Futurez  Kulkukoira

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 696 Vastauksia
  • 326680 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #570 : 05.09.2017, 21:03:29 »
Termos moro ja halloota halloo.

Auto käy ja kukkuu ja tuli tuossa yks perjantai käytyä cruisailemassa. Pitihän sitä pariin otteeseen vähän uutta Falkeniakin herkistää..



Kuvasta kiitos Orp.fi . Kuvan toimet tietysti toimitettu suljetulla alueella. Aika herkästi tuo tahtoo kyllä vauhtia kerätä bönäreissä, ja ei oiken tahdo paikallaan pysyä jarrulla. Johtunee siitä että melko tasapainoiset jarrut ja kummiskin jonkunverran pitoa. Pitäis melkeen noita renkaanlämmityksiäkin silmällä pitäen saada jarrubalanssin säädin ja/tai linelock.

Seuraavana lauantaina sitten valuttelin perästä vanhat öljyt pois ja tuuppasin sisään nuo uudet Amsoilin 75w110 öljyt. Hyvin pelittää näin perstuntumalta. Lämpöjä en ole mittaillut/kokeillut. Lauantaina tuli sitten käytyä vähän cruisailemassa ja. Pitihän sitä taas vähän rengasta herkistellä ja peräöljyjä sisäänajaa  ::) :3/4 jättää sen:



Taaskin toki kuminlämmittelyt suljetulla alueella. Tästä kuvasta kiitos rsmedia.

Viimeviikonloppuna tuli myös käytyä ajelemassa ja Malmin lentokentällä tuli pyörähdettyä Cruising pre-partyissä. Viimeviikolla saapui myös Briteistä tilattu sammutin. Eli hieman on sammuttimen hankinta venähtänyt kun olen arponut että minkälainen sammutin vai sammutusjärjestelmä. Ja sitten homma unohtuikin.. Mutta onneksi ei ole vielä ollut tarvetta ja toivonmukaan ei tule kyllä jatkossakaan. Mutta nyt on varauduttu ja tuli hommattua tosiaan tollanen OMP 2,4L sammutin jossa aineena tuo AFFF vaahto. Ihan on oikeen FIA hyväksytty toi, mutta eipä sillä niin väliä ole kun autolla ei kummiskaan kilpaa ajeta. Tuon aineen etuna se että ei hapeta ja pilaa sähköhimmeleitä ja aluumini osia jne. Tuota samaa ainetta tuppaa olemaan noissa sammutusjärjestelmissä. Tänään sitten rakentelin tuon putelin kiinni autoon.



Siellähän se nyt möllöttää akun kaverina penkintakana. Vähän on ollut vielä visio mielessä että josko hommais toisen pienen sammuttimen esim 1.0 tai 1.7L tms ja sijoittaisi sen apukuskin jalkatilaan/penkin eteen. Sitten olisi ainakin riittävästi kapasiteettia ja yksi sammutin heti hytissä käsien ulottuvilla.

Mutta katsotaan mitä sitä keksii. Näillä mennään.

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Paikalla Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #571 : 05.09.2017, 21:19:33 »
Onko sammutin AKK:n j-liitteen mukaisesti hyväksytty malli, ja tuliko englannista tilaamalla minkäverran halvemmaksi kuin täältä? Jos hinta ja toimitus oli ok niin passaako kysyä ostopaikkaa....

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #572 : 05.09.2017, 21:46:32 »
Onko sammutin AKK:n j-liitteen mukaisesti hyväksytty malli, ja tuliko englannista tilaamalla minkäverran halvemmaksi kuin täältä? Jos hinta ja toimitus oli ok niin passaako kysyä ostopaikkaa....

On joo akk liite J mukanen ja tosiaan myös FIA hyväksyntä. Suomessa noita AFFF käsisammuttimia ei myydä koska ei ole tukes hyväksyntää. Ilmeisesti sen takia että ei toimi kovilla pakkasilla. Mutta kummiskin Suomessa noita rallissa käytetään jne ja sammutusjärjestelmissä mitä Suomessakin myydään on järestään tuota AFFF kamaa. Sitä en tiiä sitten miksi sammutusjärjestelmiä saa myydä tuolla kamalla mutta käsisammuttimia ei. Ja tosiaan ei saa myydä täällä mutta saa tilata Euroopasta ja käyttää täällä kisoissa. Byrokratia :idiot2:

Demontweeks oli ostopaikka briteistä ja alle viikossa tuli perille.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3172
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #573 : 06.09.2017, 16:25:52 »
On joo akk liite J mukanen ja tosiaan myös FIA hyväksyntä. Suomessa noita AFFF käsisammuttimia ei myydä koska ei ole tukes hyväksyntää. Ilmeisesti sen takia että ei toimi kovilla pakkasilla. Mutta kummiskin Suomessa noita rallissa käytetään jne ja sammutusjärjestelmissä mitä Suomessakin myydään on järestään tuota AFFF kamaa. Sitä en tiiä sitten miksi sammutusjärjestelmiä saa myydä tuolla kamalla mutta käsisammuttimia ei. Ja tosiaan ei saa myydä täällä mutta saa tilata Euroopasta ja käyttää täällä kisoissa. Byrokratia :idiot2:

Demontweeks oli ostopaikka briteistä ja alle viikossa tuli perille.
käsisammutin kun on "kuluttaja"käyttöön ja silloin vaaditaan suomalainen paineastiahyväksyntä, mikä noista puuttuu. Sammutusjärjestelmä on "kiinteä" ja FIA:n vaatima kilpavaruste.  :idiot2:
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Paikalla Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #574 : 12.09.2017, 18:21:38 »
Kyllä näitä afff käsisammuttimia myydään täälläkin, ja huolletaan myös jotta saa kisakatsastukseen tarraan virtaa tarvittaessa. Racekaupan nettihinta 98e 2.4L AFFF, paikanpäältä noutaen aavistuksen huokeampi....

Niin, kauppa siis rte-motorsport.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2017, 15:37:40 kirjoittanut Wompatti »

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #575 : 13.09.2017, 19:18:55 »
Kyllä näitä afff käsisammuttimia myydään täälläkin, ja huolletaan myös jotta saa kisakatsastukseen tarraan virtaa tarvittaessa. Racekaupan nettihinta 98e 2.4L AFFF, paikanpäältä noutaen aavistuksen huokeampi....

Selvä, hyvä tietää jatkoa ajatellen! Hyvä tietää että huoltokin onnistuu jos ja kun sellaselle tarve joskus tulee..?

Eipä ole nyt autolla tullut ajeltua kun on niin huonot kelit ollut ja aikaakin vähän rajallisesti.. Josko sitten viikonloppuna pääsisi? Vielä ei malttaisi autoa seisontaan laittaa.. Sain kummiskin vihdoinkin aikaseksi laitella noita pehmusteita parit pätkät turvakaariin. Tilailin jo viime talvena/keväänä tollasta flame proof pehmustetta. En nyt tiedä onko se järin kaunista tai ei mutta varsinkin katuajoa ajatellen (=ilman kypärää ajoa) niin jopa erittäin tärkeät turvallisuuden kannalta.. Joten aika turvallisuuspainotteisia on olleet noi parit edelliset 'päivitykset'..

Myös alustaa, lähinnä etupäätä on tarkoitus tässä parannella viimeistään talvella. Sen suhteen on jo pieniä hankintoja/tilauksia tehtykkin mutta siitä lähempänä sitten kun on romut käsissä ja asennuksen aika..

Eilen hain sitten hieman lisää öljy/voiteluaine/kemikaali täydennyksiä. Elikkäs AMSoilia pukkaa lisää varastoihin ja alkaakin aika korea rivi olla jo tallinhyllyllä..


Elikkäs nyt tuli haettua moottoriöljyt, yleisrasvaa alustan niveliin jne ja sitten hieman lisäaineita/öljyjä veneeseen ja käyttikseen.

Moottoriöljyjen kohdalla päädyttiin nyt tälläiseen mixtuuraan; Eli pääosassa on Amsoil Dominator 10w30. Se on ihan puhdas kilpaöljy laadukkaista raaka-aineista ja rääkin kesto ja suojaus pitäis olla markkinoiden parhaimpia. Tuossa on myös paljon sinkkiä joten sopii hyvin tälläiseen vanhaan korkeaviritteiseen mottiin missä järeä nokka ja jäykät venttiilinjouset jne. Luulisi meinaan olevan aika kovat leikkausvoimat venttiilikoneistossa.. Toki etanolin kanssa ajaessa pitää myös se ottaa huomioon öljyvalinnassa ja nämä öljyt pitäisi kestää erinomaisesti viinan huuhtelevaa vaikutusta. Myös kuultujen kokemusten perusteella viina ei pääse sekoittumaan näihin öljyihin vaan erottuu öljystä ja huohottimen kautta haihtuu pois.. Kilpavehkeitä kun monesti ajetaan etanolilla/metanolilla niin sen vaikutukset on otettu huomioon..

Toisessa osassa on sitten Z-rod 10w30 öljy. Elikkäs tuota tulee 2purkkia (n.2/5osaa öljytilavuudesta). Tuota z-rodia sekaan sen takia että siinä on hyvät korroosionesto ominaisuudet sekä säilyvyysominaisuudet eli käy hyvin autoon mitä seisotetaan (etenkin talven yli). Tuossa dominator öljyssä taas kun ei hirveästi ole peseviä aineita, korroosionesto aineita jne koska se on tehty kompromissittomaksi kilpaöljyksi ja noita kilpaöljyjähän ei yleensä kovin pitkään pidetä koneessa.. Vaikka tuskimpa siitä aiheutuisi ongelmia omassa käytössäkään että olisi pelkkää kilpaöljyä koska ei niitä öljyjä tälläsessä autossa kummiskaan mitään 30tkm pidetä koneessa.. Toisaalta voisi olla myös tota pelkkää z-rodia koska se on myös korkeasinkkinen öljy ja tarkoitettu klassisiin moottoreihin ja etenkin viritettyihin katumotteihin.. Joten koska perjaatteessa voisi ajaa kummilla öljyillä vaan ja on vaikea päättää niin tämä mixtuura toiminee hyvin  :D Eli tuossa nyt vähän yhdistyy molempien öljyjen parhaita puolia.

Viskositeettinä nyt tuo 10w30 molemmissa öljyissä. Nykyiset öljyt on 10w40 ja ei ne ainakaan liikaa kuumene ja paineet on hyvät (ehkä vähän liiankin hyvät) joten tuo 10w30 toiminee hyvin. Mutta se selviää kun saa öljyt käyttöön ja seurailee paineita& lämpöjä. Jos jostain syystä tuo tuntuu ohuelta niin voihan sitten seuraavan mixtuuran tehdä niin että esim puolet 15w50 dominatoria ja puolet 10w30 zrodia. Sillon viskositeettiominaisuudet on aika lähellä 10w40 joka ei ole ollut tähän mennessä ainakaan liian ohutta missään tilanteessa..

Mutta katsellaan lisää kun saa öljyjä vaihdettua ja auton kanssa touhuttua & ajettua..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #576 : 24.09.2017, 12:53:52 »
Laatikkoon tuli vaihdettua nuo uudet Amsoilit. Ihan kivasti tuntuis pelittävän, mutta vielä ainakaan perusajossa en ole kummoista eroa huomannut vanhoihin öljyihin. Mutta uudet on aina uudet ja nyt niitä ei tarttee ainakaan hetkeen vaihtaa sikälimikäli kaikki pysyy läjässä.. Tokihan sitten rääkissä voi eroa tulla öljyjen välillää kun suoritetaan nopeita vaihtoja isolla kuormalla ja lämmöt nousee ylös. Mutta vielä ei ole päässyt niissä olosuhteissa testaamaan (rata/vartti).. Ruuttailin myös iskarin yläpäihin tuota Amsoilin rasvaa.

Ameriikan jenkeistä tuli nyt sitten nuo Quicksteer/roll correction palikat Kaplhenkeltä.


Noita on pitkään tullut himoittua mutta ei ole aikasemmin raaskinut ostaa. Euroopasta noita ei tuntunut tällä hetkellä saavan joten tilailin suoraan Kaplhenkeltä. Hinta nyt sinänsä ei ollut hirveän kova (reilut 250e) mutta rahdit, tullit ja alvit jenkeistä tilatessa nostaa kokonaiskustannuksia aika reilusti. Tämähän nyt oli kyllä tiedossa ja laskeskelin kokonaishintaa kyllä ennen tilausta. Sellanen aika tarkkaan 405e tuli nyt sitten hintaa kaikkine kuluineen. Euro on nyt kohtuu vahvoilla dollariin ja puntaan nähden joten sinänsä hyvää aikaa tilata ulkomailta jos tarvetta on erikoisherkkuja saada. Tämä nyt lähinnä infoksi muille koska tiedän että moni muukin harkitsee/on tilaamassa noita ulkomaan herkkuja ja nimenomaan Kaplhenkeä..

Elikkäs nuo palikat ois tarkotus lähiaikoina asentaa ja noillahan nyt saadaan sitten tukivarret ja raidetangot oikeaan asentoon. Madaltamisen johdosta kun ne tällähetkellä osoittavat yläviistoon eli väärään suuntaan. Tästä taas aiheutuu se että ohjaus/ajettavuus ei ole paras mahdollinen ja muodostuu ns. bumpsteeriä eli sisään/ulosjoustossa pyöränkulmat menee fituiksi. Toki noilla sitten saadaan myös muutettua ohjausta nopeammaksi tarvittaessa. Normaali tehostettu ohjaus on 3.5kierrosta tapista tappiin. Noilla keskimmäisessä setupissa tulee 2.8kierrosta tapista tappiin ja lähimmässä kiinnityskohdassa 2.3kierrosta. Ajattelin alkuun kokeilla tuota keskikohtaa eli 20% nopeampaa ohjausta (2.8kierrosta).

Samalla kun noi asenteleen niin puran varmaan koko tolpat irti ja vaihtelen sinne nykyisten 550lbs (9,6kg/mm) jousien tilalle nuo takapäästä ylimääräiseksi jääneet 450lbs jouset (n.8kg/mm). Mutta laittelen sitten lisää tarinaa ja kuvia kun rupean tuota etupäätä työstämään.

Eilen kävästiin sitten kaveriporukan kanssa maakuntamatkalla. Elikkäs tuli pyörähdettyä Tuuloksessa CDLC season ender tapahtumassa. Kilometrejä reissusa tuli n. 230. Meitä oli kaveriporukasta n.10 harrasteautoa mukana joista meidän kimppatallilta 4autoa. Sää oli mahtava ja oli kyllä mukava käydä töräyttämässä pikku rundi useammalla harrasteautolla.



Mutta näillä mennään. Kirjoittelen taas kun jotain on sydämmellä.

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Paikalla Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #577 : 25.09.2017, 12:33:33 »
Koitin kaplhenken sivuiltakin tutkia vähän näitä mutta silti jäi epäselvää hiukan..kun hammastangon kierrokset pysyy samana niin millä rajoitetaan kääntyvyyttä :o se kyllä menee jakeluun että ohjaus nopeutuu kun raidetangonpäitä siirretään lähemmäksi tolppaa. Liittyykö ne pienet säätöpalat ackerman säätöön vai kääntyvyyden rajoittamiseen? Jos raidetanko laitetaan keskimmäiseen holeen niin silloinko on linkusta linkkuun 2.8 kierrosta, mihin jää loput hammastangon kierroksista eli tässä tapauksessa 0.7 kierrosta? Vai saako näillä luisuauton kääntyvyyden jos mikään muu ei rajoita kääntyvyyttä

Kaveri teki jäärata seiskaan kotitarve muokkauksen eli lyhensi ohjausvartta, näin sai lisää kääntyvyyttä. Nopeuttamisen hoiti sellaisella ohjausakseliin tulevalla nopeutinpalikalla. Homma toimii ihan jees, ainoa että oikein nopeassa veivauksessa tehostimen öljynvirtaus tökkii vastaan.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #578 : 25.09.2017, 15:27:34 »
Aiotko katsastaa autoa noilla? Onhan ne tehdastekoiset, mutta riittääkö se? Itsellä käytössä vastaavat omatekoiset, että niillä ei ainakaan kannata katsastukseen mennä. Ellei sitten poistaisi alkuperäisiä ohjausvarsia, silloin niihin ei niin helposti huomio kiinnittyisi.

Kääntyvyyttä rajoittaa se, mihin pyörät ensimmäiseksi ottaa kiinni. Se asia on ainakin ratkaistava jollakin rajoittimilla, jos leimalle mielii.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #579 : 25.09.2017, 16:07:20 »
Koitin kaplhenken sivuiltakin tutkia vähän näitä mutta silti jäi epäselvää hiukan..kun hammastangon kierrokset pysyy samana niin millä rajoitetaan kääntyvyyttä :o se kyllä menee jakeluun että ohjaus nopeutuu kun raidetangonpäitä siirretään lähemmäksi tolppaa. Liittyykö ne pienet säätöpalat ackerman säätöön vai kääntyvyyden rajoittamiseen? Jos raidetanko laitetaan keskimmäiseen holeen niin silloinko on linkusta linkkuun 2.8 kierrosta, mihin jää loput hammastangon kierroksista eli tässä tapauksessa 0.7 kierrosta? Vai saako näillä luisuauton kääntyvyyden jos mikään muu ei rajoita kääntyvyyttä

Kaveri teki jäärata seiskaan kotitarve muokkauksen eli lyhensi ohjausvartta, näin sai lisää kääntyvyyttä. Nopeuttamisen hoiti sellaisella ohjausakseliin tulevalla nopeutinpalikalla. Homma toimii ihan jees, ainoa että oikein nopeassa veivauksessa tehostimen öljynvirtaus tökkii vastaan.

Aiotko katsastaa autoa noilla? Onhan ne tehdastekoiset, mutta riittääkö se? Itsellä käytössä vastaavat omatekoiset, että niillä ei ainakaan kannata katsastukseen mennä. Ellei sitten poistaisi alkuperäisiä ohjausvarsia, silloin niihin ei niin helposti huomio kiinnittyisi.

Kääntyvyyttä rajoittaa se, mihin pyörät ensimmäiseksi ottaa kiinni. Se asia on ainakin ratkaistava jollakin rajoittimilla, jos leimalle mielii.

Kyllähän kaiken järjen mukaan pyörien kääntyvyyskin pitäisi lisääntyä jos kiinnityskohtaa siirretään tosiaan lähemmäs napaa. Sitä en sitten tiedä onko noissa tuo rakenne suunniteltu jotenkin niin että luonnostaan rajoittaa kääntyvyyttä (esim ottaako raidetangon pää kiinni tuohon palikkaan ohjaus linkussa tms? sitä en tiedä. Mutta jos ja kun se pyörien kääntyvyys hieman kasvaa niin sehän nyt on pelkkää plussaa.. Ihan älyttömästi vaan ei ole tilaa lisätä kääntyvyyttä vakio tukivarsilla ja 8,5" leveillä etuvanteilla.. Mutta sehän selviää vain kokeilemalla. Toki onhan näitä jo tälläkin foorumilla ollut vuosia käytössä että luulisi kokemusta löytyvän?

Ja leimaamisen kannalta en ole varma, mutta luulisi että tehdastekoisina nämä kävisivät. Kyllä ainakin nuo kaikki ipd säätötukivarret,panhardit yms sai katsastettua. Varsinkin kun nämä parantaa ajettavuutta ja turvallisuutta sillä että korjaa tuon rollcenterin/bumbsteerin mikä madaltaessa menee fituiksi. Tokihan voi ainakin innokkaimpia katsureita pistää silmään kun raidetangon kiinnityspaikkaa muutettu mutta tiedä sitten. Liekkö noista nyt ylitsepääsemätön este tulee ja kyllähän kätevä heppu nuo leiman ajaksi ottaa poiskin jos tulee..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #580 : 25.09.2017, 17:13:32 »
JSe kysyi ko. ohjausvarsista Trafilta vuonna 2012 ja sai tällaisen vastauksen:

Hei,

Kyseisen korotuspalan asentaminen on sallittua, mutta tulee huomioida, että ohjauslaitteisiin kohdistuvat voimat eivät saa oleellisesti lisääntyä. Jos ohjausvälitystä muutetaan esimerkiksi kyseisen osan maksimiin (nopeimpaan), niin ohjauslaitteeseen kohdistuvat voimat muuttuvat todennäköisesti paljonkin.

Terveisin,
Hannu Talja

Tarkastusinsinööri
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi


Eli periaatteessa sallittu, kunhan ei käytä nopeinta asentoa :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1467
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #581 : 25.09.2017, 18:23:11 »
Lainaus
Ja leimaamisen kannalta en ole varma, mutta luulisi että tehdastekoisina nämä kävisivät. Kyllä ainakin nuo kaikki ipd säätötukivarret,panhardit yms sai katsastettua.
Eikö nuo ole ihan selvästi Gt-raudat  8) eli silloinhan saa katsastettu.
Mutta joo tein muutoksen omaan rataleluun niin että siirsin raidetangon kiinnityspisteen tolppaa päin. Parani siinä mielessä että nyt riittää käsissä isku ettei tarvi irrotella ratista ote. Tämä siis kemoran asvaltilla, mutta tämä tietysti mitä halutaan autosta

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #582 : 28.09.2017, 19:05:15 »
http://131abarth.com/shop/uniball/fi/bumpsteer-raidetangot/386-raidetangonpaan-bump-steer-kitti.html
Tuolta löytyy myös apuja bumpstreerin säätöön.
Voin suositella näitä tuotteita, mulla on kahdessa kilpurissa etu- ja takaripustukset heidän tekeleitä.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #583 : 01.10.2017, 09:13:13 »
Mä katsastin noilla palikoilla varustetun volvon elokuun alussa eikä katsastusmiehellä ollut noista mitään sanottavaa. Mulla säätö oli siinä orggis -asennossa.
Alussa pidin tota säätöä nopeimmassa asennossa kun mulla oli vain 15" vanteet, mutta sittemmin ostin 17" vanteet, että sain säädön normiasentoon.
Nopeimmassa asennossa tuntui omaan makuun ohjaus liian jäykältä vakio ohjaustehostimella.
Mulla ohjaustehostimen toimintaan vaikutti varmaan myös normaalia pienempi kampuran hihnapyörä.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Paikalla Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #584 : 01.10.2017, 09:30:46 »
Mä katsastin noilla palikoilla varustetun volvon elokuun alussa eikä katsastusmiehellä ollut noista mitään sanottavaa. Mulla säätö oli siinä orggis -asennossa.
Alussa pidin tota säätöä nopeimmassa asennossa kun mulla oli vain 15" vanteet, mutta sittemmin ostin 17" vanteet, että sain säädön normiasentoon.
Nopeimmassa asennossa tuntui omaan makuun ohjaus liian jäykältä vakio ohjaustehostimella.
Mulla ohjaustehostimen toimintaan vaikutti varmaan myös normaalia pienempi kampuran hihnapyörä.

Sinä varmaan osaat kertoa miten kääntyvyys on rajattu jos käyttää keskimmäistä ja nopeinta vaihtoehtoa, vai ajetaanko kuulohavaintojen perusteella eli kun renkaat raapii kiinni niin vähän takaisin? Kun hammastangossa on edelleen sama välitys ja vakio määrä liikkuvuutta niin tämä askarruttaa...

 

Proturbo  Autodiagnoosi