Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: jompsa - 23.04.2019, 12:13:56
-
Autona 98-vuoden S90. Yhden kesän alla olleet 205/50/17
kokoa olevat linglong greenmaxit kului edestä sisä että ulkoreunasta ihan kankaille asti. Kuskinpuolelta kului jonku verran enemmän mitä hantinpuolelta. Renkaan keskellä on noin 10cm alue jossa vielä pintaa jäljellä ainakin 3mm, muuten renkaat on ihan kaljut ja pallomaiset. Takarenkaat kului ihan tasaisesti ja pintaa jäljellä molemmissa 6-7mm. Talvirenkaina alla Nokian kitkat jotka kuluivat ihan normaalisti ettei oo mainittavaa eroa havaittavissa siihen kun syksyllä alle laitoin.
Kysymys kuuluukin mikä saa kesäkumit kulumaan tuolla tavalla, tähän asti jos alustan geometriassa jokin on ollut pielessä muissa autoissa niin renkaista on kulunut joko sisä tai ulkoreunat, ei koskaan molemmat samaan aikaan. Tossa S90:pissä etuiskarit olis kyllä vaihdon tarpeessa sekä etujarrulevyt on hieman kierot mutta sitä ei huomaa ratista kuin jarruttaessa. Mitään väljää ei viimme syksynä katsastuksessa löytynyt.
-
Veikkaisin liian alhaisia rengaspaineita jos auraukset ym. kunnossa.
Yleensä liian kovilla rengaspaineilla kuuluu keskeltä enemmän.
Kuitenkin rengasvalmistajakohtaisia erojakin näissä voi olla.
-
Unohtui mainita että ne paineet tarkistin ihan ekaksi kun huomasin tuota normista poikkeavaa kulumista ja ne oli 2.8bar molemmissa. ei luulis olevan niistä kiinni. Semmosta vikaa tai ominaisuutta tossa on myös että tahtoo puoltaa oikealle jonkun verran oli sitten kummat renkaat tahansa alla.
-
Pyöränkulmissa jotain tai väljää nivelissä?
Veikkaisin liian alhaisia rengaspaineita jos auraukset ym. kunnossa.
Yleensä liian kovilla rengaspaineilla kuuluu keskeltä enemmän.
Kuitenkin rengasvalmistajakohtaisia erojakin näissä voi olla.
Niin no tämähän ei pidä paikkaansa nykyrenkailla.
-
Väljää ei ainakaan katsastuksessa löytynyt mistään. Tosin inssi kehotti suullisesti vaihtamaan eteen alatukivarsien puslia kun olivat sen mielestä aika pehmeät. Ohjauskulmia ei oo tarkistettu vielä.
Mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna jos camber kulma vaihtelis positiivisen ja negatiivisen välillä tyyliin tien epätasaisuuksien mukaan niin sillonhan se olis selitettävissä miksi molemmat laidat kuluu renkaista. Tai jos tien epätasaisuuksien mukaan auraus ja haritus muuttuis juostoissa niin sekin selittäis miksi kuluu molemmat laidat. Sitä en osaa sanoa voiko nuo edellämaintut ilmiöt olla edes mahdollisia.
-
Auraukset JA camberit ketuillaan, samaa oli E46 puimurissa...
-
ei muuta kuin varaamaan aikaa kulmien säätöön sitten :)
-
Mittari millä mittasit, näyttääkö oikein? Itellä tullu useampi väärin näyttävä vastaan. Jopa huoltoasemalla ???
-
Mulla on biltemasta ostettu digitaalinen painemittari. Tiiä sitten kuin luotettava on kun taisi vielä olla niin että maksoi alle kympin.
-
ei muuta kuin varaamaan aikaa kulmien säätöön sitten :)
Laita iskarit ja puslat sinne eteen ennen säätöä, ennen sitä on turha tehdä yhtään mitään.
Lemföderiä tai volvolaisia pusliksi niin ei tarvitse tehdä kahdesti.
Okealle auto vetää tien kallistuksen mukaan ajoittain, huonot puslat voimistaa vetämistä.
Miksi jarrulevyt on kierot, satulat jumissa vai levyt loppu?
Ihan sama onko rengaspaineet pielessä 0,1 vai 0,2 baria, riittää kun samat lukemat kaikissa renkaissa.
-
Laita iskarit ja puslat sinne eteen ennen säätöä, ennen sitä on turha tehdä yhtään mitään.
Lemföderiä tai volvolaisia pusliksi niin ei tarvitse tehdä kahdesti.
Okealle auto vetää tien kallistuksen mukaan ajoittain, huonot puslat voimistaa vetämistä.
Miksi jarrulevyt on kierot, satulat jumissa vai levyt loppu?
Ihan sama onko rengaspaineet pielessä 0,1 vai 0,2 baria, riittää kun samat lukemat kaikissa renkaissa.
Juu se voi olla hyvä tehdä siinä järjestyksessä koska nuo iskarit ja puslat täytyy kuitenkin vaihtaa lähitulevaisuudessa kului renkaat epätasaisesti tai ei.
Sokat oli jumissa niin siksi meni levyt kieroiksi, mutta on niin vähän ettei ratti täristä lainkaan normaalisti ajettaessa.
Tuo ohjaustuntuma on muutenkin paljon heikompi mitä edellisessä 945:sessa oli. Se meni kuin juna vaikka siinäkin oli etuiskarit loppu. Tälläkin foorumilla on pari aihetta missä käsitellään näitä 900/s/v90 sarjalaisten puoltamis ongelmia ja moni justiinsa sanoo että tien kallistus vaikuttaa. Mulla puoltaa ihan tasaisellakin ja tuntuu pienessä vauhdissa että ohjaus palauttaa ääriasennosta heikommin oikealta vasemmalle kuin toisin päin.
-
Ihan sama onko rengaspaineet pielessä 0,1 vai 0,2 baria, riittää kun samat lukemat kaikissa renkaissa.
Edellinen talvirengassarja, Hakkapeliittalaiset kuluivat keskeltä noin puolet enemmän kuin reunoista etuakselilla, kun käytin 2,5 barin paineilla 2,3 sijaan.
Tosin jos virheheittoa oli suuntaan tai toiseen mittarissa siihen en voi ottaa kantaa, mutta mittarin mukaan ne olivat laitettu 2,5 rengasliikkeen toimesta.
Taka-akselilla kuluivat normaalisti. Alusta, nivelet ym. ei moittimista.
Näin ensimmäisenä talvena, seuraavina talvina kumi ei enää kulu niin paljoa, kun se hieman ehtii jo kovettumaan - se on ratkaisevaa mitkä paineet laittaa uusiin ajamattomiin renkaisiin.
Sitten mikä on "nyky" rengas on kanssa suhteellinen käsite, mikä on nykyrengas kenellekin.
Kuten itsekin epäilit ja muutkin ovat todenneet. Korjaa ne puutteet mikäli niitä on, kuten väljät puslat.
Jos iskareita ei ole vaihdettu vuosikausiin ja niillä on enemmän kuin 70tkm takana niin ei tarvii miettiä hankintaa, hommaa uudet alle.
-
Ite tykkään käyttää 0.1-0.4bar korkeampia paineita mitä suositellaan renkaasta riippuen. Edellisessä 240:pissä yhdet nasta-baarumit kului
taka-akaellilla keskeltä nopeampaa mitä laidoilta ja niissä oli justiinsa enemmän mutta niissä oli painetta jotain 3bar koska tuntui muuten niin veltoilta jäykän alustan kanssa.
Joo ne kuntoon ja sitten kulmat säätämään. Sitä tossa ihmettelin vaan mikä saa renkaan kulumaan mollemista laidoista samaan aikaan kun ei moista ilmiötä aiemmin vastaan oo tullut. Mutta kai sitten ne hyvin pienet väljyydet puslissa, huonot iskarit ja mahdollisesti väärät ohjauskulmat sen tekee, vaikka sitten yhteisvaikutuksesta.
-
Millaista ajoa sulla on pääsääntöisesti, kaupunki- vai maantieajoa?
Koska viimeksi kulmat säädetty, onko tietoa?
Omakohtainen kokemus on, että normaalia leveämmät matalaprofiiliset ovat paljon uraherkemmät kuin perusrengaskoot.
Huomaan sen, että kesärenkaat vetää helpommin kyllä johonkin suuntaan kuin talvirenkaat.
Itsellä käytössä vain koot, mitä autoon ohjekirjassa suositellaan eli en ole kasvattanut suosituksista kokoja.
Riippuu varmaan teistäkin missä ajelee, mutta jos urautuneella tiellä ajelee missä on selkeästi näkee ajourien painaumat asfaltissa niin kyllä melko herkästi puoltaa johonkin suuntaan vaikka olisi alusta ihan kunnossa.
-
Millaista ajoa sulla on pääsääntöisesti, kaupunki- vai maantieajoa?
Koska viimeksi kulmat säädetty, onko tietoa?
Omakohtainen kokemus on, että normaalia leveämmät matalaprofiiliset ovat paljon uraherkemmät kuin perusrengaskoot.
Huomaan sen, että kesärenkaat vetää helpommin kyllä johonkin suuntaan kuin talvirenkaat.
Itsellä käytössä vain koot, mitä autoon ohjekirjassa suositellaan eli en ole kasvattanut suosituksista kokoja.
Riippuu varmaan teistäkin missä ajelee, mutta jos urautuneella tiellä ajelee missä on selkeästi näkee ajourien painaumat asfaltissa niin kyllä melko herkästi puoltaa johonkin suuntaan vaikka olisi alusta ihan kunnossa.
Ei nuo mitkään ylilevät kyllä oo kun 205. Kapein muistaakseni mitä 7" vanteelle suositellaan. Talvirenkaat on Nokian kitkat 195/55/16. Ja puoltaa noillakin ihan samalla tavalla. Ajoympäristö ei juurikaan vaikuta tohon puoltamiseen. Huomaa jo ihan 40km/h nopeudessa kaupingissakin että kevyesti vetää oikealle kun päästää raitista. Kulmien säädöstä ei oo tietoa. Auto ollu mulla reilu 1.5v ja koko sen ajan tuota vetämistä oikealle on ollut mutta sekin on niin pientä ettei oo häirinnyt juurikaan.
-
Ok.
Olen itse sitä mieltä, että kyllä sulla ongelma sijaitsee etuakselistossa.
Rengaspaineilla tuskin on merkitystä tässä tapauksessa.
Hyvin usein tien perustus antaa vuosien mittaan periksi ja monilla tieosuuksilla kallistuma on ojaan hieman kallellaan, mikä on ihan luonnollista.
Jos sulla on mahdollisuus kokeilla tieosuudella, jossa on uudehko päällyste ajamalla hetkellisesti täysin keskellä (törkeetä, tiedän!) tietä keskiviivoitus renkaiden välissä ja päästät ratista irti hetkellisesti. Jos puoltaa johonkin niin varmasti on alustassa/kulmissa vikaa. Olettaen toki, että hyvät uudet tai vähintään tasaisesti kuluneet renkaat alla ja niissä oikea rengaspaine käytössä.
-
Juu samaa mieltä oon että etuakselistossa jotain on ku ei renkailla, nopeudella tai tien kaltevuudella oo merkitystä tuohon vaivaan. Tietysti sillon puoltaa enemmän mitä enemmän tie kallellaan mutta jos tommoisella todella kaltevalla tiellä ajaa väärää kaistaa niin sillon menee suoraan.
-
Ohjauskulmissa tuskin vikaa jos ajoittain kulkee suoraan, Itsellä jumittava veti ohjausta toisinaan oikealle.
Kunka kierot ne jarrulevyt on, vieläkö ne ottaa johonkin kiinni jarrua painamatta?
-
Ohjauskulmissa tuskin vikaa jos ajoittain kulkee suoraan, Itsellä jumittava veti ohjausta toisinaan oikealle.
Kunka kierot ne jarrulevyt on, vieläkö ne ottaa johonkin kiinni jarrua painamatta?
Auto puoltaa jatkuvasti, sekä ihan ryömintävauhdissa huomaa että ohjaus palauttaa vasemmalta oikealle "äkäisemmin" mitä oikealta vasemmalle kun päästää ratista irti. Mutta auto ylös tunkattuna renkaat ilmassa kun kääntelee niin ei huomaa eroa.
Ei täristä lainkaan rattia muuta kuin siinä tilanteessa kun jarruttaa yli 80 vauhdissa ihan kevyesti.
-
Auto puoltaa jatkuvasti, sekä ihan ryömintävauhdissa huomaa että ohjaus palauttaa vasemmalta oikealle "äkäisemmin" mitä oikealta vasemmalle kun päästää ratista irti.
Hmm. Voisiko olla toinen etujousi poikki? Ihan vaan pieni pala hukassa yläpäästä = ei näy helpolla, mutta voi tehdä tuollaista kummittelua. Tai puoltamista vasemmalle/oikealla sen mukaan, kiihdytetäänkö vai jarrutetaan.