Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: jaskajokunen - 15.04.2017, 12:26:58
-
Ostinpa puuilosta soodapuhalluspistoolin ja 10kg soodaa. Poika jo varoittelikin, että maalaaminen soodalla puhalletulle pinnalle epäonnistuu eli millä välttää moinen ? Kestääko aluvanteiden lakkaus puhalluksen, jos haluaa saada pinttyneet jarrupölyt pois ? Kuinkas puupinnat, pitääkö niitä käsitellä soodapuhalluksen jälkeen ennen maalaamista jotenkin?
Missä muussa kohteessa soodapuhallusta voi hyödyntää?
Videoo (https://youtu.be/KfT0iT1xQa4) Eli lähtee lakat vanteesta :(
-
Onnistuu maalaus, kun pinnat pesee hyvin puhalluksen jälkeen.
-
http://www.soodapuhaltamo.fi/?Puhalletun_pinnan_j%C3%A4lkik%C3%A4sittely
http://www.saimaansoodapuhallus.fi/?page_id=159
-
Juuri soodapuhallutin Scotia vanteet ja maalasin ne itse sprayllä - ei mitään ongelmia.
- normipesu
- pyyhin asetonilla (sattu löytymään hyllystä sopivasti)
- pohjamaali alumiinille
- väri
- laadukas lakka
Soodan jäljiltä pinta on kuitenkin jonkun verran karhea, maalia (ja varsinkin lakkaa) menee yllättävän paljon ennenkun pinta sulaa sopivaksi. Suosittelen maaliruiskua, tulee varmasti halvemmaksikin.
-
Ongelma on siinä, että sooda on voimakkaasti emäs aine. Sooda jää muhimaan pinnan alle ilman kunnon pesua ja voi alkaa irrottamaan maalipintaa.
-
Ongelma on siinä, että sooda on voimakkaasti emäs aine. Sooda jää muhimaan pinnan alle ilman kunnon pesua ja voi alkaa irrottamaan maalipintaa.
(http://puu.sh/vAoFm/4ee47b24b2.jpg)
Näyttäis olevan kuitenkin melko lähellä neutraalia ::) Aattelin Eikan talvivanteet puhaltaa puhtaaksi ja maalata rubbercompilla tms. Kuinka pitää pohjat valmistella, jottei tarvitse montaa kertaa maalata. Mustaksi maalaan eli onko tuo rubbercomp hyvää vai onko ihan tavallinen paukkumaali kuitenkin parempaa ?
-
Tuolla säkillä saat melkein yhden vanteen kymmenesosan tehtyä, jos on ilmaa reippaasti tarjolla?
-
Sooda jää muhimaan pinnan alle ilman kunnon pesua ja voi alkaa irrottamaan maalipintaa.
Just näin. Soodalla ei kannata alkaa kikkailemaan, jos ei tiedä mitä tekee. Vanteita ym. tukevampia pintoja ihan turha puhaltaa soodalla, kun ne kestää esim. hiekkaa, tai lasikuulia ihan hyvin.
Soodapuhalluksen jälkeen osat tulee pestä esim. etikalla ja lämpimällä vedellä, mikä tuntuu ihan tyhmältä, kun jollain järkevämmällä aineella puhalletut pinnat ovat maalausvalmiita sellaisenaan. Ei kannta olla liian trendikäs ;)
-
Tuolla säkillä saat melkein yhden vanteen kymmenesosan tehtyä, jos on ilmaa reippaasti tarjolla?
:D :2funny: Tulipa todettua, että on kyllä ihan paska vehje. Jospa jarrusatulaan tai kiveniskemään riittäis, mutta vanteita on tosiaan ihan turha alkaa puhkumaan .
Kuinkas aluvanteet tuleeko hiekkapuhalluksella tarpeeksi tasainen pinta rubbercompille ?
-
Kuinkas aluvanteet tuleeko hiekkapuhalluksella tarpeeksi tasainen pinta rubbercompille ?
Meinaatko tosiaan pilata rubberilla vanteet?
Mitäs jos kiikuttaisit ne Pro Pintaan.
120€ sis puhallus ja pulveri maalaus.
-
Meinaatko tosiaan pilata rubberilla vanteet?
Mitäs jos kiikuttaisit ne Pro Pintaan.
120€ sis puhallus ja pulveri maalaus.
No tuohan on vasta ajatusvaiheessa. Aikoinaan paritkin vanteet käytin AIC:ssä maalattavana, tuli hyvät ja normi 10mikronin lakkapinnan sijaan 100mikronin lakkakerros, oli kivat pitää puhtaana. Kuis tuo propinta lakkaa käyttelee ?
-
Kuis tuo propinta lakkaa käyttelee ?
Kannattaa soittaa ja kysyä.
-
Pro Pinnalla on vaan välillä vissiin hiekkapuhaltajan toimesta pitemmät toimitusajat. Muuten ei pahaa sanottavaa jäljestä :)
-
Toisaalta nuo on ihan käyttiksen vanteet eli taitaavat kyllä puhaltua kumien kanssa.