Proturbo  Autodiagnoosi

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445784 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa OR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Tein kytkennän, joka lisää suuttimien pulssin pituutta ja olen hiljalleen kasvattanut E85 suhdetta besnsaan, nyt 60% E85. Moottori käy todella tasaisesti eikä nyi ollenkaan kiihdytyksissä tai missään vaiheessa. Mittasin lambda jännitteen yleismittarilla ja se näytti noin 0.81 - 0.85V tyhjäkäynnillä ja notkahteli hieman kun kaasua polki paikallaan, mutta palautui. Tarkistin yhden sylinterin tulpan värin ja se oli aika vaalea. Onko ilma/polttoaine seos kohdillaan näillä tiedoilla, että ei ole liian laihalla?

Auto Volvo 440, B20F

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Flexitune x4 kytkennästä. Jos otan orggis lambdan johdosta jatkamalla signaalin flexifuelille niin muuttuuko/ sotkeeko se LH:n koska lambda muuttuu kun siitä otetaan signaalia muualle?

Laittaisin itse kytkimen myös ja laitoinkin sitten lopulta!

Ajoin aikanaan lambda säädöllä, mutta se oli välillä vähän hidas reagoimaan siihen, että polttoaine vaihtui varsinkin semi viileällä koneella. Siitä sitten tulee starttiongelmia jos vaihdat bensasta wiinaan ja kone ei ole täysin lämpöinen.

Flexi ei kuormita lambda signaalia, eli ei vääristä sitä mitattavissa määrin.   ::)

Tein kytkennän, joka lisää suuttimien pulssin pituutta ja olen hiljalleen kasvattanut E85 suhdetta besnsaan, nyt 60% E85. Moottori käy todella tasaisesti eikä nyi ollenkaan kiihdytyksissä tai missään vaiheessa. Mittasin lambda jännitteen yleismittarilla ja se näytti noin 0.81 - 0.85V tyhjäkäynnillä ja notkahteli hieman kun kaasua polki paikallaan, mutta palautui. Tarkistin yhden sylinterin tulpan värin ja se oli aika vaalea. Onko ilma/polttoaine seos kohdillaan näillä tiedoilla, että ei ole liian laihalla?

Auto Volvo 440, B20F

Lambda jännitteen pitäisi pyöriä siinä 0,5V nurkassa, jotta sopitus on oikein. Liki voltin jännite on liian rikkaan seoksen merkki.
Eli paksulla käy!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
6.8ohm vastukset tilattu 8) seuraavana vuorossa varmaan yv:tä mikanille lastusta :D
No kun halvalla sai.

Poissa OR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi

Lambda jännitteen pitäisi pyöriä siinä 0,5V nurkassa, jotta sopitus on oikein. Liki voltin jännite on liian rikkaan seoksen merkki.
Eli paksulla käy!

Säädin syöttöä pienemmälle niin nyt tyhjäkäynnillä ja ajaessa vaihtelee noin 1s välein 0.1 - 0.8v väliä. Tyhjäkäynti ei ole enää  niin samettinen, mutta samankuuloinen kuin bensalla. Ainakin googlen kuvahaun perusteella tuollainen signaali olisi ok, onko ?



Kuinka haitallista moottorin kannalta on ajaa liian rikkaalla tai laihalla, vaikka moottorin käytös tuntuisi normaalilta?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Jep, nuo kuvan signaalit ovat OK.

Tosin oikein ahkerasti säätämällä saa aikaiseksi tuollaisen "viallisen" sensorin lambda kuvaajan, mutta se vaatii aikaa ja tupakkia melkoisesti!  :D

Wiinalla rikkaalla ajaminen on erityisen haitallista kukkarolle ja osin moottorin voitelulle!
Laihalla ajaminen ei LH-ympäristössä onnistu ilman kikkailua!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Laihalla ajaminen ei LH-ympäristössä onnistu ilman kikkailua!
Jos tarkoitit tuota OR:n 440 B20F moottorilla niin siinä on kylläkin Fenix 3B ruiskuna, ei LH-Jetronic.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Jos tarkoitit tuota OR:n 440 B20F moottorilla niin siinä on kylläkin Fenix 3B ruiskuna, ei LH-Jetronic.

Juu siitä en sitten tiedä mitään!  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa OR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Olen nyt ajellut pelkällä E85 ja noin 2000 kierroksen kohdilla nykii jonkin verran ja bensaan verrattuna tuntuu hieman tehottomammalta. Vaihdoin uudet tulpat "WR7DC", mutta sillä ei ollut vaikutusta. Päälle 3000 nykimistä ei enää tunnu, mutta ehkä hieman voi olla tehottomampi kuin bensalla. Voiko nykimiseen olla syynä poltoaineensuodatin.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Olen nyt ajellut pelkällä E85 ja noin 2000 kierroksen kohdilla nykii jonkin verran ja bensaan verrattuna tuntuu hieman tehottomammalta. Vaihdoin uudet tulpat "WR7DC", mutta sillä ei ollut vaikutusta. Päälle 3000 nykimistä ei enää tunnu, mutta ehkä hieman voi olla tehottomampi kuin bensalla. Voiko nykimiseen olla syynä poltoaineensuodatin.

Mikähän vehe kyseessä? Itellä teki tuota ku merikontin tankissa oleva pumppu alko porsimaan. Ja kannattaa suosiolla aina ekaks käyvvä ne sytkä osat läpi.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa OR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Mikähän vehe kyseessä? Itellä teki tuota ku merikontin tankissa oleva pumppu alko porsimaan. Ja kannattaa suosiolla aina ekaks käyvvä ne sytkä osat läpi.

B20F kone, olen virranjakajan kannen tarkistanut. Jos toimii normaalisti bensalla ja e85 nykii vaikka lambdan mukaan seos ok, niin mistä se voisi johtua. Onko edes mahdollista? Pitää kokeilla nykiikö bensalla seuraavaksi.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
B20F kone, olen virranjakajan kannen tarkistanut. Jos toimii normaalisti bensalla ja e85 nykii vaikka lambdan mukaan seos ok, niin mistä se voisi johtua. Onko edes mahdollista? Pitää kokeilla nykiikö bensalla seuraavaksi.

Syttykartta....   :-[

Kts. prokkis-topiccini aiheesta... 


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa OR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Syttykartta....   :-[

Kts. prokkis-topiccini aiheesta...

Olen ajellut nyt E85/E10 sekoituksella (70/30) niin nykiminen hävisi ja vetää paremmin kuin pelkällä e85. Eilen tankkasin pelkkää E10 ja poistin pulssinjatkaja kytkennän välistä niin lämpimänä tyhjäkäynti seilaa, kun päästää kaasulta mutta tasoittuu hetken päästä. Tänään tankkasin E85/E10 sekoituksen (70/30) ja tyhjäkäynti on normaali, mistä voisi johtua?

Sytytystä tosiaan pitäisi säätää ilmeisesti myöhäisemmälle jos haluasi tuolla e85:llä e10 vastaavan suorituskyvyn. Ajattelin jos tekisi siihen oman ohjaimen sytytykselle, riittääkö imusarjanpaine, kampiakselin asento ja kierrosnopeus ennakon määrittämiseen? Saisikohan sitä säätöihin ilman penkkiä, että toimisi nykimättä E85:llä?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Olen ajellut nyt E85/E10 sekoituksella (70/30) niin nykiminen hävisi ja vetää paremmin kuin pelkällä e85. Eilen tankkasin pelkkää E10 ja poistin pulssinjatkaja kytkennän välistä niin lämpimänä tyhjäkäynti seilaa, kun päästää kaasulta mutta tasoittuu hetken päästä. Tänään tankkasin E85/E10 sekoituksen (70/30) ja tyhjäkäynti on normaali, mistä voisi johtua?

Lambda sopeutumasta (long term fuel trim).


Sytytystä tosiaan pitäisi säätää ilmeisesti myöhäisemmälle jos haluasi tuolla e85:llä e10 vastaavan suorituskyvyn. Ajattelin jos tekisi siihen oman ohjaimen sytytykselle, riittääkö imusarjanpaine, kampiakselin asento ja kierrosnopeus ennakon määrittämiseen? Saisikohan sitä säätöihin ilman penkkiä, että toimisi nykimättä E85:llä?

Imusarjan paine ja kampiakselin asento (siitä tulee automaattisesti myös kierrostieto) riittävät pienimmillään.

Kyllä sen kadullakin saa säätöihinsä. Säätämisessä kannattaa käyttää naku-luureja.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Voisikos joku kertoa että miten säädetään flexitune näillä keleillä? Kun ohjeissa sanotaan vaan että jumpperi sinne ja potikkaa kääntää ja jne. Mutta kuinka paljon sitä käännetään ja mitä kaikkea pitääkään säättää?
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Käynnistysrikastusta lisätään niin paljon, että kone hörähtää käyntiin näissä keleissä.

Sen jälkeen säädetään kylmärikastusta niin paljon, että auto pysyy käynnissä.

Säädä vähän kerrallaan lisää, niin kyllä ne aikas nopeasti on tontilla.
Jos seuraavana aamuna ei pysy käynnissä, sitten lisää rikastuksia.  Ei mitään ihmeellistä tai mahdotonta.

Eli jumpperi siihen kohtaan mitä halutaan säätää ja säätö, jonka jälkeen virrat pois ja päälle uudelleen, niin asetus on talletettu.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Proturbo  Autodiagnoosi