Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot etuvedot 99-07, Volvo P2-alusta) => Aiheen aloitti: (Miksu) - 31.10.2010, 21:58:20
-
S60
Bensa
2001-2004 160 000km tai 4 vuotta
2005-2006 180 000km tai 4 vuotta
2007-2010 180 000km tai 10 vuotta
Diesel
2001-2005 160 000km tai 4 vuotta
2006 150 000km tai 4 vuotta
2007-2010 180 000km tai 10 vuotta
V/XC70
Bensa
2000-2004 160 000km tai 4 vuotta
2005-2006 180 000km tai 4 vuotta
2007 180 000km tai 10 vuotta
Diesel (*poislukien 2.5tdi)
2001-2005 160 000km tai 4 vuotta
2006 150 000km tai 4 vuotta
2007 180 000km tai 10 vuotta
*2.5tdi 120 000km tai 4 vuotta Syöttöpumpunhihna 60 000km
S80
Bensa
2000-2004 160 000km tai 4 vuotta
2005-2006 180 000km tai 4 vuotta
Diesel (*poislukien 2.5tdi)
2001-2005 160 000km tai 4 vuotta
2006 150 000km tai 4 vuotta
*2.5tdi 120 000km tai 4 vuotta Syöttöpumpunhihna 60 000km
XC90
Bensa
2003-2004 160 000km tai 4 vuotta
2005-2006 180 000km tai 4 vuotta
2007-2010 180 000km tai 10 vuotta
Diesel
2003-2005 160 000km tai 4 vuotta
2006 150 000km tai 4 vuotta
2007-2010 180 000km tai 10 vuotta
Huomatessasi virheen, ilmoitathan siitä.
-
Vaihdoin juuri D5seen (v70 vm -03) jakohihnan ja moniurahihnan mutta mikä on tuo syöttöopumpun hihna?
-
Vaihdoin juuri D5seen (v70 vm -03) jakohihnan ja moniurahihnan mutta mikä on tuo syöttöopumpun hihna?
Koskee vain 2,5TDI konetta joka on "perinteinen" syöttöpumpulla toimiva kone. Ei siis 2,4D tai D5 koneita jotka ovat common rail -koneita. 2,5TDI (peräluukussa taitaa lukea 2,5D) on omaa sukua VAG oleva diesel, jota käytettiin II-korisissa V70-malleissa vain 2001 vuosimallissa.
-
Ostin V70 -05 2,4 bebsa syksykkä -10 Ruotsista. Kirjoittelin sitä huoltaneeseen Bilian huoltoon ja minulle kerrottiin että jakohihnan huoltoväli olisi 180000 tai 10 vuotta. Tässä viestissä olisi vaihtoväli vain neljä vuotta. Ketä minun nyt pitäisi uskoa? Ymmärsin että uudemmissa ainakin vaihtoväli on 10 vuotta. Voiko Bilia olla väärässä? Auto oli 5 v kun sen hankin eikä heillä ollut merkintää hihnan vaihdosta.
-
Ostin V70 -05 2,4 bebsa syksykkä -10 Ruotsista. Kirjoittelin sitä huoltaneeseen Bilian huoltoon ja minulle kerrottiin että jakohihnan huoltoväli olisi 180000 tai 10 vuotta. Tässä viestissä olisi vaihtoväli vain neljä vuotta. Ketä minun nyt pitäisi uskoa? Ymmärsin että uudemmissa ainakin vaihtoväli on 10 vuotta. Voiko Bilia olla väärässä? Auto oli 5 v kun sen hankin eikä heillä ollut merkintää hihnan vaihdosta.
ruotsissa(10v) eri huoltoväli kuin Suomessa(4v).
-
AD korjaamolla katsoivat että tuohon S80 T6 2004 olisi hinanvaihtoväli olisi tuo 10 vuotta, mutta kiristimen vaihtoväli olisi kuitenkin 96kk. Mikä lienee sitten.
-
Suomessa useimmissa autoissa on vaihtovälit 4-6 vuotta johtuen pakkasista yms. Joten en kyllä ite ajelis kymmenvuotiaalla hihnalla, sano ohjeet mitä hyvänsä.
-
Volvo itsekkin suosittelee jos hihnan vaihtoväli on 10 vuotta, että se puolitettais kylmissä ja vaativissa olosuhteissa.
-
AD korjaamolla katsoivat että tuohon S80 T6 2004 olisi hinanvaihtoväli olisi tuo 10 vuotta, mutta kiristimen vaihtoväli olisi kuitenkin 96kk. Mikä lienee sitten.
Eräällä korjaamolla katsoivat S60 2.4T -01 jakohihnasta ihan samaa. Lähteenä taisi olla Autodata.
-
Eräällä korjaamolla katsoivat S60 2.4T -01 jakohihnasta ihan samaa. Lähteenä taisi olla Autodata.
Autodatasta tuokin tieto oli peräisin.
-
V/XC70
Diesel (*poislukien 2.5tdi)
2001-2005 160 000km tai 4 vuotta
2006 150 000km tai 4 vuotta
2007 180 000km tai 10 vuotta
*2.5tdi 120 000km tai 4 vuotta Syöttöpumpunhihna 60 000km
Onko tuo 2006 (150tkm/4v) jo se uudempi kone vai päteekö tuo vielä siihen mustakoppaiseen koneeseen...?
Vai mikä ero 2006 ja 2007 malleissa on, että vaihtovälissä on noin suuri ero...?
Eli onko -07 mallisessa mutta 10/2006 käyttöönotetussa jo toi pidempi vaihtoväli?
Kone on se harmaakoppainen D5244T4 136kW.
-
Mallivuoden mukaan menee kaikki.
Noi pitkät vaihtovälit ajassa mitattuna on valmistajan ilmoittamia.
Todennäköisesti tuo 150tkm vaihtoväli on ns. murrovaihetta kun tuli 30tkm huoltoväli ja uusi moottori, eikä ehkä ole heti uskallettu siirtyä pidempään vaihtoväliin, vaan on vaihto sovitettu suurinpiirtein samaan kohtaan vanhan kanssa, mutta silti sopivaksi huoltovälille.
Vanhalla mustalla suojalla olevalla dieselillähän on 20tkm huoltoväli, eikä tuo 150tkm oikein mene siihen sopivasti.. se siis koskee noita uudempia D5244T4 jne moottoreita
-
Vaihtoväli kannattaa toki varmistaa vaikka käyttöohjekirjasta jos se siellä on ilmoitettu.
-
Oolsprait, kattelin että 2011/150tkm kohdalla ois remmi vaihdettu viimeksi, eli jokatapauksessa saa vielä ajella huoletta...
Mutta oletettavasti ois siis tuo 180tkm/10v kun vuosimalli on -07.
Tattista :hg:
-
Oolsprait, kattelin että 2011/150tkm kohdalla ois remmi vaihdettu viimeksi, eli jokatapauksessa saa vielä ajella huoletta...
Mutta oletettavasti ois siis tuo 180tkm/10v kun vuosimalli on -07.
Tattista :hg:
Se on varmaan tuon puolitetun ajan mukaisesti vaihdettu silloin
-
Onkohan tuo kuinka iso homma vaihtaa jakopään romut D5:seen?
Mietin vaan että kannattaako alkaa ite tekemään vai onko viisain viedä korjaamolle..
-
Onkohan tuo kuinka iso homma vaihtaa jakopään romut D5:seen?
Mietin vaan että kannattaako alkaa ite tekemään vai onko viisain viedä korjaamolle..
Sama kysymys koskien 2.5t? :pomo:
-
En taida alkaa ite vaihtamaan. 350€ tarvikkeineen vaihto ::)
-
Sisältyykö ko. hintaan myös vesipumppu ja jäähdytysneste? Onko tarkoitus vaihtaa myös apulaitehihna ja kiristin samalla? Pelkät jakopäänosat, vesipumppu ja jäähdytysneste osina n. 200€. Työ ei ole vaikea, vaikka hieman ahdasta on. Maalaisjärjellä pääsee pitkälle ja volvossa on hyvät merkit, joten jako on helppo pitää oikeana.
Netistä löytyy hyviä ohjeita, esimerkiksi suuntaa antavana bensa S60: http://www.youtube.com/watch?v=IK_zH8g8Fow
-
Sisältyykö ko. hintaan myös vesipumppu ja jäähdytysneste? Onko tarkoitus vaihtaa myös apulaitehihna ja kiristin samalla? Pelkät jakopäänosat, vesipumppu ja jäähdytysneste osina n. 200€. Työ ei ole vaikea, vaikka hieman ahdasta on. Maalaisjärjellä pääsee pitkälle ja volvossa on hyvät merkit, joten jako on helppo pitää oikeana.
Netistä löytyy hyviä ohjeita, esimerkiksi suuntaa antavana bensa S60: http://www.youtube.com/watch?v=IK_zH8g8Fow
Kaikki kuuk hintaan. Jakopäänsarja, vesipumppu, nesteet ja työ.
-
~350 alkuperäisosilla merkkiliikkeessä. Ei sisällä vesipumppua. Tarvikkeilla kasatessa voi sitten sisältyäkin, mutta tarvikepumppua haukataan heikoksi.
-
Tarkotus oli siniseltä hakea pumppu.
-
Onkohan tuo kuinka iso homma vaihtaa jakopään romut D5:seen?
Mietin vaan että kannattaako alkaa ite tekemään vai onko viisain viedä korjaamolle..
Jossei nosturia ole niin en kyllä lähtisi itse vaihtamaan, mutta jos on pelit ja vehkeet niin mikä jottei. :)
Jos vielä "isomman" Volvon D5 niin mahtuu paremmin kuin kapeissa S40/V50 malleissa.
-
Jossei nosturia ole niin en kyllä lähtisi itse vaihtamaan, mutta jos on pelit ja vehkeet niin mikä jottei. :)
Jos vielä "isomman" Volvon D5 niin mahtuu paremmin kuin kapeissa S40/V50 malleissa.
Nosturi tietty ois helpottanu myös sitä kytkinremonttiakin jonka tein tallin lattialla huonossa valossa ja pakkasessa ::)
-
Kyllä se jakopää remppa onnistuu ilman nosturia niinku se kytkin remppaki... tein ite ja säästin neki asentajan palkat muuhun turhuuteen.
Täällä oli sillo remppa 450€ ilman vesipumppua. Ostin osat n.200€ sis. Vesipumppu. Vanhasta ku päätti lähteä siivet kävelee...
-
En taida alkaa ite vaihtamaan. 350€ tarvikkeineen vaihto ::)
Missä?
-
Missä?
Torniossa.
-
V70 2006/11 2.5T aut. 180tkm/4vuotta. Tosiaan vaan 4 vuotta?
-
Tosiaan vaan 4 vuotta?
Jep..
-
V70 2006/11 2.5T aut. 180tkm/4vuotta. Tosiaan vaan 4 vuotta?
....niin suomessa. ::)
-
Jep..
....niin suomessa. ::)
Okei. No menee ens vuonna vaihtoon sitte. Nyt 3vuotta ja 42tkm ajettu
-
Okei. No menee ens vuonna vaihtoon sitte. Nyt 3vuotta ja 42tkm ajettu
Niin siis ruotsissa vaihtoväli on muistaakseni 8-10 vuotta. Itse en ainakaan rupeaisi vielä noilla kilsoilla kiirehtimään vaihdon kanssa.
-
Niin siis ruotsissa vaihtoväli on muistaakseni 8-10 vuotta. Itse en ainakaan rupeaisi vielä noilla kilsoilla kiirehtimään vaihdon kanssa.
Tätä itsekin pohdin. On biliassa tehty joten uskoisin että on oem osiakin käytetty
-
Suomessa se on suositus ainakin omien huoltolappujen tekstissä.
-
Tuo Suomen ajan lyheminen johtuu yhdestä henkilöstä joka halusi ne välttämättä puolittaa Volvo auton maahantuonnissa.
Hänellä on nykyään oma autokorjaamo jossa jokaisen auton jakohihnan vaihtoväli maksimissaan on 4-5v vaikka maahantuojista lähtien kaikki sanoisi muuta... Tietenkin rahaahan sillä haetaan. :2funny:
Ihan naamatustenkin valitettavasti hänen kanssaan joutunut asioimaan ja jopa keskustellut tästä volvon hihnan puolittamisestakin.
Onneksi ei enään tarvitse ikinä. Sain vihdoinkin kaikki palkkani pois kyseisestä puljusta. ::)
-
Tuo Suomen ajan lyheminen johtuu yhdestä henkilöstä joka halusi ne välttämättä puolittaa Volvo auton maahantuonnissa.
Hänellä on nykyään oma autokorjaamo jossa jokaisen auton jakohihnan vaihtoväli maksimissaan on 4-5v vaikka maahantuojista lähtien kaikki sanoisi muuta... Tietenkin rahaahan sillä haetaan. :2funny:
Ihan naamatustenkin valitettavasti hänen kanssaan joutunut asioimaan ja jopa keskustellut tästä volvon hihnan puolittamisestakin.
Onneksi ei enään tarvitse ikinä. Sain vihdoinkin kaikki palkkani pois kyseisestä puljusta. ::)
Mikähän on perustelu?
-
Mikähän on perustelu?
Veikkaan näitä meidän "vaativia" olosuhteita :pomo:
-
Unohtunut vastata.
Kyllä. Suomessa niin "hirveän erilaiset olot" kuin ruotsissa. Eli rahahan se oikeasti on syynä... Joka kävi selväksi kyllä tuossa puulaakissa.
-
Tuo täällä oleva 4-5v suositus (koneesta riippuen) on kuulemma ihan paikallaan.
6v ajetut hihnat alkavat olla murteilla vaikkei metrejä vielä olisikaan...
Tämä ihan Volvon mekaanikon kokemuksiin perustuvaa, eikä todellakaan ollut mulle myymässä jakohihnan vaihtoa ::)
Itse en ainakaan lähde kokeilemaan, että onko tuo puolitettu vaihtoväli ihan höpöhöpöä, sen hihnan vaihto on aika paljon halvempaa kuin kansiremppa...
-
Tietenkin kannattaa vaihtaa ajoissa. Muttei ne pinnan halkeamat vaikuta siihen lasikuitu/kevlariin suoranaisesti.
Lähinnä Suomen raja muuttaa vaihtoväliä puolet on hauskaa. Ihan kun se haaparannan toisella puolella olisi niin ihmeellinen ilmasto...
-
Tälläkin viikolla kävin Haaparannalla enkä huomannu että olis ilmasto paljoa muuttunu tässä melkein 30 kilsan matkalla. En nähny yhtään Volvoakaan tien varressa josta olis jakohihna katkennu
-
Itse en ainakaan lähde kokeilemaan, että onko tuo puolitettu vaihtoväli ihan höpöhöpöä, sen hihnan vaihto on aika paljon halvempaa kuin kansiremppa...
Jep. Miksi ajaa "kusi sukassa" ja yrittää pönkittää omaa tietämystään kestosta ja kuitenkin samalla pelätä että koska napsahtaa. Parempi ennemmin kuin liian myöhään.
-
Alkoi vähän vaivaamaan milloin omassa on viimeksi jakohihna vaihdettu.. 120tkm/11v sitten.
Tilasin ajan vaihtoon samantien ;)
Osat sis. vesipumpun 150e ja työtä 3h plus moniurahihna 40e
-
No entäs jos haluaa säästää jotain niin jos vaihtaa vain pelkän hihnan jos kilometrejä on tullut neljään vuoteen esimerkiksi 30 tuhatta ?
-
Jep. Miksi ajaa "kusi sukassa" ja yrittää pönkittää omaa tietämystään kestosta ja kuitenkin samalla pelätä että koska napsahtaa. Parempi ennemmin kuin liian myöhään.
Miksi esim. C30 1.6 vaihtoväli on 5v kun TÄSMÄLLEEN (kyllä, täsmälleen) samalla hihnalla oleva Focus suoriutuu siitä 8vuotta?
Ei vieläkään herätä mitään epäluuloja Volvon maahantuontia kohtaan? Vähän kannattaa olla krittinen vaikka vaihtaisikin sen 4-5v välein. ;)
-
Täällä Norjassa pattikylkisten jakohihnan vaihtoväliksi Volvolta ilmoitettu 160 000km / 8-10 vuotta vuosimallista riippuen.
Omassa kulkineessa Gatesin 8 vuotta ja 120 000 kilometriä vanha hihna ei näyttänyt väsymisen merkkejä sitä tutkaillessa. En ajatellut kiirehtiä vaihtoa ainakaan ennen ensi kevättä/kesää. Aika näyttää kannattiko.
-
Eipä noi 4-5v vanhat hihnat oo näyttänyt yksikään oikeasti pahalta mitä vaihdellut.
Enemmänkin hihnan tuntuu kuluttavan yli ajetut kilometrit kuin vuodet. Tietenkin järki mukana näissäkin.
Kaverin Lexuksen vaihtovälistä ei tarkkaa tietoa kun vaihtelee aika paljon, mutta n. 150tkm olisi vaihtoväli.
Ikää ei kerrottu, siinä oli vasta 16v vanha hihna, itse jo vaihtaisin. :D
-
Murruin sitten kuitenkin kun alkoi kuulua pientä rahinaa kylmällä koneella jakohihnan puolelta ja kävin hakemassa Biltemasta jakohihnasarjan. Täällähän joku nuo Bilteman jakohihnat jo manasi alimpaan helvettiin, mutta itse ainakin yllätyin positiivisesti kun Optibelt-hihnan kylkiäisenä olevat rullat paljastui INA:n valmistamiksi.
Eiköhän rullat ja miksei hihnakin ainakin tuon suomalaisen vaihtovälin palvele ihan mukavasti...
-
S60
Bensa
2001-2004 160 000km tai 4 vuotta
2005-2006 180 000km tai 4 vuotta
2007-2010 180 000km tai 10 vuotta
V/XC70
Bensa
2000-2004 160 000km tai 4 vuotta
2005-2006 180 000km tai 4 vuotta
2007 180 000km tai 10 vuotta
Onko tosiaan V70 MKII 5/2007 rekisteröidyssä 2.5T:ssä jakopää 180tkm/10v? :o Mitä tuossa on uudistunut, että on vaihtoväli pidentynyt?
-
Oliko niin että ruotsissa 8 vuotta?
-
Onko tosiaan V70 MKII 5/2007 rekisteröidyssä 2.5T:ssä jakopää 180tkm/10v? :o Mitä tuossa on uudistunut, että on vaihtoväli pidentynyt?
4 vai 5v välein ollut kaikissa täällä etelämmässä, samaa sanoo myös autodata...
Vähän hölmöä kun veden toisella puolella on se 8 tai 10vuotta. Tai PSA kone (sama kone, sama hihna) Volvolla sen 4-5vuotta ja Ford/Mazda/PSA sanovat 8-10v. ::)
-
Vaihtaako Sininen aina vesipumpun samassa yhteydessä? Onko noita mennyt miten paljon rikki?
-
Vesipumppu vaihdetaan Sinisellä vain erikseen tilatessa. Näiden metallisiipiset orkkispumput ovat kestäviä.
-
En muista mistä olen tämän lukenut tai kuullut, mutta näissä Aisin valmistamissa vesipumpuissa olisi vaihtoväli puoli miljoonaa kilometriä, ja silloinkin vain tarpeen vaatiessa. Kuten mustalaatikko jo totesikin, alkuperäinen osa on todella kestävä.
-
En muista mistä olen tämän lukenut tai kuullut, mutta näissä Aisin valmistamissa vesipumpuissa olisi vaihtoväli puoli miljoonaa kilometriä, ja silloinkin vain tarpeen vaatiessa. Kuten mustalaatikko jo totesikin, alkuperäinen osa on todella kestävä.
Joo foorumilla klubipuolella olevaan "viralliseen" huolto-ohjelmaan on jakohihnan vaihdon yhteydessä merkattu vesipumpulle "tarkista/vaihda tarvittaessa". Itse mietin nyt 340tkm kohdalla vaihdattaisinko sen varmuuden vuoksi jakohihnan yhteydessä ekaa kertaa tähän autoon. Toisaalta apulaitehihnallekin on merkattu vaihto vain tarkistaessa ja nehän välillä aiheuttaa katastrofeja näissä D5:ssa.
-
Joo foorumilla klubipuolella olevaan "viralliseen" huolto-ohjelmaan on jakohihnan vaihdon yhteydessä merkattu vesipumpulle "tarkista/vaihda tarvittaessa". Itse mietin nyt 340tkm kohdalla vaihdattaisinko sen varmuuden vuoksi jakohihnan yhteydessä ekaa kertaa tähän autoon. Toisaalta apulaitehihnallekin on merkattu vaihto vain tarkistaessa ja nehän välillä aiheuttaa katastrofeja näissä D5:ssa.
[/b]
Vieläkö noita katastrofeja sattuu D5 koneissa? Yhdeltä tutulta pamahti koko yläpuoli p.skaksi, kun apulaitehihna hajosi ja särki jakoa ym. Auto taisi olla vm. 03 tai 04. :( :(
-
Apulaitehihna ei varmaan kovin usein katkea hihnan takuu-aikana ilman että joku sitä pyörittävä apulaite/rulla hajoaa ensin. Niitä pitää tarkkailla ja kuunnella. Täystuhoja on tapahtunut tietääkseni v70/s80-malleissa mallisarjan loppupuolelle asti, mutta eihän se nyt tosissaan huolletussa autossa todennäköistä ole.
-
Mitäs mestarit on mieltä ?
*07/2005 V70 2.5T
Jakopäällä ajettu 61tkm ja 4v5kk. Pitäskö vaan ajella menemään pari vuotta ? Moniurahihna näyttää "kuin uudelta".
-
Mitäs mestarit on mieltä ?
*07/2005 V70 2.5T
Jakopäällä ajettu 61tkm ja 4v5kk. Pitäskö vaan ajella menemään pari vuotta ? Moniurahihna näyttää "kuin uudelta".
Mulla nyt suunnilleen sama tilanne, eli samanlaiseen moottoriin tuli neljä vuotta ja 95tkm täyteen. En ole pitämässä vaihdon kanssa kiirettä, raportoin sitten tänne kun porsii :'(
Vaikuttaa tuo vaihto sen verran tehtävissä olevalta hommalta, että varmaan sitten jossain sopivassa välissä itse räpellän uuden hihnan kiinni.
-
Tällä hetkellä 87tkm ja 5v6kk ja sama tilanne :P Tarkoitus olisi vaihtaa viimeistään ensi keväänä (maaliskuu), niin tulisi se 6v täyteen. Jakopääremonttina "helpoimmasta päästä".
-
Tällä hetkellä 87tkm ja 5v6kk ja sama tilanne :P Tarkoitus olisi vaihtaa viimeistään ensi keväänä (maaliskuu), niin tulisi se 6v täyteen. Jakopääremonttina "helpoimmasta päästä".
Joo, itellä kun ei ole tallia, niin kesää se on odotettava, eli ainakin ensi vuoteen menee. Katselin noiden hihnasarjojen hintoja (hihna + molemmat rullat), niin eihän ne maksa kuin 50e-70e ja ovat vielä jonkinlaisella merkillä varustettuja (INA, SNR, SKF, Gates, Continental jne.) ja apulaitehihna menee siinä samalla (vähän alta 20e), niin eipä tuo kauheasti kustanna, jos itse vaihtelee. Vesipumppu on neljä vuotta sitten Volvolla vaihdettu originaaliosa, jota ei vielä varmaan tarvitse edes vaihtaa. Eikä kuulemma kannatakaan ainakaan mihinkään halvimpaan tarvikerimpulaan vaihtaa.
-
Joo, itellä kun ei ole tallia, niin kesää se on odotettava, eli ainakin ensi vuoteen menee. Katselin noiden hihnasarjojen hintoja (hihna + molemmat rullat), niin eihän ne maksa kuin 50e-70e ja ovat vielä jonkinlaisella merkillä varustettuja (INA, SNR, SKF, Gates, Continental jne.) ja apulaitehihna menee siinä samalla (vähän alta 20e), niin eipä tuo kauheasti kustanna, jos itse vaihtelee. Vesipumppu on neljä vuotta sitten Volvolla vaihdettu originaaliosa, jota ei vielä varmaan tarvitse edes vaihtaa. Eikä kuulemma kannatakaan ainakaan mihinkään halvimpaan tarvikerimpulaan vaihtaa.
Sinisellä eivät vaihda pumppua, jos ei vuoda. Heillä on siksi todella kilpailukykyinen hinnoittelu vs monimerkkikorjaamot, jotka vaihtavat vesipumpun aina. Itse ajattelin vaihtaa koko sarjan pumppuineen.
-
Ennen muinoin vaihtoivat vesipumpun sinisellä joka toisella hihnan vaihdolla, ellei tuntunut käteen selviä oireita.
Mielestäni Volvon orig pumppu on Aisin.
-
Vaihdatin alkuperäisen vesipumpun hihnan vaihdon yhteydessä kesällä. Auto on vm -2002 ja ajettu 270.000km. Ei ollut pumpussa vielä mitään vikaa, mutta vaihdatin sen varuilta.
Olen käyttänyt autoa rempoissa Debilillä tai Biliassa.
Kahdenkymmenen vuoden aikana autoa on vaihdettu osia seuraavasti:
jarruletkut edessä, oikea vetoakseli, niveliä ja puslia, VVT pyörä, jarrulevyt ja palat, eteen uudet satulat, jakopään hihnoja, laturi tänä kesänä, kaksi akkua, polttimoita, etulyhty huurtui ja paikattu silikonilla, termari, ...ööh.. takalasin pyyhkijän varsi.
Joitakin osia olen vaihtanut "muuten vaan", kuten akun ja jarrusatulat. Sattui olemaan uusi akku tallissa ja jarrusatuloita en jaksanut enää paineilla sisään, vaan päätin vaihdattaa sinne uudet satulat, letkut, palat ja jarrunesteet.
Autom. laatikon öljyt on vaihdatettu 100tkm ja toinen n. 200tkm kohdalla.
-
Kyl ne remmit suomessa kestää 8v jos ruotsissakin voiha sitä hupii vaihdella jos on liikaa rahoja
Tää on vain mun mielipide
Rahastajia löytyy suomenmaassa
En ainakaan ymmärrä miksi ei täälä kestäis 8v ruotsis lähes sama ilmasto
:idiot2:
-
Tällä hetkellä 94tkm & 5v 10kk menty. Osat on ollu valmiina jo toista kuukautta. Pari kuukautta vielä niin vaihdan jakopään vesipumppuineen moniurahihnoineen ja samalla öljyt ja suodatin.
-
Se väli on mitä on painettu sana.
Ite joskus muinoin vaihtelin neljän vuoden välein ihan turhaan
Nykyään noin 7-8 vuoden välein jos ei kilometrit täyty..
Jos särkyy niin omahan särkyy.
Gatesia pääosin käyttänyt, joskus Contitechiä, ei muita.
Ei ole ykskään hajonnut.
-
^ Juu,täytyy ottaa kuvat jakopäästä, jahka vaihdan. Continentalin paketti ja moniurahihna taitais olla Gates. Kiristimen asento kiinnostaa eritoten...
-
Tulipahan tehtyä jakopää "ajallaan". Näillä nyt ajettu 6-vuotta ja 95tkm.
Jako paikallaan
(https://live.staticflickr.com/65535/51959272085_a057e3dac0_b.jpg)
Remmi
(https://live.staticflickr.com/65535/51958751828_420e45e4b6_b.jpg)
Kiristin edelleen ryhdikkäänä
(https://live.staticflickr.com/65535/51958984979_2c34c557a8_b.jpg)
Pannuhuone
(https://live.staticflickr.com/65535/51958984989_12674f3023_b.jpg)
Moniurahihna
(https://live.staticflickr.com/65535/51958686621_2253c20ca1_b.jpg)
Vanhat rojut
(https://live.staticflickr.com/65535/51957701642_81b7ed203f_b.jpg)
Uudet palikat paikallaan
(https://live.staticflickr.com/65535/51958984964_aa3f9d1728_b.jpg)
Vanhoissa osissa ei käytännössä mitään eroa uusiin. Kaikki aivan tiptop kunnossa. Voisi sanoa, että täysin turha vaihtaa tässä kohtaan.
Ainut huomio oli moniurahihnan kiristin, rullassa selvä klappi ja rallattaa aika pahasti.. Tämä vaihdetaan tässä lähiaikoina ja samalla hieman vuotava termostaattikotelo (pari vuotta päästänyt punasta hattaraa saumasta).
Koko homman kruunasi vuotamaan jäänyt vesipumppu :D Perkeleen paperitiiviste... Samalla kun nuo muut laittaa kuntoon niin vesipumppu moottoriliimalla tiiviiksi.
-
Ettei vain jäänyt vanhaa tiivistettä johonkin? Kun periaatteessa sen uuden paperi tiivisteen pitäisi tiivistää se kunnolla.
Toki itse olen aina varauksella suhtautunut nuihin paperi tiivisteisiin vaikka kuinka on putsannu tiiviste pinnat. Pikku sipaus liimaa niin ei ole tarvinut parsia :D
-
Ykskään ei oo tiivisteestä jääny vuotamaan (*kopkop), mutta kerra huomasin, että uuden vesipumpun mukana tulleet pultit oli inasen liian pitkät ja ilmeisesti pohjas. Onneks töissä tulee alipaineella vetästyä nesteet sisään, niin paljastu se pieni vuoto heti ja ties paineella käydä ettimää mistä tulee.
Yks kerrallaan ne loputkii sieltä vaihtelin välistä vanhoihi ja vuoto lakkas.
-
Paljonkohan lienee ohjeaika? Siniseltä sain kyllä hinnan, mutta en tajunnut kysyä paljonko siitä hinnasta on työn osuus. Nyrkkipajalta arvio jos ei tule mutkia matkaan niin 4h jakopää ja apulaitehihna ja kiristin 1h (tämäkin ilmeisesti hankala vaihdettava, niin voi olla että menee parikin tuntia)
-
Paljonkohan lienee ohjeaika? Siniseltä sain kyllä hinnan, mutta en tajunnut kysyä paljonko siitä hinnasta on työn osuus. Nyrkkipajalta arvio jos ei tule mutkia matkaan niin 4h jakopää ja apulaitehihna ja kiristin 1h (tämäkin ilmeisesti hankala vaihdettava, niin voi olla että menee parikin tuntia)
Niin mihin autoon?
-
Niin mihin autoon?
Tuohon v70. XC40 vielä niin uusi, niin ei sen osalta tarvitse onneksi vielä miettiä
-
Vanhan pumpun tiiviste jäi kokonaisuudessaan lohkoon kiinni. Pienellä talttaruuvarilla ja mattoveitsen terän tyyppisellä tuli putsattua rämmäleet pois. Juuri tätä tehdessäni, sinne kyllä jäi vanhaa sontaa väliin ja varsinkin yläreunaan (ei näy jakopään takamuovien takia ilman peiliä). Paineilmaa ja kliineriä useaan otteeseen kohteeseen.
Mietiskelin siinä juuri, että mahtaakohan pitää ja jostain syystä en laittanut Kentin moottoriliimaa väliin...
Käytin vanhoja pultteja, kun uusissa on taas se v*ttumainen ruuvilukite ja on "tappiin asti" nihkeä pyöritellä auki...
Alipainelaitteella laitan itsekin aina uudet nesteet sisään, tässä kohtaan juuri huomasin kun sihinä käy ja paineet laskee. Aluksi luulin, että pihisee juuri tuosta termarikotelon välistä. Vesipumpustahan se taisikin tulla sitten kuitenkin...
Ohjeajasta ei hajuakaan. Itsellä rauhassa tehdessä sisältäen kesärenkaiden vaihdon ja termostaatin ihmettelyn meni se 3-4h. Ja pesin myös kaksi sarjaa talvipyöriä samaan rytäkkään.
-
Tuohon v70. XC40 vielä niin uusi, niin ei sen osalta tarvitse onneksi vielä miettiä
Joutuuhan sen apulaiteremmin irroittamaan vaikka sitä ei vaihtaisikaan, ei sen kiristimen vaihtoon tuntia mene,
Pari ruuvia pois ja takas.
Tuossa on nyt rahastuksen makua. Ohjeaikaa en tiedä mutta jos ei kahteen tuntiin pajalla tehdä niin älä vie ainakaan sinne.
Tuossa poimin ihan summassa esimerkkihinnan osineen
https://www.autokorjaamoraisio.fi/autokorjaamopalvelut/jakohihnan-vaihto.html
Vai on apulaitehihna vaikea vaihdettava.. :knuppel2: onko siellä yksikätisiä tyyppejä töissä?
-
Dodiin, nyt pitää taas. Vesipumppu irti ja sieltähän alanurkasta tippaa valui.. Viikon vanha paperitiiviste näytti ja tuntui vessapaperilta, mikä on kastettu veteen... Aivan luokatonta. Tiiviste ja rämmäleet roskikseen, lohkon päästä vielä mattoveitsen terällä kaikki vanhat rällit pois ja pumppuun Kentin moottoriliimaa, nyt pitää !
Sama homma termostaattikoteloon, vanhat märäntyneet tiivisteenrämmäleet roskiin ja moottoriliimalla tiiviiksi. Samalla vaihdettiin uusi moniurahihnan kiristin.
(https://www.meva.fi/wp-content/uploads/2021/02/KENT-siligasket-2.png)
-
Joutuuhan sen apulaiteremmin irroittamaan vaikka sitä ei vaihtaisikaan, ei sen kiristimen vaihtoon tuntia mene,
Pari ruuvia pois ja takas.
Tuossa on nyt rahastuksen makua. Ohjeaikaa en tiedä mutta jos ei kahteen tuntiin pajalla tehdä niin älä vie ainakaan sinne.
Tuossa poimin ihan summassa esimerkkihinnan osineen
https://www.autokorjaamoraisio.fi/autokorjaamopalvelut/jakohihnan-vaihto.html
Vai on apulaitehihna vaikea vaihdettava.. :knuppel2: onko siellä yksikätisiä tyyppejä töissä?
Itse en ole remmiä vielä vaihtanut, mutta sen verran asiaan perehtynyt, ettei korjaamovälineillä, ammattilaisen osaamisella ja mahdollisesti useamman samanlaisen remmin jo vaihtaneelta voi millään mennä tuollaisia aikoja. Toki kun itse tekee ekaa kertaa, niin voi helposti jämähtää nysväämään jotain triviaalia kohtaa.
-
Siinä kiristimessä on voimaa niin ihan hyvä jos ei hätäile sen kanssa, viikonloppumekaanikolla menee kyllä työkalujen etsimiseen monesti eniten aikaa.
-
Siinä kiristimessä on voimaa niin ihan hyvä jos ei hätäile sen kanssa, viikonloppumekaanikolla menee kyllä työkalujen etsimiseen monesti eniten aikaa.
Jep, muutenkaan kannata hätäillä, kun itselle tekee. Jos toisella teettää, niin itseäni ei periaatteessa kiinnosta hinnan muodostumisen perusteet, vaan se lopullinen hinta. Sen verran olen toisilla teettänyt, että perustelut hinnan suhteen eivät aina kestä kriittistä tarkastelua, mutta jos kokonaishinta on hyvä, niin se riittää.
-
Tänään tuli vaihdettua jakohihnasarja ja vesipumppu. Sellainen huomio, että jos vaihtaa vesipumpun, niin nestettä tulee 2.5T- moottorista vähän päälle 5l, mutta alle 6l, eli siihen nestemäärään on syytä varautua, jos tyhjentää nesteet syylärin tyhjennyspropusta ja vähän valuu myös vesipumpun irrottamisen aikana.
-
Olisko edullista jakohihnan vaihtajaa jyväskylän suunnilla.Mitä kustantas v70 mk2 d5 2002 autoon.