Autoracing  KL-varaosat

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 448719 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Puoleen kiloon (ahtoja) säädin toimii täysin niinkuin pitääkin, eli bensan paine on imusarjan paine + 3 baaria. Täysillä ahdoilla bensanpaine on silti 4,5 baaria, vaikka ahtoja on vain se 0,95 baaria.
Tämä on mitattua, eikä arvattua!  ;)
Eksoottista, etten sanois!  ???

Kyllä luin viestisi ihan huolellisesti ja huomasin tuon ahtojesi laskun.
Minulla ahtopaine ei laske missään vaiheessa vetoa. Joten pannuni ei kärsi samasta ilmiöstä.

Joten, jos kansi ei kurista choked flow:lla sitä sylinterin täyttymistä, niin koneen läpi virtaa kakkua enemmän kun kierrokset nousevat.

Jos sinulla on ollut vakio cooleri ja vakio paikassa ahtopaineen otto hukikselle, niin selitys tuohon paineiden laskuun löytyy siitä pirskatin vakio coolerista. 

Nimittäin turbon imupesässä on baarin ahdoilla kuuma ja kaasu jäähtyy coolerissa ja tästä seuraa se, että paine laskee. Eli kuumana se paine on sen baarin ja jäähtyneenä jotakin muuta. Koska mitatusti Mitsusta lähtevä ilma on yli 100C lämpötilassa jo 0,8baarin paineilla.

Itse olen eliminoinut tämän ilmiön siten, että minulla hukkaportti saa syöttönsä TK-servon putkesta olevassa T-haarasta. Joten minulla ahtoja ohjaa imusarjan paine. Turbolta lähtevä paine on mitä on (epäkiinnostava asia)...

Jos ahdot laskevat kuvailemallasi tavalla, on se luonnollinen selitys sille, että tehokin pysyy liki vakiona laajalla skaalalla. Itselläni ne ahdot pysyvät siellä, mihin ne on asetettu.

IMMun antojännite nousee ilman ahtojakin polkaistaessa helposti sinne 4V nurkkaan ja kone ei kierrä tuolloin edes yli 4000rpm.
Kone on tosiaan täysin vakio FT, ja on tuolla uudenmallisella, ilmastoidun version coolerilla. Ja siihen jäävää painehäviötähän mun on jo kauan pitänyt mittaillakin, samaten kun ahtolämpöjä. Nyt on vaan se tilanne, että jos tuohon lyö edes coolerin, DP:n, rahtusen kakkua lisää ja sillain niin mulla roppaa joko kytkin tai kolmosen rattaat...

Ahdot laskee tasaseen tahtiin juu, eli joku ahdistaa joko koneen ilmansaantia tai pakokaasujen poistumista. Ahtopainetieto on tosiaan kompurakotelolta. Ja sullahan imusarjanpaine on ohjaava ainoastaan kun läppä on auki, muuten sitä ohjaa kaiketi ahtoputkiston paine ;). Ihan ettei joku nyt kytke hukkista imusarjaan, siinä on pyypässi vähän kovilla... Tää varmaan kuuluis johki muuhun topicciin jo kohta?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Eksoottista, etten sanois!  ???
Kokeilin toistakin paineen säädintä, joka on maannut vuosikymmenen laatikossa ja tulos oli vieläkin huimempi. Se antoi täysahdoilla 4,8 baaria.  :o
Liekö jumittavat jotenkin?

Kone on tosiaan täysin vakio FT, ja on tuolla uudenmallisella, ilmastoidun version coolerilla. Ja siihen jäävää painehäviötähän mun on jo kauan pitänyt mittaillakin, samaten kun ahtolämpöjä. Nyt on vaan se tilanne, että jos tuohon lyö edes coolerin, DP:n, rahtusen kakkua lisää ja sillain niin mulla roppaa joko kytkin tai kolmosen rattaat...
Vakiocoolerilla +25 ulkolämpötilassa sain kaasuläppäkotelosta yli +70C lämpötiloja vakiocoolerilla. Tuolla nykyisellä +40C ei ole koskaan ylittynyt.

Ahdot laskee tasaseen tahtiin juu, eli joku ahdistaa joko koneen ilmansaantia tai pakokaasujen poistumista. Ahtopainetieto on tosiaan kompurakotelolta. Ja sullahan imusarjanpaine on ohjaava ainoastaan kun läppä on auki, muuten sitä ohjaa kaiketi ahtoputkiston paine ;). Ihan ettei joku nyt kytke hukkista imusarjaan, siinä on pyypässi vähän kovilla... Tää varmaan kuuluis johki muuhun topicciin jo kohta?
  :D
Joo imusarjan paine on se vaikuttava tekijä kun avosandaalitm iskee pedaalin lattiaan!  ;D

Ja juu, tätä LH keskustelua voitais jatkaa vaikka omana ketjunaan, koska tämä ei pelkästään liity tähän viinalla läträämiseen.   :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

EVO8

  • Vieras
Sylinterin täytös voi olla mitä vaan vaikka paine imusarjassa pysyykin. Nimittäin pakopuolella on melkoinen vastapaine (isompi mitä ahtopaine) joka pyrkii takaisin sylinteriin ja jopa imusarjaan saakka. Kun täytös on osin kuumia kaasuja eikä uutta tavaraa, voi seos pahimmillaan myös mennä laihaksi.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Jep, täytös voi olla mitä tahansa imusarjan paineen ollessa vakio, mutta mikään ei viittaa siihen kotterossani.

Kokoajan kierrosluvun myötä laihenevat lambda-arvo viittaisi siihen, että sinne pyttyyn menee enemmän tavaraa (siis ilmaa) ja kun suuttimien aukioloaika on tapissa, niin näin pitäisikin käydä. Ja myös käy, joten Occamin partaveitsen mukaan suuttimet tapissa laiheneva lambda-arvo tarkoittaa sitä, että kierrosluvun noustessa näin pitääkin käydä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

EVO8

  • Vieras
Jep, täytös voi olla mitä tahansa imusarjan paineen ollessa vakio, mutta mikään ei viittaa siihen kotterossani.

Kokoajan kierrosluvun myötä laihenevat lambda-arvo viittaisi siihen, että sinne pyttyyn menee enemmän tavaraa (siis ilmaa) ja kun suuttimien aukioloaika on tapissa, niin näin pitäisikin käydä. Ja myös käy, joten Occamin partaveitsen mukaan suuttimet tapissa laiheneva lambda-arvo tarkoittaa sitä, että kierrosluvun noustessa näin pitääkin käydä.

Varmasti näin jos autossa on 337cc suuttimet ja vakio paineensäädin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Varmasti näin jos autossa on 337cc suuttimet ja vakio paineensäädin.

Jep!  Eli on...   :-[    Vielä!

Tosin olen tässä mietiskellyt sitä, että kuinka paljon LH kykenee adaptoitumaan alaspäin bensakartoissaan. Jos vaihtaisi vain isommat suuttimet.

Ja jo bensallakin vakio FT/FK:n suuttimet ovat tapissaan 1 baarin paineilla (kiinnioloaikaa n. 2 millisekuntia) 5000rpm kierroksilla. Eli suuttimet ovat kiinni 0,2% ajasta. Liekö LH edes osaa pitää suuttimia auki koko 100% ajasta?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

EVO8

  • Vieras
Jep!  Eli on...   :-[    Vielä!

Tosin olen tässä mietiskellyt sitä, että kuinka paljon LH kykenee adaptoitumaan alaspäin bensakartoissaan. Jos vaihtaisi vain isommat suuttimet.

Ja jo bensallakin vakio FT/FK:n suuttimet ovat tapissaan 1 baarin paineilla (kiinnioloaikaa n. 2 millisekuntia) 5000rpm kierroksilla. Eli suuttimet ovat kiinni 0,2% ajasta. Liekö LH edes osaa pitää suuttimia auki koko 100% ajasta?

Koska näitä on tehtaalta lähtenyt myös 390cc suuttimilla niin niillä varmuudella pelaa vakio IMM:n kanssa.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
kuuluuko nuo 390cc suuttimet turbo+ pakettiin?

EVO8

  • Vieras
kuuluuko nuo 390cc suuttimet turbo+ pakettiin?

Saattaa ne siihen kuulua mutta on niitä muissakin. Varmuudella ainakin FT malleissa.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2012, 11:44:25 kirjoittanut EVO8 »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Saattaa ne siihen kuulua mutta on niitä muissakin. Varmuudella ainakin FT malleissa.

Ei ole ikinä tullut missään vastaan. Missä mallissa ja mikä Bosch numero?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

EVO8

  • Vieras
Ei ole ikinä tullut missään vastaan. Missä mallissa ja mikä Bosch numero?

No saakeli saattaahan se olla että muisti on tehnyt tepposet mutta tällaisista muistoja 0280150803. Vanhalla puolella oli joskus juttuakin aiheesta...

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7969
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Saattaa ne siihen kuulua mutta on niitä muissakin. Varmuudella ainakin FT malleissa.

Ettei olis jotain bensanpaineennostojuttuja.

3.0 bar -> 3.5 bar.

Koodia: [Valitse]
(3.5 / 3.0) * 337 cc = 390 cc
PS: Tinanelossa on ollut noita 390 cc suuttimia.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8932
  • Kartanoita kartano täynnä
Ettei olis jotain bensanpaineennostojuttuja.

3.0 bar -> 3.5 bar.

Koodia: [Valitse]
(3.5 / 3.0) * 337 cc = 390 cc

Suuttimien virtaushan ei ole lineaarinen paineen mukaan? Vaan paineen neliöjuuren suhteessa.

http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm
Lainaus
new flow rate = old flow rate × √(new pressure ÷ old pressure)

Eli pitäisi olla reipas 4 bar painetta että 337@3:sta tulee 390 virtaava...

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Eli jos b230FK:n vakio suuttimen tuotto on 337cc/min @3bar Laskinko nyt oikein että suuttimien tuotto pitäisi olla jotain 438cc/min että ne olisi 30% isommat? Mutta tosiaan jos jossain tina nelkussa on tuommoset 390cc/min suuttimet niin sehän saattaisi toimia ihan bensalla sekä viinalla??? ja jos ei toimi niin siihehän vois ostaa sen boksin kaveriksi.
Niin ja tosiaan tarkoitus olisi nostaa myös samalla ahtopaine sinne max 0,6 bar:iin Eli minkälainen suuttimien tuotto olisi hyvä olla tälläiselle kompolle?

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
960 B6304F -91

Ei onnistu RE85, 50/50 seoksella syttyy vikavalo ja koodi 2-3-2 ->  tyhjäkäyntiseos liian laiha.

98E5 bensalla ajaessa ei ole vikavalo syttynyt kertaakaan sen jälkeen, kun vaihdoin uuden Boschin lambdan.

Mitäs ny?
Tyhjäkäynti tosin on vähän turhan matala, ollut oikeastaan aina, jossain 500 paikkeilla pyörii mittarin mukaan.
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron