Samppasport  Futurez

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 451048 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Joo muuten, mut jos orkkissuuttimet riittää bensallakin hädintuskin 200 heppaan, niin pakkohan asialle on jotain tehdä, kun vakionakin vanhakoppaisessa tehdas ilmoittaa teholukemiksi 204hp.

No, sitten suuttimet vaihtaen...   :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Juniku oli 960/x90 E85 kokemuksia pyytänyt YV:llä.

Pari päivää sitten heitin taas vuoden paussin jälkeen E85 tankkiin, pohjalla oli ehkä 2-3L 95E10 ja laitoin 20L E85, heti lähti tulille kylmiltään (kokeilin staratata bensalla eka, mut tankki oli aivan tyhjä, ni ei kahdella starttiyrityksellä tuolla bensajämällä startannut).

Ajoin jotain muutamakymmen kilsaa, voimaa oli mun mielestä enemmän alakierroksilla kun bensan kanssa. Kone ja auto 100% vakio mun tietääkseni, oranssit vakiosuuttimet ja vakioboksi, eikä vikakoodeja ainakaan bensalla ajaessa, eikä vikavalo syty E85 ajaessakaan. Kylmästarttia varten (MUISTAAKSENI) 2,2K vastus vaihtonapin kautta. Alle 30asteisella koneella voi käyttää, jos ei halua sahata, ja alle 20asteisella koneella pakko käyttää tai startata 2-3 kertaa. Starttaa aina, tosin pakkaselta en ole kokeillut, kun autossa on webasto ja letkulämppärit.

Voin yrittää huomenna tsekata suutinten ja motronic boksin numerot. Autohan on 1998 mallivuoden S90 Royal B6304S1 moottorilla, ja 100% vakio tietääkseni, tosin ihmeen pirteä se on, esim kavereiden 960 farkkuihin verrattuna samalla 204hv automaatilla. Puristuspaineet 17bar joka pytyssä (samanverran ajettu 960 -91 oli 12bar samalla mittarilla, tosin se kone oli ihan tuhnu, vaikka oli just tehty kansiremppa... =varmaan väljät pytyt)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Lisäähän se purkki aukilolo aikaa.

Kyllä, mutta kun sitä on hankala lisätä 100%:n yläpuolelle.

Ja paineennosto lisää virtausta vain paineen neliöjuuren suhteessa eli tuplapaineellakin on vasta ~40% lisää.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
B6304 koneisissa on Motronic, vanhoissa 1.8 ja uudemmissa 4.4
Tiedän, puhuinkin LH:lla olevista Volvokoneista enkä näistä kirotuista paperilohkosista öljykatastrofeista.

En myös hetkeäkään usko että täysin vakio B6304 toimii ilman mitään muutoksia kuumanakaan E85:lla kaikissa tilanteissa. Ihan kun äkkiä laskien se käy jonkun parikytä prossaa laihan puolella kun polkasee läpän pohjaan, vetää varmaan tosi hyvin. Tuo vanha kone, jossa siis on isommat suuttimet kun uusissa, ei vedä kunnolla yli puolenkaasun kun tankissa 70% e85. Käy selkeästi ihan liian laihalla.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2012, 00:46:57 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

EVO8

  • Vieras
Kyllä, mutta kun sitä on hankala lisätä 100%:n yläpuolelle.

Ja paineennosto lisää virtausta vain paineen neliöjuuren suhteessa eli tuplapaineellakin on vasta ~40% lisää.

En ymmärrä mitä ajat takaa mutta se on varma että jos on vakio B6304 niin E85 modi onnistuu ilman isompia suuttimia. Ilman purkkia jos 80% aukiolo ajoilla jää hieman vajaaksi kun läppä selällään mutta ei haittaa. 1 bar paineen nostolla voit vetää jo urku auki näkymättömiin. Adapterilla lisäät sitten aukioloaikoja 30% eikä painetta tarvitse rukata.  Laskee vaikka tuolla:

Tuo moottori niin BSFC voit laskea .45 mukaan

http://www.witchhunter.com/injectorcalc1.php4
« Viimeksi muokattu: 06.10.2012, 11:03:53 kirjoittanut EVO8 »

Poissa hande

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Moi
Sotken tähän ketjuun kysymyksen, jonka laitoin Volvolandiaan ao. mallin "etanolointia" käsittelevään ketjuun. En tiedä lukeeko sitä kukaan, mutta eipä ainakaan vastauksia herunut - joten jospa täällä tärppäis  :pomo:

Siis:
Tuli vaihdettua vanha "kakkosauto" Volvo S60 2.4 170hp -01:een. Vanhalla kärryllä ajelin menestyksekkäästi Bioadapter-boksin kanssa etanolilla ja samaa meinasin jatkaa myös tuolla Volvolla. Toinen boksikin tuli jo hommattua viidettä pyttyä varten, mutta nyt tarttis vielä saada suutinliittimet Bosch EV1:ten tilalle, jotka bokseissa on. Siis kysymys kuuluu: mikä on ko. auton suuttimien liitintyyppi ja ei haittaa vaikka löytyis linkki edukkaaseen ostopaikkaankin ::)

Hande
XC60 2.4D aut. -10
C70 T5 aut. -06

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Tossa vajaa viikko sitten asentelin ton sercapin myymän bfv e85 boxin mk2 v70 t5 volvoon ja asennus suju hyvin..
Ainoo mitä olis kaivannu olis ollu hitusen pidempi maapiuha.
Puolitankkii ajelin bensalla, kun boxi opetteli koneen käyttäytymisen ja sit eilen pääs laittaan e85 tankkiin.
Heti huomas, että vääntöö tuli vähän lisää ja toimii tosiaan ihan moitteitta.. Ei syttynyt vikavaloja tai muuta tyhmää.
Tänään pääs kokeileen aamulla kylmästarttia ja ei mitään ongelmaa. Ekalla lähti käymään ilman mitään pätkimisiä.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Pitääpä laittaa valmistajalle ehdotus maapiuhan pituudesta uusiin johtosarjoihin. Tosin saa sitä piuhaa jatkaa tarvittaessa, mutta parempi tietysti, että johtoa olisi riittävästi.

Odottelinkin, että milloin tänne tulee käyttökokemusta, kun sarjan lähetin.  :)

Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Menee vähän off topicin puolelle mutta eihän kukaan täällä tietäisi mistä löytyisi LH2.4 boksin urosliitintä? VEMS:illä kun on saatavana niin mukavasti JTP55 liitintä http://shop.vems.hu/catalog/jpt55-connector-p-109.html mutta ei tietenkään LH2.4
Yksi vaihtoehto tietysti olis että teurastan jonkun LH2.4 boksin Missä kaikissa bokseissa on muuten sama liitos?

Ai että miksikö? No siksi että kun kytken tuollaisen E85Power:in niin ei tarvitse teurastaa auton alkuperäistä johtosarjaa, vaan ostan purkaamolta pätkän johtosarjaa ja boksin naarasliittimen ja jostain etin boksin urosliittimen niin saan tällä tavoin helposti jatko johdon mitä voin hyvillä mielin tuhota.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
kaikissa lh 2.4 bokseissa sama 35 pin liitin. Samaa löytyy myös isommista siemens ecuista, kunhan sahaa pikku palan pois kotelosta.
ei tossa montaa piuhaa tartte teurastaa ilman väli liittimiä  ;)

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
kaikissa lh 2.4 bokseissa sama 35 pin liitin. Samaa löytyy myös isommista siemens ecuista, kunhan sahaa pikku palan pois kotelosta.
ei tossa montaa piuhaa tartte teurastaa ilman väli liittimiä  ;)


Kyllä 6 piuhaa omaan johtosarjaan, on jo liikaa, varsinkin kun haluan että boksin saa jälkiä jättämättä pois ja takaisin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä

Kyllä 6 piuhaa omaan johtosarjaan, on jo liikaa, varsinkin kun haluan että boksin saa jälkiä jättämättä pois ja takaisin.

Piuhat ovat Flexitunen kanssa seuraavat.

Suuttimille (poikki ja boxi väliin) tai sitten ottaa valmiin johtosarjan, jolloin ainoa muutos on lambdan rinnalle kytkeytyminen ja maapiuhan vetäminen.
Tai sitten kuten minä.
Lambda (rinnalle) Ja piuhan joka on syytä olla suojattua.
Lämpötila-anturi (joko flexin oma tai LH:n rinnalle).
Plussa virtalukolta tms. kytkeytyvä (puolan plussakin käy).
Ja tietysti maapiuha.

Tai sitten hankit tarvittavat liittimet ja purat sen LH:n liittimen ja teet kytkennän tms. suoraan siellä johtosarjassa ja laittat tarvittavat piuhat rinnakkain sinne liittimeen. Sitten vain puristat liittimen.

Nimittäin lisäliitos boxin koko piuhasarjassa altistaa häiriöille, varsinkin lambdassa, joka on jo valmiiksi koaksiaali-piuha.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Bioadapterilla nyt vedetty jotain yli 5000 km ja kokemukset positiiviset, asennus oli helppo bolt-on tyyppinen, mihin meni aikaa n. 10-15 min ja auto on toiminut hyvin. AUTO-moodissa säätö nostettu nyt +27%, jolloin auto käy viileälläkin hyvin heti liikkelle lähtiessä, kylmäkäynnistys vaatii pari-kolme starttausta, kylmäkäynnistysrikastus on vielä vähän hakusessa, nyt +120%

Suunnitelmissa on kuitenkin suuttimien vaihto 200cc -> 240cc, Saabin suuttimet hankittuna ja sitten toivoisin mielipiteitänne seuraavaan: eli varmuuden vuoksi ajattelin nyt käydä hieman haperot bensalinjat tankilta pumpulle ja pumpulta koneelle läpi ja samalla vaihtaa polttoainepumpun suodattimineen uuteen, kannattaako tuohon vapari B200F:ään hakea Motonetista alkuperäinen Boschin turbomalleille tarkoitettu ruiskupumppu http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/281389/10 (124,90 €) vai riittääkö/tyydyttääkö tuo http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/281356/3 Volvo ruiskupumppu "E" (79,90 €)

Sopiiko tuo turbon pumppu edes vaparille? Ja onko siitä mitään muuta hyötyä, kuin että on alkuperäistä Bosch-laatua?
« Viimeksi muokattu: 12.10.2012, 11:20:17 kirjoittanut Arkku »
- Volvo 740 B200F -91

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vanha pumppu pitäisi riittää, jos on vaan ehjä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tänään käynnistys suhteellisen nätisti.

Yöllä 0C ja kännistyksen aikaan +2C
Käynnistyi hyvin mutta parin ensimmäisen sekunnin aikana pientä epäröintiä. 5 sek kohdalla käynti ja kaasuunvastaavuus liki normaalia. 20 sekunnin jälkeen polttoaineen huomaa vain putkesta tulevasta vesihöyryn määrästä!

Suuttimien vaihtoon menee, silllä vakiot vihreät ovat kertakaikkiaan liian pienet viinalle. Tulee noissa lämpötiloissa 100% suuttimien aukioloaika täyteen siinä 3000rpm kohdalla kylmänä.

Toistaiseksi pysyn puhtaana viinamäen miehenä!  :D

Pakkaset sitten paljastavat totuuden!  :P


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Elekma  Autoracing