RallyBaron  Samppasport

V70 -05 vuotavan hammastangon korjaus.

  • 16 Vastauksia
  • 31027 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -juhis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
V70 -05 vuotavan hammastangon korjaus.
« : 07.12.2016, 21:50:16 »
Terve!


Volvo v70 D5 2005.
Auto on ollut minulla vuoden päivät ja hammastanko on vuotanut koko ajan. Kytkin remppa on edessä vuoden vaihteen jälkeen ja itse ajattelin sen värkätä. Samalla on tarkoitus korjata tuo hammastangon vuoto. Öljyä tihkuu ohjausakselin juuresta, mikä nyt taitaa olla aika yleinen paikka.


Stefat on ihan normikokoja
Ylästefa 20-30-5
alastefa 29-43-7
laakeri 25-47-8
BNZ liukulaakeri itsevoiteleva sintrattu öljypronssi 20x30x20 <- tästä rautasahalla ohennettiin 7,5mm levyiseksi ja se mitta alkaa olemaan aika maksimi että sopii olemaan. Alkuperäisen stefan tuki holkin leveys on 5mm

Tukiholkin, pienemmän stefan ja laakerin tilasin: www.laakerinetti.com
Suuremman stefan hain Ylivieskan Teollisuus Tasanto Oy:ltä

Osien hinta oli noin 20€
Muista laittaa ohjaustehostimeen uudet OIKEAT öljyt, tässä tapauksessa käytin vihreää Febi S6161 Kärkkäisen varikolta löytyy hyllystä!


Rattilukko päälle ENNEN kuin irroitat ohjausakselin hammastangosta.
Ohjausvaihde on hammastangossa kahdella pultilla kiinni. Merkkaa maalitussilla sekä ohjausvaihteen asento hammastankoon, että rattiakseliin, niin ei ole epäselvyyttä kasaan laitossa, missä asennossa rattiakseli oli hammastangolla.




Hammastanko.




Ohjausvaihde. Ensimmäisenä paineputkia paikallaan pitävä laippa irti ja nykäise putket irti ohjausvaiheesta. Varmista että o-renkaat pysyy tallessa, eikä jää ohjausvaihteeseen puhdistuksen ajaksi...




Muista merkata tarpeeksi pitkälle, lyhyt merkki katoaa herkästi jos esim. brake cleanerilla puhdistat.




Ohjausvaihteen molemmilta puolin kiinnityspultit irti. Varovasti vasaralla/avaimella nakuttamalla saa laipan raolleen, siitäpä ohjausvaihe irtoaa jo raosta talttapää ruuvarilla vääntämällä.




Hammastangossa oleva ohjausvaihteen pesä. Muista tunkea tänne vaseliinia ennen kokoonpanoa.




Ohjausakseli lähtee pakenemaan alaspäin ohjausvaihteen kuoren sisältä. Alimmaisena on laakeri, sen yläpuolella on isompi niistä kahdesta stefasta. Kuoren sisään jää stefan tukiholkki, pienempi stefa ja jokin paskasuoja on ihan ylimmäisenä.



Akseli ruuvipenkkiin ylösalaisin pystyyn ja stefan ja laakerin vaihto hommiin. Laakeri on kiinni lukkorenkaalla.




20mm leveänä raakaversiona ostettu pronssiholkki. Uuden tukiholkin leveys noin 7,5mm mutta se alkaa olemaan maksimi paksuus. Alkuperäinen leveys tosiaan 5mm pintaan ja kun sinne ohjausvaihteeseen sopii leveämpikin, ajattelimme pidentää tukiholkin elin ikää ja laittaa leveämmän. Erityisen tärkeää on muistaa sovittaa holkkia akselille ja hio holkin reikää sopivaksi vaikka 200 hiomapaperilla, kiillota lopuksi 600 hiomapaperilla. Optimaalinen tilanne on kun holkki sujahtaa nätisti akseliin ja pyörii vaivattomasti(rasvan kanssa) akselilla, lähellä venttiilipakettia. Venttiilipaketin yläpuolella oli kulumis jäljet akselissa, mistä pystyi katsomaan stefan ja holkin vastin kohdan. Holkki ei saa kangertaa eikä kuitenkaan hölkätä yhtään akselilla.






Likasuoja, stefa ja tukiholkki lyötynä pois ov:n kuoresta. Pakenevat alaspäin.



Uusi ja vanha tukiholkki.




Likasuoja, uus stefa ja uus tukiholkki paikalleen lyötynä. Meneevät sijoilleen vasaralla lyöden ja pitkää hylsyä apuna käyttäen. Tosiaan sisältä päin lyötävä paikalleen.




Holkin sahausjälkiä viilattiin pois ja holkin tehdaspää jätettiin venttiilipakettia päin. Varmista vielä että holkki on tarpeeksi syvällä reiässään, pykälä tuntuu kun kynnellä kokeilee. Eikun ohjausvaihteen voitelu ja paikalleen laitto. Kun ohjausvaihde on hammastangossa kiinni, pyörittele akselia pihdeillä ja sen pitää pyöriä ilman hampaiden kiristelyä. Ihan sormin se tuskin pyörii. Muista pitää luku akselin pyörähdyksistä ja jätä se merkkiinsä, niin on ratin kanssa samalla kierroksella.




Kun ohjausvaihde on paikallaan hammastangossa ja putket kiinni OV:ssa, käytä näitä putken kiinnitys muttereita auki ja vedä takas kiinni. Putket oli löysällä ja nytkyi vaikka mutterit oli tiukalla. Löysyttämällä ja uudelleen kirimällä parani ja vuoto siitäkin kohtaa loppui.


Osat maksaa noin 25-30e ja ei ole hommaa kummempi, aikaa kannattaa varata 2-3 tuntia hammastangon työstöön(kun se on pöydällä). Tuumaillessa meni aikaa ja kerran hammastanko laitettiin autoon paikalleen liian tiukan holkin kanssa, ratti kääntyi voimalla ja eiku uudestaan purkuun. Virheistä oppii ja toivottavasti tämä nyt jonkun remonttia auttaa, itsellä ei ollut ohjeita kovinkaan paljon. Kuvalliset ohjeet on omasta mielestä enempi kuin sata jänestä!  ;)
« Viimeksi muokattu: 14.01.2017, 00:39:07 kirjoittanut -juhis- »
EX: Volvo S60 D5(163) 5-man. 2002.
Nyt: Volvo V70 D5(163) 5-man. 2005 Summum.
       Chevy K1500 6,5td 1994 6" lift / 35"MT

Poissa Jarneri

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Vuotavan hammastangon korjaus.
« Vastaus #1 : 12.12.2016, 11:03:15 »
Moi.

Olen tehnyt kyseisen operaation elokuussa ZF-malliseen hammastankoon. Homma vaatii nosturin ja aikaa mutta on tehtävissä.
Stefat on käsittääkseni ihan normikokoja Ylästefa 20-30-5, alastefa 29-43-7 ja laakeri mikä tulee ohjausakselin alapäähän 25-47-8. Täältä foorumiltakin ne  muistaakseni jostain löytyy. Tuon yläsefan alla on teräsholkki missä on messinkinen laakeripinta sisäpuolella. Tämä messinkipinta oli kulunut omassa hammastangossani yhdestä kohtaa ja sen näki että oli tummunut. Lisäksi rattiakselilla oli hieman karheutta minkä hioin kiiltäväksi. Tuon holkin koko on 20-30-5. Eli tämä sorvattiin messingistä uusi. Vanhan sisäreikä oli kuluneesta kohtaa 20,15mm ja uusi sorvattiin 20,05mm:n. Olen ajanut n.10 tkm tuon remontin jälkeen ja ainakaan vielä ei ole vuotanut.
Lisäksi hain siniseltä o-renkaat putkiin varmuuden vuoksi. Tämä tanko on laippaliitoksilla.
Homma kustansi stefat + laakeri 25€ ja o-renkaat 2kpl 12€. Sinnehän menee vielä 2 o-rengasta niihin hammastangon päihin meneville putkille, mutta niitä ei minulla ollut.

Poissa -juhis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Vuotavan hammastangon korjaus.
« Vastaus #2 : 13.12.2016, 11:08:40 »
Kiitoksia Jarneri vastauksesta!
Remontin suoritan montun päällä ja koko alarunko oli tarkoitus nykäistä kokonaan pois alta jotta kytkin rempassakin on enemmän tilaa.

Nyt on hyvin tietoa että pystyy hankkimaan tarvikkeita.

Miten lähdit purkamaan sitä ohjausakselia?
EX: Volvo S60 D5(163) 5-man. 2002.
Nyt: Volvo V70 D5(163) 5-man. 2005 Summum.
       Chevy K1500 6,5td 1994 6" lift / 35"MT

Poissa Jarneri

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Vuotavan hammastangon korjaus.
« Vastaus #3 : 14.12.2016, 09:32:05 »
Ohjausvaihde on hammastangossa kahdella pultilla kiinni. Pultit auki ja vedät ohjausvaihteen irti hammastangosta. Ohjausvaihteessa on olake eli se voi olla tiukassa alkuun mutta varovasti kampeamalla onnistuu. Muista merkata kumminko päin ohjausvaihteen runko tulee hammastangolle. Kun ohjausvaihde on irti niin koputtelemalla rattiakselia  koko paketti purkautuu. Ylempi stefa ja messinki holkki jää siihen runko-osaan kiinni alempi stefa ja laakeri akselille. Kasausta ajatellen kannattaa hioa sitä rattiakselin nivelelle tulevaa neliön mallista päätä niin saa paremmin menemään paikoilleen kun asennat sitä takaisin autoon.
Tämä siis ZF tankoon missä laippaliitoksin putket. Zf tankoa on myös kierreliitoksin.

Poissa -juhis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Vuotavan hammastangon korjaus.
« Vastaus #4 : 15.12.2016, 22:37:55 »
Juuri tämä ohjausvaihteen irroitus hammastangosta oli hämärän peitossa. Nyt on aika selkeä kuva mitä täytyy tehdä. Minunkin autossa taitaa olla zf:n hammastanko laippaliitoksilla. Saa sitten loppumaan sen ärsyttävän reviirin merkkauksen. Ajattelin samalla pestä liuottimella alarungon, auton pohjan, moottorin ala puolen ja vaihdelaatikon niin saa sitten puhtain käsin laittaa paketin kasaan. On se öljyinen mahan alunen jo niin pitkään mieltä kaihertanut.

Kiitos vielä selkeistä ohjeista!
EX: Volvo S60 D5(163) 5-man. 2002.
Nyt: Volvo V70 D5(163) 5-man. 2005 Summum.
       Chevy K1500 6,5td 1994 6" lift / 35"MT

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Vuotavan hammastangon korjaus.
« Vastaus #5 : 16.12.2016, 01:32:18 »
Kannattaa laittaa rattilukko päälle ennen kuin otat akselin irti. Jos ratti pääsee pyörimään ja menee väärällä kierroksella takaisin, airbagin kontaktikela ratin takana voi mennä poikki.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -juhis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Vuotavan hammastangon korjaus.
« Vastaus #6 : 19.12.2016, 22:45:35 »
Kannattaa laittaa rattilukko päälle ennen kuin otat akselin irti. Jos ratti pääsee pyörimään ja menee väärällä kierroksella takaisin, airbagin kontaktikela ratin takana voi mennä poikki.

Tästä oli jonkinlainen tieto, mutta kiitoksia muistutuksesta!
EX: Volvo S60 D5(163) 5-man. 2002.
Nyt: Volvo V70 D5(163) 5-man. 2005 Summum.
       Chevy K1500 6,5td 1994 6" lift / 35"MT

Poissa -juhis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -05 vuotavan hammastangon korjaus.
« Vastaus #7 : 14.01.2017, 00:39:40 »
Nyt on remontti tehty ja ylhäällä on ohjeet kyseiseen operaatioon.  :)
EX: Volvo S60 D5(163) 5-man. 2002.
Nyt: Volvo V70 D5(163) 5-man. 2005 Summum.
       Chevy K1500 6,5td 1994 6" lift / 35"MT

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: V70 -05 vuotavan hammastangon korjaus.
« Vastaus #8 : 14.01.2017, 11:12:42 »
suosittelisin ylläpitoa siirtämään tämän FAQ osioon  -H-

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa Jokimaeki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -05 vuotavan hammastangon korjaus.
« Vastaus #9 : 30.04.2018, 18:24:23 »
Nostellaanpa vanhaa hyvää ketjua.

Itse purin tänään oman S60:in vuotavan ohjausvaihteen/hammastangon pois sillä ajatuksella, että hommaan sinne uuden tarvikeosan tilalle. Vaikutti kuitenkin siltä, että tangon numerolla 8638614 ei löydy uutta samanlaista/vastaavaa osaa tukkureilta ja hintakin on mitä on. Käytettyä osaa en haluaisi laittaa ettei ala vuotamaan hetikohta uudestaan.

Tanko vuotaa vänkärin puolen haitarikumin välistä ihan reilusti öljyä (sylinteriputken päätytiivisteistä tms?). Voiko ohjausvaihteen venttiilin alastefan vuoto aiheuttaa tämän, joiden vaihdosta löytyy paljon juttua? Onko kukaan koskaan vaihtanut näihin sylinterin ja männän tiivisteitä?

Ajattelin purkaa tangon atomeiksi ja katsoa voiko sylinterin stefoja vaihtaa. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan :)

Poissa Mixuha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -05 vuotavan hammastangon korjaus.
« Vastaus #10 : 12.06.2018, 23:09:58 »
Tein kyseisen operaation tänään. Sorvautin sopivan kokoisen 7mm paksun tukiholkin joka pyöri hyvin akselilla irtaallaan. Paketti nippuun ja paikalleen, mutta nyt kun pyörittelen rattia (raidetangon päät irti) on ratti liian jäykkä pyörimään. Hammastanko irtallaan pyöritin pihdeillä ja oli jämäkkä, muttei kuitenkaan hampaat irvessä pyöriteltävä. Autosta kone nostettu pois joten en pääse kokeilemaan tehostimen kanssa, mutta mietin että mikähän voisi olla vikana kun ohjaus jäykistyi huomattavasti, vaikka holkki ei kangertanut?

Poissa Jokimaeki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -05 vuotavan hammastangon korjaus.
« Vastaus #11 : 12.07.2018, 20:14:36 »
Nyt on oppirahoja maksettu ohjausvaihteen kanssa niin paljon että pitää jakaa kokemuksia muillekin :D

Autona S60 -01 D5. Aiemmassa viestissä ongelma, eli oma ei vuotanut orbitrolin stefalta vaan sylinteriltä.
Tilasin kolariautosta vaihto-osan samalla numerolla 8638614 ja hommasin stefat, laakerit ja holkin -juhis-:sen ohjeen mukaan. Paine- ja paluuputken O-renkaita en kiireessä hommannut(eka virhe). Ajatuksena oli vaihtaa jo valmiiksi vaihto-osaan stefat ja laakerit. Vanha ja uusi osa olivat molemmat siis SMI:n valmistamia.

Kun tavarat oli kasassa, ei muuta kun ohjeen mukaan purkamaan ov:ta. Yllätys oli suuri kun orbitrolin sisältä ei löytynytkään tuota liukulaakeria, vaan tilalla oli tuon kuvan mukainen INAn laakeri ja ostettu liukulaakeri ei passannutkaan tuon tilalle.


No laakeri vaikutti ehjältä niin päätin kasata ov:n sillä. Myös paikallaan ollut alempi laakeri oli eri levyinen, mutta ulko- ja sisämitat oli samat. Molemmat stefat vaikutti sopivan paikalleen. OV nippuun ja paikalleen.

Moottorin tukityynyn asensin niin että laitoin alapuolen pultin ensin paikalleen ja laskin sitten moottoria alas, mutta tyynyn alipaineputken reikä ei ollut oikealla kohdalla ja hajotin reiän muoviholkin --> alipainevuoto ja turbo ei enää toiminut oikein(toinen virhe).

Purkaessa olin jotenkin onnistunut hukkaamaan ohjausakselin läpivientikumin laakerin (kolmas virhe), joten ei auttanut kuin kasata ilman sitä. Myöhemmin  kyselin Wetteriltä laakeria, mutta sieltä ei sitä saanut. Tilasin sitten osittain tuurilla laakerinetistä tämän ->HK4016-2RS neulalaakeriholkki kumitiiviste molemmilla puolilla ja passasi täydellisesti.

Ohjaus tuntui toimivan pikaisella testailulla. Ilmaa järjestelmässä oli, mikä ilmeni herkkyytenä ja ohjauksen kangerteluna.
MUTTA orbitroli alkoi vuotamaan muutaman kymmenen kilometrin jälkeen vähäsen. Oli pakko ajella vuodosta huolimatta, kunnes orbitrolin ylempi stefa, jonka vaihdoin, korkkasi ja lykkäsi öljyt pihalle. Piti ajaa autolla vielä 40km ilman OT-öljyjä, mikä tuhosi pumpun(ehkä?).

No ei muuta kun uudestaan purkamaan OV:tta pois autosta. Purkaessa totesin öljyä vuotaneen myös painepuolen putken O-renkaalta. Kun OV oli taas levällään aloin mittailemaan tarkemmin akselia ja stefoja. Totesin että akselin yläpään halkaisija oli 3/4" eli 19,05mm niin ei ihme jos 20-30-5 stefa ei pitänyt. ::) (neljäs virhe)
Alempi stefa vaikutti myös väljältä. Niinpä purin myös auton jo vuotavan OV:n ja tarkistin isomman stefan koon, mikä olikin 28,5 - 43 - 6,5.

Eli hommasin:
- uudet O-renkaat paine- ja paluupuolen putkiin.
- 19,05 - 30,16 - 6,35 PAINEENKESTÄVÄN stefan (Tasanto)
- 28 - 43 - 7 normaali stefa (28,5 sisämitalla ei löytynyt, mutta tuo passasi hyvin) (Tasanto)
- 6005 avoin rullalaakeri (koko 25x47x12) (Tasanto)

- tehostajan pumppu kolariautosta. Vanhan pumpun numero oli kulunut pois joten tilasin bensakoneen pumpun jossa paineputken kiinnitys oli sama. En hoksannut että bensakoneen pumpusta puuttuu pumpun takakannesta lohkosta tulevan tukitangon paikka, joten piti ottaa takakansi vanhasta pumpusta.

Noilla osilla on nyt ajettu vajaa 2000km ja vuodot on saatu kuriin! Aluksi ohjauksessa oli taas liikaa herkkyyttä, mutta kun loput ilmat on tulleet pikkuhiljaa pois, on ohjaus taas normaalin tuntoinen. Öljynä siellä on Liqui Moly keskushydrauliikkaöljy (Pentosin CHF11S).

JOHTOPÄÄTÖS: -juhis-:sen ohje soveltuu ZF:n valmistamille ohjausvaihteille, mutta jos autossa on SMI:n vaihde, pitää stefat ja laakerit olla hieman erilaisia kun akseli on osittain tuumakokoa.

Toivottavasti tämäkin jonkun remonttia auttaa, oli nimittäin oma huumori koetuksella  ;D
« Viimeksi muokattu: 12.07.2018, 20:20:09 kirjoittanut Jokimaeki »

Poissa Samigron

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -05 vuotavan hammastangon korjaus.
« Vastaus #12 : 09.05.2020, 17:01:34 »
Xc70 kyseinen remontti edessä. Alkup hammastanko 8684272 nykyinen osanum 36050361 viittaa zf tankoon. Mutta kun näitä taitaa olla eriversioita niin mahtaisiko olla tietoa pärjääkö tässä samoilla osilla kun Juhis on maininnut. 2.5t versio kyseessä.

Poissa Ekireki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -05 vuotavan hammastangon korjaus.
« Vastaus #13 : 15.08.2020, 09:40:52 »
Zf 7852501929 tankoon käy ainakin. Ja on 2.5t. Sain eilen homman tehtyä, ilman paineilmavehkeitä ja nosturia ;D
Apuna kaksi tunkkia ja pukit.  Ei vuoda enää, MUTTA nyt ohjaus on jäykkä. Jäi  ilmeisesti uusi tukiholkki liian tiukaksi >:(. No ensiviikolla uusi yritys, on ihan suoraviivainen homma kun on kerran tehnyt. Nyt suurin osa ajasta meni ainkin itselläni pähkäilyyn..

Poissa Ekireki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -05 vuotavan hammastangon korjaus.
« Vastaus #14 : 16.08.2020, 19:37:59 »
Noniin remppa tehty ja kaikki toimii, paitsi ratti! Ajan tuossa suoralla tiellä..

Miten ton saa suoraan? Pitääkö vielä hammastanko repiä pois?olin merkannut, asennon ja ratti oli lukossa.. Mutta merkit hävisi puhdistuksen yhteydessä.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy