Proturbo  Autodiagnoosi

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445951 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Anneli

  • Vieras
Hei, eli jos ostaa vihreät Boschit, nykyisen lastun kanssa, pelaako? Vai käykö suosiolla jossain teetättämässä vihreille sopivan viinaohjelman? Toisaalta tällöin olisi sama vaihtaa jo oikeasti kulkevammaksi, eli h-profiilia ja sen sellaista. Jolloin tulisi kuitenkin eteen se softan kustomointi osaavassa pajassa? Ja viinakselle tietenkin.

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Hei, eli jos ostaa vihreät Boschit, nykyisen lastun kanssa, pelaako? Vai käykö suosiolla jossain teetättämässä vihreille sopivan viinaohjelman? Toisaalta tällöin olisi sama vaihtaa jo oikeasti kulkevammaksi, eli h-profiilia ja sen sellaista. Jolloin tulisi kuitenkin eteen se softan kustomointi osaavassa pajassa? Ja viinakselle tietenkin.

Näin itse toimisin.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Hei, eli jos ostaa vihreät Boschit, nykyisen lastun kanssa, pelaako? Vai käykö suosiolla jossain teetättämässä vihreille sopivan viinaohjelman?

Jos tarkoitat noita 440cc/min virtaavia suuttimia (0280155968), niin enpä sano, että ne riittävät, jos alkuperäiset ovat 315cc/min (0280155831). Kiihdytysrikastukset vaativat Wiinalla yllättävän "mukavasti" kakkua koneeseen.  Itse laittaisin 500cc/min vähintään. Pitäisin sopivina suuttimina sellaisia, joilla pulssisuhde jää korkeintaan 90% arvoon täyskaasuvedossa.

Kyllähän se Wiina "toimii" bensalastulla kesäkelissä, mutta starttirikastukset ja kiihdytysrikastukset ovat päin prikkalaa välittömästi. Joten kelien jäähtyessä sinne 0C tietämiin tulee kylmäkäynnistyksistä tuskaa, epätoivoa ja ahdistusta!

Toisinsanoen Wiinalle pitää olla oma softansa ja bensalla omansa!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Anneli

  • Vieras
Hei, alkuperäiset ovat 350 cc eli valkoiset. Jos laitan tuon vakiopiirin paikalleen, ja ostelen noita biobokseja, riittääkö se että pääsee ajelemaan? Viisisylinteriseen ei vissiin ole hirveesti vaihtoehtoja älykkäistä bokseista? Eikä olisi vara laittaa BFV-bokseja tms. kun niissä hinta oli 600 eur tms. Vai menisikö jopa joko vakiolastulla/virilastulla ja näillä valkoisilla esim 70% 98 ja 30% e85 sekoituksella ilman mitään säätöbokseja? Tulisi säästöä siinäkin noin 6.6 snt/litra aineiden hintaeron ollessa 55 senttiä 98/e85, eli 66 euroa /1000 litraa. Säästö aina säästöä. Kesän joutais ajella ilman bokseja. Tosin voisin jos 5-sylinteriselle löytyy sellainen edukas purkki jolla voi ajaa 100% etanolilla niin äkkiäkös tuo maksaa itsensä takaisin. Silloin toki vakiosoftalla ja edelleen valkoiset suuttimet. Kertokaapas mielipiteitä ennenkuin alan törttöilemään enempää.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2014, 04:32:58 kirjoittanut Anneli »

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Hei, alkuperäiset ovat 350 cc eli valkoiset. Jos laitan tuon vakiopiirin paikalleen, ja ostelen noita biobokseja, riittääkö se että pääsee ajelemaan? Viisisylinteriseen ei vissiin ole hirveesti vaihtoehtoja älykkäistä bokseista? Eikä olisi vara laittaa BFV-bokseja tms. kun niissä hinta oli 600 eur tms. Vai menisikö jopa joko vakiolastulla/virilastulla ja näillä valkoisilla esim 70% 98 ja 30% e85 sekoituksella ilman mitään säätöbokseja? Tulisi säästöä siinäkin noin 6.6 snt/litra aineiden hintaeron ollessa 55 senttiä 98/e85, eli 66 euroa /1000 litraa. Säästö aina säästöä. Kesän joutais ajella ilman bokseja. Tosin voisin jos 5-sylinteriselle löytyy sellainen edukas purkki jolla voi ajaa 100% etanolilla niin äkkiäkös tuo maksaa itsensä takaisin. Silloin toki vakiosoftalla ja edelleen valkoiset suuttimet. Kertokaapas mielipiteitä ennenkuin alan törttöilemään enempää.
Ajat bensalla hetken ja säästät. Laitat isommat suuttimet ja meet jollekkin ketä hieroo custom ohjelman sulle.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa Fillarimies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Tänään kokeilin laittaa omaan 960:seen volleeni 50/50 suhteella RE85/98 ja mitä nyt äkkiseltään huomasin niin käynti muuttui tosi tasaiseksi :o
Aion vielä kokeilla muuttaa seosta vahvemmaksi, katsotaan kuinka käy. 8)
Volvo 960 2.5 vm. -96
Maastopyöräilyä vuodesta 2003

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tänään kokeilin laittaa omaan 960:seen volleeni 50/50 suhteella RE85/98 ja mitä nyt äkkiseltään huomasin niin käynti muuttui tosi tasaiseksi :o
Aion vielä kokeilla muuttaa seosta vahvemmaksi, katsotaan kuinka käy. 8)

 :nuhtelu

Kannattaa lukea tämä viestiketju alusta asti!

Ja myös tämä
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061

Wiinaa ei kannata muuntamattomalle moottorille tuota enempää syöttää, jollei halua tehdä laiha-seos moottoria ja ihmetellä vikakoodeja tai rikkoa moottoria.  :idiot2:

Moottorinohjaus pystyy pienissä määrin lambda säädöllä kompensoimaan etanolin lisäystä, mutta mahdottomiin sekään ei pysty!
Eli ongelmaksi tulee se, että Wiina vetää laihalle moottorin seokset kiihdytyksissä ja se pahimillaan rikkoo moottorin.
Joten aivan turha kokeilu, ellet vaihda isompia suuttimia tai hanki soveltuvaa RE85 adapteria!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa okoz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • 760 Turbo
Noniin nyt on flexitune autoX1 kytketty ja moottori on b230ft lh2.2 ohjauksella. Ensimmäinen käynnistys ja käynti oli ensin hieman epätasaista ja bensa tuoksui (vain bensaa tankissa). Tarviiko vielä tehdä jotain säätöä tuohon flexituneen vai asettuuko automaattisesti? Lambda- ja lämpöanturi on myös kytketty.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Flexitune on oletuksena wiinatilassa, joten jos bensiiniä on tankissa, se on taatusti paksulla ekassa startissa.
Kunhan lambda on lämmennyt ja antaa stabiilin signaalin, siirtyy purkki bensa-tilaan, jolloin seuraava startti onkin normaali.

Sitten kun wiinaa on tankissa, flexi huomaa sopan olevan laihalla ja siirtyy wiinatilaan!
Käynnistys ja kylmäkäynti rikastuksia säätele sitten kylmemmällä kohdilleen ja kun wiinaa on tankissa, sillä bensatilassa ne eivät ole käytössä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa okoz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • 760 Turbo
 -H- tattista vaan. Selkeni tämäkin.

Poissa joel740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Nyt kun volvolla ajeltu pari viikkoa niin mietin että vois kokeilla e85 seosta. Ajeltu nyt vain pienillä määrillä e85 sekaisin 95 seassa. Tämä vain siksi että halpenee edes hieman bensan hinta. Nyt olis tarkoituksena saada kottero kulkemaan pelkällä e85:lla.
Vakio b200f kone, jossa nämä suuttimet
http://www.witchhunter.com/flowdatapix/b0280150762.jpg

Hyllystä löytyisi tälläiset GT punton suuttimet
http://www.witchhunter.com/flowdatapix/b0280150701.jpg

Auttaako nuo suuttimet yhtään jos laittaa vielä tuon muutossarjan koneeseen. Vai onko purkin kanssa suuttimien vaihto turhaa?
Viinan kanssa pelannut vain kaasari vehkeiden kanssa, joten ei ole kokemusta noista suuttimista ja bio purkeista.
Volvo s60 2.4t awd 2002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Adapterit toimivat siten, että ne lisäävät vakiosuuttimien aukioloaikaa tietyn määrän lisää.
Lisäksi niissä on Wiinatilassa lisäkäynnistysrikastus ja kylmäkäyntirikastus lisäys bensaan nähden.

Isompia suuttimia et voi käyttää adapterin kanssa.

Isommilla suuttimilla lisäksi tulee vakio lastun kanssa se ongelma, ettei sen kylmä ja käynnistysrikastukset riitä Wiinalle.
Muista rikastuksista puhumattakaan!

Eli auton etanolisointi on syytä tehdä adapterilla, jos ei onnistu saamaan käsiinsä oikean kokoisia suuttimia ja wiinalastuja.
Suuttimet pitäisi olla +27% suuremmat wiinalla kuin bensalla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa joel740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
OK. Eli nuo punton suuttimet olis hitusen liian pienet(10cc vajaus). Painetta nostamalla sopivat? Saako tuohon koneeseen viinalastua? Taitaa olla siis boksi ainoa vaihtoehto, ja varmaan halvempi.
Volvo s60 2.4t awd 2002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
OK. Eli nuo punton suuttimet olis hitusen liian pienet(10cc vajaus). Painetta nostamalla sopivat? Saako tuohon koneeseen viinalastua? Taitaa olla siis boksi ainoa vaihtoehto, ja varmaan halvempi.

Minä en tiedä saako tuohon Wiinalastua, epäilen, ettei.
Vapareihin en ole askarrellut niitä, enkä meinaakkaan, sillä sen verran työlästä se on.

Jep, esim. flexituneX1 maksaa vain satasen nurkissa.
http://www.flexitune.se/products.php


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa joel740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Lisäkysymyksenä että saako näihin vapareihin mitään lastuja ylipäätään? Kuiten tuo lh2.4 keksittiin jo kivikaudella
Volvo s60 2.4t awd 2002

 

Carcom Oy  Ateho