Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Moolok - 13.12.2010, 13:54:09
-
Noniin jatketaan tätä prokkista tänne uudelle foorumille. Pientä pohjustusta eli rakentelutiimimme koostuu autotekniikan insinööriopiskelijoista. Opiskelu budjetilla viedään projektia eteenpäin ja lisärahaa kerätty purkuosien myynnillä:P
Elikkä ahtimena jonkun noin 35L laivadiiselin turboahtimen kompressoripuolta hyväksi käyttäen tehty mekaaninen ahdin. Ahtimen kaikki akselit ja liikkuvat osat on käyty tasapainottamassa ja laakerointi on keraaminen.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/ahdin1.jpg/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/ahdin2.jpg/full)
Tuollainen kori hommattiin aluksi mutta kesällä hitsatessa todettiin vehje niin mädäksi, että siitä tulee vain moottorin testi penkki. Moottori kun saadaan toimimaan lähtee kori vaihtoon.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/auto.jpg/full)
Tekniikka: b200k johon hommattiin vahvemmat kanget. Puristukset laskettiin avartamalla palotiloja ja b200ET männillä.
Nykyinen puristussuhde kannenblaanauksen jälkeen 8.3
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/venttiilit.JPG/full)
Venttiilit ja seetit hiottiin tahnan kanssa.
Pensansyöttö hoidetaan ensisijaisesti 2xDellorto dhla 40, jotka saapui saksanmaalta.
kaasuttimelle tehtiin itse painekannet koska kannet olis maksanu saman kerran kun kaasarit yhteensä:E
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/lortot.jpg/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/korkit.jpg/full)
Kaksi kytkinasetelmaa purettiin (oli nurkissa pari vanhaa) ja tehtiin tuplajousi asetelma.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/sovittelua.JPG/full)
Ahdin kun on itse tehty ei siinä ole sisäistä vapaakytkintä niin sellainen jouduttiin koneistamaan voimanotto hihnapyörään ja akseliin sopivaksi. Eli kun moottori jarruttaa pääsee ahdin pyörimään vapaasti, joka pienentää ahtimelle rasitusta koska äkkinäiset voimat eivät pääse läpi.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/ratas.jpg/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/akseli1.jpg/full)
sitten ratas tarvitsi vielä laakeroinnin.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/akselikaikki.jpg/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/konetta%20v%E4h%E4%20kasas.jpg/full)
Siinä konetta sitten jo vähän kasassa. A keppi hommattiin vanhan Y:n tilalle. Öljynpaluu öljypohjaan + uudet jakajan osat. Asetelmaa jouduttiin tuoda noin 8mm ulospäin vauhtipyörästä koska se on nyt paksumpi. Kytkinkoppaan pitäisi juuri ja juuri mahtua pyörimään, jos ei niin tarvii vähän muutoksia. Sen näkee huomenissa kun konetta aletaan sovittamaan keulalle.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/jakop%E4%E4kasas.jpg/full)
Jakopää kasassa kera uuden vesipumpun, vanha oli hyvin epäluotettavan näköinen. Imusarja tuli hiipakalta ja siihen joutui vähän reikiä suurennella että meni paikalleen. Vanha pensapumpunpaikka tukittiin.
Öljy varastetaan ahtimelle ö-paineanturin paikasta ja tuollainen nippa hommattiin että saadaan kyseinen anturikin vielä toimimaan.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/%F6tpala.jpg/full)
Lamdaa tulee mittaamaan atmegan pikku prossu ja lcd näyttö itsetehdyllä ohjelmalla, joka on vielä työn alla. Anturi on mitsupishi eclipsestä.
Projektipäiväkirja kokonaisuudessaa luettavissa tähän asti Volvolandiassa:
http://www.suomenvolvofoorumi.fi/SVF/index.php?topic=59641.0 (http://www.suomenvolvofoorumi.fi/SVF/index.php?topic=59641.0)
Tästä lähin päiväkirja jatkuu täälä.
Paljon lisää kuvia: http://picasaweb.google.com/projekti.volvo (http://picasaweb.google.com/projekti.volvo)
-
Nyt sain kuvan tosta lamdan lukupiiristä.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/lamda.jpg/full)
Kone hyppäs paikoilleen tiistaina. Huom budjetti luokan moottorinosturi :p
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/konetta%20kiinni.jpg/full)
Siinä se nyt harmillisen romussa korissa istuu. Tämä asia korjautuu sitten kun moottori on toiminnas ja voidaan rahavirta suunnata koriin :E
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/kone%20kiinni.jpg/full)
-
mielenkiintoinen rojekti. tullaan reuraamaan innolla
-
Aika hurjan näkönen toi ahdin :o pitää seurailla mitä tästä tulee.
-
Näin joululomalla oli aikaa käydä täälä kotikonnulla pohjanmaalla vähän venyttämässä penniä.
Veljen hallilta löytyi vanha kerääjä säiliö
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/ker%E4ily.jpg/full)
Kaarre ajoon ;)
Turbo Saabin pensapumppu mallia uppo. Se löytyi kaverin isän tallista kahvikupposen hinnalla:P
Kaikki turhat hilppeet purettuna ja toiminta testattuna näyttänee tältä.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/saabi%20pumppu.jpg/full)
Siitä tehdään siirtopumppu jos saadaan se kikkailtua tankkiin niin että se toimii.
Muuten pitää ostaa jokin imevä pumppu.
Sitten itse pää pumppu Turbo Mitsusta.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/mitsupummpu.jpg/full)
Tuotosta ja paineesta ei mitään käsitystä mutta pitäisi kyllä riittää.
Näin opiskelija budjetilla :hello:
-
Tuli nyt nähtyä tämäkin vekotin oikeen livenä :) aika mielenkiintonen rakennelma. ja kiitos viellä takalasista! :hello:
-
Hyvä homma ja löyty vielä läheltäkin:P ... tuuhan sitten kattelemaan uudestaa kun saadaan käyntiin:D
-
Kuvablogi jälleen kaatunu, joten kuvat ei pelaa :/
-
Heh tässä projektissa on kyllä sama asenne kun mullakin, seurataan ;) Tai on seurailtu jo landian puolella mut jees, jatkakaa. :)
-
Ja tänäänhän jatkettiin:P Näpit syyhys siihen malliin että ajoin Pohjanmaalta Turkuun ja kerkesin kamat heittää kämpän eteisee ja syödä, sitten het volvolle ja matkalta kanisterillinen pensaa.
Testattiin pensalinjan toimintaa ja Saabin pumppu lopulta reistailikin kuten ymmärrettävää kun sai ilmaiseksi, hetkisen tutkittiin ja ja hiilethän siitä olivat kuluneet huonon mallisiksi. Pientä hiontaa, että hiilet tuli tasaiseksi ja jopas hyrräs:P
Samaten pensatakista avattiin se "korkki" jossa on lähdöt ja alustavasti mietittiin miten upotetaan tuo pumppu tankkiin. Kotimatkalla haettiin ahdin varastosta kaverilta ja otin sen tähän ruokapöydälle ja mittailin sen ja mallinnin sen pohjalta ahtimelle "kehdon" josta tulee sen kiinnitys.
Romukaupasta on lattaa jo valmiina haettuna ja huomenna on sitten hitsaus hommia. tarkoitus olis huomenna tehdä tuo pumpun upotus ja ahtimen kiinnitys.
Tankin sisällä oli ärsyttävän kokoinen loiskesuoja/koho en tiedä mikä, mutta koko tankin levyinen eikä sitä saa siitä reijästä ulos. pitää ilmeisesti käyttää jonkinlaista väkivaltaa.
Huomenissa voisin paiskia vähän kuvilla sitten.
-
En muuten käsitä tota kuvablogia. aina osa noista kuvista lakkaa toimimasta tos tekstin mukana. sitten kun muokkaa ja laittaa uudestaa linkin niin taas toimaa hetken. rasittavaa hommaa.
-
En muuten käsitä tota kuvablogia. aina osa noista kuvista lakkaa toimimasta tos tekstin mukana. sitten kun muokkaa ja laittaa uudestaa linkin niin taas toimaa hetken. rasittavaa hommaa.
Lueppas mitä kuvablogi sanoo suoraan linkittämisestä...
Pane photobuckettiin kuvat niin toimii, yleensä.
-
Kappas:D sehän on kiellettyä:EE jospas sitten vaihtais paikkaa täs jokupäivä...
-
Suosittelen http://kuvat.fi/ (http://kuvat.fi/) palvelua.
Ja on kyllä mukava seurata tätäkin projektia. ;)
-
Nyt siirryin Kuvat.fi palvelimeen. Pitänee jaksaa vielä noi vanhatkin vaihtaa.. Kaikki kuvat nähtävissä tuola Picasassa johon linkki allekirjoituksessa..
-
Tämän päivän saldoa:
Päivä alko vähän hitsailun merkeissä kun tärpin kasaan ahtimelle kehdon.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/hitsausta..jpg/full)
Homma kuitenkin jäi kesken kun alettiin tekemään pensapumpun upotusta tankkiin niin laitan kuvia sitten kun kehto on valmis.
Sen "ärsyttävän kalikan" poisto oli hyvinkin ärsyttävää:D porakoneella "sahattiin" sitä sieltä täältä ja vähän saksia ja pihtejä sinne sun tänne. Se persules aina tykkäs luiskahtaa kädestä. Ankkuroitiin se lopulta rautalangalla ja pihdeillä:P..
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/tankin%20%E4rsytt%E4v%E4.jpg/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/lopulta%20%E4rsytt%E4v%E4%20pois.jpg/full)
Lopultakin :E
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/tankin%20upotin%20alku.jpg/full)
Tuosta sitten lähdettiin työstämään pumpun upotinta. Ohutlevy työstöä ruuvipenkillä vasaralla ja rälläkällä, ei kovin kaunista jälkeä mutta ajaa asian. Pelti on alkuperäs osaa:D varaosa volvon takalousteria. Massaa joutu hetken hinkata rälläkän metalliharjalla...
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/tankin%20upotus%20lopputulos.jpg/full)
Tuollainen hökötys :idiot2:. Ei saa nauraa:DDD .. vähän joutu vääntelemään, ei oo saumaakaan hitsiä. Huom pultit tuola ihan alhaalla ettei pumpun pää mene ihan pohjaan kiinni.
-
Kaikki kuvat vaihdettu Kuvat.fi.. jos tästä edespäi toimis.
-
Upo uusi kiinalainen saapui! 450x300x76 ja 3" lähdöillä:P
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/cuuleri.JPG/full)
tälläinen.
Käytiin torstaina vähän pällistelemässä konehuonetta ja mallailemas ahdinta ja kuuleria paikoille.
Kuuleri on mitä täydellisin siihen keulalle^^ mutta vähän enemmän päänvaivaa aiheutti tuo ahdin kun on niin melekoisen kokoinen ja pitkä vieläpä. Ahdin ottaa paikkansa pakosarjan puolelta samoilta paikeilta kun turbo olisi mutta tietenkin pakosarjasta enemmän keulaan päin, kiinnitys kokonaan lohkoon koska muuten hihna ei toimisi kun kone heiluu.
Seuraava projekti auton kanssa on saada se siirrettyä lähemmäs turun keskustaa parempaan halliin, johon siunaantu tilaisuus:P
-
jaksaisitko laittaa kuvaa mihin/millai ootte suunnitellu ton coolerin,siihen syylärin kaveriks vai?Oon itte miettiny mihin laittais,mutta nythän mulla on oiva tilaisuus kopioida teitä ja tilata samoilla mitoilla itselle cooleri :hello: :P kävi mielessä myös sellanen vesikiertonen välijäähdytin,ois aika kompaktin kokonen ja erillainen.
-
Sellaine vesi kuulerihan oli ykkönen, pieni ja sillee vaikka tosin volvon keulalla on aikas paljon tilaa:D.. se tulee siihen syylärin kaveriksi. syylärin etupuolelle tieteskin... Siihen syylärin kiskon viereen suunnilleen samanlainen kiinnitys kuulerille ja sitten jokin laippa kiinnitys syyläristä kuuleriin ettei ne hakkaa toisiaan.. ahtoputkistolle joutuu näppäämään palan pois korista että se pääsee tulemaan kuurerille siitä akkukotelon puolelta ja sama lähdölle ilmanputsarin puolella. Kuvaa ei valitettavasti oo nyt antaa:/ ja oon huono selittämään:DD
-
Vähän mietinnän alla tehdä tälläinen itse suunniteltu dumppi. Pääsee itse sorvaamaan joten selviää pelkillä materiaali kuluilla:P
Mukava kokeilla kerrankin mallinnusta johonkin konkreettiseen, joka oikeasti valmistetaan.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/valmistettava%20dumppi.jpg/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/dumpin%20draft.jpg/full)
-
Mikähän idea tuossa loiskelevyjen/ammeen poistossa oli? Kait sinne tulee uudet loiskelevyt ettei pumppu höräse tyhjää kanttaillessa?
-
oli pakko poistaa se kun muuten olis vaan heilunu irrallaan se loiskelevy kun jouduttiin vähän modailemaan. tuota loisketta vastaan on toi kerääjäsäiliö eli tankkiin tulee vain siirto pumppu joka siirtää pienempään askiin löpöä ( näkyy kuvissa ) jossa on sitten painepumppu. tankki laitetaan vielä sellaiseen asentoo että kaarteissa ja kiihdytyksessä pysyy hyvin löpö pumpulla, ainoistaan jarrutuksessa loikuu pois pumpulta.
-
Noniin volvo saatiin siirrettyä viimeviikolla uuteen halliin. On muuten mukava nyt rakennella ko on siistiä lämmintä ja on pelit ja rensselit:P Ei edes yhtään nakertanut kun huomattiin että kytkinasetelma ei mahdu pyörimään kytkinkopassa.
Tänään sitten mentiinkin hallille ja aivan ensimmäisenä kokeiltiinkin että irrottaako tuo rakenneltu kytkin ollenkaan. Vähän jänskätti mutta tarpeeksi kun vaijeria kiristi niin kyllähän se irrotti! Sitten vaan kones napattiin kädenkäänteessä ulos ja tarkastelemaan.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/konee%20ulos.JPG/full)
Pakosarja ja toi ratas oli ottanu vähän voiman väriä kun siirron aikana suolavettä oli mukavasti roiskunu raktorin pyöristä.
Noh koko jakopää purkuun ja rattaat putsailtiin ja maalattiin.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/v%E4h%E4n%20hitti%E4.JPG/full)
Siinä vähän kytkinkoppaa. Ei hirveästi ollut ottanut mutta tarpeeksi kuitenkin.
Noh mutta ratkaisuna tähän ystävämme rälläkkä+hiomalaikka.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/madalletut%20pultit1.JPG/full)
Pikku heftit laitoin vielä mutterien päihin lopuksi.
Tuossa vielä kuva Zerolle kun kyselit siitä cuulerin paikasta jonkun aikaa sitten..
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/kuulerin%20mallaus.JPG/full)
-
Ei taida olla ihan nöpön nuukaa tuon asetelman ja vp:n tasapainojen kanssa.
-
Ei taida olla ihan nöpön nuukaa tuon asetelman ja vp:n tasapainojen kanssa.
Samaapa mietin. Saattaapi alkaa ravistelemaan kovemmilla kierroksilla. Nyt kun paketti on lattialla, niin ei olisi iso homma käyttää puntituksessa ? Eipähän tarvitse kirota sitten ekalla koeajolla kun ravistaa.
-
Juu toki tullut pari ajatusta tuhlattua tuolle tasapainolle. Mutta kun tuo ahtimen voimanotto on tehty myös itse niin sieläkään ei varmaan tasan tarkalleen ole nuo tasapainot kohdilla. Eli tuo pitäisi tasapainottaa yhdessä: kampura, ahtimen voimaotto ja vauhtipyörä+asetelma, tuon kun tekee nyt niin auto ei taas rakennu moneen moneen kuukauteen rahanpulan vuoksi:/ samaten kun tämä on opiskelijoiden kehitysprojekti niin tuo kones laitetaan ensin käymään ja sen jälkeen tarkoitus purkaa ja alkaa kehittämään. Toki moni nyt ajattelee että tyhmää ja ajantuhlausta.......
-
kones laitetaan ensin käymään ja sen jälkeen tarkoitus purkaa ja alkaa kehittämään. Toki moni nyt ajattelee että tyhmää ja ajantuhlausta.......
Sama meininki mullakin on. Tuo asetelma vaan saattaa lähteä aika kovaa pisin seiniä jossain 6000rpm.
-
Komeeta muoviämpäri! :pomo:
Täähän on kiinnostavinta Volvo-rintamalla heti kasikoneisen kiskon jälkeen. O0
-
Toivottavasti lentää vasta sitten tuon 6000rpm jälkeen:D koska ahtimen laakerit ei tuota 6000 enempää kierroksia kestä tuolla välityssuhteella.. Pitää nyt vähän tässä ajan kuluessa tunnustella mistä sais hienosti super halvalla tai ilmaiseksi tasapainotuksen;P maaailma voi muuttua. ELK
-
Kampuran/vauhtipyörän/kytkinpaketin tasapainoitus maksaa 50-100€, riippuu vähän mistä päin suomenniemeä kysyy. Siihen jos lisää vielä ahtimen vetopyörän niin eipä varmaan enää vaikuta hintaan juurikaan. Toki tässä vaiheessa projektia vaatisi koko paketin purkamisen, joten aikaa ja työtähän siinä menee.
-
Tosiharrastelija laittaa vp.n rengaskoneeseen ja poistaa merkin vastapäätä tavaraa.
-
mistä ihmeestä noi halvalla saa. Maksoi moottoripajalla 140€ kun oikein tinkas tuo että suurentivat tuosta ahtimen voima rattaasta vähän reikää ja sovittivat sinne ton vapaakytkimenä toimivan laakerin. Koululla tänään kyselin mutta ei oo turun boijilla tasapainotus konesta. renkaantasapainotus kones kyl olis:D
-
mistä ihmeestä noi halvalla saa. Maksoi moottoripajalla 140€ kun oikein tinkas tuo että suurentivat tuosta ahtimen voima rattaasta vähän reikää ja sovittivat sinne ton vapaakytkimenä toimivan laakerin. Koululla tänään kyselin mutta ei oo turun boijilla tasapainotus konesta. renkaantasapainotus kones kyl olis:D
Eikös tekullakin ole sorvit ja jyrsimet missä nuokin hommat olis voinu tehdä?
-
eikö tuon asetelman kasassapysyminen hirvitä muutenki jonkuverran, saatikka sen tasapaino. miten lienee kestää pulteilla kasattu asetelma käytössä?
-
Tosiharrastelija laittaa vp.n rengaskoneeseen ja poistaa merkin vastapäätä tavaraa.
Äijjä jyrää toimintaa, mutta todistetusti tollaset ideat joskus toimii, kuten mun "kytkindynamometri", jolla mitattiin kestääkö kytkin mitenpaljon vääntöä, eli VP+kytkin kiinni ruuvipenkkiin ja momenttiavaimella vääntämään kunnes luistaa, ja sit luetaan newttonit. :D
Mutta tosissaan, pojat tasapainottakaa tuo paketti ny jotenkin, ennekun paljoa tyhjäkäyntiä pidemmäs kaasuttelette, muuten saatta olla että saatte uuden moottorin ja auton lisäksi ettiä myös kuskille ja apparille uudet jalat. :-\
-
mistä ihmeestä noi halvalla saa. Maksoi moottoripajalla 140€ kun oikein tinkas tuo että suurentivat tuosta ahtimen voima rattaasta vähän reikää ja sovittivat sinne ton vapaakytkimenä toimivan laakerin. Koululla tänään kyselin mutta ei oo turun boijilla tasapainotus konesta. renkaantasapainotus kones kyl olis:D
Pääkaupunkiseudulla useampikin paja tekee puntituksia, soita ja kysäise päivän hinta. Kampura+ limppu on maksanut näissä alle 100€
- Ko-Met Oy http://www.ko-met.fi/ (http://www.ko-met.fi/)
- GT- Motors Oy http://www.gtmotor.fi/ (http://www.gtmotor.fi/)
- R-Koneistus http://www.ihalines.fi/r/ (http://www.ihalines.fi/r/)
- Tammer Diesel http://www.tammerdiesel.fi/index.html (http://www.tammerdiesel.fi/index.html)
-
Hyviä argumentteja kyllä. Mutta taidetaan laittaa ensin käymää ja mietitään sitten:D.. turha muutenkaan tasapainottaa vielä kun tuossa asetelmassa on paljon epavarmuustekijöitä: kestääkö, pitääkö ja kuinka hyvin palauttaa... Harmittaa sitten jos ei pelaa ja siihen on meny se 100€.. Samaan hintaan olis saanu sintterin ja turbon asetelman..
eli ensin varmistetaan ennenkö heitetään kaivoon rahaa :P
Laskin kyllä joskus tuossa vanhan foorumin puolella että pultit kyllä kestää normaalivoiman ja leikkausvoiman rasituksen. Eli jos tämä hirveä hökötys kokeilu ei toimi--> hommataan varmaankin uusi asetelma. ... Mitäs asetelmaa muuten porukka käyttää nois TIC projekteissa?
-
Hyviä argumentteja kyllä. Mutta taidetaan laittaa ensin käymää ja mietitään sitten:D.. turha muutenkaan tasapainottaa vielä kun tuossa asetelmassa on paljon epavarmuustekijöitä: kestääkö, pitääkö ja kuinka hyvin palauttaa... Harmittaa sitten jos ei pelaa ja siihen on meny se 100€.. Samaan hintaan olis saanu sintterin ja turbon asetelman..
eli ensin varmistetaan ennenkö heitetään kaivoon rahaa :P
Laskin kyllä joskus tuossa vanhan foorumin puolella että pultit kyllä kestää normaalivoiman ja leikkausvoiman rasituksen. Eli jos tämä hirveä hökötys kokeilu ei toimi--> hommataan varmaankin uusi asetelma. ... Mitäs asetelmaa muuten porukka käyttää nois TIC projekteissa?
Neuvot on annettu, kasaan vaan ja katotaan miten pelittää :)
E: niin turbon vakio taitaa riitää jonnekin 200++ hv ja SRE:tä sen jälkeen.
-
voipi ne pultit tieten laskujen mukaan kestää, vaan miten niiden käyttäytyminen lämmetessä? venyykö, sen jälkeen ei kestäkkään oikeen paljoa jos pääsee tulemaan välystä...
-
Neuvot on annettu, kasaan vaan ja katotaan miten pelittää :)
Jep näinpä.
voipi ne pultit tieten laskujen mukaan kestää, vaan miten niiden käyttäytyminen lämmetessä? venyykö, sen jälkeen ei kestäkkään oikeen paljoa jos pääsee tulemaan välystä...
Juuri tälläästen takia ei viitti rahaa vielä uhrata..
-
Mutta taidetaan laittaa ensin käymää ja mietitään sitten:D..
Kuuluisia viimeisiä sanoja.
turha muutenkaan tasapainottaa vielä kun tuossa asetelmassa on paljon epavarmuustekijöitä: kestääkö, pitääkö ja kuinka hyvin palauttaa... Harmittaa sitten jos ei pelaa ja siihen on meny se 100€.. Samaan hintaan olis saanu sintterin ja turbon asetelman..
Niin no jos samaan rahaan saa tehdastekoisen joka varmasti toimii tai sitten oman keksinnön joka ehkä räjähtää niin kannattaa toki kokeilla omaa patenttia ilman tasapainotusta ::)
-
Niin siis asetelma nykyisellä (ilman tasapainotust) on tehty jollain 75 sentillä:DD
-
Noh monesta varoituksen sanasta huolimatta sielä se nyt on. eilen tosiaa sinne humpsautettiin.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/kone%20kiinni%20ja%20py%F6rii.JPG/full)
Jos mielenkiinto nyt jollain katos niin arvailkaa ja tarkkailkaa edes sitä että koska ne jalat lähtee:D
-
Niin ja tänään varmistin että saadaan käyttää koulun konepajaa. Eli nyt jos hiihtolomalla (8vk) keräilis ainekset kasaan niin vois ton dumpin sorvailla. Vähän vielä suunnitelmis kahta vaihtoehtoa eli joko männäntiivisteet tulee olemaan suzuki pv männänrenkaat, joista olis helppo tehdä tai sitten POM muoviseoksesta joista tulis tiiviimmät ja kestävämmät mutta pitäs itte sorvata ja ei tiedä riitääkö taito.
-
Tosiharrastelija laittaa vp.n rengaskoneeseen ja poistaa merkin vastapäätä tavaraa.
Aito harrastaja huomioi että kampura pyörii 3-4 kertaa kovempaa kuin rengas. Kampuran painotus oltava 4 kertaa tarkempi kuin renkaan.
-
Viikonlupun saldoa.
Tankille tehtiin loput modaukset ja kiinnitys takalootaan
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/upotettu%20pumppu%20ja%20tankki%20paikallaan.JPG/full)
Tuossa tankki on tankkausasennossa:D ( ei tankkausasento on että vääntää tuon tötsän sivuu ja lyö luukun kiinni:P )
Siitä sitten vedettiin monenmonta metriä letkua ja päädyttiin kerääjä säiliöön ja sille tehtiin myös kiinnitys.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/ker%E4%E4j%E4s%E4ili%F6%20paikallaan.JPG/full)
Siitäpä sitten malpassille pletkua
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/malpassi.JPG/full)
Tämän jälkee toinen miäs katos sähköjohtojen helvettiin ja toinen alko tehdä värinän vaimennuskumia kaasareille
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/v%E4rin%E4nvaimennuskumi.JPG/full)
Sitten lorttoja vähän fiilistelemään.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/lortot%20paikallaan.JPG/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/Lortto%20letkut%20ja%20gauge.JPG/full)
Vähän jonkinnäköistä gaugeekin:P
Sitten ahdinta vähän tuli mallailtua kohilleen. Tuohon se nyt suunnilleen tulee:P vähän karvalakki malli ja täysin keskeneräinen, mutta pakko oli ottaa kuva:P Ja kuten huomaa niin koneeseen on pompannu kaikki apulaitteet viikonlopunaikana.. Kahvia kului myös jokunen kuppi ihan näin irrallisena huomautuksena:D
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/ahdin%20mallillaan.JPG/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/konehuoneen%20yleiskuvaa.JPG/full)
Siinä vähän konehuoneen yleisilmettä. Tuohon pitää hommata jotain lämmön eristäjää pakosarjan ja ahtimen välii..
-
Ei saakeli täällähän on raju meininki! ;D Gogogo vaan! Ihan liikenteeseenkö tämä tulee?
-
Siitä ideasta on luovuttu tämän korin kannalta:DD jos tekniikka toimii niin sitten kun on rahaa niin pikku svitsi johonkin vähä parempaa:D
-
Kuinka tuo ahtimen välitys on toteutettu että saat sen pyörimään tarpeeksi kovaa ?
Miksei tankki voinut olla vakio paikalla?
On sen luokan kyhäys kyllä että ei voi kun mielenkiinnolla seurata miten käy :)
-
Kuinka tuo ahtimen välitys on toteutettu että saat sen pyörimään tarpeeksi kovaa ?
Tätä itsekin mietin just, kun muistan erääseen bemmiin samaan tyyliin rakennetun mekaanisen ahtimen niin vaihteistosta tuli aika suuri paketti kun siihen piti sovittaa kolmet nopeutta nostavat välitykset peräkkäin. Tuo näyttää ihan inhimillisen kokoiselta paketilta mutta kyseessähän onkin :juhau: -osaaminen.
-
Minuakin kiinostaisi tuo ahtimen välitys. Turbot kuitenkin tuppaavat pyörimään melko rajulla nopeudella ja tässä taitaa olla vain yksi kiinteä välitys?
-
Miksei tankki voinut olla vakio paikalla?
Tää oli alunalkaen b200k eli ei ollu sähköpumppua joten upotettiin tonne tankkiin meille siirtopumppu. samalla jouduttiin poistaa se loiskelevy ja kaikkea muuta roipetta ja kiinnikkeet oli niin ruosteessa pohjassa että tuohon oli paljon näppärämpi laittaa..
Ja ahtimesta. tuossa on räjäytyskuva sisuskaluista (linkki). eli sielä on sisällä 1:4 välitys.
https://picasaweb.google.com/JSSKangas/SuperCharger#5262238042367813970 (https://picasaweb.google.com/JSSKangas/SuperCharger#5262238042367813970)
Kampuralta ahtimen ensiöakselille on välitys 1:5 ja kun kone pyörii 6000rpm on ensiöakselilla tällöin 30000rpm ja siitä kompressorin siivellä sitten 120000prm joka on keraamisilla laakereilla mitkä tähän tulee maksimi pyörimisnopeus.
-
Mielenkiinnolla odotan miten tämä tulee pelaamaan. Koska auton pitäisi olla ns. "kunnossa"?
-
Tehdasvalmisteisissa keskipakoremmiahtimissa on nähty luokkaa 1:10 planeettavälityksiä. Kompakti paketti ja riittää luokkkaa 1:2 välitys remmissä niin koneen 6 krpm tekee 120 krpm ahtimen siivessä.
Tässäkin vehkeessä saa kyllä rasva kyytiä tuossa viimeisessä välityksessä kun ahdin pyörii useita kymmeniä tuhansia rpm. Näinkö oikein että öljynkiertonipat tulossa välityskoteloon? Saattaisi käydä aika lämpösenä jos ei ahtimen voitelua jäähdyttäisi.
-
juu ahtimen voitelu otetaan koneen öljynkierrosta niin se samalla jäähdyttää koneistoa.
-
Vehkeen pitäis olla ajokunnossa/käyntikunnossa foorumin ratapäivillä potnialla:PP (heinäkuus)
-
Jälleen tapahtuu.
Eilen oltiin hallilla ja siinä aloin miettimään että minkäslainen vivusto pitäis kaasareille kyhätä. Sattumoisin oli kaasuvaijeri ja sen toi kiekko:D miksikä sitä nyt sanoisi. jääny paikoilleen. siinä oli mukavasti palautin jousi ja aattelin että miksei. hirveästi ei tarvinnut modata.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/vivusto%20vanhoista%20osista.JPG/full)
Täysin vanhoja osia käyttäen:P
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/h%E4rski%20kaasutinvivusto.JPG/full)
Kiinnitys on hyvin hyvin härkin näköinen mutta ajaa asiansa. ei ollut oikein muuta materiaalia mistä olis noi tehny.
Sitten välijäähylle kiinnikkeet.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/v%E4lij%E4%E4hdyttimen%20kiinnikkeet.JPG/full)
Syyläriä joutui siirtämään noin sen oman paksuuden verran koneeseen päin ja sille tuli oma kiinnityksensä. Samaten välijäähdytin kiinnitetään vielä yläpuolelta mutta ei ollut tarpeeksi sopivan kokoista rautaa eilen.
Myös vähän viimeistelyä ahtimenkiinnikkeille.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/kehto%20bling.JPG/full)
hienoa siitä ei saa kyllä tekemälläkään mutta kutsutaan sitä nyt prototyypiksi:DD tehdään pian sitten parempi.
Nyt puuttuu enää hihnankiristin tuosta hässäkästä. Hihna joka tuossa nyt on on vinokoneen jakopäähihna ja se on vähän lyhykäinen, pitäs saada jostain saman hampainen mutta pitempi hihna. onko 16v kannen jakopäähihna paljoa pitenpi??
Nuo 6mm pultit tuossa on asennon säätöä varten.
Vielä vähän yleisilmettä.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/koneessa%20melkein%20kaikki%20kohdillaan.JPG/full)
-
Nyt on kyllä semmosta patenttia tulossa että entistä mielenkiintosemmaks menee ;D
Tuohon kuulerin kiinnitykseen niin tuleeko tuo niinkuin nuita rautoja vasten suoraan? Jos niin laita sinne väliin jotain huopaa ettei tärinässä hankaile.
-
noh onneksi kaasarin vivusto nyt ei oo mikään kriittinen.. se kun hajoaa niin kone ei hajoa mukana^^
vastau tohon kiinnitykseen.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/v%20kiinnitys.JPG/full)
se on tuollalailla. eli ei ole kiinni raudassa.
-
Ja ainoat työkalut, mitä tähän rojektiin tarvitset: vasara. ;D
On kyllä pirun siisti rojekti! Heti vähintään HD-laatusta videoo kun pyörii! Tsemiä ;)
-
Hoho:DD kiitoksia:P
-
Tänään kävin koulun jälkii nakolan romurauta mestassa:P haahuilin ja pengoin kasoja tunnin ja lopulta kun olin luovuttanu niin otti silmään justiin sopiva alumiinipötkö. Ostin sen sitten dumppia varten. saas nähä riittääkö taidot.
Sähköjä myös on vähä rakentunu viikonlopun aikana..
-
Nyt puuttuu enää hihnankiristin tuosta hässäkästä. Hihna joka tuossa nyt on on vinokoneen jakopäähihna ja se on vähän lyhykäinen, pitäs saada jostain saman hampainen mutta pitempi hihna. onko 16v kannen jakopäähihna paljoa pitenpi??
Nuo 6mm pultit tuossa on asennon säätöä varten.
16 tappisen hihna ei käy, siinä on eri profiili hampaissa ja remmi on saman mittainen kuin 8 tappisessa. ContiTechin sivuilta kun katselin niin Toyota Cressidan 2.2 dieselin remmi olisi neljä hammasta pidempi ja 6,4 mm leveämpi. Muita sopivia en äkkiseltään löytänyt. Tuolta voit yrittää itsekin katsoa:http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/docs/produkte_programm_uv.pdf#page=16 (http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/docs/produkte_programm_uv.pdf#page=16) jos sattuisi silmiisi sopivampi remmi. Profiililtaan vinokoneen hammaspyörille sopii LA ja LAR, ja hyvin todennäköisesti LAN remmit.
-
5 hammasta pitemmän remmin löysin LA profiililla. en vaa mistään saanu selville minkä vehkeen se on..
-
5 hammasta pitemmän remmin löysin LA profiililla. en vaa mistään saanu selville minkä vehkeen se on..
Laitapa tuonne hakuun sen hihnan numero (CT...) niin selviää minkä vehkeen on: http://www.aamkatalog.ctapps.de/aam_katalog.pl?action=reversesearch&lang=en&stype=0 (http://www.aamkatalog.ctapps.de/aam_katalog.pl?action=reversesearch&lang=en&stype=0)
-
jaahas. nii toi b200k hammashihna on 123 hammasta. ja toi CT651 olis 144 hammasta. joten 21 hammasta pitee:P monessa vanhassa fiiatissa on. motonetistä löytys..
-
Kuis hihnaa pitää pidempää saada? en jaksa lukea sivuja taaksepäin, josta se luultavasti selviäisikin ;) ootte aikamoisia reikäraudan suurkuluttajia, ko kaikki on kiinni reikäraudalla ;D
-
Sitä löyty jostain nurkista pyörimäs niin hyötykäyttöön:DD niin katos hihnaa ahdinta pyörittämään. toi volvon oman saa justiin pyöräytettyä paikalleen, mutta jos ostas pitemmän ja laittas kiristäjän niin voi olla paree systeemi.
-
Tänään kävin tekemässä välijäähdyttimen yläkiinnikkeen. kameraa vaan ei sattunut mukaan:/ tämä ei kuitenkaa rakentunut reikäpellistä:DD
Samalla tuli purettua ja putsattua kaasuttimet. Kasasin ja pulttasin imusarjaan kiinni kera värinänvaimennus kumien ja nestemäisen tiivisteen. Pari "erikois mutteria" joutui tekemään kun mutterit eivät mahtuneet alapuolelle kun imuputket lähti niin jyrkästi alaspäin.
-
Tälläinen pitäisi yrittää valmistaa. luultavasti tämän tai ensiviikon aikana mitenkä koululta kerkeää. Toki tässä melkein koko tiimi on lähdössä parin viikonpäästä espanjaan suunnittelemaan zero emission vehiclejä:DD aika tekopyhää kun tälläistä tässä rakennellaan:E
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/3d%20harrastus/blow-off2.jpg/full)
-
Nyt on sitten päräästy käyntiin kauan hehkutettu dumpin sorvaus. Ensimmäistä prototyyppiä olis nyt puolivalmiina;P
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/dumppi2.JPG/full)
Huom jälki on sen näköistä jotta harjoitellaan vasta:P rungosta ja sen "sylinteristä" tuli kyllä erittäin toimiva, mutta männänrenkaitten urat eivät ole ihan täydelliset..
ja nyt ennenkö alatte kyseenalaistaa niin katsokaa nyt tuosta edellisessä kommentissa olevaa piirrustusta että mikä sielä nyt tiivistää ja mitä^^
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/dumppi3.JPG/full)
siin vielä.
Tänään pari muuta tiimiläistä oli myös tekemässä sähköjä ja viimeistelemässä kuulerin yläkiinnikkeen. Nyt siitä sitten kuvaakin.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/kuulerin%20yl%E4kiinnike.JPG/full)
ja
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/kuulerin%20yl%E4kiinnike1.JPG/full)
-
Kukaan ei ilmeisesti halunnut kommentoida dumppia:DD
Tänään otettu koneesta ensimmäiset savut. tosin ahtamattomana kun ahtoputkisto ja painekotelo uupuu^^ kovasti paukkus.
-
Kukaan ei ilmeisesti halunnut kommentoida dumppia:DD
Onkohan seinämät varmasti tarpeeksi paksut :sundaydriver:
-
Kukaan ei ilmeisesti halunnut kommentoida dumppia:DD
Mitäs tossa. Ihan toimivalta näyttää. Tommosia oon väkästänyt pariin ft:n ja hyvin on pelittänyt, kun on säätänyt läpän vähän enemmän auki...
Ei tuu sitä vedosta sammumista.
Ja mitä seinämäpaksuuteen tulee, kannattanee vahvistaa tuplasti tulevaisuutta ajatellen. :D
edit. jaahas, tuli vähän vastaavaa... :P
-
Tulihan sitä kun vähän potki:D
Juu jätin 6mm paksummaksi seinämän ku piirroksissa kun katsoin että menee tosiaa muuten hiukka ohueks toivotaan että kestää:P
-
Dumppihan on ihan toimivan näköinen, mutta tuota seinämää on tosiaan tajuttomasti. Näyttää raskaalta möhköltä.
Ja nuo ilmanpoistoaukot voisi omaan silmään olla suuremmat. Jos vertaa vaikka Tial:in valmisteeseen: http://finturbo.com/uploads/dump_tial.jpg Jossa lähes koko seinämä on reikää.
-
Hyvä että intoa rittää tämmösillekkin rojekteille.
Olet ilmeisesti manuaalisorvilla tehnyt ton dumpin? Näyttäis ainakin jälki semmoselta omien kokemusten perusteella. Raskaalta näyttää tosiaan. Vähän voisit hifistellä ja tehdä siihen jotkut hienot rivat tai jotain, kevenisi samalla.
Kiintoisa projekti muutenkin,
-
Kyllä noista reijistä pitäs ilman pois päästä. jos tekee noin suuret kun tialissa niin alkaa jo toi mäntä olla tyhjänpäällä ja vetää sitten linkkuu..
Juu täysi manuaali vehkeellä. Joku kunnon venälääne:D Ja tosiaa joki kiinnike pitää tuolle konehuoneeseen tehdä kun on niin painava :2funny:
-
Kyllä noista reijistä pitäs ilman pois päästä. jos tekee noin suuret kun tialissa niin alkaa jo toi mäntä olla tyhjänpäällä ja vetää sitten linkkuu..
Juu täysi manuaali vehkeellä. Joku kunnon venälääne:D Ja tosiaa joki kiinnike pitää tuolle konehuoneeseen tehdä kun on niin painava :2funny:
En nyt muista pitikö noiden poistoreikien yhteenlaskettu pinta-ala saman verran ku se letkulähdön pinta-ala vai männän pinta-ala. ´Mutta oli siihenkin olemassa joku "sääntö".
-
No sittenhän noi reijät on oikein passelit:)
-
Tosiaan tänään olin säätämässä vollea ja ei kyllä röpeltäminen kaasuttimista ilmeisestikkään johdu eli nyt sitten on sytkä pielessä tai nokan ajoitus. jaon merkit kyllä täsmää notta sen pualin pitäs olla.
Olisikohan vauhtipyörä mennyt yhden pultinreiän verran väärään asentoon.. kokemuksia jollain?? ... eli kaasuttimet lyö persiistä liekkiä. joten sytkä armottoman myöhäs? tai venttiili aukeaa liian aikaisin? korkeilla kierroksilla käy vähän paremmin.
-
Onhan tulpanjohdot jakajan kannessa varmasti oikeassa järjestyksessä ? Vaikka kaikki natsat sojottaakin samaan suuntaan, ei niiden järjestys ole looginen 1-2-3-4. Toki vauhtipyöränkin saa väärään asentoon, mutta mielestäni se ei silloin edes käynnisty (saatan muistaa kyllä ihan...). :idiot2:
-
Onhan tulpanjohdot jakajan kannessa varmasti oikeassa järjestyksessä ? Vaikka kaikki natsat sojottaakin samaan suuntaan, ei niiden järjestys ole looginen 1-2-3-4. Toki vauhtipyöränkin saa väärään asentoon, mutta mielestäni se ei silloin edes käynnisty (saatan muistaa kyllä ihan...). :idiot2:
Oikea sytytys järjetyshän on 1-3-4-2. ;)
Eihän tolla vauhtipyörällä pitäis tietääkseni kaasari pelissä olla merkitystä? Onhan sille se oikea asento kerrottu tossa alfamerin korjausoppaassakin. Ruiskussahan siinä on se anturikehä, mutta en sit tiiä... ???
-
Oikea sytytys järjetyshän on 1-3-4-2. ;)
Eihän tolla vauhtipyörällä pitäis tietääkseni kaasari pelissä olla merkitystä? Onhan sille se oikea asento kerrottu tossa alfamerin korjausoppaassakin. Ruiskussahan siinä on se anturikehä, mutta en sit tiiä... ???
Onhan sillä merkitystä jos on RENIX sytytys ja eikös tässä ollut? ???
-
Oikea sytytys järjetyshän on 1-3-4-2. ;)
Eihän tolla vauhtipyörällä pitäis tietääkseni kaasari pelissä olla merkitystä? Onhan sille se oikea asento kerrottu tossa alfamerin korjausoppaassakin. Ruiskussahan siinä on se anturikehä, mutta en sit tiiä... ???
Joo sytytysjärjestys, mutta ei johtojen järjestys. Ja tuossa näytti olevan jakaja kannen päässä eikä lohkossa, joten kait sen jostain pitäisi ykk tieto saada ? Vai oliko katsoinko väärän auton kuvia ? Eli onko jakaja lohkossa vai kannessa ? Jos on lohkossa, niin vauhtipyörän asennolla ei ole väliä. Jos taas jakaja on kannessa, niin sytkäyksikölle tarttis saada ykk tieto vp:ltä.
E: ...kuten HembalanD tuossa jo vahvistikin...
-
Onhan sillä merkitystä jos on RENIX sytytys ja eikös tässä ollut? ???
Joo sytytysjärjestys, mutta ei johtojen järjestys. Ja tuossa näytti olevan jakaja kannen päässä eikä lohkossa, joten kait sen jostain pitäisi ykk tieto saada ? Vai oliko katsoinko väärän auton kuvia ? Eli onko jakaja lohkossa vai kannessa ? Jos on lohkossa, niin vauhtipyörän asennolla ei ole väliä. Jos taas jakaja on kannessa, niin sytkäyksikölle tarttis saada ykk tieto vp:ltä.
E: ...kuten HembalanD tuossa jo vahvistikin...
Kyllä joo näyttäis tossa 1 sivun kuvassa olevan renixin vauhtipyörä, joten se on aika tarkka tosta asennosta... siis toi 1-3-4-2 han on juurikin johtojen järjestys jakajassa. vai oonko mä ymmärtäny jotain taas väärin? :-[ Vai tarkotitko sitä, että pitää kattoa jakajan sisältä, mille se jakaja antaa kipinän ykk, (eli merkit kohillaan) niin siitä lähdetään laittamaan johtoja ton järjestyksen mukaan. ???
-
Kansijakajassa ei mene sytytysjärjestyksessä. Ei pysty nyt muistamaan tarkkaan, oiskohan ollut 4-3-1-2 edestä katsottuna. Jos sytkäennakko on metsässä, on vauhtipyörä väärässä asennossa.
-
oiskohan ollut 4-3-1-2.
Ääni tälle. Kaksi reunimmaista johtoa kulkee ristissä, eli 1 ja 2 pitää olla "väärinpäin".
-
Jeps johdot ovat juurikin järjestyksessä esestäpäin katsottuna 4-3-1-2..Tuossa oikein joskus laitettiin tussilla numerot...
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/virranjakaja.jpg/full)
Eli nyt kun saan imuvuodot tilkittyä ja vieläkään ei toimi niin siten ollaan vauhtipyörän asennolla pielessä..
-
Kannattanee ehkä kattoa lampulla sytkän ajotus ennenko alatte repiin pyörää irti... ::)
-
Onkos kaasuttimet synkronoitu ja muutenkin samoissa ja likelle oikeissa säädöissä? Rykii ja paukkuu nimittäin aika hyvin jos läpät avautuu eritahtiin tai säädöt eivät ole samat. Vinokoneessa tuntuu olevan ominaisuus, että aivastelee kaasuttimiin, varsinkin kylmänä. Tuskin kumminkaan on vauhtipyörä väärässä asennossa, koska silloin ei ymmärtääkseni pelaisi kuin korkeintaan hyvin huonosti. Siirtyisihän sytytyshetki asteissa aika paljon jo yhden pultinreiän siirrolla.
-
Siirtyisihän sytytyshetki asteissa aika paljon jo yhden pultinreiän siirrolla.
Äkkiä laskettuna 45 astetta eli..
-
jup osan paukunnasta voi laittaa synkan piikkiin joska kaasuttimia yhdistävä palikka on aikas väliaikaista mallia:D.. ei mene sillä omalla klivulla kun tässä moottorissa kaasarit kauempana toisistaa kun jossain mihin ne kuulus.
Niin eipä se varmaan käyntii lähtis jos sytkä olis niin paljo pilessä. Säätämään en aio edes alkaa kun ahdin tulee kiinni niin kaikki täytyy kuitenkin muuttaa.. se vaan että kun sais tyhjäkäymään ilman jatkuvaa polkemista niin sais edes synkkaan laitettua.
Kaikki varmaan siis viittaa ilmanvuotoon. käy hetken ja sitten sammuu jos ei pumppaa.
Niin ja jotain positiivista myös:PP tänään oli koulussa hetki vapaata aikaa niin aloitin tekemään painekoteloa pajalla..
-
Niin ja kiitos kaikille pohtijoille^^
-
Jeps kyllä se käymishäiriö johtui paljolta vuodosta.. tänään kävi jo huomattavasti paremmin.
-
Onkos tämä projekti edennyt viime aikoina vai onko ollu muita kiireitä?
-
Oltiin melkein koko porukka 2 viikkoa espanjassa pikkuisella intensiivikurssilla. tultiin suomeen takas lauantaina. nyt pääsee takas sorvin ääree varmaan huomenna:P dunppiin pitää yks osa vielä tehdä ja painekotelo hitsata. Joten alkaa taas etenemään^^
-
Tänään tuli sorvailtua dumppiin kansi ja tehtyä pulttijaolle reijät ja jengattua. Harmi kun ei sattunut olemaan kameraa mukan. Se olis nyt paine nippaa ja ja palautus jousta vaille valamis. huomenna menen hitsailemaan painekoteloa kasaan.
-
se vaan että kun sais tyhjäkäymään ilman jatkuvaa polkemista niin sais edes synkkaan laitettua.
Saahan Lortot synkronoitua progressiorei'istä läppiä tiiraamalla, vaikkei se käynnissä oliskaan. Ainakin hyvin lähelle.
Edit:Hups. Oot varmaan jo ratkassukkin, kun olikin aika vanha probleema.
-
jup näin on tehty:P ja todellinen sääminen alkaa kun saadaan ahdin kiinni.
-
Painespönttö on nyt hitsattu. reikiä vailla vielä. Viikonloppuna kun sais taas jonkun tyypin mukaan jolla on kamera niin laitan sitten kuviakin:P muuten menee tylsäksi.
-
Noniin lupasin jo viikonloppuna päivitellä mutteipa ihan kerennyt..
Eli tässä pari kaunista kuvaa ensimmäisestä sorviluonnoksestani:P
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/blowoff1.JPG/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/blowoff2.JPG/full)
Ohjauspainenippaa siis vailla.. Tämä valmistui siis tiistaina.
Niin ja sitten totesimme tuossa keskiviikkona yksissä tuumin että vanha ahtimen voimanoton akselin kiinnitys oli erittäin paska suoraansanoen. Joten pähkäilimme uuden.
Mukava pelti sorviin kiinni kellolla suoraan ja sorvattiin juuri siipapyörän kokoinen laippa. johon porattiin samalla sorvissa juuri akselin kokoinen reikä joten akseli keskittyi laippaan. Laitta oli siimapyörän kokoinen joten se keskittyi helaposti sitten taas.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/sorvausta.JPG/full)
Akseli sitten hitsattiin laippaan kiinni ja laippa pultattiin siimapyörää.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/voimanotto1.JPG/full)
sitten kellottelemaan ja 0,025mm peltilevyn kanssa hifistelemää.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/viomanotto%20kellotus.JPG/full)
Akselin pää heittää nyt 0,2 mm ja vieläkin tarkemmaksi saisi laitettua jos jaksaisi hifistellä..Tarkoituksena on vielä noi ylimääräiset pultinpäät leikata pois että saa tehostimen toimintaa.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/paineskotelo.JPG/full)
Painekotelo myös tuli hitsailtua keskiviikkona ja viikonloppuna tehtiin nuo reijät. Tänään hitsasin vielä koteloon 3 tuuman putken pätkän tohon tuloon. Ensimmäinen tikki tekeleeni ja teen uuden kun osat tulee laaserista. Tämä vaan on väliaikais kyhäys.
Eristystä on siis jälleen tapahtunut:P
-
Ihan vaan pari juttua tuli mieleen. Onko toi hihnapyörä vulkanoitu, eli onko ulko ja sisäkehän välissä kumi ? Tuo kumi tunnetusti ajan myötä pettää, jolloin ajoitusmerkit karkaa, ja tässä tapauksessa saattaapi vääntää tuon vetolevyn vinoon.
Ja toinen juttu, milläs meinasit tuon kampuran hihnapyörän irroittaa, kun vetolevyn pultit on shimmattu paikalleen ? Toisaalta jos hihnapyörä on nyt kiinni, eikä jakopään muoveja (luultavasti) laiteta paikalleen, niin eipä sitä tarvitse availla (toivottavasti).
-
Juu kumi siinä on, joka toki on ihan hyvä että värinät ei johdu kampuraan.. ja uskon että ajanmyötä kuluminen ei oo ongelma tämän auton kanssa kun ei pakosta oo mikään pitkäikäisin:D .. ja niin jos joutuu ottaa irti niin pitää hifistellä aina uudentaa... toki on merkit lyöty että aina saa laitettua samaan kohtaan jaon ja sitten merkattu myös minkäkohdan alle joutuu laittaa peltiä.. muovikoteloa ei tuu..
-
Ahtoputkisto teko aloitettiin tiistaila ja tuli eilen valmiiksi. Kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa...
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/mallailu%20ja%20t%E4rppi.JPG/full)
Ensin vähä mallilleen, pikku tärpit ja sitten koulun pajalle hitsaamaan.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/tik.JPG/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/saumaa.JPG/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/dumpin%20paikka2.JPG/full)
sitten takas hallille.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/dumppi%20kii.JPG/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/kokonaisuus.JPG/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/kokonaisuus2.JPG/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/kokonaisuus1.JPG/full)
Alkaa näyttää valmiimmalta kuin koskaan ennen!! :buck2:
nopee kemppikinlukko räkäistiin kun jäi aikaa.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/kemp.JPG/full)
Tuollaiset palikat hitsattiin toiselle puolelle toisin päin ristiin ja toiselle puolelle taas toisin. toki hitsattiin muutkin nurkat umpeen.
-
Tuli taas mieleen ihme kysymyksiä. Normaalistihan dumppi pihauttaa aikasta nopeasti liiat paineet pois kun kaasuläppä sulkeutuu. Nyt kun ahdinta pyörittää kampura, eikä pakokaasu virtaus, dumppihan kaiketi viheltää aina ja pitkään kun moottori jarruttaa ? En siis kuitenkaan väitä että se olisi mitenkään huono asia, päinvastoin. Voi tulla melko villit soundit kun rullaa pitkää mäkeä alas moottorijarrulla !
Kunhan sille asteelle päästään, niin tietysti taas HD laatuista videoo eetteriin näistä kokeiluista -H-
-
Nyt kun asian ilmaisit niin taitaapa käydä näin:DD Pitää sitten etsiä joku sopivan jyrkkä ja pitkä mäki:P
-
Miks noita putkia ei ole kiillotettu? :(
-
Anteeks:P ehkä sen vois tehdä kun on tekemisen puute^^
-
Anteeks:P ehkä sen vois tehdä kun on tekemisen puute^^
Kunhan sanoin. Tollanen olis tämmöselle nysvääjälle kuten minä, niin hyvää tekemistä. ;)
-
Tuli taas mieleen ihme kysymyksiä. Normaalistihan dumppi pihauttaa aikasta nopeasti liiat paineet pois kun kaasuläppä sulkeutuu. Nyt kun ahdinta pyörittää kampura, eikä pakokaasu virtaus, dumppihan kaiketi viheltää aina ja pitkään kun moottori jarruttaa ?
Sama juttu kevyellä kaasulla ajellessa, esim. kaupunkiliikenteessä ja suomalaisten nopeusrajoitusten mukaan tasavauhtia edetessä.
-
Hommaa vois tasapainottaa kireämmällä jousella.
-
Tuleekos tuohon ahtimen imuilmalle, joku putki, ettei ime kuumaa ilmaa pakosarjan päältä?
-
Totta mooses. jonnekkin pitää se tuosta saada kun muuten on liian kuumaa tyrkyllä. Pitäsköhän lykätä pyäräkotelon puolelle niinku jossain amatsonissa oli tehty.. Toki sielä on jo akkuakin kun sitä jouduttiin tiputtaa ales päin ahtoputkiston tieltä..
-
Tuleekos tuohon ahtimen imuilmalle, joku putki, ettei ime kuumaa ilmaa pakosarjan päältä?
Konepeltiin tyylikäs skuuppi ja siitä ilma ahtimeen :2funny: :2funny: :2funny:
-
Hoho:DD mietintämyssyyn ---> <:O
-
Nyt on aidot misabin värinänvaimennus kumit kaasareiden välissä. kone käy nytten vallan mainiosti. Mutta pientä takapakkiakin juu. Omatekoinen kytkin vähän rassaa nytten, ei irrota tarpeeksi vaikka laittaa vaijerin kireimmilleen. Samaten myös kun kytkimen painaa pohjaan ei moottori jaksa käydä tyhjäkäyntiä.
Aika jännä:O joku on sielä erittäin pielessä vai olisiko niin jäykkä että ottaa moottorin päälle kun on painettu pohjaan ja painelaakerin päällä pyörii tuo iso jousikuorma?
Tänään jos tekis painekotenloon uuden reikäjaon kun esimmäinen meni vähä persiillee. Sitten ahdin tarvitsee öljyletkut ja vähän vetää paineletkua jokapuolelle niin olis kokeilukäyttämisen aika ahtimen kanssa pienillä kierroksilla. Sen jälkeen ahdin menee laakerin vaihtoon ja tasapainotukseenn.
-
nyt on plenumi tehty ja paikallaan.
-
Tätä on kyllä mielenkiintosta seurata, tässä on sitä tekemisen meininkiä ;D
-
On vielä nuori ja kokematon niin jaksaa rellestää:P
Juuri tulinkin hallilta ja tehtiin ahtimen öljynkierto valmiiksi hienosta värimaailmaamme sopivasta sinisestä letkusta ja kytkimen uudella kiristys systeemillä saatiin vaihteet silmään jopa koneen käydessä!!. Myös kiinnikkeet siirretylle syylärille väänneltiin.
Kesäloma on alkanut ja homma jatkuu seuraavasti:
Otin ahtimen mukaan ja se lähtee nyt pohjanmaalle sunnnuntaina samalla kun lähden sinne viettämään kesää ja tekemään töitä ja saa itseensä stefat, tiivisteet ja keraamiset laakerit. sen jälkeen koko paketti lähtee tasapainotukseen. Turun pään osalliset tekevät vielä painekoteloon lähdöt paineensäätimelle, kaasareiden painenipoille ja ahtopainemittarille ja samaten dumppiin pitää tehdä vielä haaroitus imusarjaan menevien putkien kanssa.
Toukokuun aikana pitäisi siis nämä asiat saada hoitoon ja sitten kesäkuun projektina on saada konekäymään ahtimen kanssa ja auto siirrettyä seinäjoelle penkitykseen ja säätöön. Sieltä onkin sitten lyhyt matka potniaringin ratapäivään..Jos kone kestää penkityksen:DD Kiitos ja kumarrus vielä kerran kiinnostuksesta kyllä tämä tästä paranee:P kuviakin joku käy räpsimässä joku päivä ELK
Niin ja jos joku vieläkin ihmettelee kummia lauseiden monikkoja niin tätä on 5 hengen timanginen porukka toteuttamassa. Ja minä ( Matti - tuo kaunis saumantekijä kuvissa edellisellä sivulla ) sama henkilö aina kirjoittelen tätä plokia.
Nyt alkanee vapunvietto! ihanaa olla opiskelija.
-
Tänään töiren jälkee menin purkamaan ahtimen tasapainotusta varten.
Pari kuvaa sisuskaluista kun jotain voi kiinnostaa:
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/ahtimen%20sisusta1.jpg/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/ahtimen%20sisusta2.jpg/full)
Tässä kuvassa näkyy nyt toinen vaihtoon menevä siipipuolen laakeri.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/ahtimen%20sisusta3.jpg/full)
tämä nyt se tärkein ja lähtee tasapainotukseen, laitoin tuohon vielä rattaan päähän ja laakerit paikalleen ja saas nähä koska kerkeää viedä ja minne. pitää vähän tutkailla asiaa
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/ahtimen%20sisusta4.jpg/full)
-
Tuo on kyllä mielenkiintoinen viritelmä. Ei näy vastaavaa ihan joka päivä.
Koita saada osat painotettua ja uudestaan kasaan, niin pääsee vihdoin ajamaan muullakin kuin alipaineella.
-
juu olis kiva päästä pian paineen puolelle :pomo:
Niiin muuten hyvä landian kansa tässä kun tasapainotuksesta on taas kyse niin palataan siihen aikaisempaan tasapaino kiistelyyn. Elikkä tätä seuranneet tietää että kytkinasetelma tehtiin itse ja se oli hyvin kyseenalainen tasapainotuksen kannalta ja tästä myöskin käytiin kiivasta keskustelua. Voin kaikeksi helpotukseksi ja onneksi todeta että se ei luo ainakaan mitään silmillä huomattavia täristyksiä koneeseen korkeillakaan kierroksilla. :P Toki vähän muita murheita sen kanssa on:DD
-
Tuli pitkästä aikaa vilkastua tännekkin...
Edistystä on tullut kivasti, hitsausjälkeä on ainakin kiva kattella.
Sen verran on kysyttävä tosta sun dumpista; onko sulla mitään käsitystä kuinka paljon noi reiät virtaa ilmaa? Näytti melko pieniltä vaikka niitä olikin muutama. Täyskaasulta höllääminen voi aiheuttaa melkosen vislauskuoron...
-
voi aiheuttaa melkosen vislauskuoron...
Eikös siihen pyritäkin ;D
-
juu julumetut äänet voi olla tulossa ::) Joo ei oo käsitystä mutta pitäis ilma paeta kuitenkin^^
-
Tänään Turun päässä tapahtunut sellaista että jostain Lada Samarasta haettu sähköflekti^^ Johdot ja kytkin sille onkin sielä jo valmiina, jonkunlainen kiinnitys on sille tehtävä. Samaten dumppiin on nyt saatu alipaineohjaus nippa kierrettyä paikoilleen.
-
Onkos täälä tapahtunut mitään?
-
Ahtimen tasapainotusta vielä odotellaan. Mutta huoli pois tämän on tarkoitus olla käyntikunnossa kuitenkin heinäkuun alussa:P
Jotain kuvia voisin huomenillalla laittaa^^
-
Morjensta volvo kansa. tässä pari väliaika kuvaa..
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/syyl%E4rin%20kiinnitys.jpg/full)
siinä ensinnäkin ne kauanaikaa sitten tehdyt syylärin yläkiinnikkeet.
ja tässä sitten kokonaan valmis dumppi.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/dumpin%20paineohjaus.jpg/full)
Tässä myös plekti jonka asennus kesken.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/plekti.jpg/full)
Ja ahdin vieläkin asuilee tasapainotuksessa.
-
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/dumpin%20paineohjaus.jpg/full)
Tyhmä kysymys, mutta minne tuo letkun toinen pää kuuluu laittaa?
-
Kaasuläpän jälkeen kiinni, kai?
-
Kaasuläpän jälkeen kiinni, kai?
Mitäs hyötyä tällä saavutetaan?
-
Mitäs hyötyä tällä saavutetaan?
Eikö tuo oo dumpin ohjauspaineletku eli dumppi aukeaa kun ylipaine kaasuläpän etupuolella kasvaa riittävän korkeaksi?
-
Eikö tuo oo dumpin ohjauspaineletku eli dumppi aukeaa kun ylipaine kaasuläpän etupuolella kasvaa riittävän korkeaksi?
Ei vaan alipaine. Siis imusarjassa ja samaan aikaan putkistossa ahtoja.
-
Ei vaan alipaine. Siis imusarjassa ja samaan aikaan putkistossa ahtoja.
Niiin.....
Eli putkistossa == kaasuläpän etupuolella on ylipainetta suhteessa imusarjaan == kaasuläpän takana mistä se ohjauspaineletku dumpille tulee.
-
Dumppihan tässä toimii sillä lailla, jotta kun kaasuläppä on auki on silloin imusarjassa suunnilleen sama paine kun ahtoputkistossa ja tämä paine menee dumppiin männän toiselle puolen. kun läppä menee kiinni iskee moottorinpuolelle kaasuläppää alipaine ja silloin männän toisella puolella on alipaine ja toisella suuri ylipaine ja dumppi aukenee estäen näin vaurioittavan paineen iskemisen kompressori siipeen.
-
Dumppihan tässä toimii sillä lailla, jotta kun kaasuläppä on auki on silloin imusarjassa suunnilleen sama paine kun ahtoputkistossa ja tämä paine menee dumppiin männän toiselle puolen. kun läppä menee kiinni iskee moottorinpuolelle kaasuläppää alipaine ja silloin männän toisella puolella on alipaine ja toisella suuri ylipaine ja dumppi aukenee estäen näin vaurioittavan paineen iskemisen kompressori siipeen.
Jep.
Lisäksi kevyellä kaasulla kruisaillessa se dumppi ilmeisesti tulee viheltämään koko ajan, kun kaasuläppä on pienellä mutta ahdin pukkaa ahtoja koneen kierrosluvun mukaan.
-
näin tulee käymää^^
-
Pelktin kiinnikes on valmistunut.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/plekti%20kiinnike.jpg/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/plekti%20kiinnike1.jpg/full)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat%20vrcf/plekti%20paikallaan.jpg/full)
Siinä pari kuvasta.
-
Jep.
Lisäksi kevyellä kaasulla kruisaillessa se dumppi ilmeisesti tulee viheltämään koko ajan, kun kaasuläppä on pienellä mutta ahdin pukkaa ahtoja koneen kierrosluvun mukaan.
Ja tuo voidaan estää riittävällä jousikuormalla, joka painaa mäntää kiinni.
-
niin ja sitten saadaan siitä vielä ahtopaineen säädin kun hommataan tuohon imusarjan ja ja dumpin välisen letkun välille sellainen venttiili josta voi säätää kuinkapaljon painetta se luo toiseillepuolelleen, mutta antaa alipaineen mennä lävitse. Tällöin saadaan dumppi/ahtopaineen säädin. sanotaanko sellaista nyt bleed ominaisuudeksi tollaista säätöä.
-
Ja tuo voidaan estää riittävällä jousikuormalla, joka painaa mäntää kiinni.
Eikös tuolloin ahdin "pyöri tyhjää" kanavassa ts. ilmaa ei nettona mene ahtimen läpi kuin se tyhjäkäynnin/pintakaasun ilmavirta, vaikka ahdin pyörii aika vinhasti? Ja tämä käsittääkseni kuluttaa polttoainetta aika tavalla, kun ahdin haukkaa tehoa kampiakselilta eli kaasu on oltava isommalla tyhjäkäynnin ylläpitämiseksi. Moottorijarrutusta varmaan tehostaa hyvin, pintakaasukruisailussa kuten kaupunki- tai maantieajossa taasen bensaa palaa.
Tätä varten olisi hyvä olla bypass jotta ahdin saa pyöriä pienellä vastuksella, tai edes dumppi. Mut jos sen dumpin kiristää niin että se on kiinni tyhjäkäynnillä niin siltä osin on sama kuin sitä ei oliskaan eli palataan edelliseen.
Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta olen ymmärtänyt että remmiahdin tarvii dumpin/bypassin avautumista aina kun kaasupoljinta painetaan vähemmän kuin ahtimen tuotto on. Turbon kanssa riittää että se suhahtaa kun kaasun nostaa.
-
juu parempi että se pihajaa koska muuten on koneelle ja ahtimelle raskasta.
-
Oikaiskaa jos olen väärässä....Turbon kanssa riittää että se suhahtaa kun kaasun nostaa.
Ajatttelin tuota hommaa taas turbomiehen silmin. Oikeassa olet.
-
Eikös tuolloin ahdin "pyöri tyhjää" kanavassa ts. ilmaa ei nettona mene ahtimen läpi kuin se tyhjäkäynnin/pintakaasun ilmavirta, vaikka ahdin pyörii aika vinhasti? Ja tämä käsittääkseni kuluttaa polttoainetta aika tavalla, kun ahdin haukkaa tehoa kampiakselilta eli kaasu on oltava isommalla tyhjäkäynnin ylläpitämiseksi. Moottorijarrutusta varmaan tehostaa hyvin, pintakaasukruisailussa kuten kaupunki- tai maantieajossa taasen bensaa palaa.
Tätä varten olisi hyvä olla bypass jotta ahdin saa pyöriä pienellä vastuksella, tai edes dumppi. Mut jos sen dumpin kiristää niin että se on kiinni tyhjäkäynnillä niin siltä osin on sama kuin sitä ei oliskaan eli palataan edelliseen.
Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta olen ymmärtänyt että remmiahdin tarvii dumpin/bypassin avautumista aina kun kaasupoljinta painetaan vähemmän kuin ahtimen tuotto on. Turbon kanssa riittää että se suhahtaa kun kaasun nostaa.
Kyllähän nämä ilman ylimääräisiä kytkimiä olevat mekaaniset ahtimet tosiaan tasakaasulla ajettaessa puhaltaa dumpin kautta koko ajan ulos sitä "ylimääräistä" ilmaa. Tuollaisessa ratkaisussa by pass-venttiili on usein mukavampi, ainakin jos autolla on tarkoitus ajaa vähän enemmän, koska siihen suhinaan kyllästyy melko pian. Kun kaasua painaa enemmän, niin venttiili menee taas kiinni.
Sitä en sitten tiedä mitä tuollainen ahdin tykkää jos putkessa ei olekaan mitään dumppia tai vastaavaa, ilmeisesti kerää painetta ahtimen ja kaasuläpän väliin ja rasittaa turhaan ahdinta ja muita komponentteja.
-
argh. alkaa riepomaan kun tasapainotus ei vieläkään valmiita!
-
argh. alkaa riepomaan kun tasapainotus ei vieläkään valmiita!
Onko mitään selitystä annettu mikä siinä kestää?
-
en oo soittanu sinne kun isoveli teki kauppaa tosta hommasta samalla kun vei samalla oman holsetinsa. Eiköhän se jo ensviikolla oo valmis.
Meinaa vaan heinäkuu tulla varkain eteen, kun ratapäiville pitäs päästä. Toki ensin täs on selvittävä penkityksestä. :2funny:
-
Meinaa vaan heinäkuu tulla varkain eteen, kun ratapäiville pitäs päästä. Toki ensin täs on selvittävä penkityksestä. :2funny:
Radallahan se todellinen teho nähdään :D :3/4 jättää sen:
-
Oli jo pakko perjantaina soitella että joko on jotain tapahtunu. Sanoivat että on just työnalla, kuhan nyt ei vaan tulisi mitään ongelmia niin voidaan mahdollisesti olla ratapäivillä mukana.
-
Joopa joo. ihan ihme meininkiä tuola lds turbolla. Ensin sanottiin että on valmis ja sitten ei voida lähettää ja nyt sielä ollaan sitten lomilla eikä vastata puhelimeen ollenkaa! .. Jäi nyt ratapäivät piruvieköö. toivottavasti ne ei oo vetäny sitä piloille tai hukannu:E
-
Pas*aa tuuria :( ittekkä en pääse varmaan lähtemään ratapäiville, eikä oo volvo viellä rata reerassa :)
-
Mäkin ny aattelin että ne nyt sais viikossa ton ahtimen tasapainoo..
-
Onpa kyllä erikoista toimintaa tuolla tasapainotuksen kanssa. Ei tarvi ainakaan miettiä joskus tuolta ostaisi / teettäisi jotain jos tämä se yleinen linja.
-
Nojoo ahdin tosiaan nytten tuli:P 150€ tuli maksamaan. Laakerien välysholkki on kuulemma kymmenesosamillin vino ja vetää kieroon akselia, notta se pitäs korjata ennen kun laittaa kasaan.
-
voikun kerkeäis jotain tekemään.
-
voikun kerkeäis jotain tekemään.
Tuttu tunne :-\
-
Hojohojo syksy lähestyy ja nyt on jotain saatu jälleen aikaiseksi, ahdin olis nyt kasas holkki suoristettuja! alkaa pian olemaan jännät paikat. Muutan takaisin turkuun syyskuun alussa kun työt loppuu ja koulu alkaa, joten syyskuun alkupuolella voi olla odoteltavissa ensimmäisiä käynnistys yrityksiä.
Ostin viimeviikolla myös öljynlauhduttimen joka jäähdyttää ahtimen vaihteistolta tulevan öljyn. Se pitäis viritellä paikalleen samoin myös painekoteloon nipat painelähdöille: painemittari ja kaasuttimien paineistus.
-
On tapeltu ja pähkäälty kyllä nytten taas. öljyt ei vaan millään pysy siellä missä pitää vaan pyrkii vieläkin kompressoripuolelle.
viimeisin yritys: 2x virtauksen kuristajaa, toinen 1,5mm halk ja toinen 1mm halk. isomman edestä lähtee vieläpä vapaakierto takaisin koneeseen ( öljytikunreikä ) ja sitten ahtimen kyljessä toi 1mm kuristin ja ahtimella oma paluu paikka öljypohjaan. Tässä sai konetta käyttää ehkä pari minuuttia ja sitten alkoi näkyä öljyä kompressori puolella.
Nyt ahdin lähtee purkuun ja alkaa pikku kehitysprojekti. Idea on jo mielessä;P
-
mukavia haasteita ;)
-
puuh. purku ---> sorvaus---> kasaus. huomenna yritellää herätellä konesta jälleen.
-
Pieniä edistysaskelia. Ahtimella on nyt kokonaan oma öljynkierto. nyt ei sylje öljyjä jokasuunnasta. Eilen käytin konetta yhteensä jopa 10min:D
Aluksi ei käynyt millään ollenkaan, mutta vika oli liian pienissä tyhjäkäynti suuttimissa, Niitä kun ei ollut vaihtaa suurempiin ja pienin pora oli 1mm niin tein niistä sitten 100 kun vakiot oli 48. tyhjäkäynnin sai säädettyä nyt hienosti Nyt ei ota sitten kierroksia kunnolla yli 2000 rpm.
Sielä on, joko nyt liian isot noi tyhjäkäyntisuuttimet tai sitten liian pienet pumppusuuttimet, jota en kyllä usko.
Pääsuuttimien vaihto 148-170 ei vaikutanut mihinkään. Täs vaihees huomasin että vanhasta jakopäähihnasta jolla ahdinta pyöritetää oli singonnu pari hammasta pois, joten päätin lopettaa. Pitää nyt joku jousikuormitteinen hihnakiristäjä patentoida kun hihna pääsee ehkä pikkuiden lörpöttämää tossa.
Pitää muuten järkyttävää mökää ja kahinaa käydes.
-
mitäs tänne kuuluu, aika hiljasta on ollut? :)
-
Koulu ja työt verottaa.. Aloitin myös toisen kokonaan oman projektin kun löysin vanhan takaveto coupe carinan.. istutin siihen vanhan celican 18rg koneen ja sellasta..
Ei nää turun pään kaverit oo oikein enää ollu innostuneita tota volvoa laittaan, enkä sit oo yksin viihtiny mennä sitä tekeen:/ siinä ei olis muutakun kaasuttimien kans rämppäämistä että sais ottamaan kierroksia..
Mutta vuodenvaihteen jälkeen lupaan laittaa sen käymään vaikka yksin. ja videokuvaa tänne sitten:P
-
onpahan jotain mitä odottaa;)
-
Mitä tälle projektille kuuluu? Mielenkiintonen ja omalaatunen prokkis!
-
Ahdin on kuollut ja kuopattu. öljyjä ei millään vaa saanu pysymään oikeis paikois ja mielenkiinto lopahti... Kone purettiin ja kaasarit myytiin. Koneesta oli vaihdelaatikon puolen päittäislaakeri hirttäny ja kampuran laakeripinta oli menny samalla huonoksi. Kampuran ettimises meni hetken kun pienemmillä runkolaakereilla..
Lohko on nyt hoonattu ja puhkaistu öljynpaluu turbolle orkkis paikkaan. Uus kampura on paikallaan ja kone odottaa kasaamista.
Uuta kokoonpanoa on tulossa: megasquirt edis4 ja launch modilla, Garrett gt45 "jytky". Pakosarja, joka ahtopaineen mukaan säätää puhalletaanko kaikki kaasu toiseen pakopesään vai käytetäänkö molempia pakopesiä on tekeillä.
Vielä on mietinnän alla josko ajetttaisiin Re85 tavaralla. vaatis uudet pumput ja paksummat linjat.
https://picasaweb.google.com/104667078373291825528/Jytky (https://picasaweb.google.com/104667078373291825528/Jytky)
-
Jatka vaa tännekki kirjottelimista jos muilta touhuilta kerkeät, mukava olisi nähdä mihin tässä prokkiksessa päädyttiin! :)
Kyllä täällä seuraa varmaan muutkin ku minä. :hello:
-
Juu laitan kuvaa kun pakosarja valmis:P on nimittäin hiukka härski:D mielenkiintosii koukeroita jotta saatiin kaikki putket saman mittasiks.
-
Miks RE85 vaatii uudet pumput ja paksummat linjat?
Vai onko tehotavoite jotain järjetöntä?
Sen mitä vinokone tehdas sisuskaluilla kestää, ni riittää esim. halpis 044 bosch pumpun kopio ja 6mm sisäreijällä oleva bensaletku ja vakio bensakisko.
Sitten kun mennään yli 400hv vaihdetaan H-kanget, toinen pumppu kaveriks ja 8mm bensalinja ja isompi bensatukki. Samaten vaihtuu mielellään 16v kansi, tai ainakin 8v imusarjaan isompi kaasuläppä tai mielellään läppärungot. Ja noita tehoja/vääntöjä ei sit mikään osa takatuupparivolvon voimansiirrosta kestä, paitsi ehkä AW30/70 automaatit ja M90/M400/410 hetkisen ja sama perien kanssa, kytkimistä puhumattakaan.
-
tsekkasitko ahtimen kokoluokan;P jos toi saadaan pyörimään niin ahdot voi olla aika korkealiitoa..
Kun ja jos saadaan pelaamaan ja nähdään mitä tehoja se henkii pihalle alkaa tietenkin kalut vaihtumaan moottorista ja voimansiirrosta, ei budjetti kestä ostaa kaikkea suoraan.
-
Unohtuipa ihan että lupasin tänne päivitellä. Pari pakosarjan rakentelu kuvaa puolentoistakuukauden takaa:E ... Tämän jälkeen oon tikannu pakosarjan lopullisesti kasaan ja tehnyt hukkaportin kierron toiseen pakopesään. Kuvia siitäkin tuonnenpana. Koneen alakerta myös kasattu...
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat+vrcf/ahdin+vaihdos/pakosarja+rakentelua3.jpg/_small.jpg?hash=61738)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat+vrcf/ahdin+vaihdos/pakosarja+rakentelua2.jpg/_small.jpg?hash=61738)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat+vrcf/ahdin+vaihdos/pakosarja+rakentelua1.jpg/_small.jpg?hash=61737)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat+vrcf/ahdin+vaihdos/paikalla.jpg/_small.jpg?hash=61737)
-
Nätti pakosarja :o O0
-
Meneekös tälläiset perus bossilaiset suuttimet volvon ruiskuimusarjaa? Olis yhdet ylimääräset ittellä niin vois käyttää tähä rojektii ne hyväksi....
Linkki kuvaan:
http://www.autotune.fi/tuote/343/suutin-441-ccmin3bar-12-ohm (http://www.autotune.fi/tuote/343/suutin-441-ccmin3bar-12-ohm)
-
Meneekös tälläiset perus bossilaiset suuttimet volvon ruiskuimusarjaa? Olis yhdet ylimääräset ittellä niin vois käyttää tähä rojektii ne hyväksi....
Linkki kuvaan:
http://www.autotune.fi/tuote/343/suutin-441-ccmin3bar-12-ohm (http://www.autotune.fi/tuote/343/suutin-441-ccmin3bar-12-ohm)
Menee.
-
Hieno homma. Säästää pitkän pennin kun ei tarvi ostella muun mallisia^^
-
Veikkaan, että loppuu vaan noissa suuttimissa koko kesken aika pian etenkin RE85:llä...
-
Juu näin taitaapi olla. noh käytiin voi kokeilla.
-
Pumput kyykkää kyllä samalla:EE
-
Kones on jälleen keulilla. Pakosarja hifistelyn alla.
-
Tämä projekti menee jäihin tekijäpulan vuoksi. Itselläni on omia projekteja ja tämä yheisprojekti ei näytä enää muita osapuolia kiinnostavan kuin minua joten päätettiin lopettaa.
Kori lähtee romuttamolle tässä kunhan saadaan aikaiseksi, moottori ja osat jää odottamaan parempaa aikaa. Toki osia saa kysellä jos jollain on tarvetta.
-
No voi sun prkl. >:(
Just alotin lukemaan projektia läpi, ja nyt sitte piti projekti mennä jäihin. Noo, toivottavasti tauko ei ole pitkä :)