Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Seitensatkumies - 18.02.2024, 17:37:02

Otsikko: B200F 740 ahtamisesta
Kirjoitti: Seitensatkumies - 18.02.2024, 17:37:02
Ajatuksena ois ahtaa B200F 740 LH 2.4 ruiskulla, mitään tehokastahan tästä ei ole tarkotus tehdä, lähinnä vaan kokemuksen, fiilistelyn ja mielenkiinnon vuoksi.
Ajatuksena ois käyttää vakio osia, vakio pakosarja, turbo, ahtoputket ja välijäähy, boksit, suuttimet yms..


Mites toi ruisku/bensa puoli, millaset suuttimet ja boksit yms tarvitsisin, varmaan turbosta peräisin olevat, mutta oliko näitäkin erinlaisia ja minkä kokoset suuttimet?
Onko b230FT boksit ja suuttimet liian isot vai onko oltava jostakin B200 turbosta?
Ja tarvitseeko ruisku puolelle tehdä muutakin? immun vaihtoa/siirtoa tms?
Ja bensapuoli, oisko joku 044 vastaava pumppu sopiva tälle setille, varmaan pumppu vaihdettava vai riitääkö tuo vakio pumppu vielä?

Ja toinen, mites noi öljyntulo ja paluut ois järkevin tehdä, kannattaako alkaa lohkoon porailemaan reikiä vai miten toteutus järkevin tehdä?

Entäs öljyn jäähdytys? Vaatiiko jäähytystä?

Ja mitä muuta kannattaa ottaa huomioon keston, toimivuuden yms ahtamisen suhteen, paineet toki pidetään alhaisina niin kestää edes hetken. :D

Ja saa tarjota kaikkea turbotukseen tarvittavia osia, ahdinta, pakosarjaa, downpipeä, ahtoputkia ja välijäähyä, bokseja, suuttimia yms, kaikki puuttuu vielä.

Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan, miten olette tehneet.
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: HHeikki - 18.02.2024, 20:09:41
Valmista ahtimen öljyntuloletkua saa aikakin Tarvikemotilta, jolla saa lohkon etupäästä otettua paineen, tai käy omilla mitoilla teettämässä jossain paikallisessa hydeliikkeessä. Riippuen mitä työkaluja on käytettävissä, paluu lienee helpoin ja halvin tehdä hitsaamalla letkukara suoraan öljypohjaan. Kattoo vaan, että laittaa semmoisen letkun väliin joka kestää vähän lämpöä. Immun johtoja joutuu jatkamaan, että saa sen ahtimen imupuolelle. Sytkäosat kannattaa ainakin tarkistaa, jos ei oo tietoa millon vaihdettu. Huohotinpönttö yöksi polttoöljyyn likoamaan, huuhtelee sen kunnolla ja tekee huohotuksen vakiolla tavalla niin ei tule senkään kanssa ongelmaa. Metsästää B200ft boksit ja  suuttimiksi korkeaohmiset ~300cc vaikka 850 T5 moottorista. Seosmittari ois hyvä olla ainakin aluksi niin tietää mitä moottorissa tapahtuu.
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: laatikkovika - 18.02.2024, 21:11:54
Taitais mennä 230 bokseillakin? Saahan niihin sitten lastun jos tarvii.
Voi olla nuo 200ft boksit vähän vaikeempi löytää.
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Seitensatkumies - 19.02.2024, 15:42:47
Yhet B230FB koneisen boksit vois löytyä iteltäkin, liekkö sitten pelailisi näillä?

Ja olikos näissä nyt eri numeroilla olevia bokseja, että ei nyt ainakaan polta mitään  ;D

Eli suuttimet oltava korkea ohmiset, porukka vissiin just käyttäny T4/T5 suuttimia.
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Seitensatkumies - 19.02.2024, 23:51:31
Valmista ahtimen öljyntuloletkua saa aikakin Tarvikemotilta, jolla saa lohkon etupäästä otettua paineen, tai käy omilla mitoilla teettämässä jossain paikallisessa hydeliikkeessä. Riippuen mitä työkaluja on käytettävissä, paluu lienee helpoin ja halvin tehdä hitsaamalla letkukara suoraan öljypohjaan. Kattoo vaan, että laittaa semmoisen letkun väliin joka kestää vähän lämpöä. Immun johtoja joutuu jatkamaan, että saa sen ahtimen imupuolelle. Sytkäosat kannattaa ainakin tarkistaa, jos ei oo tietoa millon vaihdettu. Huohotinpönttö yöksi polttoöljyyn likoamaan, huuhtelee sen kunnolla ja tekee huohotuksen vakiolla tavalla niin ei tule senkään kanssa ongelmaa. Metsästää B200ft boksit ja  suuttimiksi korkeaohmiset ~300cc vaikka 850 T5 moottorista. Seosmittari ois hyvä olla ainakin aluksi niin tietää mitä moottorissa tapahtuu.

Tarkoitatko huohotuksella, että totoutus samalla lailla kuin nyt vaparina vai onko vakio turboissa toteudettu huohotus jotenkin eritavalla?
Juu tarkoitus ois seosmittari asennella kaveriksi.
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Acke - 20.02.2024, 10:11:13
Turboissa huohotuspöntöstä menee iso letku ahtimen imuletkuun. Sillä luodaan imua myös kun moottori on ahdoilla. Isosta letkusta haarautuu pikkuletku joka on yhdistettu imusarjaan pieneen "kalibroituun  nippaan".
Vaparissa pöntöstä menee iso letku imusarjaan. Eli ahdoilla paine karkaisi myös kampikammioon.
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: The_OttoB - 20.02.2024, 11:00:19
Käytännössä helpoimmat ratkaisut:

RSport tyylinen öljypohja johon putken päähän AN10 nippa. Ahtimen öljyn paluu AN letkulla ja ahtimen An laipalla

Öljyn syöttö öljykellon reiästä. M14 banjo ja banjopultin päähän 1/8 NTP kierre anturille.

Öljyn jäähdytys on vähän juu tai ei. Normi ajossa ei tarvetta. Jos tarkoituksena on vain saada vähän lisää ohituskiityvyyttä niin ei. Jos tarkoituksena on vetää asuntovaunua Ranskan vuoristossa (ylämäkeen) elokuun helteessä niin
tarvitaan.

Se vesijäähy 940 on hyvä ja käytännössä parempi kuin ilmajäähy.

Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: J4nne_ - 20.02.2024, 13:27:15
Yhet B230FB koneisen boksit vois löytyä iteltäkin, liekkö sitten pelailisi näillä?

Ja olikos näissä nyt eri numeroilla olevia bokseja, että ei nyt ainakaan polta mitään  ;D

Eli suuttimet oltava korkea ohmiset, porukka vissiin just käyttäny T4/T5 suuttimia.

Fb boksit käy suoraan, kuhan nakkaat turbon softan tupaan. Sytkäboksiin joudut 95% todennäköisyysellä tinaamaan tytärkortin että saat vaihtoprommille sen. Suuttimet ja ilmamassamittari sen mukaan mitä lastuun pistetty. Suuttimet voi olla myös matalaohmiset mutta tällöin vaatii etuvastukset kaveriksi. Kasaa auto fb purkeilla ja ota yhteys foorumin kautta TVS tai Toni, saat käypäset sipsit molempiin purkkeihin.
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Seitensatkumies - 20.02.2024, 23:45:45
Olikos noissa kaikissa B230Ft orkkis turboissa vesikiero, että vaatiiko nestelinjojenkin teon  ??? Vai oliko jotkin tietyt mallit vain vesikierrolla.
Jostakin luin, että ei ei välttämättä vaadi nestekiertoa, että voi jättää pois tässä toteutuksessa?

Ahtimen öljytulo varmaan järkevin ja helpoin tehdä tällä valmiilla letkulla: https://www.tarvikemotti.com/tuote/volvo-200-700-900-sarja-vapari-mitsubishi-td04h-td04hl-oljynpaineletku/
Mutta vähän jäi epäselväksi, mihin kohtaa lohkoa tämä tulee, oisko jollakin kuvaa?
Mites toi tulo on toteutettu tehtaalla orkkis turboissa?


Paluuseen mietin jotakin tälläistä tai vastaavaa: https://www.tarvikemotti.com/tuote/volvo-b230-oljynpaluu-an10-ulkokierre/

Mutta mites toi paluun reijän teko, ootteko kone paikallaan alkanut porailemaan reikää? Alkuperäinen tulo ilmeisesti tossa keltasella ympyröidyssä kohdassa?
Toinen vaihtoehtohan ois se öljypohjaan reijä ja siihen paluu, onkos vielä muita?


(https://i.ibb.co/TLxLfxJ/99779-63b3a0325bae3a7766a66adaafce4db0.jpg) (https://ibb.co/TLxLfxJ)

Kuvat kiinnostas, miten olette toteuttaneet. Ja kuvat miten tehtaaltä lähtiessä on nuo öljylinjat ollut orkkis turboissa.
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: 8-pätkä - 21.02.2024, 06:46:34
Orkkisturbossa ahtimen öljynpaine tulee banjopultilla tuosta reijästä mikä näkyy kuvassa kolmospytyn vesimarkan alapuolella.

Tuo ympyröimästi reikä on alkuperäinen öljynpaluun reikä. Tehdasturboissa siihen tulee ahtimesta jäykkä putki mikä on vaan "tökätty" tuohon reikään ja o-rengas hoitaa tiivistyksen.

Tuo linkittämäsi öljynpaineletku tulee vesipumpun alla lohkon etupäässä olevaan kierteeseen (siis auton kulkusuuntaan osoittava) jonka kohta näkyy tuossakin kuvassa lohkon valussa.

Vesijäähdytetyn ahtimen jos laittaa, niin itse kyllä tekisin siihen myös sen kierron. Ei ole ameriikan temppu kun katsoo vaikka räjäytyskuvasta miten tehtaalta on ollut.
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: laatikkovika - 21.02.2024, 08:47:10
On ollut nestekierto ja laittaisin kyllä kans vaikka se ilmankin toimii.
Jossain alkupään seiskoissa vielä esim 86-87 oli garretti pelkällä öljykierrolla. Kyllä silläkin mentiin mandariini punasena eikä hajonnu.
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: The_OttoB - 21.02.2024, 10:07:31
Jäähdytys: 940 alavesiletku ja paisariin T-haara
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Soakki - 21.02.2024, 19:48:34
Tein aika vastaavanlaisen muutoksen -90 240, jossa myös B200F moottori. Tehoa tuli 183 hv 0.62 bar ahtopaineella.

Vakio turbopakosarja ja pikkumitsu 13c tuli laitettua, näitä oli ainakin silloin hyvin saatavilla käytettynä. Ahtoputkia en siihen hätään löytänyt käytettynä ja toisaalta ymmärtääkseni vakio välijäähdytin ei ole mikään "sateentekijä", niin päädyin nämä tekemään ihan "pitkästä tavarasta", eli do88 silikoniletkuista/alumiiniputkista ja bilteman kiinacooleri. Ilmamassamittarin johdot on jatkettu (tähän sopii "peräkärrykaapeli" ihan hyvin) ja IMM on siirretty ahtimen imupuolelle kuten tehdasasennuksessa. Ilmansuodattimena toimii bilteman kartiosuodatin ja imuäänet on melko "urheilulliset" :D

Downpipe on Marteliuksen 3" RST jonka jatkona on 3" Skruvat tarvike-katalysaattori. Tästä supistuu olisko 2" ja liittyy alkuperäiseen putkeen taka-akselin kohdalla.

Suuttimet tuli Bosch vihreät "Green Giant" -968 loppuiset onko ne nyt 443cc suuttimet. Nämä huomioitiin lastutuksessa eli bensalastu on tehty tämän kokoisille suuttimille.

Boksit käytin auton alkuperäiset -561 loppuinen ecu oli suoraan lastutettavissa eli yksi piiri vain vaihdettiin. Helppo homma 15 min. EZK eli sytytyksen ohjain (-146 loppuinen tässä tapauksessa) taas oli sellaista ei lastutettavaa mallia, joten siihen piti kolvata tytärkortti, joka mahdollistaa ulkoisen ohjelmamuistin käytön, tässä tapauksessa turbokäyttöön sopivaksi.

Vakio bensapumppu on minulla käytössä, onko se nyt boschin -068 loppuinen. 130l/h @ 3 bar siinä taitaa olla tuotto, eli sillä voi arvioida riittävyyttä.

Öljyn kierron olen ottanut vesipumpun alta. Lohkon kierre on 1/4" NPT. Siihen AN4 adapteri ja valmis AN4 -> 12mm banjo letku. Öljyn paluun olen tehnyt alkuperäiselle paikalle. Reikä lohkoon ja M16x1.5 kierre ja siihen M16x1.5 -> AN10 adapteri ja AN10 kumiletkuun olen liittimet itse laittanut.

Konehan oli autossa koko ajan paikallaan eli reikää poratessa tietysti lastua poistin magneetilla aika tarkkaavaisesti ja sitten huljuttelin magneettia öljyn joukossa reiän kautta ja keräsin sieltä pois kaikki mitä lähti.

Ahtimen vesikiertoa varten ostin turbon puolen vesiletkut, olikohan toinen 740 ja toinen 940 mallista Skruvatista, ei ollut kalliit.

Auto tuli muutoskatsastettua ja eipä siinäkään ollut mitään ihmeellistä. Osien vertailu vaadittiin alustan osien, jarrujen yms. osalta. Normi katsastus, melumittaus jne.

Muita kokemuksia, pari vuotta auto ollut ajossa ja sillä on ajettu ahdettuna muutama tkm ongelmitta. Kytkin alkoi turbon asennuksen jälkeen heti koeajolenkillä luistamaan. Pistin 740 Turbon Sachs kytkinpaketin motonetistä.

Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: laatikkovika - 21.02.2024, 21:11:26
Sillä lailla se menee. Tuo kytkinkin riittää noille tehoille. Sit kun puristetaan vakiomitsulla se mikä on mahdollista eli n. 220hp niin kytkin menee uusiks. Varmaan jo 200 jälkeen.
Kaiken maailman virityksiä monella tuossa kytkimessä, ite pistin  sasch sre:n niin piti ja samalla vasemman jalan lihakset saa vähän treeniä. On sen verta jäykempi käyttää. :o
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Seitensatkumies - 21.02.2024, 21:55:02
Tein aika vastaavanlaisen muutoksen -90 240, jossa myös B200F moottori. Tehoa tuli 183 hv 0.62 bar ahtopaineella.

Vakio turbopakosarja ja pikkumitsu 13c tuli laitettua, näitä oli ainakin silloin hyvin saatavilla käytettynä. Ahtoputkia en siihen hätään löytänyt käytettynä ja toisaalta ymmärtääkseni vakio välijäähdytin ei ole mikään "sateentekijä", niin päädyin nämä tekemään ihan "pitkästä tavarasta", eli do88 silikoniletkuista/alumiiniputkista ja bilteman kiinacooleri. Ilmamassamittarin johdot on jatkettu (tähän sopii "peräkärrykaapeli" ihan hyvin) ja IMM on siirretty ahtimen imupuolelle kuten tehdasasennuksessa. Ilmansuodattimena toimii bilteman kartiosuodatin ja imuäänet on melko "urheilulliset" :D

Downpipe on Marteliuksen 3" RST jonka jatkona on 3" Skruvat tarvike-katalysaattori. Tästä supistuu olisko 2" ja liittyy alkuperäiseen putkeen taka-akselin kohdalla.

Suuttimet tuli Bosch vihreät "Green Giant" -968 loppuiset onko ne nyt 443cc suuttimet. Nämä huomioitiin lastutuksessa eli bensalastu on tehty tämän kokoisille suuttimille.

Boksit käytin auton alkuperäiset -561 loppuinen ecu oli suoraan lastutettavissa eli yksi piiri vain vaihdettiin. Helppo homma 15 min. EZK eli sytytyksen ohjain (-146 loppuinen tässä tapauksessa) taas oli sellaista ei lastutettavaa mallia, joten siihen piti kolvata tytärkortti, joka mahdollistaa ulkoisen ohjelmamuistin käytön, tässä tapauksessa turbokäyttöön sopivaksi.

Vakio bensapumppu on minulla käytössä, onko se nyt boschin -068 loppuinen. 130l/h @ 3 bar siinä taitaa olla tuotto, eli sillä voi arvioida riittävyyttä.

Öljyn kierron olen ottanut vesipumpun alta. Lohkon kierre on 1/4" NPT. Siihen AN4 adapteri ja valmis AN4 -> 12mm banjo letku. Öljyn paluun olen tehnyt alkuperäiselle paikalle. Reikä lohkoon ja M16x1.5 kierre ja siihen M16x1.5 -> AN10 adapteri ja AN10 kumiletkuun olen liittimet itse laittanut.

Konehan oli autossa koko ajan paikallaan eli reikää poratessa tietysti lastua poistin magneetilla aika tarkkaavaisesti ja sitten huljuttelin magneettia öljyn joukossa reiän kautta ja keräsin sieltä pois kaikki mitä lähti.

Ahtimen vesikiertoa varten ostin turbon puolen vesiletkut, olikohan toinen 740 ja toinen 940 mallista Skruvatista, ei ollut kalliit.

Auto tuli muutoskatsastettua ja eipä siinäkään ollut mitään ihmeellistä. Osien vertailu vaadittiin alustan osien, jarrujen yms. osalta. Normi katsastus, melumittaus jne.

Muita kokemuksia, pari vuotta auto ollut ajossa ja sillä on ajettu ahdettuna muutama tkm ongelmitta. Kytkin alkoi turbon asennuksen jälkeen heti koeajolenkillä luistamaan. Pistin 740 Turbon Sachs kytkinpaketin motonetistä.

Kiitos hyvästä tietopaketista! :) Mikäs immu sulla on tässä?
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Soakki - 21.02.2024, 22:48:55
Kiitos hyvästä tietopaketista! :) Mikäs immu sulla on tässä?

-016
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Seitensatkumies - 22.02.2024, 22:25:37
Turboissa huohotuspöntöstä menee iso letku ahtimen imuletkuun. Sillä luodaan imua myös kun moottori on ahdoilla. Isosta letkusta haarautuu pikkuletku joka on yhdistettu imusarjaan pieneen "kalibroituun  nippaan".
Vaparissa pöntöstä menee iso letku imusarjaan. Eli ahdoilla paine karkaisi myös kampikammioon.

Tässä näkyy toi imuletkulta lähtevä huohotusletku ja siinä vieressä ilmeisesti toi pienempi mikää menee imusarjalle nippaan, mutta mikä on toi anturi tossa imuletkussa  ??? Vai onko tuo joku FT koneisissa oleva anturi mitä ei tässä projektissa ole/tarvitse.

Ja oisko jollakin parempaa kuvaa vielä noista huohotusletkuista, missä näkys kumpikin kunnolla.

(https://i.ibb.co/4N6fyVM/TR-740-S-63-2.webp) (https://ibb.co/4N6fyVM)
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Joni- - 22.02.2024, 22:35:27
Tässä näkyy toi imuletkulta lähtevä huohotusletku ja siinä vieressä ilmeisesti toi pienempi mikää menee imusarjalle nippaan, mutta mikä on toi anturi tossa imuletkussa  ??? Vai onko tuo joku FT koneisissa oleva anturi mitä ei tässä projektissa ole/tarvitse.
Huohottimen lämmitysvastus ettei jäädy.
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Jarska65 - 24.02.2024, 08:04:22
Jos kiinnostaa niin voit tulla katsomaan miten mulla on tehty tuohon 142:seen nuo hommat. Osoitteenhan tiijjät. :)
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Kahvikuppi61 - 26.02.2024, 01:46:46
Ajatuksena ois ahtaa B200F 740 LH 2.4 ruiskulla, mitään tehokastahan tästä ei ole tarkotus tehdä, lähinnä vaan kokemuksen, fiilistelyn ja mielenkiinnon vuoksi.
Ajatuksena ois käyttää vakio osia, vakio pakosarja, turbo, ahtoputket ja välijäähy, boksit, suuttimet yms..


Mites toi ruisku/bensa puoli, millaset suuttimet ja boksit yms tarvitsisin, varmaan turbosta peräisin olevat, mutta oliko näitäkin erinlaisia ja minkä kokoset suuttimet?
Onko b230FT boksit ja suuttimet liian isot vai onko oltava jostakin B200 turbosta?
Ja tarvitseeko ruisku puolelle tehdä muutakin? immun vaihtoa/siirtoa tms?
Ja bensapuoli, oisko joku 044 vastaava pumppu sopiva tälle setille, varmaan pumppu vaihdettava vai riitääkö tuo vakio pumppu vielä?

Ja toinen, mites noi öljyntulo ja paluut ois järkevin tehdä, kannattaako alkaa lohkoon porailemaan reikiä vai miten toteutus järkevin tehdä?

Entäs öljyn jäähdytys? Vaatiiko jäähytystä?

Ja mitä muuta kannattaa ottaa huomioon keston, toimivuuden yms ahtamisen suhteen, paineet toki pidetään alhaisina niin kestää edes hetken. :D

Ja saa tarjota kaikkea turbotukseen tarvittavia osia, ahdinta, pakosarjaa, downpipeä, ahtoputkia ja välijäähyä, bokseja, suuttimia yms, kaikki puuttuu vielä.

Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan, miten olette tehneet.

Meikäläinen ahtoi tuossa toissakesänä 740 b230f 1990vm. Tässä meikäläisen resepti, ei varmaankaan kaikista halvin eikä paras mutta näillä on menty tähän asti.

Turbo: mitsubishi 13c.
Pakosarja: vakio turbopakosarja.
Ahtopaineen säätö: Tarvikemotin 30€ kuulaventtiili säädin.
Välijäähdytin: motonetin 550x140x65mm.
Ahtoputket: iso läjä motonetin silikoonimutkia ja pakoputki suoria.
Suuttimet: finjectorin 580cc ev14 61mm korkeaohmiset suuttimet (syystä että ei tarvitse laittaa suuttimien etuvastusta).
Moottorinohjaus: b230ft sytkäboxi ja Tonilta tilattu lastu vakio ecuun, johon säädetty suuttimien koot jne. Ennen sytkäboxin laittoa auto nakutti hieman.
Downpipe: vakio 740 turbo downpipe.
Pakoputki: vakio katti, vakio välivaimennin, jonka jälkeen suoraa putkea. Äänet on kyllä todella maltilliset.
Bensapumput: molemmat bensapumput on vakiot ja tähän asti riittäneet.
Öljylinjat: Paineletku on tarvikemotista, tehty vaparin turbottamiseen. Suosittelen, hintaa 37€. Öljyn paluu menee öljypohjaan, johon on hitsattu putkenpätkä. Turbon ja öljypohjan välissä öljyä kestävä kumiletku.
Immu: siirretty ennen turboa eli imupuolelle.
Huohotus: immun ja turbon välistä lähtee letku suoraan huohotinpöntölle. Liekkilukko poistettu.
Muuta: Aem x-digital laajakaista lambda. Ajoin vuoden verran ilman laajakaistaa ja täysin tietämättömänä seoksista. Laajakaistan laittaminen antaa paljon mielenrauhaa.

Öljylauhdutinta ei ole ja ei myöskään vesikiertoa turbolle. Tällä setupilla menty noin 13tkm. Ahtopainetta on 0.8bar maksimissaan. Tehoista sen verran, että veikkaan olevan hieman enemmän kuin vakio B230FT:ssä. Ei ole siis dynotettu. Volga on nyt koulu- ja työmatka-ajossa. Kenkääkin toki annetaan ja tähän asti on kestänyt.




Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Seitensatkumies - 26.02.2024, 12:58:28
Meikäläinen ahtoi tuossa toissakesänä 740 b230f 1990vm. Tässä meikäläisen resepti, ei varmaankaan kaikista halvin eikä paras mutta näillä on menty tähän asti.

Turbo: mitsubishi 13c.
Pakosarja: vakio turbopakosarja.
Ahtopaineen säätö: Tarvikemotin 30€ kuulaventtiili säädin.
Välijäähdytin: motonetin 550x140x65mm.
Ahtoputket: iso läjä motonetin silikoonimutkia ja pakoputki suoria.
Suuttimet: finjectorin 580cc ev14 61mm korkeaohmiset suuttimet (syystä että ei tarvitse laittaa suuttimien etuvastusta).
Moottorinohjaus: b230ft sytkäboxi ja Tonilta tilattu lastu vakio ecuun, johon säädetty suuttimien koot jne. Ennen sytkäboxin laittoa auto nakutti hieman.
Downpipe: vakio 740 turbo downpipe.
Pakoputki: vakio katti, vakio välivaimennin, jonka jälkeen suoraa putkea. Äänet on kyllä todella maltilliset.
Bensapumput: molemmat bensapumput on vakiot ja tähän asti riittäneet.
Öljylinjat: Paineletku on tarvikemotista, tehty vaparin turbottamiseen. Suosittelen, hintaa 37€. Öljyn paluu menee öljypohjaan, johon on hitsattu putkenpätkä. Turbon ja öljypohjan välissä öljyä kestävä kumiletku.
Immu: siirretty ennen turboa eli imupuolelle.
Huohotus: immun ja turbon välistä lähtee letku suoraan huohotinpöntölle. Liekkilukko poistettu.
Muuta: Aem x-digital laajakaista lambda. Ajoin vuoden verran ilman laajakaistaa ja täysin tietämättömänä seoksista. Laajakaistan laittaminen antaa paljon mielenrauhaa.

Öljylauhdutinta ei ole ja ei myöskään vesikiertoa turbolle. Tällä setupilla menty noin 13tkm. Ahtopainetta on 0.8bar maksimissaan. Tehoista sen verran, että veikkaan olevan hieman enemmän kuin vakio B230FT:ssä. Ei ole siis dynotettu. Volga on nyt koulu- ja työmatka-ajossa. Kenkääkin toki annetaan ja tähän asti on kestänyt.

Onko jokin syy tolle liekkilukon poistolle  ???
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: laatikkovika - 26.02.2024, 13:18:23
Onko jokin syy tolle liekkilukon poistolle  ???
Ahistaahan se siellä eikä se alunperinkään turbomalliin kuulu.
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Seitensatkumies - 26.02.2024, 23:33:25
Ahistaahan se siellä eikä se alunperinkään turbomalliin kuulu.

Onkos ne itse huohotinpöntön pään letkut kuitenkin muuten samat turbossa kuin vaparissa, mutta vain sihti puuttuu välistä ahistamasta Ja turboissa huohotuspöntöstä menee iso letku ahtimen imuletkuun eikä imusarjaan?

Sattusko jollakin olemaan vaikka räjäytyskuvaa tai ihan kuvaa omasta oem turbon huohotuksesta kokonaisuudessaan tai kuvaa miten olette toteuttaneet näissä jälkiahdetuissa  :)
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: laatikkovika - 27.02.2024, 09:10:51
Ahtimen imuun joo. Vanhimmissa se letku meni suodatinkotelon alaosaan mutta tuo ensimmäinen ratkaisu on todettu parhaaksi kun on ilmamassamittari käytössä.
Vanhoissa joissa se meni suodattimen alle oli ilmamäärämittari joka ei niin välitä hukkaan menneestä ilmasta. Se oli ET malleissa.
Imusarjaan ei varmaan kannata huohotusta vetää kun sinne tulee ahtopaine ja se puskisi myös huohotuksen kautta kampikammioon.
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Seitensatkumies - 27.02.2024, 16:11:19
Nyt kun tekniikkapuoli alkaa olla selvää, mites toi muutoskatsastus turbolle?

Oliko niin, että vakio osilla tehdessä ei tarvitse välttämättä ees penkittää vai muistelenko väärin?  ???

Etujarruthan tässä on jo päivitetty bendix 287mm levylle joita on myös turboissa ollu.
Eteen löytys 960 volvon 24mm vakaaja, käykö tämä muutoskatsastuksessa?
Taakse tulossa kanssa paksumpi 19mm.
Alustassa edessä säädettävät jspec tolpat, takana Bilstein B8 ja farkun kuormajouset, mitenhän nämä passaa muutoskatsastuksessa?

Ja onko vielä jotakin muuta mitä vaatii muutoskatsastukseen päivittää tms?
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Kahvikuppi61 - 29.02.2024, 12:16:22
Nyt kun tekniikkapuoli alkaa olla selvää, mites toi muutoskatsastus turbolle?

Oliko niin, että vakio osilla tehdessä ei tarvitse välttämättä ees penkittää vai muistelenko väärin?  ???

Etujarruthan tässä on jo päivitetty bendix 287mm levylle joita on myös turboissa ollu.
Eteen löytys 960 volvon 24mm vakaaja, käykö tämä muutoskatsastuksessa?
Taakse tulossa kanssa paksumpi 19mm.
Alustassa edessä säädettävät jspec tolpat, takana Bilstein B8 ja farkun kuormajouset, mitenhän nämä passaa muutoskatsastuksessa?

Ja onko vielä jotakin muuta mitä vaatii muutoskatsastukseen päivittää tms?

Kannattaa kysellä paikalliselta katsurilta. Mulla oli vaihettu vain etuvakaaja paksumpaan, kaikki muu oli vakiota. Ei tarvinnut penkkilappuja kun muutoskatsastin moottorinvaihto lipukeella ja turbo ja pakosarja olivat vakiot.
Otsikko: Vs: B200F 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Seitensatkumies - 29.02.2024, 22:31:31
Mikähän noista mitsun ahtimista ois järkevin laittaa tämmöseen, perus 13c?

16t ollu kans vähän mietinnässä, saa tarjota ahtimia jos sattuu ylimääräsenä olemaan ehjää hyväkuntosta.
Ja kaikkea muuta turbotukseen vaaditavia osia  ;)

Ja oisko jollakin kuvaa noista huohotinletkuista ja ahtimen nestekierron putkista/letkuista, miten ne alunperin orkkis turboissa menee.
Ja bypassilta lähtevästä letkusta, se ilmeisesti menee vain imusarjaan nippaan.