Ateho  Elekma

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445754 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tamppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Mitenköhän ton 242kkosen tiivisteet kestäis bensaa vahvempaa-(kone b190k)? Kokemusta mikä vuotaa ensin ? Mitä muutoksia kaasarikoneeseen tarvii tehdä ? Kysymysripuli kun oma pää ei taas toimi :2funny:
E: kirotusvireitä
360 rallisika

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Pitäisi kestää, jos ovat vuoden 1976 jälkeen tehtyjä.

Viinakonversio tarvitsee hitusen vajaat 30% lisää soppaa, eli vaihda kaasarin suutin tms.
Mutta sen jälkeen em. kulkineella ei sitten bensalla enää ajella.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa tamppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Jees :) kiitoksia infosta ja ei o tarkotus enää ajaakkaan kun lähellä on 2 viinapumppua  :hello:
360 rallisika

Poissa TTracing

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • Volvoilua Vuodesta 1997
Mitenköhän ton 242kkosen tiivisteet kestäis bensaa vahvempaa-(kone b190k)? Kokemusta mikä vuotaa ensin ? Mitä muutoksia kaasarikoneeseen tarvii tehdä ? Kysymysripuli kun oma pää ei taas toimi :2funny:
E: kirotusvireitä

B19A K, koneen kaasarilla ja imusarjalla oli ihan pakko viilata V:>
240 GLi ehkä joskus Turbo?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
B19A K, koneen kaasarilla ja imusarjalla oli ihan pakko viilata V:>

Tuo oli kyllä ihan B19K perusmoottori, eikä mikään A enää. Siinä oli muutakin eroa A moottoriin nähden, kuin kaasari ja imusarja, mm. männät.
oli ihan pakko viilatta...  :D

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Onko kukaan muuttanut tinavitosta toimimaan e85:llä? Kiinnostaisi tuo ärrä muuttaa etanolilla toimimaan, noita adaptereita kun katselin joskus niin niitä ei silloin ainakaan vitoskoneeseen saanut.
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Onko kukaan muuttanut tinavitosta toimimaan e85:llä? Kiinnostaisi tuo ärrä muuttaa etanolilla toimimaan, noita adaptereita kun katselin joskus niin niitä ei silloin ainakaan vitoskoneeseen saanut.

Tinakone vaatii kaksi adapteria, oli ne sitten flexitune tms. palikkaa. Koska kaikki tietämäni muutoskitit ovat 4-sylinterisille tehtyjä.   :hello:

Eli homma ei ole sen kummoisempi kuin asentaa kaksi palikkaa rinnakkain.  Esim. pytyt 1,2 ja 3 toiselle palikalle ja pytyt 4 ja 6 toiselle palikalle.

Ja siitä sitten wiinamäen-mieheksi!    <Kippis>  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa tupa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
Mites on, olenko ymmärtänyt oikein luettuani nämä viinakeskustelut?

Mulla olis tuo -84 760 B23ET-koneella ja viina houkuttaa. Vakiona tuo toimisi esim. Flexitunen kanssa sekä pelkällä bensalla että pelkällä viinalla ja niiden sekoituksilla ilman muita modauksia. Jos tehoa halajaa lisää ja ahtoja nostaa, niin suuttimet menee vaihtoon ja sen jälkeen ei pelkällä bensalla ajella?

Entä kuinka paljon tyhmempi tuo Motronic on LHjettiin verrattuna? Kuinka hyvin osaa kompensoida seoksia, ym. kun viinalla läträtään? Ts. onko nuo LHJet kokemukset kuinka hyvin sovellettavissa motikalle?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Mulla olis tuo -84 760 B23ET-koneella ja viina houkuttaa. Vakiona tuo toimisi esim. Flexitunen kanssa sekä pelkällä bensalla että pelkällä viinalla ja niiden sekoituksilla ilman muita modauksia. Jos tehoa halajaa lisää ja ahtoja nostaa, niin suuttimet menee vaihtoon ja sen jälkeen ei pelkällä bensalla ajella?

Vakio vehkeeseen flexitune kiinni ja menoksi! Eikä muita operaatioita!

Jos ahtoja nostaa ja tehoja halajaa, niin isompia suuttimia ja suuttimiin sopeutettu lastu kaveriksi, niin taas meno maittaa kuten ennenkin!   :hello:

Entä kuinka paljon tyhmempi tuo Motronic on LHjettiin verrattuna? Kuinka hyvin osaa kompensoida seoksia, ym. kun viinalla läträtään? Ts. onko nuo LHJet kokemukset kuinka hyvin sovellettavissa motikalle?
Motikan tyhmyydestä tai LH:n "älykkyydestä" en sano juuta tai jaata, kun en tunne motikkaa lainkaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Kyllähän vinokoneiden motronic on LH:hon verrattuna aika lastenkengissä oppivuudeltaan kun ei se sitä juuri tee, lambda säädön puuttuessa. Eli käytännössä, älä laita sinne viinaa ollenkaan kun ei ruisku osaa polttoainetta syöttää yhtään sen enempää vaikka pitäisi.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Kyllähän vinokoneiden motronic on LH:hon verrattuna aika lastenkengissä oppivuudeltaan kun ei se sitä juuri tee, lambda säädön puuttuessa. Eli käytännössä, älä laita sinne viinaa ollenkaan kun ei ruisku osaa polttoainetta syöttää yhtään sen enempää vaikka pitäisi.

Tai siis sitten pitää mennä sen flexitunen kanssa pelkällä viinalla tai bensalla, eli ei välimuotoja.  :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Tai siis sitten pitää mennä sen flexitunen kanssa pelkällä viinalla tai bensalla, eli ei välimuotoja.  :o
Niin totta.

Mutta sitä olen ihmetellyt näissä flexitune kokeiluissa, että miten teillä riittää suuttimissa tuotto jos ohjelmallisesti lyödään karkeasti 30% enemmä aukioolo aikaa, niin eikö ala olla jo aika tapissaan kokoonpanon muuten pysyessä vakiona? LH:n tapauksessa taisi olla 0.6bar mikä maximit, miten lie motikalla kun vakioahdotkin taitaa olla jo hieman korkeammat?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Mutta sitä olen ihmetellyt näissä flexitune kokeiluissa, että miten teillä riittää suuttimissa tuotto jos ohjelmallisesti lyödään karkeasti 30% enemmä aukioolo aikaa, niin eikö ala olla jo aika tapissaan kokoonpanon muuten pysyessä vakiona? LH:n tapauksessa taisi olla 0.6bar mikä maximit, miten lie motikalla kun vakioahdotkin taitaa olla jo hieman korkeammat?

Motikasta en tiedä sen enempää kuin sika neon-valoista mutta LH:sta tiedän hitusen.

Vakio LH ja flexi kestää viinaa sen 0,6 baaria pohjaamatta pahasti vakiolastulla, vaikka sen yläpää hitusen paksulla onkin. 0,8 baaria tarkoittaa 100% aukioloa siellä +4500rpm wiinalla flexin kanssa. Vaan silti sopat eivät mene vaarallisen laihalle terveellä automaattivaihteistolla. Ja silti sekään ei vielä viinalla nakuta.
Vakiona LH ei kartoilla ohjaa kuin sinne 80% pulssisuhteelle normaalisti normaali koneenlämmöillä.

375cc/min suuttimilla ja baarin ahdoilla mennään viinalla tapissaan siellä +5500rpm kohdilla, joten ei automaatilla pahemmin haittaa.  Nakutusta ei ole antureiden mukaan vaikka liki lambda 1:llä mennään.

Meikälläisellä on hakusessa sellaiset 450-500cc/min suuttimet, jotta pääsen sinne turvalliseen 80% pulssisuhteeseen kaikissa tilanteissa. Eli jos jollain sellaiset on, niin tarjota saa!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa tupa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
Mitähän tuo motikka sitten lambdatiedolla oikein tekee, jos ei seoksia osaa säätää. Koristeenakohan se lambda tuolla pakoputkessa on.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Mitähän tuo motikka sitten lambdatiedolla oikein tekee, jos ei seoksia osaa säätää. Koristeenakohan se lambda tuolla pakoputkessa on.
Jep, sielä se vaan hengaa, mutta aattele, motikan ohjaamssa 850-vaparissa sielä hengaa 2lambdaa koristeena, Motestilla säätämässä ollessa säätäjäkin ihmetteli että mitä hemmettiä ei nää lambdat muuta mitään. ;D
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron