Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: TOK - 05.12.2010, 21:07:35

Otsikko: Startin huolto
Kirjoitti: TOK - 05.12.2010, 21:07:35
Työn alla B28E startin (Bosch) huolto. Toimiva laite, mutta lienee melko iäkäs enkä halua että se pettää kovin pian koska vaihtaminen ei ole herkkua. Käytännössä tarkoittaa putsausta ja helojen vaihtoa uusiin öljyllä kyllästettyihin sekä uusia hiiliä.

Tässä on juottamalla kiinnitetyt hiilet. Mitä erityistä huomattavaa uusien tinaamisessa, jotta tuo tinaus ei ole ensimmäinen mikä vehkeestä pian käyttöönoton jälkeen pettää?

- Tinan laatu?
- Esikäsittely, puhdistus tms.?
- Jälkikäsittely, jotain pinnoitusta tms.?

Löytyy Wellerin juotosasema ja jotain halpaa elektroniikkatinaa, "rosin flux cored solder", 0.7 mm, Sn 60/Pb 40, Flux 2.0%. Käykö tuo vai pitäisikö olla jotain muuta?

(....tinallahan nuo vissiin kuitenkin voi laittaa kiinni...? :-\)
Otsikko: Vs: Startin hiilien tinaaminen
Kirjoitti: TapioR - 05.12.2010, 21:31:23
Tina on ihan oikeaa mutta kolviksi pitää hommata iso ja tehokas kolvi, ei mikään juotosaseman elektroniikalle tarkoitettu vaan 50W tai isompi kolvi.
Otsikko: Vs: Startin hiilien tinaaminen
Kirjoitti: TOK - 05.12.2010, 21:38:47
Hmm. 40-wattinen on tuo oma. Tuollako ei sitten kuumene tarpeeksi että juottaisi kunnolla näin ison liitoksen? Täytynee sitten katella olisiko tallilla tehokkaampi...
Otsikko: Vs: Startin hiilien tinaaminen
Kirjoitti: TapioR - 05.12.2010, 21:53:31
Hmm. 40-wattinen on tuo oma. Tuollako ei sitten kuumene tarpeeksi että juottaisi kunnolla näin ison liitoksen? Täytynee sitten katella olisiko tallilla tehokkaampi...
Mitä tehokkaamman kolvin löydät, sitä parempi.
Otsikko: Vs: Startin hiilien tinaaminen
Kirjoitti: The moose - 05.12.2010, 22:18:57
kuumailmapuhallin? tai butaani poltin sellainen kynän ohut. kitaroita rakentaessa välttämätön yhdessä vaiheessa.
Otsikko: Vs: Startin hiilien tinaaminen
Kirjoitti: janne81 - 05.12.2010, 23:16:37
Onnistuu 40w kolvillakin, joutuu tosin vähän aikaa lämmittämään.
Sulanut tina auttaa lämmön johtamisessa kuten varmaan tiesitkin.  ;)
Otsikko: Vs: Startin huolto
Kirjoitti: TOK - 06.12.2010, 19:03:19
Ukkivainaan 100W kolvi näköjään lämpenee vieläkin, tosin melko hitaasti -- on siinä tietysti massaakin.

Muutin otsikkoa kun muutama muukin juttu askarruttaa. Mitenkäs solenoidilta starttiin menevän punoskaapelin läpiviennin kumitiiviste. Saako näitä uusia vai miten tilkitään? On kivikova, päästänyt jo vettä läpi.
Otsikko: Vs: Startin huolto
Kirjoitti: jonesv8 - 31.12.2010, 00:31:02
En sano tätä pahalla mutta jos startti on pahassa paikkaa niin itse laittaisin uuden tai tehdas kunnostetun jossa on takuu.

Ei vanhan startin elvyttämisessä mitään pahaa ole mutta noitten käämityksien lakat ei ole ikuisia kuumuudesta ja kuormituksesta johtuen. Voi olla että kestää pitkään tai vetää oikkariin aika pian. Solenoidi yleensä väsähtää eka, eikä jaksa vetää pohjaan saakka.

Mutta jos vahasta haluaa tehä niin uudet hiilet, laakeriholkit, solenoidi ja bendiks laite niin voi pian taas päästä toiset 300 000 km:riä  :)

Otsikko: Vs: Startin huolto
Kirjoitti: TOK - 31.12.2010, 09:40:11
En sano tätä pahalla mutta jos startti on pahassa paikkaa niin itse laittaisin uuden tai tehdas kunnostetun jossa on takuu.

Suurinpiirtein noin tehtäneenkin sitten kun tätä autoa käydään huolella läpi, nyt piti saada vain "nopeasti" ajoon. Kuukausihan siinä sitten kuitenkin meni, mutta nyt sillä ajetaan taas  :)

Mutta jos vahasta haluaa tehä niin uudet hiilet, laakeriholkit, solenoidi ja bendiks laite niin voi pian taas päästä toiset 300 000 km:riä  :)

Hiiliä en lopulta vaihtanut, koska niissä oli 4-5 mm kulumavaraa vielä ja olivat hyvän näköiset. Kaikki 4 holkkia meni vaihtoon ja uusi Unipoint-solenoidi Motonetistä joka tosin ryppyili aluksi muutaman kerran. Vetää mutta ei anna virtaa startille - piti laittaa käyntiin avoleuka-avaimella. Nykyään toimii ongelmitta. Bendix on sama vanha.
Otsikko: Vs: Startin huolto
Kirjoitti: Pyssy - 02.01.2011, 03:49:12
Tina ei ole liimaa.  Molemmat yhteen juotettavat kappaleet pitää saada niin kuumaksi, että tinalanka sulaa.  Langan päätä ei paineta juotinta, "kolvia", vasten, vaan juotettavien kappaleitten väliin.  Älä hosu kuivalla kolvilla.  Lämpö johtuu juottimesta juotettavaan kappaleeseen, kun välissä on tinatippa.

Hyvä konsti on tinata kumpikin juotettava kappale erikseen, ja sulattaa ne sitten yhteen.  Riittää kädet paremmin, kun ei liittämisvaiheessa tarvitse enää pelata tinalanka kolmannessa kädessä.  Homma on aika vaikeaa, jos on voimakkaasti oikea- tai vasenkätinen.  Hienomotoriikkaa pitää olla huonommassakin kädessä.

Biltemassa on myynnissä muovirasia, jossa on eri kokoisia kumisia p*rsläpiä.  Riittää koko suvulle muutamaksi vuodeksi.  Autosähköliikkeestä läpivientikumeja saa ehkä yksitellen.  Jos kumi on erikoisen muotoinen, sen saattaa joutua itse leipomaan silikonista.  Aika ruma, mutta toimii.