Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Takajarruremontti (OHJE+KUVAT)

  • 19 Vastauksia
  • 83053 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Takajarruremontti (OHJE+KUVAT)
« : 28.10.2010, 01:33:27 »
Tämä rapsun tekemä mainio ohje toimii kaikkiin tämän kategorian autoihin (poislukien XC90, jossa seisontajarrun käyttömekanismi on erilainen, itse jarrujen osalta tämä kuitenkin toimii yhtälailla.)


Lainaus käyttäjältä: rapsu Volvolandia


Käsijarrun alettua temppuileen alkoi ao.remontti ennen kuin tapahtuu enempiä rikkoontumisia.
Varaosat tilasin Motonet:lta ja tuntui olevan yllätävän laadukkaat (tuuri kävi).
Tästä lähdettiin...
Osat:
Jarrulevyt          22-5799           2 x  29,90 e
Jarrupalat          22-1614                 19,90 e
Käsijarrukengät   22-3440                 19,86 e
Jousisarja           23-0755                   7,95 e
Lisäksi tarvitset: kuparitahnaa/rasvaa (lämmönkestävä),rasvanpoistospray (varastorasva pois levyistä) ja rättejä.
Työkalusatsi josta löytyy ainakin 13mm ja 10mm (hylsyt/kiintoavaimet),pihdit (jousien asentamiseen),7mm kuusiokolo,
meisseli,vasara,puukko tai pieni teräsharja ....

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Edit:
Ensimmäiseksi (kaiken varalta) kannattaa löysätä käsijarruvaijeria kasijarrukahvasta.
-Penkit taka-asentoon ja kässäri vedettynä ylös,vaihdekeppi vapaa-asentoon.
-Sivupanelit irti
-Keskikonsoli irti >>>neljä ruuvia joista kaksi sijaitsee kynäpidikkeen alla ja toiset kaksi konsolin takimmaisen lokerikon pohjassa
(kumimaton alla)
-Vaihdekepin suoja/paneli pois (kynnet etureunassa)
-Käsijarrukahvan muovisuoja pois
Nosta keskikonsolia etureunasta ja siirrä taaksepäin>>>nosta pois.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Vapauta käsijarru ja löysää käsijarruvaijerin säätömutteria  5 -10 kierrosta
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tätä toimintoa ei ole välttämätön tehdä jotta saat jarrulevyt irti mutta todennäköisesti joudut säätämään käsijarrua remontin jälkeen jolloin se saattaa tulla aiheelliseksi.

Tarkista mikä on tilanne jarrunesteen suhteen jos max. rajassa niin saattaa puklata ulos kun työnnät satulan männät taka-asentoon.
Seuraa tilannetta kun olet vaihtanut osat ensim.puolelle ja poista säiliöstä ylim. jarruneste esim. ruiskulla tai pipetillä jos tarpeen.
Tarkista nestepinta remontin jälkeen.Älä päästä nestettä maalipinnoille! Muista olla hengittämättä jarrupölyä (asbesti)!

Rengasta irti ja päästään itse asiaan...
Vanteen ohjaritappi irti (10mm) ja pari pulttia takaa jolla satula kiinni +jousi...
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Jos olet vaihtamassa kaikkia tarpeita mm.levyt ja palat niin tässä vaiheessa on hyvä kammeta jarrusylinterin männät ihan kauimmaiseen asentoon (helpottaa uusien palojen asennusta).Tässä vaiheessa se käy helposti laittamalla meisseli palan ja levyn väliin>>väännätetään männät kauimmaiseen asentoon (tee tämä vain jos vaihdat levyt ja palat uusiin).
Ko.toiminteen voi tehdä myös satulan ollessa irti, puristaen mäntä pohjaan pihdeillä/puristimella (varo ettet riko männän suojakumia)

Huom. Jos halua/tarvetta puhdistaa ja purkaa satula niin voit tehdä sen myös tässä vaiheessa.Tällöin satulapaketin 13 mm pultit jätetään paikoilleen/satula on vielä paikoillaan  (kts.teksti jälempänä)
(Itse en purkamista suorittanut vaan puhdistin pinnat satulan ollessa kokonaisena pakettina...)
Sitten otetaan satula pois  ja laitetaan satula roikkumaan.Löysää satulalle menevä putki kannatuskiinnikeestään niin saat enemmän pelivaraa (ohut satulalle menevä letku/varo rikkomasta).


(Kuva poistettu lainauksesta.)

Edit:
Jarrusatulan purkaminen/puhdistus:
-irroita satulan takaa liukutappien suojatulpat ja irroita liukutapit (7 mm kuusiokolo)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
-nyt voit nostaa satulan puolikkaan pois ja voit poistaa jarrupalat
(Kuva poistettu lainauksesta.)
-puhdista jarrupalojen liukupinnat esim.teräsharjalla/puukon terällä/hiomapaperilla
-sipaise kuparitahnaa liukupinnoille (vähempi on parempi)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

-Huom. älä rasvaile millään tavallisella vaseliinilla liukutappeja (yleensä ei tarvetta jos suojat ehjät).Ko. tapeissa erikoisrasva!
-Tarkista jarrumäntiä suojaavat "pölysuojat" että ovat ehjät/vaihda tarvittaessa (kts.ylläoleva kuva)

Jos olet aikeissa vaihtaa myös levyt niin pura nyt satulan runko (2 kpl 13mm pulttia)

Vanhat levyt ovat aika tiukassa ja tuli kopisteltua aikalailla mutta paras keino tuntui olevan meisseli /rautanaula kuvanmukaisesti laipan ja levyn väliin (ei aiheuta vaurioita laipalle jollet lyö kierteisiin>>>siellä on rako).Jotkut irroittavat tuon levyn lyömällä
painavalla vasaralla itse levyyn (vaarana saattaa olla laakerin rikkoutuminen, oma mielipiteeni) >>Tyyli vapaa...
(Kuva poistettu lainauksesta.)

KUTEN PELKÄSIN HIHNAT OLIVAT IRRONEET KENGISTÄ (KIITOKSET LANDIAN VINKEILLE).
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Sitten irroitellaan jouset... Kenkiä kiinnipitävät jouset olivat työläin osuus koska menevät/lähtevät irti vain ko. asennossa
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Oikea asento jouselle tässä... kannattaa tarkistaa uusia laittaessa että ovat oikein paikoillaan.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tässä uusien osien oikeat asennot...
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Uusien kenkien laitto aika työläs ja siihenkin on varmaan niin monta asennustapaa kuin on asentajaakin.
(Älä käsittele uusia jarruosia rasvaisilla käsillä !)
Oikean ohjeen mukaan: Laitetaan kengät paikoilleen uusilla jousilla >>H-rauta+jousi>>Isoin jousi venytellään paikoilleen
Itse koin parhaaksi tuon paksuimman jousen asentamiseksi sen että otin kengät käteen ja jousi paikolleen >>>venytellen paikoilleen, tämän jälkeen toisen reunan "H-rauta" + jousi ja sitten viimeiseksi nuo kenkiä pitävät jouset .
Kuparirasvaa laitoin em.pintaan että seuraava irroitus helpompaa.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Sittenhän ei ole muutakuin uuden jarrulevyn puhdistaminen varastorasvasta (oikea aine em.tarkoitukseen ja mielellään useampaan kertaan)
Tässä vaiheeessa viimeistään on hyvä maalata esim.jarrusatulamaalilla tai lämmön kestävällä tuo levyn ns.runko (siistimpi eikä ruostu)
Kun levy on paikoillaan niin loppuhan on vain kokoamista päinvastaisessa järjestyksessä...
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Muista säätää käsijarru lopuksi jos tarpeen:
-nyrkkisääntö on että käsijarrusta vedettäessä 3-4 napsua pitäisi jarrujen ottaa kiinni siten ettet käsin pysty pyörittämään
rumpua/levyä.

Muistithan tarkistaa jarrunesteen pinnan tason !
Älä lähde autollasi liikenteeseen ennenkuin olet kokeillut jarruja/ palat ovat asettuneet niiden oikeille etäisyydelle jarrulevystä!

Tätä tekstiä on nyt editoitu/tarkennettu joten saattaa olla ehkä sekava koska kaikista ohjeista ei ole seikkaperäisiä kuvia.
Toivottavasti tästä on jollekin apuja ja jos ohje tuntuu hyvältä niin Ylläpito siirtää tämän varmaan tuonne FAQ osioon....

Aluksi tuntui ettei uudet kengät ota kiinni mutta näyttää ottavan hiukan aikaa jotta asettuvat/kuluvat...
 8)
« Viimeksi muokattu: 02.10.2012, 16:47:35 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: Takajarruremontti (OHJE+KUVAT)
« Vastaus #1 : 25.07.2011, 09:42:26 »
Lisäänpä tähän pari omaa kommenttia, kun tein jarruremontin pari viikkoa sitten näillä hyvillä ohjeilla. Oma auto V70 D5 -02.

Alussa kerrottua keskikonsolin purkamista ei tarvitse tehdä. Riittää kun ruuvarilla kampeaa käsijarrukahvansuojan pois ja säätöruuvi löytyy siitä heti alta. Vähän harmitti kun vartin purkamisen jälkeen selvisi, että kehys irtoaa pelkiltäänkin.. :-\

Tarvikkeelta saadussa käsijarrukenkien asennussarjassa oli se jäykin jousi liian lyhyt. Onneksi otin vanhan jousen pois ilman ylimääräistä väkivaltaa, jotta pystyin käyttämänä sen uudestaan. Asennussarja oli merkattu S60 tai S80 leimalla (en muista kumpi) ja tosiaan se toinen jousi ei voinut ylttää millään paikoilleen...

Omassa kulkineessa oli 190tkm mittarissa ja kaikista kengistä oli pinnat puoliksi irti. Ei tarvinnut isoa rapsautusta niin ne irtosivat kokonaan. Eli jos ei ole takajarruja käyty läpi 200tkm lähestyessä niin suosittelen lämpimästi tekemään homman. Aikaa remonttiin meni pari tuntia puoli ja vaikeinta oli levyn irroitus navasta. CRC:tä liitoskohtaan ja ohjeen mukasta naputtelua varttitunti niin napsahti irti...



Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa Ticsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Takajarruremontti (OHJE+KUVAT)
« Vastaus #2 : 18.09.2011, 17:43:23 »
Tulipas itekkin jarrut laitettua ja aika helppo homma loppujen lopuks. Aikaa meni kolmisen tuntia, josta puolet ihmetellessä. Tuohon levyn irrotukseen totesin parhaaks kapean taltan jossa on jyrkempi kulma kun ruuvimeisselissä. Meisselillä ei nimittäin irronnut, mutta taltalla parilla napautuksella lähti molemmat puolet.


Poissa Neiti volvo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Takajarruremontti (OHJE+KUVAT)
« Vastaus #3 : 15.07.2012, 21:10:51 »
Kertoisiko joku Viisaampi ystävällisesti nuorelle naiselle mikä merkitys on aloittajan neljännessä kuvassa nimetyllä jousella? Mieheni repi ko. jouset autostani irti kokonaan tuumaten ettei niillä ole mitään virkaa..
Nyt autossa on sitten laahannut jarrut ja meni levyt ja palat heti vaihtoon. Eikai johdu noista jousista tuo laahaaminen? Palat oli vaihdettu viime kesänä ja levytkin näyttivät päällepäin hyvälle mutta olivat ohentuneet sekä vänkärin puolen levy ei ollut ulkosyrjältä kulunut vaan hieman ruosteessa. Kyseessä siis otsikon mukaan takajarrut ja V70 D5 -04.  ELK S*

kepa09

  • Vieras
Vs: Takajarruremontti (OHJE+KUVAT)
« Vastaus #4 : 15.07.2012, 21:24:45 »
Sen jousen tarkoitus on pitää palat paikoillaan, mutta en kovin paljon usko siihen.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Takajarruremontti (OHJE+KUVAT)
« Vastaus #5 : 15.07.2012, 21:34:20 »
Tuo jousi pitää jarruiestä paikallaan siten, että se ei resonoinnin vaikutuksesta heilu ja värise.

Jos ne jouset olisi täysin tarpeettomat, niin niitä ei olisi yhdessäkään autossa,  koska ulkonäön kohennukseen ne eivät ole kovin hyvät, niin auton valmistaja tuskin tuollaisista kustannuksia tekisi, jos mitään merkitystä niillä ei olisi.

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: Takajarruremontti (OHJE+KUVAT)
« Vastaus #6 : 02.10.2012, 08:31:53 »
Tarvikkeelta saadussa käsijarrukenkien asennussarjassa oli se jäykin jousi liian lyhyt. Onneksi otin vanhan jousen pois ilman ylimääräistä väkivaltaa, jotta pystyin käyttämänä sen uudestaan. Asennussarja oli merkattu S60 tai S80 leimalla (en muista kumpi) ja tosiaan se toinen jousi ei voinut ylttää millään paikoilleen...

Juu edelleen ainakin Motonetin sarjassa tuo jousi on selkeästi lyhyempi kuin vanha. Kyllä se sinne menee, mutta on toodella jäykkä.
Kannattanee ottaa vanha ehjänä irti ja käyttää uudelleen.

[/quote]
Vapauta käsijarru ja löysää käsijarruvaijerin säätömutteria  5 -10 kierrosta.
Tätä toimintoa ei ole välttämätön tehdä jotta saat jarrulevyt irti mutta todennäköisesti joudut säätämään käsijarrua remontin jälkeen jolloin se saattaa tulla aiheelliseksi.

Tuosta sen verran että kannattanee löysätä se heti melkein niin löysälle kuin ruuvissa on kierrettä.
Ei mene rumpu paikoilleen jos on uudet palat, eikä vaijeria ole löysätty kunnolla.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Takajarruremontti (OHJE+KUVAT)
« Vastaus #7 : 02.10.2012, 09:18:59 »
Moro,

Näissä volvon käsijarruissa ei siis ole mitään automaattista kiristysmekanismia? vanhoissa rumpujarruissa ruukasi olla se v-mäinen "väkäspyörä" ja jouskuormitteinen haitta ja niitä sitten räplättiin jarrukilven pikkureiästä meiselillä jotta sai kengät suppemmalle ja rummun irti.

Näyttäisi että näiden korjaaminen on vanhoihin rumpujarruihin verrattuna mukavaa puuhaa 8)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Takajarruremontti (OHJE+KUVAT)
« Vastaus #8 : 07.10.2012, 14:39:10 »
Moro,

Näissä volvon käsijarruissa ei siis ole mitään automaattista kiristysmekanismia? vanhoissa rumpujarruissa ruukasi olla se v-mäinen "väkäspyörä" ja jouskuormitteinen haitta ja niitä sitten räplättiin jarrukilven pikkureiästä meiselillä jotta sai kengät suppemmalle ja rummun irti.

Näyttäisi että näiden korjaaminen on vanhoihin rumpujarruihin verrattuna mukavaa puuhaa 8)

Tänään tuli vaihdettua talvirenkaat autoon, ja samalla oli ajatus säätää käsijarrua tiukemmalle koska sitä sai vetää jo liian ylös ennen kuin otti kiinni..
No, tietenkin oletin että tässä pulleakylkisessäkin on se sama vanha ykköskorisen ja kasipätkän ominaisuus et pystyy ruuvarilla pultinreiästä tiukkomaan tai löysäämään. Eipä näköjään enää ole tällaista, tai en ainakaan löytänyt kun en tuon takia viitsinyt takajarrulevyä irrottamaan?!

Onneksi täällä oli niin loistavat ohjeet, joista selvisi se, että pelkästään käsijarrun kaulus irroittamalla pystyy säätämään käsijarrun kireyttä :)

Kuinka säädetään sitten balanssia? Vasen puoli ottaa hieman herkemmin kuin oikea?
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Takajarruremontti (OHJE+KUVAT)
« Vastaus #9 : 07.10.2012, 14:48:16 »
Balanssia säätää vaijerissa oleva jakaja, josta haarautuu vaijeri oikealle ja vasemmalle.
Siihen ei voi mitenkään itse vaikuttaa, eli jos ongelmaa on vasemman ja oikean puolen välillä, niin silloin täytyy vain laittaa uusia osia siten, että molemmat puolet on yhtä tehokkaita...    vaijerit, levittäjät, kengät ja rummut

Seisontajarrullahan sallitaan olevan 50% ero vasemman ja oikean puolen välillä, joten sen säätömahdollisuuksiin ei sen takia ole panostettu suunnittelussa.
Jos ero on liian suuri eri puolien välillä, niin vika on silloin jossain noista neljästä luettelemastani osasta.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Takajarruremontti (OHJE+KUVAT)
« Vastaus #10 : 08.10.2012, 20:17:26 »
Balanssia säätää vaijerissa oleva jakaja, josta haarautuu vaijeri oikealle ja vasemmalle.
Siihen ei voi mitenkään itse vaikuttaa, eli jos ongelmaa on vasemman ja oikean puolen välillä, niin silloin täytyy vain laittaa uusia osia siten, että molemmat puolet on yhtä tehokkaita...    vaijerit, levittäjät, kengät ja rummut

Seisontajarrullahan sallitaan olevan 50% ero vasemman ja oikean puolen välillä, joten sen säätömahdollisuuksiin ei sen takia ole panostettu suunnittelussa.
Jos ero on liian suuri eri puolien välillä, niin vika on silloin jossain noista neljästä luettelemastani osasta.

Thänks! Katsuri onkin joka kerta todennut tuota eroa olevan, muttei liikaa. Sanoo aina, että automaattivaihteisissa sitä on kun käsijarrua ei käytetä paljoa?? Kyllä käytän! Tuntuu ihan hullulle jättää mäkeen parkkiin pelkän P:n varaan. Ei varmasti tee kovinkaan hyvää tollanen..
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Takajarruremontti (OHJE+KUVAT)
« Vastaus #11 : 18.10.2012, 17:40:15 »
Thänks! Katsuri onkin joka kerta todennut tuota eroa olevan, muttei liikaa. Sanoo aina, että automaattivaihteisissa sitä on kun käsijarrua ei käytetä paljoa?? Kyllä käytän! Tuntuu ihan hullulle jättää mäkeen parkkiin pelkän P:n varaan. Ei varmasti tee kovinkaan hyvää tollanen..

Joo, jos auto röhnöttää mäessä laatikon varassa niin tympeä rusauttaa valitsin P asennosta poikkee. Dsg laatikossa sai ihan kunnolla kiskaista ja sit kun irtos niin laatikko kiitti äänekkäällä KLONKS voihkaisulla
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Siddi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • Volvo S40 T4 -98 (EX), Volvo S60 R AWD -04
Vs: Takajarruremontti (OHJE+KUVAT)
« Vastaus #12 : 03.03.2014, 21:05:23 »
Tietoa kaipailisin S60 R -04 takajarruista, elikkäs vaihtoon menisi levyt ja palat molemminpuolin. Ja jarrukengät myös sit samaan hikeen. Muita kilkkeitä joita kannattaa uusia rempan yhteydessä?
Motonetistä katselin, niin palat löytyisi -> Klik!
Varaosa.fi:stä -> Klik!, näyttäisi kuitenkin olevan erilaiset kun Motonetissä..

Jarrulevyjä ei meinaa Motonetistä löytyä, kaikissa lukee "Ei R">:(
Varaosa.fi:stä pariakin vaihtoehtoa, mutta kumpi noista on oikea?

Klik!

Klik!

Veikkaisin että tuo ensimmäinen on oikea...?

Jarrukenkiäkin varaosa.fi:stä kahta eri vaihtoehtoa, Motonetistä ei löydy....

Klik!

Klik!

Tuossa noita vaihtoehtoja siis, jos jollain tietoa millä osanumerolla noita etsiä netistä niin tänne vaan. Sinne kalleimpaan, eli Siniselle en ole menossa  ;D
Jarrupalatsarjat on 2 renkaalle, levyt kappalehinnoin, niin entäs jarrukengät?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Takajarruremontti (OHJE+KUVAT)
« Vastaus #13 : 04.06.2014, 19:59:27 »
Tulipas itekkin jarrut laitettua ja aika helppo homma loppujen lopuks. Aikaa meni kolmisen tuntia, josta puolet ihmetellessä. Tuohon levyn irrotukseen totesin parhaaks kapean taltan jossa on jyrkempi kulma kun ruuvimeisselissä. Meisselillä ei nimittäin irronnut, mutta taltalla parilla napautuksella lähti molemmat puolet.

Joo levy voi olla yllättävän tiukassa. itsellä meinas usko loppua ja pari meisselin kärkeäkin meni. Yön yli antoi crc:n vaikuttaa niin lähti lopulta. eipä tuo käsijarru ylen tehokas ole vaikka kaikki hilut vaihdettu paitti vaijerit. ehkä soralla lukkoon jos hyvä keli ;)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Takajarruremontti (OHJE+KUVAT)
« Vastaus #14 : 17.10.2014, 18:14:18 »
Tuo jousi pitää jarruiestä paikallaan siten, että se ei resonoinnin vaikutuksesta heilu ja värise.

Jos ne jouset olisi täysin tarpeettomat, niin niitä ei olisi yhdessäkään autossa,  koska ulkonäön kohennukseen ne eivät ole kovin hyvät, niin auton valmistaja tuskin tuollaisista kustannuksia tekisi, jos mitään merkitystä niillä ei olisi.

Joo ei liene epäilystä jousen tärkeydestä kun tuota satulan rakennetta kattoo. Jos ei ois tota jousta niin koko höskä ois niiden kumiholkkien läpi kulkevien liukujen varassa. Esim mun toisessa autossa on pitkät metallitapit joiden varassa satula liukuu ja toisella puolella ei ole mitään jousia. Minusta tämä volvon rakenne on parempi, vähemnän herkkä jumiutumiselle IMO.

Mutta oli mulla kysyttävääkin, eli jousessa on ne muoviholkit. Niitä ei tartte tähtäillä mihkään erityiseen kohtaan? Nehän liukuu siinä jousessa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

KL-varaosat  Race.fi