Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: rande - 20.11.2018, 23:02:13

Otsikko: 360 b200f turbotus?
Kirjoitti: rande - 20.11.2018, 23:02:13
Nyt tarviis vähän neuvoja 360 volvon turbotuksessa. Aika paljon jo tullut luettua ketjuja foorumeilta mutta vieläkään en oo ihan perillä joten vinkit on tervetulleita.

Auto Volvo 360 -90 b200f(vx3 nokalla)

Elikkäs tarkotus olis saada pienillä paineilla (max 0,5bar?) hieman lisätehoa ja mielellään hyödyntämällä jo löytyviä osia jos se nyt on mahdollista koska budjetti rakennelma.

Jo löytyviä osia:
-b230ft turbo ja pakosarja
-b230ft imusarja ja suuttimet
-b230ft moottorinohjaus boksit
-b230ft anturit
-Ison volvon pottapyörä 60-2 reikäsellä kehällä (vissiinkin pitäis sorvata se 4mm pois tästä? Kitkapinnasta ja asetelman kiinnityspinnasta?)
-turbon paineasetelma

Saako näillä mitään toimivaa aikaseksi ja mitä puuttuu? Tietysti johtosarja ja cooleri ainakin. ja vinkkiä myös vauhtiksen sorvaamisen hinnasta ja paikasta missä onnistuu pk seudulla saa heittää. Kiitos ja anteeksi jo valmiiksi!
Otsikko: Vs: 360 b200f turbotus?
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 23.11.2018, 15:45:58
No, noillahan saat käytännössä toimivan turbovolvon, ei muuta kuin kasaamaan ja kattoo sitten mitä nippeleitä puuttuu.
Öljypohjaan joudut hitsaamaan turbon öljynpaluuputken ja sen on syytä olla noin 20mm halkaisijaltaan.
Otsikko: Vs: 360 b200f turbotus?
Kirjoitti: Lays - 23.11.2018, 15:51:29
Tai tekee siihen lohkoon, ymmärtääkseni noissa vapareissakin on paikka sille.
Otsikko: Vs: 360 b200f turbotus?
Kirjoitti: sjs - 23.11.2018, 23:37:37
Pakosarja käy paikalleen, mutta ottaa moottorinkorvaan kiinni. Joko mutka ahtimen ja pakosarjan väliin (suosittelen) tai konekorvan muutos (en suosittele). Tai sit teet vaan tuubisarjan.

Kuulemma 360 LU-jet ja Renix sytkä toimisi 0,5bar paineilla sellaisenaankin orkkis suuttimilla. Suuttimet riittää juurikin 0,5bar n. 160-170hv.

Eli ahdin ja pakosarja vaan kiinni, IC ja ahtoputket ni pitäis liikkua pirteämmin. Sit nälkä kasvaa, ja seuraavaks menee kytkin vaihtoon (orkkis kestää n. 190-200hv/300Nm). Sit sinne turbon asetelma, ni laatikko on rajoilla (300hv/420Nm). :D

Nimimerkillä kaikki hajotettu moneen kertaan kun nälkä kasvoi :D
Otsikko: Vs: 360 b200f turbotus?
Kirjoitti: -Hans - 24.11.2018, 01:15:55
Mul on jääratapirssissä jo useemman vuoden ollu le-jet+renix orkkispaketti, 0,5-0,6 painetta. Seos pysyy laajakaistan mukaan sopivana, ei nakuta. Orkkis kytkin pitää juuri tuon. Todellinen budjettivaihtoehto siis tämä
Otsikko: Vs: 360 b200f turbotus?
Kirjoitti: rande - 25.11.2018, 10:41:39
Pakosarja käy paikalleen, mutta ottaa moottorinkorvaan kiinni. Joko mutka ahtimen ja pakosarjan väliin (suosittelen) tai konekorvan muutos (en suosittele). Tai sit teet vaan tuubisarjan.

Kuulemma 360 LU-jet ja Renix sytkä toimisi 0,5bar paineilla sellaisenaankin orkkis suuttimilla. Suuttimet riittää juurikin 0,5bar n. 160-170hv.

Eli ahdin ja pakosarja vaan kiinni, IC ja ahtoputket ni pitäis liikkua pirteämmin. Sit nälkä kasvaa, ja seuraavaks menee kytkin vaihtoon (orkkis kestää n. 190-200hv/300Nm). Sit sinne turbon asetelma, ni laatikko on rajoilla (300hv/420Nm). :D

Nimimerkillä kaikki hajotettu moneen kertaan kun nälkä kasvoi :D

Okei eli muutaman tunnin homma. Mites tarviiko ahdin veden kierron vai voiko jättää pois?
Otsikko: Vs: 360 b200f turbotus?
Kirjoitti: Elk - 25.11.2018, 11:54:10
Okei eli muutaman tunnin homma. Mites tarviiko ahdin veden kierron vai voiko jättää pois?
Ei ole välttämätön se vesikierto.
Otsikko: Vs: 360 b200f turbotus?
Kirjoitti: sjs - 26.11.2018, 00:04:15
Mites tarviiko ahdin veden kierron vai voiko jättää pois?
Ei tosiaan ole välttämätön. Jos haluaa kytkeä niin ryöstä joko lohkosta joltain pakopuolen propulta (2/3syl nurkilla on proppu vesitilaan) ja siihen nippa ja toinen letku lämppärin putkeen. Tehtaalta taitaa olla paisarin letkun ja alavesiletkun välissä T-kappaleilla.