläni ne ahdot pysyvät siellä, mihin ne on asetettu.

IMMun antojännite nousee ilman ahtojakin polkaistaessa helposti sinne 4V nurkkaan ja kone ei kierrä tuolloin edes yli 4000rpm.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Samppasport  Futurez